Sök:

Sökresultat:

150 Uppsatser om Hamn - Sida 2 av 10

Verksamhetsstyrning Gävle Hamn

Denna hermeneutiska studie är utförd på uppdrag av Gävle Hamn. Gävle kommun som ägare av Gävle Hamn via Gävle Stadshus har som målsättning att Hamnen skall bli regionens logistiknav. De investeras i både infrastruktur och maskinpark, för att kunna expandera och göra det möjligt för Hamnen att bli den tillväxtmotor i regionen som ägaren hoppas på.Expansionen av Gävle Hamn och dess verksamhet skall på sikt leda till att fler företag etablerar sig i Gävle Hamn och i dess närliggande område. Det i sin tur kommer att medföra fler arbetstillfällen, kommuninvånare och företagsetableringar. Gävle kommuns tillväxtprogram har som målsättning att bli fem procent bättre år 2007 i förhållande till år 2004.Faktorer som internationalisering av ekonomin med ökad globalisering av marknader, snabb teknologisk utveckling, ökad miljöhänsyn och en ständig strävan efter hållbar utvecklig, medför att många företag möter en ökad konkurrens, samtidigt som privatiseringar, avregleringar och minskade resursramar ställer hårdare ekonomiska krav på offentliga verksamheter.

Etableringsparametrar för lagerlokalisering vid Göteborgs hamn

Göteborgs Hamn (GHAB) står i ett stort tillväxtskede. Med en årlig tillväxttakt om 3 % i containerhantering de senaste 13 åren gör att GHAB idag hanterar 900 000 containrar TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), vilket gör det till Sveriges överlägset största Hamn. GHAB:s företagsledning har satt ett ambitiöst mål att om tolv år, år 2025, ska Hamnen ha en årlig hantering om 1,8 miljoner containrar TEU. I och med ett ökat intresse för Hamnen och dess verksamhet ställer det större krav på GHAB, vad tittar aktörer på vid en etablering vid Göteborgs Hamn?Syftet var att undersökta vilka parametrar potentiella kunder ansåg som viktiga vid en eventuell lageretablering vid Göteborgs Hamn och om tillgången på långa fordon, det vill säga lastbilar på 48 meter och kan väga uppemot 100-200 ton, hade någon inverkan på detta.

Ystad hamn i förändring

Delar av Ystad Hamn står inför stora förändringar. På plankontoret i Ystad har man länge sneglat på ett område i västra delen av Hamnen som ett möjligt omvandlingsområde eftersom dagens verksamheter i området inte längre är beroende av sitt läge vid vattnet. Våren 2003 hölls ett parallellt uppdrag om platsen. Det centrala läget är värdefullt och i området finns stadens småbåtsHamn som är i stort behov av ytterligare båtplatser. Delar av området kommer att störas av buller från färjelägren så dessa lämpar sig inte för bostadsbebyggelse.

Ystad hamn i förändring

Delar av Ystad Hamn står inför stora förändringar. På plankontoret i Ystad har man länge sneglat på ett område i västra delen av Hamnen som ett möjligt omvandlingsområde eftersom dagens verksamheter i området inte längre är beroende av sitt läge vid vattnet. Våren 2003 hölls ett parallellt uppdrag om platsen. Det centrala läget är värdefullt och i området finns stadens småbåtsHamn som är i stort behov av ytterligare båtplatser. Delar av området kommer att störas av buller från färjelägren så dessa lämpar sig inte för bostadsbebyggelse. Mot småbåtsHamnen i väster finns möjligheter att göra ytterligare utfyllnader, något som föreslås i båda de förslag som presenteras i detta arbete. Förslag I bygger på en utfyllnad längs den västra kajen som gör piren ca 50 meter bredare.

