Sök:

Sökresultat:

1907 Uppsatser om Hästens status - Sida 50 av 128

LÀrarutbildning i fokus : Om de finska och svenska lÀrarutbildningarna i förhÄllande till PISA-resultat

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ nÄgra skillnader som finns i lÀrarutbildningen i Sverige och Finland ur ett policyperspektiv. I arbetet har vi valt att utgÄ frÄn hur lÀrarutbildningen utvecklats över tid samt frÄn de resultat som framkommit i PISA-undersökningar. Resultaten visar bland annat att finska elever har ett övertag gÀllande lÀsförstÄelse. Den svenska lÀrarutbildningen har genomgÄtt ett flertal olika reformer (Richardson, 2004) medan den finska endast genomgÄtt ett fÄtal (Uljens, 1998).Vi har intervjuat tvÄ informanter kopplade till lÀrarutbildningen, samt tvÄ informanter som innehar en ledande position inom PISA. Dessa muntliga och skriftliga intervjuer gav oss en uppfattning om vilka tankar och Äsikter som finns kring lÀrarutbildningarna i de bÄda lÀnderna, men ocksÄ vad de tror ligger bakom de svenska lÀrarutbildningarnas lÄga status.Samtliga informanter och litteratur pekar pÄ att lÀrarutbildningen kan vara en bidragande faktor till de finska elevernas goda resultat i PISA-undersökningarna..

De uteblivna möjligheterna? intressegruppers diskursiva hÄllning vid en stadsomvandling

Although being recognized as holding great cultural-historical significance by local officials, numerous parts of the functionalistic development along Friggagatan became demolished in 2008.This bachelor thesis have surveyed how the planning process proceeded through various municipal committees, and moreover, how different interest groups gathered around certain discursive attitudes. As a consequence of various paradigm shifts in society, e.g. that local government gradually are depending on private economic initiatives, there are to some extent a fear among politicians that cultural-historical demands can risk economic growth.Nevertheless, a building or a development are in fact bearing different value-perspectives, such as economic, functional and cultural-historical. Due to the fact that the heritage-sector has limited resources, in combination with sometimes vaguely and obsolete conservation documents, the sector have difficulties of responding common economic arguments, which leads that the real estate-owner gets total interpretative prerogative.However, despite a sometimes suspicious political attitude towards an improved conservation document, e.g. with continuously updates concerning a building?s technical and economic status, there are some political initiatives working towards it..

Pekboken i förskolan : en undersökning om pedagogers förhÄllningssÀtt till pekböcker

VÄrt resultat visar att pekboken har en hög status och anvÀnds i verksamheten pÄ de förskolor som varit med i undersökningen. Den finns tillgÀnglig för barnen att lÀsa sjÀlv eller tillsammans med nÄgon vuxen. Pekboken inspirerar barnen till att leka lekar,men den kan ocksÄ anvÀndas som ett föremÄl i barnens lek. Vi stÀller oss dÀrför frÄgan om den borde fÄ anvÀndas i leken, och dÄ som leksak eller bok?I vÄr undersökning anser pedagogerna i förskolorna att pekboken ska behandlas pÄ samma försiktiga sÀtt som andra böcker, och resultatet frÄn intervjuerna har Àven gjort oss medvetna om hur vi kan lÀsa en pekbok.

Boendesegregation i LuleÄ kommun

Boendesegregation Àr ett tillstÄnd pÄ bostadsmarknaden som innebÀr att grupper av hushÄll med olika egenskaper bor geografiskt Ätskilda frÄn varandra, vanligen i olika bostadsomrÄden med olika fysisk och social status. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om boendesegregation finns i LuleÄ samt ta reda pÄ vad boendesegregation kan fÄ för konsekvenser i en medelstor stad som LuleÄ. Studien har avgrÀnsats till att omfatta de 17 bostadsomrÄden som kopplas till tÀtorten i LuleÄ kommun. Den empiriska analysen har delats upp i tvÄ dimensioner: indikatorer pÄ boendesegregation har eftersökts, demografiskt, socioekonomiskt och etniskt. Vidare handlar den andra dimensionen om de diskurser som framkommit vid intervjuerna, det vill sÀga de begrepp och termer varigenom de olika bostadsomrÄdena och dess befolkningar har beskrivits.

