Sök:

Sökresultat:

259 Uppsatser om Handsćg - Sida 15 av 18

Alltid till hands - en studie kring konsumenters vilja att handla via mobiltelefonen

Den elektroniska handeln har varit pÄ framfart i mÄnga Är, den erbjuder stora potentiella affÀrsmöjligheter för företag. Med hjÀlp av internet kan företag idag erbjuda produkter och tjÀnster till kunder över hela vÀrlden. Elektronisk handel kan ocksÄ erbjudas via mobiltelefoner, Àven kallat mobilhandel. Den handeln har i Sverige haft en trög tillvÀxt jÀmfört med den elektroniska, en förklaring till detta kan vara sÀkerhetsaspekten. Flera forskare uttrycker att det rÄder en osÀkert hos konsumenten i transaktionsutförandet.

Hur sjuksköterskan i omvÄrdnaden kan stödja anhöriga barn - en litteraturstudie

Studiens syfte har varit att se vad sjuksköterskan i sin omvÄrdnad kan göra för att stödja barn i Äldrarna tre till tolv Är som Àr anhöriga till svÄrt sjuka förÀldrar samt i samband med förÀlderns bortgÄng. Studien har genomförts som en litteraturstudie. Det har inte direkt forskats sÄ mycket om sjuksköterskans roll vid bemötande av barn som Àr anhöriga till en svÄrt sjuk förÀlder. Den forskning som finns om barn fokuseras till stor del pÄ situationer dÄ det Àr barnet som Àr sjukt och förÀldrarna Àr anhöriga. Vissa forskare har dock intresserat sig för stöd av anhöriga i stort.

Faktorer som pÄverkar konsumenternas inköpsbeteende : en studie - Remarkable

Examensarbetet tar upp frÄgor som handlar om konsumentens inköpsbeteende pÄ konsumentmarknader och vad som pÄverkar hennes beslut. Syftet Àr att undersöka hur stor betydelse de faktorer som nÀmns i teorin faktiskt har pÄ konsuments inköpsbeteende. Med hjÀlp av dessa visar det sig Àven vad konsumenten vÀrdesÀtter hos produkter, varumÀrken samt företagen. Metoden som anvÀndes till det Àr olika typer av sekundÀr- samt primÀrdata. För att sammanstÀlla teorin anvÀndes sekundÀrdata medan för empirin anvÀndes mest primÀrdata.

QR-kod och videoinstruktioner: ett mobilt lÀrande i industrin

Syftet med magisteruppsatsen Àr att undersöka om filminstruktioner ur ett pedagogsikt hÀnseende Àr bÀttre eller Ätminstone upplevs som bÀttre Àn andra typer av instruktioner. För att fÄ svar pÄ det har mina frÄgestÀllningar varit: Hur fungerar utbildningsfilm kopplat till QR-kod i industrin som verktyg för lÀrande? Hur upplever arbetarna olika typer av instruktioner? Vad krÀvs för att filmade instruktioner kopplade till QR-kod ska fungera som ett medel för lÀrande i industrin? Hur ser arbetarna pÄ kombinationen av QR-kod och video som instruktionsform? De metoder jag anvÀnde var av kvalitativ karaktÀr och bestod av observation, intervjuer, analys av filmade testningar samt experiment.Det finns för- och nackdelar med alla instruktionsformer och uppgiftens utformning, svÄrighetsgrad eller riskgrad styr preferens. Arbetarna i min undersökning föredrar filmade instruktioner pÄ grund av deras effektivitet, multimodalitet, individualisering samt tillgÀnglighet till expert. Försökspersonerna upplever dock att tekniken tar tid.