Sophantering : En studie om integrering mellan fartyg, hamn och kommun

Vi ville, i och med denna uppsats, ge en beskrivning av de problem och konflikter som kanuppstå mellan fartyg, Hamn och kommun gällande deras källsorteringssystem då tydliga reglerför detta saknas. Studien utfördes med syftet att beskriva problemen utifrån de olikaaktörernas perspektiv.Metoden som vi använde oss av var en kvalitativ studie med ett antal halvstruktureradeintervjuer. Vi valde denna metod eftersom den lämpar sig bäst för det valda ämnet då det intefinns mycket litteratur att stödja sig på.Resultatet vi kom fram till visade sig vara som väntat, ett befintligt problem som alla deinblandade aktörerna upplevt. Det som överraskade oss mest var att problemen hade enbetydligt större omfattning än vad vi trott från början. Det som alla aktörerna påpekade var attproblemen med källsortering måste uppmärksammas och med tiden lösas på ett, för allainblandade parter, smidigt sätt..

Strategier för miljöinformation - Metoder för att nå ut med Lomma Hamns miljöprogram

I arbetet mot en hållbar stadsutveckling läggs idag allt större fokus på lokalt agerande och att informera om och uppmuntra en allmän miljömedvetenhet. Denna uppsats behandlar ämnesområdet miljöinformation och beskriver hur detta kan användas som ett verktyg för kunskapsutveckling, attitydförändring och vidare ett aktivt deltagande i den hållbara utvecklingen. Enligt teorier bör miljöinformation formas utifrån mottagarnas behov och situation för ökade förutsättningar att nå ut med miljöbudskap. Miljöinformationen i denna uppsats fokuserar på Lomma Hamns miljöprogram och vi har tagit fram metoderna miljöbarometer, broschyr och miljödag för att förmedla detta till invånarna i Lomma Hamn. Metoderna grundas på en kombination av teorier, enkätundersökningar och dialoger förda med invånarna i Lomma Hamn.

Korsningsutformning : Fallstudie om Eskilstuna kommuns planerade expansion av Skiftinge handelsområde

I denna rapport studeras intermodala transportsystem i Sverige. Projektet äruppbyggt i tre huvuddelar. Först en inledande del med allmän beskrivning av logistikoch dess koppling till transporter. Därefter en beskrivande del av intermodala system,deras uppbyggnad och olika ingående transportsätt. Den avslutande delen är enfallstudie gjort i Göteborgs Hamn för att studera Hamnens logistiklösning.

Strategisk fastighetsförvaltning : Fallstudien Stockholms Hamns fastighetsföretagande i Frihamnen

Arbetet handlar om strategisk fastighetsförvaltning med fokus på underhållsplanering i Stockholms Hamns fastighetsbestånd i FriHamnen. Fastighetsföretagandet analyseras med hjälp av en modell framtagen av Sveriges kommuner och landsting. Modellen är utformade som en punktlista där brister eller fördelar med fallstudiens egna system för underhållsplanering framkommer.Inledningsvis beskrivs fastighetsförvaltarens roll, dels i fråga hur arbetet har förändrats över tid men även vikten av att underhålla fastigheter för att undvika höga framtida kostnader.En förklaring ges till fastigheter där verksamheten styr lokalanvändningen och en insyn i offentligt fastighetsföretagande där stat, kommun och landsting är en av de största aktörerna på fastighetsmarknaden i Sverige. Lagen om offentlig upphandling beskrivs där syftet att främja konkurrens alltför ofta istället blir konkurrensbegränsande vid planering och beställning av entreprenader hos Stockholms Hamn.Arbetets fallstudie och applicering av modellen utgår från Stockholms Hamn fastighetsbestånd och tre stycken fastigheter plockas ut ur beståndet för att representera varsin fastighets typ. Magasin 2 är kärnfastigheten, Magasin 6 är en osäker fastighet som ej har något att göra med kärnverksamheten och Hus P är en övrig fastighet som på sikt skall rivas.Modellen tittar närmare, för respektive fastighet, på verksamhetsplanering och underhållsplanering, respektive fastigheters förutsättningar, funktion och framtid och vilka avtal som kontrollerar ansvarsområdena mellan hyresgäst och hyresvärd avseende underhållet.Jag kommer fram till att Stockholms Hamn är ett välskött företag med större potential än vad de idag utnyttjar.

Redovisning av immateriella tillgångar vid företagsförvärv enligt IFRS : resulterar förändringen i en mer rättvisande bild?

