Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Grundskole- och gymnasienivć - Sida 2 av 2

MVG= kvalitet? : En textanalytisk undersökning av högbetygstexter frÄn Ärskurs 9 och Svenska B

I denna undersökning studeras högbetygstexter som producerats av elever under det nationella provet i svenska för grundskolans Ă„rskurs 9. Ett syfte Ă€r att undersöka huruvida texterna som grupp uppvisar ?högbetygsdrag?; ett annat att i materialet studera skillnader mellan flickors och pojkars högbetygstexter. Även skrivutveckling Ă€r fokus för undersökningen och grundskoletexterna jĂ€mförs dĂ€rför med högbetygstexter frĂ„n det nationella provet i gymnasiekursen Svenska B. Slutligen Ă€mnar studien diskutera subjektivitet med bedömning och huruvida utvalda texter frĂ„n grundskolematerialet erhĂ„ller samma betyg nĂ€r de granskas av oberoende bedömare.Kvantitativa analyser utförs pĂ„ 30 elevtexter frĂ„n Ă„rskurs 9; fyra texter vĂ€ljs ut för mer djupgĂ„ende textanalytiska undersökningar.

Sent anlÀnda och deras möjligheter till betyg och egen försörjning : En studie av elever som anlÀnt frÄn annat land i övre grundskole- och gymnasieÄldern

Studien syftar till att undersöka 86 sent anlÀnda ungdomars resultat i form av betyg och taxerad inkomst av tjÀnst. Studiens kvantitativa deskriptiva del problematiseras genom en pedagogisk kunskapsfilosofisk diskussion.Fler kvinnor Àn mÀn har valt teoretiska studier medan fler mÀn satsar pÄ yrkesinriktade studier. Kvinnorna studerar i större omfattning vidare inom vuxenutbildningen Àn mÀnnen. Det Àr fler mÀn Àn kvinnor som har en taxerad inkomst av tjÀnst pÄ över 100 000 tusen kronor. Det gÄr inte att dra nÄgra lÄngtgÄende slutsatser nÀr det gÀller de sent anlÀnda ungdomarnas resultat i form av betyg och egen försörjning dÄ den viktigaste variabeln tidigare utbildning saknas och heller inte gÄr att fÄ fram.

?Du mÄste ju styra upp ditt liv?? Om normers och förvÀntningars roll i nio berÀttelser om avhopp i grund- och gymnasieskola.

Individer med erfarenheter av skolavhopp tenderar att i bland annat forskning och medier buntas ihop och kategoriseras som en homogen grupp med liknande bakomliggande orsaker till avhoppen. Dessa individer benÀmns inom forskning som dropouts och kan av samhÀllet betraktas som en problematisk grupp pÄ arbetsmarknaden. Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur nio unga vuxna resonerar kring det egna skolavhoppet. Detta i relation till hur normer och förvÀntningar kan pÄverka hur skolelever upplever att de blivit bemötta av vuxna i deras omgivning. Studiens frÄgestÀllningar Àr enligt följande: Hur talar föreliggande studies intervjupersoner om bemötande frÄn lÀrare, skolpersonal och övriga vuxna under uppvÀxten? Hur kan intervjupersonernas handlande förstÄs i relation till normer och förvÀntningar de tycks ha förhÄllit sig till under uppvÀxten? Kvalitativ metod har tillÀmpats dÀr intervjuer gjorts med nio individer som har erfarenheter av avbruten grundskole- eller gymnasieutbildning.

Plötsligt hÀnder det! En kvalitativ intervjustudie om ungdomar som ÄtergÄr till utbildning

Syftet med studien har varit att identifiera faktorer som bidrar till att elever med tidigare skolmisslyckanden Äterupptar och slutför sina studier. Att kunna identifiera vad det Àr som krÀvs av skolan, miljö, samhÀlle och framför allt av eleverna sjÀlva för att denna process ska pÄbörjas. Om vi inom skolan kan bidra till att fÀrre elever lÀmnar skolan utan fullstÀndiga betyg och gÄr igenom upprepande misslyckanden, sÄ har skolan och samhÀllet mycket att vinna. Genom att identifiera de faktorer som bidrar till att ungdomar fullföljer sina studier sÄ kan vi kanske applicera denna kunskap tidigare i skolan och pÄ sÄ sÀtt slippa avhopp och studiemisslyckanden. Som specialpedagoger möter vi ofta elever som tidigt visat eller visar tecken pÄ att vara i riskzonen för att misslyckas i skolan.

Konsensus och konkurrens.

Syftet med studien har varit att identifiera faktorer som bidrar till att elever med tidigare skolmisslyckanden Äterupptar och slutför sina studier. Att kunna identifiera vad det Àr som krÀvs av skolan, miljö, samhÀlle och framför allt av eleverna sjÀlva för att denna process ska pÄbörjas. Om vi inom skolan kan bidra till att fÀrre elever lÀmnar skolan utan fullstÀndiga betyg och gÄr igenom upprepande misslyckanden, sÄ har skolan och samhÀllet mycket att vinna. Genom att identifiera de faktorer som bidrar till att ungdomar fullföljer sina studier sÄ kan vi kanske applicera denna kunskap tidigare i skolan och pÄ sÄ sÀtt slippa avhopp och studiemisslyckanden. Som specialpedagoger möter vi ofta elever som tidigt visat eller visar tecken pÄ att vara i riskzonen för att misslyckas i skolan.

LÀrarnas förestÀllningar och attityder gentemot teknikintegrering i skolmiljön - En undersökning av fem kognitiva funktioner

En utmÀrkande egenskap hos nÀstintill all dagens teknik Àr att den innehar funktioner med syfte att utöka och stödja mÀnniskans kognitiva förmÄgor. Det kan vara funktioner som stödjer vÄrt minne, som styr vÄr uppmÀrksamhet eller hjÀlper oss att planera och organisera aktiviteter. I Sverige har det blivit allt vanligare att teknologi i form av smartphones, surfplattor och datorer anvÀnds pÄ ett utbrett sÀtt i elevernas skolgÄng. Enligt tidigare forskning Àr dÀremot lÀrarnas inre förestÀllningar och attityder gentemot teknologin en avgörande faktor för huruvida lÀrarna i slutÀndan vÀljer att integrera teknologin i sin undervisning, och pÄ vilket sÀtt som de vÀljer att göra detta. Den aktuella studiens syfte var att undersöka lÀrarnas förestÀllningar och attityder gentemot fem kognitiva funktioner som finns i teknologiska enheter som smartphones och surfplattor.

<- FöregÄende sida