Sök:

Sökresultat:

58 Uppsatser om Harry Mćnsus - Sida 2 av 4

FrÄn underhÄllning till motstÄnd. Om kvinnors lÀsning av Harry Potter-böckerna

The purpose of this study is to examine how women?s reading of the Harry Potter books can be understood on the basis of gender theory and reader-response criticism. The empirical data is gathered through qualitative interviews with six female Harry Potter readers between the age of 21 and 35, and is analyzed through several theories regarding gender and reading. The results show that the readers are critical towards many aspects of the books, especially when it comes to the stereotyped depiction of women and men. The books are said to reproduce the gender dichotomy, the gender hierarchy and the heteronormativity in society.

Den fantastiska berÀttelsens samspel med den realistiska verkligheten : En studie av J. K. Rowlings Harry Potter och De vises sten

Syftet med denna studie Àr att med fokus pÄ miljöbeskrivningar undersöka den fantastiska berÀttelsens samspel med verkligheten utanför romanen. Den fantastiska berÀttelse som stÄr i centrum för texttolkning och nÀrlÀsning Àr Harry Potter och De vises sten skriven av J. K. Rowling (2001).Studien visar att Rowling bland annat anvÀnder sig av den realistiska verkligheten som inspiration dÀr en realistisk verklighet ofta förÀndras genom fantastiska inslag. Vid ett flertal tillfÀllen i romanen Àr samspelet sÄ intimt att mÄnga ting och detaljer i miljöskildringar likvÀl skulle kunna ha skildrats i en realistisk verklighet utanför romanen..

FrÄn Kalle Anka till Harry Potter - en studie om pojkars attityder till lÀsning av skönlitteratur

Studiens syfte Àr att undersöka pojkars attityder till lÀsning av skönlitteratur. Vi vill med vÄra frÄgestÀllningar ta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar deras lÀsning av skönlitteratur. Arbetet syftar till att undersöka vad pojkarna lÀser samt vad de anser att de fÄr ut av sin lÀsning. Vi har anvÀnt oss av enkÀtundersökningar och kvalitativa intervjusamtal för att uppnÄ studiens syfte. Resultatet visar sammanfattningsvis att pojkarna i urvalet sÀllan uppger har lÀsning som ett prioriterat intresse.


LÀsarnas upplevelse av populÀrlitteratur: En jÀmförande studie mellan böckerna om Harry Potter och deckarparet Kenzie och Gennaro

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka lÀsarnas upplevelse av populÀrlitteratur med utgÄngspunkt frÄn: lÀsarens kontakt med bok och karaktÀrer; behovet av realism i texten och huruvida boken fÄr dem att tÀnka. TvÄ olika författare och tvÄ olika bokserier har analyserats. Dessa Àr J.K. Rowling med Harry Potter och Dennis Lehane med deckarparet Patric Kenzie och Angie Gennaro. LÀsarnas Äsikter hÀmtas frÄn olika webbforum.

Myter bland magiker och mugglare - en studie av Harry Potter-böckerna ur C. G. Jungs perspektiv

Vi vuxna kÀnner igen en hel del schablonbilder i Harry Potter-böckerna; vi har stött pÄ namnen och företeelserna förut i myter, religion och i symbolvÀrlden. Men de yngre lÀsarna med föga eller ingen tidigare lÀsvana, som troligtvis aldrig har stött pÄ ?de gamla litterÀra motiven? tidigare, attraheras ÀndÄ av böckerna. FrÄgan jag dÀrför stÀller Àr om de unga lÀsarna enbart fascineras av Àventyren, spÀnningen och humorn i böckerna. Eller om det finns nÄgot i mÀnniskans inre som tilltalas av den dolda innebörden i texterna, som förmedlas av symbolerna och myterna i berÀttelserna.

StÀppvargens mask : En queerteoretisk undersökning av Hermann Hesses Der Steppenwolf

I uppsatsen analyseras de tvÄ karaktÀrerna Harry Haller och Hermine, frÄn Hermann Hesses Der Steppenwolf, med hjÀlp av Judith Butlers queerteori. KaraktÀrernas förhÄllande till varandra, köns- och genusroller samt heteronormativiteten undersöks och sÀtts i samband med bokens maskerad- och teatermotiv. Förutom att maskerad- och teatermotivet undersöks i relation till karaktÀrerna, analyseras det ocksÄ i sig sjÀlvt med utgÄngspunkt i Judith Butlers teorier om det konstruerade könet och dragshowens subversiva funktion..

