
Sökresultat:
370 Uppsatser om Hamito-Semitic languages - Sida 15 av 25
Får jag numera säga ni till dig? : en studie om användandet av tilltalsordet ni
Jag ska i denna uppsats ta reda på vad människor tycker om tilltalsformen ni. Genom en enkätundersökning där informanterna fått svara på om de blir niade och niar ska jag ta reda på om tilltalsformen ni, anses vara en passande tilltalsform idag. I uppsatsen ges en bakgrund till hur en språkförändring går till, hur tilltalsformen ni kom till och hur den uppfattades ur ett historiskt perspektiv. Dessutom redovisas en undersökning som gjorts av Eva Mårtensson (1986, Det nya niadandet) på 80-talet där man upptäckt en ny form av niande hos ungdomar.Resultaten av enkätsvaren styrker att niandet är utpräglat i språkbruket, såväl hos ungdomar som äldre. Man kan inte finna några spår av att den gamla betydelsen av ni finns kvar hos någon av språkbrukarna.
Ordinlärning i främmande språk : en studie av några läromedel i franska för högstadiet
Mitt syfte med detta arbete har varit att undersöka ordinlärning i franska för årskurserna 7-9. Då jag själv har fått lägga ner mycket tid på ordinlärning i mina franskstudier har jag kommit att ställa mig frågan hur man arbetar med ordutlärning i nybörjarundervisningen på högstadiet. Eftersom orden är språkets grundstenar anser jag att det är oerhört viktigt att som lärare besitta kunskap om hur man på ett systematiskt sätt hjälper eleverna att bygga upp sitt ordförråd. I litteraturgenomgången hade jag för avsikt att ge en teoretisk bakgrund till min undersökning. Jag tog min utgångspunkt i språkinlärning i största allmänhet för att så småningom inrikta mig mer specifikt mot ordinlärning.
Implementation av webbsida för rekommendationssystem med användaruppbyggd databas
The goal of this project was to create a web-based, crowd-sourced, correlational database, that easily allowed users to submit objects and receive correlated objects as results. The webservice was created in the web development languages of HTML, CSS, PHP and Javscript, with MySQL to handle the database. Simultaneous development was kept in check with the aid of the source code management system GIT. Upon completion, the service contained several HTML-views, the ability to add and rate objects, a per-object dedicated page with information parsed from Wikipedia.org, and a view with objects ranked in accordance to the preferences specific to the current user. Roughly a month after the beginning of development, the website was publicly launched and promoted in order to collect data, and improvements were added to the website as needed.
Icke verbal kommunikation- De yngre grundskoleelevernas tankar kring icke verbal kommunikation
Mitt syfte med detta arbete var att få kunskap om elevers syn på betydelsen av och uppfattningen om icke verbal kommunikation i skolan. Icke verbal kommunikation är benämningen för allt som sägs utan ord. Arbetet inleds med en beskrivning av olika icke verbala uttrycksmedel och sedan följer resultatet från mina elevintervjuer. Eleverna har fått svara på frågor som kan delas in i två delar. Den ena delen handlar om kroppsspråk, deras eget och andras, och den andra om miljön kring eleverna i skolan och vilka signaler den ger till eleverna.
Bildspråk ? bokstavligt talat alltså. Ett undersökande arbete inom semiotiken
Under examenskursen har jag studerat bilder som används istället för text. Många oväntade upptäckter och insikter dök upp längs vägen, vilket ibland medförde att jag ändrade fokus. Projektets process kom därför att bli ganska krokig.Från början var jag inne på att skapa språk som bygger på bilder. Tanken var att möjliggöra internationell kommunikation och kommunikation med personer med talhandikapp. Jag tänkte ?översätta? en text till bilder, som en skiss på ett sådant språk.
Flerspråkiga barn i förskolan : Ur ett lärarperspektiv
My purpose with this paper related to my questions was to find out how professionals preeschool teachers working on multilingualism. I also wanted to get answers on how pedagogues in the preeschool may promote multilingual children´s language development, the factors that promote multilingual children´s language development and the role parents have in the language development of multilingual children. I chose to do my study in the form of interviews with professional preeschool teachers and interviewees described including the need for more knowledge of pedagogues around multilingualism. My result based on theoretichal background and the study is that pedagogues should let the children´s all languages esemble together. A factor influencing the multilingual children´s language development is ambient attitudes to multilingualism.
Modersmålsundersvisning- en kvalitativ studie om invandrarföräldrars inställning till modersmålsundervisning
Syftet med mitt arbete var att undersöka vad några invandrarföräldrar hade för inställning till modersmålsundervisningen. Jag valde en kvalitativ metod med en induktiv ansats. Mitt arbete baserades på intervjuer som jag gjorde med åtta invandrarföräldrar. I resultatet framkom att nästan alla invandrarföräldrarna från undersökningen hade en mycket positiv inställning till modersmålsundervisningen. Många ansåg att de barn, som lärde sig sitt modersmål, kommunicerade bättre med andra som talade samma språk.