När en kommersiell Hamn byggs ut fordras omfattande muddringsarbete för att säkerställa ett brukligt djup för sjöfart. Då stora delar av muddermassorna ofta är förorenade av tungmetaller och miljögifter krävs särskilt omhändertagande av dessa. Traditionella omhändertagningsalternativ består av att deponera massorna på särskild avsedd plats på land eller tippa till havs, något som inte tillåts för förorenade sediment. En relativt ny metod är stabilisering/solidifiering (S/S) som innebär att muddermassorna behandlas med ett bindemedel för att sedan kunna användas som fyllnadsmaterial i exempelvis kajkonstruktioner. Dessa alternativ behöver noga vägas mot varandra med hänsyn till ekonomiska och miljömässiga aspekter.

Intermodala transportsystem i Sverige : En fallstudie över Göteborgs hamns logistiklösning

I denna rapport studeras intermodala transportsystem i Sverige. Projektet äruppbyggt i tre huvuddelar. Först en inledande del med allmän beskrivning av logistikoch dess koppling till transporter. Därefter en beskrivande del av intermodala system,deras uppbyggnad och olika ingående transportsätt. Den avslutande delen är enfallstudie gjort i Göteborgs Hamn för att studera Hamnens logistiklösning.

Hur såg Birkas hamn ut och vilka transporter behövdes?

What is located on the bottom in the water outside of Birka? Remains of a water palisade or jetties and other constructions.Birka a Viking Age town that existed between AD 750 and 975 was located on the northwestern part of the small island of Björkö, in the Mälar archipelago of the Baltic Sea in Sweden. The Town was protected onshore by a hill fort and a town rampart. It is a widely spread assumption that Birka had a water palisade as a part of its defense. There are logs and other remnants on the bottom of the lake dating back to the Viking age.

Elanslutning av fartyg i hamn : en studie om förutsättningar och konsekvenser för Köpings och Västerås hamn

The purpose of this thesis is to investigate the possibilities for shore side electricity in the ports of Västerås and Köping. A technical solution to connect the vessels to the local grid is suggested and the investigation is also aiming at an understanding of how the environment is affected by the use of shore side electricity. Furthermore, the costs of shore side electricity are considered.The maximum power demand of a vessel visiting the ports today is relatively small, but the ships visiting the ports in the future might have a larger power demand. The suggested dimension for the system is 5 MW and the result shows that the shore side electricity requires the power distribution to the ports to be expanded. The most useful solution in the ports is to connect the ships with 12 kV from a connection box in a pit at the quay.The investigation of the costs shows that it is cheaper for the ships to use electricity compared to the marine fuel.

Allt är möjligt hus i Gustavsberg

Ett Allt är möjligt hus lokaliserat i den gamla porslinsfabrikens lokaler i Gustavsbergs Hamn. Ett interaktivt Cirkus Cirkör-hus där det även ska rymmas bibliotek, konsthall och porslinsmuseum. Ett öppet landskapsformat rum skapar publika ytor och sammanbinder de olika funktioenrna i huset..

Att värdera en hamnutbyggnad : en översikt av ekonomiska verktyg samt en värdering av föroreningar

När en kommersiell Hamn byggs ut fordras omfattande muddringsarbete för att säkerställa ett brukligt djup för sjöfart. Då stora delar av muddermassorna ofta är förorenade av tungmetaller och miljögifter krävs särskilt omhändertagande av dessa. Traditionella omhändertagningsalternativ består av att deponera massorna på särskild avsedd plats på land eller tippa till havs, något som inte tillåts för förorenade sediment. En relativt ny metod är stabilisering/solidifiering (S/S) som innebär att muddermassorna behandlas med ett bindemedel för att sedan kunna användas som fyllnadsmaterial i exempelvis kajkonstruktioner. Dessa alternativ behöver noga vägas mot varandra med hänsyn till ekonomiska och miljömässiga aspekter.

Opera i Stockholm, Värtahamnen

Studentförslag på nybyggnad av Opera i VärtaHamnen, Stockholm. Ca 40.000kvm, 3 scener.  .

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->