Boken blev film: vad hÀnde med Harry Potters vÀrld?

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Ă€r att undersöka vad som hĂ€nder med en bok nĂ€r den överförs till film. Min huvudfrĂ„ga i detta arbete Ă€r att, genom att jĂ€mföra boken Harry Potter och de vises sten med filmen, ta reda pĂ„ om nĂ„gonting, och i sĂ„ fall vad som har förĂ€ndrats nĂ€r boken blev film. De frĂ„gor jag stĂ€ller mig för att kunna besvara syftet Ă€r: Hur lĂ„nga Ă€r kapitlen i boken (antal sidor) och i filmen (antal minuter och klipp)? Vad frĂ„n boken finns inte med i filmen? Vad har man valt att inte ha med? Vad har man lagt till i filmen? Vilka sekvenser? Är det nĂ„gonting man har Ă€ndrat vid överföringen frĂ„n boken och i sĂ„ fall vad? Metod: Jag kommer i denna uppsats att anvĂ€nda mig av en kvalitativ metod. Syftet med en sĂ„dan Ă€r att skaffa sig en djupare kunskap Ă€n den man fĂ„r genom till exempel kvantitativa analyser.

"Fighting Freakin' Voldemort" : En kvalitativ studie om hur The Harry Potter Alliance kommunicerar med sin mÄlgrupp

Titel: "Fighting Freakin? Voldemort" ? En kvalitativ studie om hur The Harry Potter Alliance kommunicerar med sin mĂ„lgruppFörfattare: Louise Åslund och Magdalena Nyberg Kurs, termin och Ă„r: Medie- och Kommunikationsvetenskap GR (C), C-uppsats. HT13Handledare: Elisabet Ljungberg Antal ord: 18 188 Problemformulering och syfte: Den hĂ€r studien behandlar temat fanaktivism ur ett organisationsperspektiv och undersöker hur The Harry Potter Alliance (HPA) genom att anspela pĂ„ gemensamma intressen vĂ€cker ett samhĂ€llspolitiskt intresse och engagemang hos sina anhĂ€ngare. I och med detta berör uppsatsen Ă€mnen som kan komma att ha betydelse för hur framtidens kommunikatörer skapar och bevarar trovĂ€rdiga och starka relationer med sina mĂ„lgrupper i ett globaliserat, digitalt och nöjesorienterat samhĂ€lle. Studiens syfte Ă€r att undersöka hur HPA arbetar med relationsskapande och mobiliserande kommunikation i sina kanaler pĂ„ Youtube och Facebook. Metod och material: Studien genomfördes med hjĂ€lp av kvalitativa textanalyser av HPA:s FacebookinlĂ€gg och Youtubevideor frĂ„n Ă„ren 2010 och 2013.

MĂ€nnen bakom Harry Potter : En analys av maskulinitet

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om, och i sÄ fall hur synen pÄ barnen förÀndrades under andra vÀrldskriget samhÀllsomdaning. Syftet Àr ocksÄ att i uppsatsen beskriva de insatser som Sveriges unga gjorde under den kristid som andra vÀrldskriget vÄllade Sverige. Materialet ska sedan kunna anvÀndas till att bredda historieundervisningen pÄ omrÄdet: andra vÀrldskriget. FrÄgestÀllningarna för uppsatsen Àr de följande;1. a) Vilka sorters arbete utförde de svenska barnen och ungdomarna under andra vÀrldskriget?b) I vilken omfattning arbetade barnen och ungdomen?  2.

Strong girls now and then - a comparison between strong girls in classic and modern children?s literature as : The Secret Garden and Harry Potter and the Philosopher?s Stone.

The aim with this essay is to compare strong girls in classic and modern literature and see how the differences in expectations on these girls are reflected in literature. This study is done with the aid of historical, feminist and new criticism..