?Man behöver språket för att visa sig som människa? ? Språkcaféer ? en väg till empowerment
The purpose of this thesis was to investigate whether publiclibraries language cafés can support or enable the empowerment of the participants. Empowerment means that the individuals ability to take control of their own lives is strengthened and that the individual becomes more independent. Empowerment also means that the individual takes part in a community. An important part of this is the language. I have developed two research questions: What forms of empowerment can be seen in the respondents' statements? What role do language cafés play for people from other countries, in terms of empowerment? The thesis empirical material consists of interviews whit five people involved in different languages cafes in public libraries in the city of Malmö.
Om jag hade levt på medeltiden? : Historiemedvetandets utveckling genom högläsning av skönlitteratur, boksamtal och att skriva berättelser.
Abstract:According to the curriculum of the Swedish school the pupils should develop their historical consciousness. The aim of this study was to find out which pupils develop this consciousness by listing to an historical novel, talking about that book and writing stories. The study went on for four weeks and the subject of the teaching was the Middle Ages. 28 pupils took part and a variety of methods were used: 1: questionnaire about the lives of the pupils, 2: Making observations of their attitude to the teaching and 3: story writing. The results show that the social background does not influence the development of an historical consciousness.
?Det är så integrerat i mitt tänkande? : fem arbetslags resonemang om matematikens roll i förskolan
The background to the study was that the school agency published a report stating that students, after completing school, did not meet the criteria to receive the grade ?Pass? in mathematics. The study presents the reasoning of work teams from five different preschool departments?, about ways to work with the subject with children in the ages four to five. The study may help future teachers to develop new attitudes regarding mathematics in the preschool, by letting them take part of others pedagogues? thoughts and experiences.
Tidig engelskundervisning
Syftet med vårt arbete var att ta reda på vilka för- respektive nackdelar en tidig engelskundervisning för med sig. Vi utgick från undersökningar som gjorts inom detta område. Vi ville också undersöka vad lärarna tyckte om tidig engelskundervisning. Den största undersökning som gjorts om tidig start med engelska är EPÅL- projektet (Engelska PÅ Lågstadiet). Denna undersökning genomfördes under 1970- talet och dess syfte var att visa fördelarna med en start av engelskundervisning redan i år 1.
Stegintegrering- billigt och bra? : Hur stegintegrering i Moderna språk på gymnasieskolan påverkar inlärningen och undervisningen ur ett lärar- och elevperspektiv
This essay discusses the subjective observations and opinions on the Swedish concept of stegintegrering, a form of mixed grade education in the subject modern languages at upper secondary level. I interviewed two headmasters, four teachers and conducted an online survey with 39 pupils in order to find out what effects the concept of stegintegrering has on teaching and learning from a teacher and pupil perspective. Due to the extent of this essay no general conclusions can be made but certain connections could be found. For once there was a connection between group size and the possibility of teaching each group separately during one lesson per week and the attitude of the concerned teachers and pupils towards stegintegrering. While both headmasters and teachers claimed that the cooperation between pupils across all levels was the main purpose of stegintegrering as it helps their learning and understanding, my study showed that many pupils did not really want to cooperate and that teachers often find it hard to construct tasks that stimulate every group.
Rörelse och språk : En kombination vid andraspråksinlärning?
I detta arbete har jag studerat rörelsens betydelse för inlärning, vilket har visat sig vara av stor vikt. Jag har dessutom studerat språk och inlärning och ur detta material framkommer att det finns mycket som spelar in vid språkinlärning, såsom motivation, ålder och härkomst. Dessa två huvudämnen, rörelse och språk, ligger till grund för min avslutande del i examensarbetet, där dessa bildar en kombination för andraspråksinlärning. Jag har funnit en metod för andraspråksinlärning som utgår från rörelseövningar. Denna metod heter TPR (Total Physical Response) och har arbetats fram av den amerikanska professorn James J Asher.
Bibliotekariebilder i dagens platsannonser. En diskursanalys.
The aim of this Masters thesis is to examine the librarian discourses that can be identified in the job advertisements of today, to examine how the discourses differ and also how these discourses might influence the librarian profession and its status. The method of investigation is a qualitative analysis of printed sources, using Ernesto Laclaus and Chantal Mouffes discourse theory as well as the theory of professions as a theoretical base. The thesis shows that two discourses can be identified in job advertisements for 2004, one public librarian discourse and one scientific librarian discourse. The major difference between the two discourses are work tasks where the public librarian discourse very often contains areas of responsibility and development work, whereas the scientific librarian discourse often contains administrative work tasks. Other differences include a great demand for driving licences and an interest in children and youth in the public librarian discourse, something which is not asked for at all in the scientific librarian discourse where there is a great demand for knowledge of languages instead.
Språkvalets inverkan på effektiviteten av tryckta produktannonser
Although English is commonly used in Swedish advertising, little is known about its effects. The purpose of this paper was to investigate how a Swedish or English language choice in product advertisements affects the effectiveness of the ad. Further, a local/global dimension of the advertisement was created to investigate how the results differ for local and global brands. Subsequently, an experiment was conducted where the effect of language choice on several well-established measures of ad effectiveness such as awareness, comprehension of the ad message, credibility, attitude and buying intentions was analyzed. In line with previous research, English in product advertisements is not completely comprehended since English is not the local language in Sweden.