Sök:

Sökresultat:

1896 Uppsatser om Hästens status - Sida 2 av 127

LÀrarlegitimationer : Statusökning eller slöseri?

This study investigates certified and non-certified teachers in Sweden and how they themselves view the status of their profession. Teacher certifications were introduced to Sweden in 2011, under the assumption that it would raise the status of qualified teachers. Recent results from international studies showed that Swedish students have fallen in rank compared to other countries around the world, and one of the proposed solutions proposed to this was to raise the status of teachers, as well as their pay. A higher status would then solve other issues, such as the low number of applications to university courses related to teaching. This study asked high school teachers, through an online questionnaire, what their views were on the status change the reform was supposed to create.

Statusuppdateringar pÄ Facebook : FörhÄllningssÀtt och vanor hos anvÀndare

A common form of communication within Facebook is the communication between users via status updates. If you write a status update all your friends have the opportunity to read and to respond to the update. The overall issue of this survey is: how are Facebook users to commu- nicate with status updates?  The survey aims to gain insight and greater understanding of communication patterns and user awareness of social contexts when they write status  updates. The study will act as an attempt to understand a small part of a complex interaction taking place in a social situation.


Det vill jag ocksÄ ha - En studie om pedagogers och förÀldrars uppfattningar om förskolebarns status i relation till materiella ting

BakgrundForskning belyser hur barn pÄverkas av olika faktorer dÄ det handlar om deras materiella status. De faktorer som har stor betydelse för barn Àr bland annat; vÀnner, massmedia, förÀldrar, pedagoger, reklam och den rÄdande norm som finns i samhÀllet. Alla dessa delar har en central och avgörande roll för barns lÀrande, önskningar och de val de gör för att efterstrÀva status.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan och förÀldrar till barn i förskolan uppfattar barns materiella status, i form av klÀder och leksaker. Vi Àr Àven intresserade av att undersöka om den materiella statusen kan pÄverka barns inkludering eller exkludering.FrÄgestÀllningar? Hur upplever pedagoger och förÀldrar att barn efterstrÀvar status?? Vilken uppfattning har pedagoger och förÀldrar kring barns intresse för klÀder och leksaker?? PÄ vilket sÀtt pÄverkar klÀder och leksaker barns status i barngruppen?? Vilka faktorer pÄverkar barn att vilja ha materiell status?3MetodStudien Àr baserad pÄ en kvalitativ metod dÀr intervju anvÀnts som redskap, varav vi intervjuat Ätta pedagoger samt Ätta förÀldrar.ResultatVÄrt resultat visade att förÀldrar och pedagoger har en gemensam uppfattning om vad som var statushöjande och populÀrt bland barnen.

Status - Musikstil - Attityd : en enkÀtundersökning bland studenter och lÀrare pÄ Kungl. Musikhögskolan och nÄgra utvalda grund- och gymnasieskolor i Stockholm

This study aims to determine whether pupils, students and teachers at various music schools feel that there is a difference in status between different music styles/genres, and if this has an impact on the individual level. The survey was conducted with a digital survey that was e-mailed to junior/high schools with music profile in the Stockholm area and to all the teachers and students at the Royal College of music in Stockholm (KMH). Due to low participation by students and teachers from the junior/high schools the students and teachers of KMH became the main object of the study. The results shows that a majority of the main group of this study feels that there is a difference in status between different music styles/genres. The study also shows that half of the participants believe that the difference in status affects them on an individual level.

Idrott och hÀlsa - en frÄga om status?

Uppsatsen syftar till att belysa och problematisera synen pÄ skolÀmnet Idrott och hÀlsa i relation till Àmnets status idag och i framtiden. Vi vill dÀrmed undersöka hur lÀrarutbildare resonerar om Àmnet Idrott och hÀlsas status samt hur lÀrarutbildare anser att Àmnet kan förstÀrkas i framtiden. Uppsatsen bygger pÄ enkÀtstudie dÀr vi vÀnder oss till lÀrarutbildare i Idrott och hÀlsa pÄ tvÄ utbildningsorter.För att lÀsaren ska fÄ en förstÄelse för omrÄdet ger vi en teoretisk bakgrund. DÀr behandlas varför Idrott och hÀlsa inte prioriteras, ett historiskt perspektiv, legitimeringar, motsÀttningen mellan teoretiska och praktiska kunskaper, förÀndringar i lÀroplanen och lÀrar- och Àmnesstatus.Resultatet av denna studie visar majoriteten av lÀrarutbildarna tycker att Àmnet Idrott och hÀlsas status Àr oförÀndrad sedan införandet av Lpo 94. De anser heller inte att daglig fysisk aktivitet eller kunskapsformerna har pÄverkat Àmnets status.

LÀrarlegitimation och status : lÀrares uppfattningar om en legitimations inverkan pÄ lÀraryrkets status

Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrarstudenters och yrkesverksamma lÀrares uppfattning om lÀraryrkets status samt att undersöka en eventuell legitimations inverkan pÄ lÀraryrkets status. De övergripande frÄgorna behandlar hur lÀrarstudenter och yrkesverksamma lÀrare uppfattar lÀraryrkets nuvarande status samt vad ett införande av lÀrarlegitimation skulle kunna ha för inverkan pÄ yrkets status. Vidare frÄgas om en lÀrarlegitimation kan professionalisera lÀraryrket. I bakgrundskapitlet presenteras för studien viktiga begrepp utifrÄn olika teoretiska perspektiv. Begreppen profession, status och professionalisering definieras och innebörden av ett legitimationssystem för lÀrare presenteras. Det empiriska underlaget för studien samlades in med hjÀlp av en enkÀt riktad till lÀrarstudenter pÄ sitt sista studieÄr samt redan yrkesverksamma lÀrare frÄn tre geografiska omrÄden. Resultatet visar att lÀrarstudenter och yrkesverksamma lÀrare uppfattar lÀraryrkets status vara mellan lÄg och medelhög.