VÀrdegrundsarbete genom skönlitteratur

Syftet med denna studie Àr att belysa och diskutera vÀrdegrundsarbete med skönlitteratur som grund inom svenskÀmnet. För att visa exempel pÄ hur intressanta Àmnen ur ett vÀrdegrundsperspektiv kan lyftas fram till diskussion i klassrummet har vi valt en kvalitativ och innehÄllsanalytisk metod med hermeneutisk inriktning dÀr vi studerar intriger och hÀndelseförlopp ur J. K Rowlings Harry Potter och De vises sten (2010) samt John Ajvide Lindqvists LÄt den rÀtte komma in (2005). DÀrefter relateras de utvalda avsnitten ur dessa skönlitterÀra böcker till vÀrdegrundsformuleringarna i Lpf 94, författare inom skoletik samt genremÀssiga konventioner inom litteraturfÀltet. Vi konkretiserar, preciserar och problematiserar ocksÄ vÀrdegrundsformuleringarna i vÄr forskningsbakgrund.

Den eviga HjÀltesagan : En tematisk och mytologisk lÀsning av Jesus och Harry Potter-berÀttelsen utifrÄn Mircea Eliades Myth and Reality.

Skolan Àr en arena som har ansvar att undervisa, uppfostra och frÀmja hÀlsa. Ett redskap i detta arbete Àr skolmÄltiden, som syftar till att ge energi, ge elever möjlighet till social samvaro och ÄterhÀmtning, men ocksÄ ha en utbildande och utvecklade funktion. Syftet med studien var att belysa vad elever kan ha för uppfattningar gÀllande mÄltidssituationen under skollunchen med fokus pÄ skolmÄltiden som social och lÀrande situation och dess pÄverkan pÄ hÀlsa. Avsikten var Àven att undersöka skolmÄltiden i egenskap av att vara skattefinansierad samt granska elevernas uppfattningar ur ett genusperspektiv. UtifrÄn elevernas berÀttelser studerades huruvida deras uppfattningar motsvarade skolmÄltidens syfte.

Den pÄlitliga myndigheten : En studie om Försvarsmaktens externa kommunikation och arbete kring att erhÄlla förtroende

Titel: "Fighting Freakin? Voldemort" ? En kvalitativ studie om hur The Harry Potter Alliance kommunicerar med sin mĂ„lgruppFörfattare: Louise Åslund och Magdalena Nyberg Kurs, termin och Ă„r: Medie- och Kommunikationsvetenskap GR (C), C-uppsats. HT13Handledare: Elisabet Ljungberg Antal ord: 18 188 Problemformulering och syfte: Den hĂ€r studien behandlar temat fanaktivism ur ett organisationsperspektiv och undersöker hur The Harry Potter Alliance (HPA) genom att anspela pĂ„ gemensamma intressen vĂ€cker ett samhĂ€llspolitiskt intresse och engagemang hos sina anhĂ€ngare. I och med detta berör uppsatsen Ă€mnen som kan komma att ha betydelse för hur framtidens kommunikatörer skapar och bevarar trovĂ€rdiga och starka relationer med sina mĂ„lgrupper i ett globaliserat, digitalt och nöjesorienterat samhĂ€lle. Studiens syfte Ă€r att undersöka hur HPA arbetar med relationsskapande och mobiliserande kommunikation i sina kanaler pĂ„ Youtube och Facebook. Metod och material: Studien genomfördes med hjĂ€lp av kvalitativa textanalyser av HPA:s FacebookinlĂ€gg och Youtubevideor frĂ„n Ă„ren 2010 och 2013.

Den dolda korsfÀstelsen : Om utanförskap, sjÀlvuppofffring och martyrskap hos Severus Snape

Uppsatsen syftar till att lyfta fram bilderboksillustratören som konstnÀr och framförallt peka pÄ Sven Nordqvists stil. Detta görs genom tre olika analyser. Först en ikonotextuell analys dÀr text-och bildsamspelet undersöksi Nordqvists böcker.En bildanalays försöker utröna speciella stildrag i böckernas illustrationer och ytterligare en analys försöker se sambandet mellan omslag, försÀttsblad, titelsida och sjÀlva berÀttelsen..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->