FörvÀntningsgapet - Massmedias inverkan pÄ förvÀntningarna mellan klienter och revisorer

Regler och lagar som hanterar revision har över tiden modifierats i syfte att undanröja sannolikheten för att skandaler och oegentligheter skall intrÀffa pÄ nytt. Dessa regelförÀndringar har bidragit till att revisorns roll förÀndrats under det senaste Ärhundradet. Vad sedan klienter har för bild av revisionen samt vad revisorn i sitt arbete Àmnar utföra kan influeras av den makt som massmedia utövar. I takt med detta Àr det inte förvÄnansvÀrt att det uppstÄr vanförestÀllningar gÀllande vad revisionen egentligen innefattar samt vad klienten förvÀntar att revisorn skall leverera eller hur revisorn uppfattar klientens förestÀllningar om vad revisionen syftar till. NÀr sedan massmedias rapportering och inflytande stÀndigt tilltar, hur pÄverkas dÄ förvÀntningarna mellan revisorer och klienter? Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för vilken pÄverkan massmedia kan ha pÄ förvÀntningsgapet mellan klienter och revisorer.

Lagra eller icke lagra?: en förstudie avseende e-handel av förnödenheter vid SSAB TunnplÄt AB

SSAB TunnplÄt AB, ingÄr i koncernen SSAB Svenskt StÄl och Àr Nordens största tillverkare av tunnplÄt och en av de ledande aktörerna i Europa. För att konkurrera rÀcker det inte med att producera de bÀsta varorna utan företaget mÄste Àven kunna uppnÄ en inre effektivitet dÀr bland annat onödig lagerhÄllning elimineras och bestÀllningsmetoder Àr optimerade. Syftet med examensarbetet Àr att skapa en förstudie avseende möjligheter till en eventuell eliminering av egen lagerhÄllning och övergÄng till e- handel av förnödenheter vid SSAB TunnplÄt AB i LuleÄ. Syftet har uppnÄtts genom att analysera möjligheter till avveckling av egen lagerhÄllning och övergÄng till behovsbestÀllning av förnödenheter inom VVS. Vidare har en analys och beskrivning av alternativa e-handelslösningar genomförts dÀr för- och nackdelar redovisats och renderat i rekommendationer.

Transfer Pricing - prissÀttning av immateriella tillgÄngar

Transfer pricing innebÀr i grund och botten att den vinst som företagsgrupper fÄr ska fördelas pÄ ett korrekt sÀtt mellan delÀnder dÀr gruppen har aktörer.ArmlÀngdsprincipen Àr den internationellt accepterade tillvÀgagÄngssÀttet att faststÀlla priser nÀr nÀrstÄende företag handlar medvarandra. Principen innebÀr att företagen ska handla med varandra precis som om de vore oberoende företag, pÄarmlÀngdsavstÄnd.Immateriella tillgÄngar har en rad egenskaper som gör dem speciellt svÄrvÀrderade ur armlÀngdsperspektiv. MarknadsvÀrdetbehöver inte vara samma som vÀrdet för Àgaren. I regel finns det heller inga transaktioner som innefattar immateriella tillgÄngarvilket gör det svÄrt att fÄ en lÀmplig armlÀngdsvÀrdering med hjÀlp av de tre traditionella metoderna.De tvÄ vinstbaserade metoderna (Profit Split Method och Transactional Net Margin Method) Àr de mest lÀmpliga för atttillgodose armlÀngdsprincipen. Profit Split Method:s kanske största fördel Àr att man för att anvÀnda metoden inte behöver hajÀmförbara transaktioner till hands.