Fruar och fröknar i frikyrkan : en studie om framstÄende femtioÄriga frikyrkotanter i Svenska Missionsförbundet under Ären 1945 ? 1970

In the New Testament different pictures of a Christian woman are presented, not only thepicture of someone who is nursing and caring, but also the picture of someone who is learningand being educated.Women are put into systems of gender which form them, and throughout the years the pictureof women has been that they primarily should be caring and nursing, not learning.Both of these pictures exist within the Swedish Missionary Society, a society that has not hadany constitution to comply with until 1964, which meant that each person could make his owninterpretation of the Bible and its texts.This essay examines how fifty-year-old women are pictured within the Swedish MissionarySociety 1945-1970, assuming that women who want to serve Jesus have to be prepared togive up their traditional role of nursing and caring, and focus on learning instead.The research method is qualitative, and the written sources are from a regional Christianweekly publication. The essay does not present an unambiguous picture of fifty-year-oldnonconformist women, but the results show that they are not being related to children, that themajority has a higher education than elementary school, and that many of them are addressedto as ?Mrs?..

Samma kursplan för alla? - En undersökning av svenskÀmnet pÄ olika gymnasieprogram

Denna uppsats behandlar frÄgan kring vilka möjligheter och begrÀnsningar det finns med att svenskÀmnet följer samma kursplan pÄ alla nationella gymnasieprogram. Detta har studerats genom att undersöka hur lÀrare undervisar pÄ olika gymnasieprogram, samt vilken attityd det finns till svenskÀmnet pÄ de olika programmen. Data till uppsatsen har samlats in genom elevenkÀter samt lÀrarintervjuer. Min slutsats Àr att oavsett om gymnasiet ska behÄlla systemet dÀr alla program lÀser samma svenskÀmne, eller Àmnet blir programanpassat, bör kursplanen vara tydligare. En tydligare kursplan i svenska hade kunnat hjÀlpa lÀrare att fokusera pÄ innehÄllet i svenskundervisningen, samtidigt som denna kursplan kunde tydliggöra Ànnu mer att Àmnets innehÄll bör anpassas efter studieinriktning.

Ett perspektiv pÄ skolvalsreformen : En studie om hur fyra skolledare ser pÄ reformen det fria skolvalet och dess pÄverkan pÄ den svenska skolan gÀllande skolsegregation och kunskapsresultat utifrÄn mÄlet en likvÀrdig skola

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ge lÀsaren en djupare inblick i reformen det fria skolvalet som trÀdde i kraft i början av 1990-talet i Sverige. Med uppsatsen skapas en kÀnnedom för lÀsaren i hur reformen gick i kraft samt hur den i efterhand kan problematiseras utifrÄn forskning samt intervjuer med viktiga personer inom skolvÀsendet. Metoden som har anvÀnts i uppsatsen Àr en kvalitativ metod dÀr individer subjektivt valts ut för semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har sedan transkriberats och stÀllts i förhÄllande till Max Webers teori om vÀrderationella handlande, status och klass samt Pierre Bourdieus teori om habitus, klassreproduktion och kapital. Studien visar pÄ marginella konsekvenser av det fria skolvalet i den kommun dÀr den Àr gjord, dock finns möjliga tendenser till att ett fritt skolval kommer att pÄverka mer i framtiden..

VÄldets olika ansikten : En gÀrningsanalys av vÄldsbrott utifrÄn gÀrningsmannens relation till offret

Violent crime can traditionally be classified as a reactive or an instrumental aggression. A reactive aggression is often characterized by some sort of provocation by the victim and the act is impulsive and the offender reacts by harming the victim. The provocation can be a threat, an insult or an attack and the act can be said to be a reaction induced by emotions. An instrumental act of violence however, often described as planned, targeted and emotional cold. The goal of the act can be to acquire money or power to maintain their status.

VÄldets olika ansikten: En gÀrningsanalys av vÄldsbrott utifrÄn gÀrningsmannens relation till offret

Violent crime can traditionally be classified as a reactive or an instrumental aggression. A reactive aggression is often characterized by some sort of provocation by the victim and the act is impulsive and the offender reacts by harming the victim. The provocation can be a threat, an insult or an attack and the act can be said to be a reaction induced by emotions. An instrumental act of violence however, often described as planned, targeted and emotional cold. The goal of the act can be to acquire money or power to maintain their status.

Att mÀta bibliotek: en studie av tvÄ biblioteks verksamhetsberÀttelser.

During the late twentieth century, political and societal changes gave rise to an increased interest in performance evaluation in public organizations. This development also affected libraries in the public sector. The main concern for this master thesis is performance measurement in libraries. In this study two different types of libraries are investigated, one public and the other academic. My aim is to find out if and how performance measurement appears in the libraries annual activity reports.

Lika mÀn leka bÀst? : En studie om kvinnors hinder vid karriÀravancemang.