DEN OSYNLIGA PROFESSIONEN. En studie över fackföreningen DIK:s förÀndringsarbete med bibliotekarieyrkets status

The aim of this Master's thesis is to study how DIK (Documentation, Information and Culture), the major trade union for Swedish librarians, work with the status and professionalization of the occupation. The status is, as we see it, low and depending on several factors. They are among others: the knowledge base, how extended the research base is and the domination of women within the profession. These factors all work together to maintain the status and the prestige of the occupation at a low level. With the help and work of the trade union DIK the status can improve if the focus is right.

Status i sitcoms : En klass- och genusanalys av Two and a Half Men och The new Adventures of Old Christine

Syftet med undersökningen Àr att genomföra en jÀmförande klass- och genusanalys av tvÄ stycken situationskomedier: Two and a Half Men och The new Adventures of Old Christine.Vi undersöker vad som genererar status i de tvÄ serierna och om detta skiljer sig nÄgot serierna emellan. Vi kommer bland annat fram till att egenskaper som ett lyckat Àktenskap och god ekonomi Àr statusbringande medan ett misslyckat Àktenskap istÀllet lÀtt genererar lÄg status..

Statushistorier Invandrares etablering pÄ arbetsmarknaden ur ett statusperspektiv

Syfte med denna studie Àr att beskriva hur akademiker med invandrarbakgrund frÄn Mellanöstern upplever sina möjligheter till en etablering pÄ den svenska arbetsmarknaden. Vi vill utifrÄn deras berÀttelser se hur de upplever och hanterar sin status i Sverige, men ocksÄ i ursprungslandet, det vill sÀga de lÀnder personen vuxit upp i. Vi vill Àven se vilka konsekvenser denna etablering och statusförÀndring leder till för ett begrÀnsat urval akademiker med invandrarbakgrund.FrÄgestÀllningar:- Hur beskriver invandrande akademiker sin status i Sverige och i ursprungslandet?- Hur hanterar de sin status i de olika lÀnderna och eventuellt skillnaden dÀr emellan?- Hur upplever invandrade akademiker sin etablering pÄ den svenska arbetsmarknaden?.

KönsmÀrkning och statusrelevans i folkbiblioteksvÀrlden

The main purpose of this Masters thesis is to examine gender division in public libraries by reviewing literature and interviewing eight public librarians and two chief librarians. The reason why we decided to investigate this topic is the lack of research concerning sex-segregation in library and information science. By choosing this subject we intend to deepen the understanding of the significance of gender both within the public library and of the occupation in general. Some researchers claim that the low status of librarianship is a result of the large proportion of women in the profession. We want to find out how our informants view the relation between professional status and female domination.

LÀrares uppfattning om yrkets statusförÀndring under 30 Är : En intervjuundersökning om Ätta lÀrares uppfattning om yrkets statusförÀndring

This paper is about how the teaching profession have got a changed status from the perspective of the teachers. The papers cause is to find out how the teachers think that their status have changed in a period of 30 years. Interviews have been done with eight middle school teachers from two schools in the municipality of SödertÀlje. The answers from the interviews have been put in relation to theories in research of professions. Three hypotheses have been put up to apply the theories on the answers.

Mer för prakten Àn för nyttans skull. : Statusmarkeringar i bouppteckningar frÄn Virestad socken 1750-1759

Most scientists believe that in the good times the peasant had the opportunity to follow fashion. Virestad parish does not follow fashion. My purpose is to try to understand something of the mechanism that made Virestad do so: that I will do by analyzing the results in relation to the concept of status. My main source is estate inventories. Here I examine the status markers and differences in what they invested in clothes and jewelry in relation to the estate's proceeds.The lower the balance, the more percentage they need to put on clothes.

Sociometrisk status och arbetstilfredsstÀllelse : en kvantitativ studie av olika prediktorer för arbetstillfredsstÀllelse

Denna uppsats Àr en kvantitativ studie som haft som syfte att undersöka vad som bÀst predicerar arbetstillfredsstÀllelse. De variabler som har mÀtts som eventuella prediktorer Àr; sociometrisk status enligt sociometerteorin, socioekonomisk status, personlig kÀnsla av makt samt personlighetsdraget extraversion. Urvalet bestod av (N=128) deltagare som alla var anstÀllda av ett medelstort företag. Denna studie har utgÄtt frÄn en liknande studie The Local-Ladder Effect: Social Status and Subjective Well-Being (Anderson, Kraus, Galinsky & Keltner, 2012) som handlade om subjektivt vÀlbefinnande och sociometrisk status. ArbetstillfredsstÀllelse mÀttes enligt MSQ (Minnesota satisfaction questionnarie).

Personbilsmekaniker - lÄg status? Car mechanic - low status

Yrket personbilsmekaniker har genomgÄtt en stor förÀndring. Idag stÀlls det helt andra krav pÄ mekanikern Àn det gjordes för nÄgra Är sedan. BÄde miljökrav och ökande brÀnslepriser har gjort att biltillverkarna tvingats att göra bilarna mer brÀnslesnÄla och mer snÀlla mot miljön. Detta har gjort att bilarna idag Àr mer tekniskt avancerade Àn förut, och dÀrför alltmer svÄra att serva och reparera. Det stÀlls dÀrför helt andra krav pÄ mekanikern nu.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->