Renommésnyltning : En grÀnsdragning ur ett marknadsrÀttsligt perspektiv

En ny trend inom internethandeln Àr företeelsen av sÄ kallade rabatt- och upplevelsesajter. PÄ den svenska marknaden Àr Groupon marknadsledande rabattsajt samtidigt som LiveIt anses störst inom upplevelseförmedling. AffÀrskonceptet ? att marknadsföra priserbjudanden eller upplevelser och sedan hÀnvisa konsumenter vidare till leverantörer ? har tagits efter av en rad aktörer och den nya trenden fÄr antas fortsÀtta en tid framöver.Det faktum att den aktuella typen av förmedling Àr relativt ny har lett till en osÀkerhet kring vilket ansvar rabatt- och upplevelseföretagen har gentemot konsumenter. Inte sÀllan anvÀnder de sig av varierande affÀrsupplÀgg vilket bidragit till ytterligare oklarhet.Det saknas direkt tillÀmplig tvingande lagstiftning och företagen begrÀnsar ofta, genom mer eller mindre lÄngtgÄende friskrivningar, sitt civilrÀttsliga ansvar.Syftet med förevarande uppsats Àr att undersöka vilket civilrÀttsligt ansvar som företagen har gentemot konsumenter vid dröjsmÄl och fel i vara och tjÀnst.I uppsatsen, som inledningsvis diskuterar innebörden av termerna kollektiv shopping och gruppköp, redogörs för de tre affÀrsmodeller som det marknadsledande rabattföretaget Groupon anvÀnder sig av.

Socialt samspel i förskolan- Barns olika positioner i barngruppen

BrÄk och konflikter Àr nÄgot som förekommer dagligen mellan barn i förskolan. Handlingar som hindrar samspelet innebÀr för oss att man gör nÄgot som fÄr negativa konsekvenser för det sociala samspelet och/eller negativa konsekvenser för nÄgon annan. Det kan bland annat handla om samspelssvÄrigheter, krÀnkningar, fysiskt och psykiskt vÄld. VÄrt syfte med studien har varit att undersöka hur barn handlar mot varandra i sociala samspel. VÄrt fokus har varit handlingar som hindrar och fÄr negativa konsekvenser för samspelet mellan barn, i vilka situationer dessa handlingar förekommer och om det finns nÄgon koppling mellan utförandet av handlingarna och positionen/statusen barnet har i gruppen.

UTVECKLING AV RÄDDNINGSUTRUSTNING FÖR SPINALSKADADE PATIENTER

Designingenjörsstudenterna, Aldin Sumic och Andrea Slaattelia Larsson pÄ Högskolan i Skövde har i samarbete med företaget, AB Germa, arbetat med ett produktutvecklingsprojekt under vÄren 2014. Syftet med uppdraget var att hitta lösningar till en eventuell konceptuell ?vakuum-skop? genom att anvÀnda Germas befintliga vakuumteknik för att immobilisera en patient med misstÀnkt spinalskada och integrera den i den befintliga skopbÄren med dess funktion att ?skopa upp? en patient frÄn olycksplatsen. Syftet med uppdraget var ocksÄ att reducera antalet patientförflyttningar samt att öka sÀkerheten och kvaliteten i rÀddningsarbetet. En av Germas strategier för att konkurrera pÄ marknaden Àr att lansera tvÄ nya produkter Ärligen.

Individen, strukturen och rÀttvisan : Högutbildade utlandsföddas möjlighet att fÄ arbete i Sverige motsvarande sin kompetens

Syftet med studien har varit att fÄ en ökad förstÄelse för hur utlandsföddas möjlighet att fÄ ett arbeta i Sverige motsvarande sin kompetens kan underlÀttas. För detta ÀndamÄl har fyra personer intervjuats. TvÄ högutbildade utlandsfödda personer och tvÄ arbetsmarknadskonsulenter anstÀllda pÄ Resurstorget. Resultatet presenteras i form av fyra separata berÀttelser.I uppsatsen förs ett resonemang om hur strukturella mekanismer i arbetslivet kan bidra till skapandet av en etniskt segmenterad arbetsmarknad. I uppsatsen tas Àven upp hur individen kan stÀrkas till ökad egenmakt och till att ta ett mer aktivt ansvar för sin egen arbetslivsplanering.

Inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd : en analys av fem intervjuer och observationer av hur skolan kan arbeta med inkludering

Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ hur man kan arbeta med inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd och varför inkludering Àr viktigt. Arbetet utgÄr frÄn en rektor och fyra lÀrares syn pÄ Àmnet. Arbetet innehÄller Àven en begreppsgenomgÄng av de mest relevanta begreppen. Relevant litteratur och tidigare forskning tas ocksÄ upp. I resultatet framkom att inkludering Àr en process som sker kontinuerligt. Grunderna för denna process Àr att de vuxna har kunskap och förstÄelse för bÄde barnet och dess behov.

LÀrares tankar om rasten : med avseende pÄ elevhÀlsoarbete, vuxennÀrvaro och mÄluppfyllelse

Rasten Àr en stor del av elevernas skoldag. Den pÄverkar elevernas trivsel och dÀrmed Àven i förlÀngningen deras mÄluppfyllelse. Elever som har svÄrt med raster tenderar att fÄ svÄrt Àven pÄ lektionerna. Eftersom det Àr pedagogerna i skolan som sÀtter ramarna för elevernas raster Àr jag intresserad av att undersöka vilka tankar lÀrare pÄ mellanstadiet har om rasten som en del i den pedagogiska verksamheten eftersom det sÀtt pÄ vilket man tÀnker om rasten pÄverkar hur man agerar samt planerar och organiserar verksamheten. Mina frÄgestÀllningar Vilka tankar finns det om rasten som en del av den pedagogiska verksamheten? och Vilka tankar finns det om rastens betydelse för elevens mÄluppfyllelse? lÄg till grund för frÄgor som jag stÀllde till trettioen lÀrare pÄ mellanstadiet i en enkÀt och vid enskilda intervjuer med personer som innehar olika funktioner i ett elevhÀlsoteam.

Rabatt- och upplevelsesajters civilrÀttsliga ansvar vid konsumentköp : sÀrskilt om rabattsajten Groupon

En ny trend inom internethandeln Àr företeelsen av sÄ kallade rabatt- och upplevelsesajter. PÄ den svenska marknaden Àr Groupon marknadsledande rabattsajt samtidigt som LiveIt anses störst inom upplevelseförmedling. AffÀrskonceptet ? att marknadsföra priserbjudanden eller upplevelser och sedan hÀnvisa konsumenter vidare till leverantörer ? har tagits efter av en rad aktörer och den nya trenden fÄr antas fortsÀtta en tid framöver.Det faktum att den aktuella typen av förmedling Àr relativt ny har lett till en osÀkerhet kring vilket ansvar rabatt- och upplevelseföretagen har gentemot konsumenter. Inte sÀllan anvÀnder de sig av varierande affÀrsupplÀgg vilket bidragit till ytterligare oklarhet.Det saknas direkt tillÀmplig tvingande lagstiftning och företagen begrÀnsar ofta, genom mer eller mindre lÄngtgÄende friskrivningar, sitt civilrÀttsliga ansvar.Syftet med förevarande uppsats Àr att undersöka vilket civilrÀttsligt ansvar som företagen har gentemot konsumenter vid dröjsmÄl och fel i vara och tjÀnst.I uppsatsen, som inledningsvis diskuterar innebörden av termerna kollektiv shopping och gruppköp, redogörs för de tre affÀrsmodeller som det marknadsledande rabattföretaget Groupon anvÀnder sig av.

Pudelsoppa med grÀddfil : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets och Svenska Dagbladets rapportering om "AMF-skandalen"

?AMF-skandalen? uppdagades den 14:e mars Är 2009 och var en hÀndelse som följdes av svensk dagspress under vÄren 2009. Denna studie har haft som syfte att beskriva och fÄ en ökad förstÄelse för hur och varför Aftonbladets och Svenska Dagbladets rapportering kring ?AMF-skandalen? sÄg ut som den gjorde. Genomförandet av denna studie har varit viktigt för att kunna pÄvisa hur medierna genom olika tekniker och journalistiska knep, kan pÄverka allmÀnhetens bild av nyheter.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->