The research in this thesis attempts to understand what happens when children (3-6 years of age) interact with each other in the context of free play in two pre-school settings when adults are not involved. The aim of the study was to get a closer look at how children create relationships and how they protect and defend their interactional spaces. Data was gathered through ethnographically inspired methodology, using video observation to capture the everyday interactions of the children. Results were analyzed using a phenomenological approach to peer cultures. Previous research suggests that it is very important for children to maintain their interactions with peers and gaining access to play.

Gentrifiering : teorierna som fÄr mÀnniskor att flytta

Gentrifiering pÄgÄr idag stÀndigt i vÄrt samhÀlle. Det Àr en social förÀndringsprocess som bestÄr i att mÀnniskor med hög socioekonomisk status flyttar till omrÄden som traditionellt sett har dominerats av mÀnniskor ur lÀgre sociala klasser och frÄn etniska minoriteter.Den hÀr studien undersöker teorier och bakomliggande faktorer till varför mÀnniskor vÀljer att gentrifiera och vilka likheter det finns mellan dem som vÀljer att gentrifiera. Genom en litteraturstudie visar pekar undersökningen pÄ tidigare forskning och för en diskussion om Àmnet.Resultat av den hÀr studien visar att anledningarna till varför mÀnniskor gentrifierar idag ser vÀldigt olika ut, man har alltsÄ inte kommit fram till vad den gemensamma nÀmnaren som fÄr gentrifierarare att gentrifiera Àr. Vad man har ringat in Àr vad som sker, vilka det drabbar och vilka som har bra förutsÀttningar att bli gentrifierare.Studien visar ocksÄ att man mÄste sÀtta in gentrifiering i ett större samhÀllsperpektiv i vidare forskning för att finna nya svar och att inte bara studera den gentrifierande sidan, de som flyttar in i dessa omrÄden..

POLITISKA IDÉER OM LÄRARYRKETS STATUS - En jĂ€mförande idĂ©analys av debatten kring lĂ€raryrkets utveckling och status

Bakgrund och problem: De finansiella rapporterna för bankerna och dess analysvÀrde har kommit att ifrÄgasÀttas och aktualiseras i samband med finanskrisen. Eftersom bankernas verksamhet blir allt mer komplex, samtidigt som bankerna utgör ett fundament för ett vÀlfungerande samhÀlle Àr vikten av att kunna bedöma stabiliteten i en bank högst aktuell. VÀrderingen av en banks verksamhet och riskerna kopplade till stabilitet Àr svÄrare att bedöma i en bank Àn för ett icke finansiellt företag. Vikten att identifiera de nyckeltal som kan förutspÄ stabilitet i den enskilda banken och minska bristen pÄ transparens leder till forskningsfrÄgan: Vilka nyckeltal har ett högt prognosvÀrde nÀr det gÀller att utvÀrdera huruvida en bank kan anses vara stabil utifrÄn ett externt perspektiv?Syfte: Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att finna nyckeltal som kan anvÀndas för att prognostisera stabiliteten i en bank.Metod: För att uppnÄ syftet med studien presenteras en litteraturgenomgÄng som karaktÀriserar en stabil bank och riskerna kopplade till verksamheten.

Gömt bakom symbolen : en studie om gropkeramisk dekor pÄ Gotland

This thesis analyses the decoration on the pots of the Pitted Ware Culture on Gotland. The pottery from this period is richly decorated with various ornaments, the most common are the pits but other types of decoration occur. The purpose of this study is to get an insight into what the patterns meant to the people that made and used them and what role these may have played in their lives. The author will analyse the decoration on potsherds found from the three Pitted Ware sites of Visby, Ajvide and Hemmor on Gotland. This will be used in a comparative analysis to investigate if differences and/or similarities of the pattern occur between and among the sites.

Vilket matematiskt material finns i den fria leken pÄ förskola : vad vÀljer pojke respektive flicka

This research is about different perspectives, offered by three mother tongue teachers, one principal and also featuring a representative from Skolverket, on the subject: teacher legitimation for mother tongue teachers, mother tongue teachers opportunity for competence education and the future of mother tongue education in Sweden.The theoretical framework is mother tongue language, globalization, the post-colonial theory, power and social inequality. A qualitative approach was used including five interviews taken place in Stockholm, the results does not however represent the whole country nor the community of Stockholm itself.The result shows that mother tongue teachers thinks the teacher legitimation does not mean anything regarding their already low-status. Even principal and representative from Skolverket express their concern towards the 'non-demand' for mother tongue teachers to get their legitimation and they feel there is a lack of ambition from decisonmakers to include the mother tongue teachers.As per today there is no higher education for mother tongue teachers leading towards an exam. Mother tongue teachers are worried about their future although principal and representant takes a bright outlook. .

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->