Sökresultat:
6245 Uppsatser om Graphic design, - Sida 17 av 417
Participatory design in game design ? a study in collaboration and ownership
Denna studie berör områdena participatory design, speldesign samt idégenerering och syftar till att undersöka hur spelföretag interagerar med sina slutanvändare vid speldesign samt om participatory design kan användas i speldesign för att främja känslor av delaktighet och ägandeskap.
Studien har genomförts med intervjuer och undersökningar i form av en analys av fyra svenska spelföretags hemsidor och sociala medier för att se på deras interaktion med sina slutanvändare vid speldesign, samt en participatory designworkshop.
Resultaten från litteraturstudien och workshopen visar på att participatory design kan användas för att främja känslor av delaktighet och ägandeskap hos deltagarna. Vidare visar undersökningen av de svenska spelföretagen att interaktionen med sina slutanvändare över lag är låg.
De slutsatser som studien visar på är att genom att erbjuda sina användare möjligheten att bli delaktiga och att interagera med spelföretaget så får man en aktiv och stimulerande miljö vilken gynnar både spelföretaget och deras slutanvändare. Vad gäller participatory design så visar studien att det är ett förhållningssätt som går att använda inom speldesign. Vidare så visar det också sig att, om behovet för att välja ut mellan flera olika metoder och tekniker inom participatory design uppstår, så är ett ramverk ett mycket användbart och hjälpsamt verktyg..
Tapetmönster - en kollektion av form & färg i rum
The character of a pattern carries through to the context in which it is placed. Each pattern tells a story. By interpreting our surroundingenvironments we become inspired, and the patterns in turn can become part of our own narratives. This project was fuelled by my fascination and desire to explore patterns. My method of exploration was based on prior knowledge of patterns and interior design.The question became how can I apply my knowledge of interior design to pattern design and how could I best translate the brief intoa language of colour and shapes? The aim was to develop my knowledge of pattern design as well as to use this opportunity to combine my design methods with those of a professional designer.
Tärnabymodellen
Det ha?r arbetet syftar till att underso?ka hur man integrerar sin slutanva?ndare i designprocessen fo?r att go?ra dem delaktiga i slutresultatet. Hur man kan fra?mja ka?nslan av delaktighet, stolthet och engagemang fo?r sin ort genom ett gemensamt skapande..
Den optimala bloggen : En kvalitativ studie om bloggläsares attityder och idéer kring bloggdesign
The purpose of this study is to examine which aspects of blogs and blog design that are important to blog readers but also to find new ideas for blog design. From a qualitative standpoint we have examined how seven users experience that blogs design, structure and functionalities affects the general experience of the blog. The study also examines how the users wish to interact with a blog. During two design workshops we let seven active blog readers imagine and sketch out the design and functionalities they would like in a blog. We put this in relation to theories about the anatomy of blogs, methods of design, social navigation and virtual communities.The major finding is that the aspects most important to blog readers are navigation, structure and social interaction.
Design av komponentbaserade entitetssystem
Ett entitetssystem är ett sätt att hantera entiteter i ett spel och är ett relativt nytt och outforskat område. Syftet med det här arbetet är att utvärdera två olika entitetssystem, en aggregationsbaserad design och en dataorienterad design samt bidra med hur en dataorienterad design kan se ut och realiseras. Entitetssystemen implementeras i programmeringsspråket C++ tillsammans med ett exempelspel som används för att utvärdera entitetssystemen. Entitetsystemens effektivitet uppmäts i uppdaterade entiteter per sekund och antalet cachemissar per sekund genom ett experiment med exempelspelet. Det dataorienterade entitetssystemet visar på mindre cachemissar och fler uppdaterade entiteter per sekund när det totala antalet entiteter och antalet entiteter som dör per sekund varieras.
Lekflöde i Varbergaskogen : Affordans som synsätt vid formgivning av en naturslinga för barn
Drawing on earlier research, and using observations as the method, this study presents a design of a nature playscape for children. Applying outdoor pedagogy to the fundamental structure of a specific location, the study proposes a design of a playscape, over a more obvious design, for instance one based around a quiz walk.The theoretical framework is Gibson?s theory of affordance, and the goal has been to create a "play flow". The study concludes that spatial rhetorics can be an important tool when teaching children about nature..
Design and implementation of a 5GHz radio front-end module
The overall goal of this diploma work is to produce a design of a 5 GHz radio frontend using Agilent Advanced Design System (ADS) and then build a working prototype. Using this prototype to determine if RF circuits at 5 GHz can be successfully produced using distributed components on a laminate substrate. The design process for the radio front-end consists of two stages. In the first stage the distributed components are designed and simulated, and in the second stage all components are merged into a PCB. This PCB is then manufactured and assembled.
Användbarhetens roll i de mobila webbshopparna
This paper reports a study on the usability of e-commerce accessed through smartphones. There is much research in the usability of mobile interfaces and many sets of design patterns have been created but a few studies are available for specific domains, and in this report we focus on mobile e-commerce. In this study a framework is developed for how to design mobile e-commerce interfaces with a high degree of usability. Furthermore, the study also contributes a method to how other specific domain can develop a framework with general standards to work from when creating a web interface. By examining two sets of design principles and 14 design patterns, we evaluate which ones are critical in the design of a mobile e-commerce interface for achieving a high degree of usability.
Universell Design - en användbarhetsutvärdering av MyTobii C-series Control
Universal Design is a well established methodology with the fundamental purpose of designing products to be usable for as wide audience as possible, without the need of special adjustment to suit the individual. In this essay, Universal Design has had a clear influence in both the process and the result. The choice to use Universal Design as methodology in this usability evaluation, has essentiallv to do with the target audience.As a part of the design process of MyTobii C8 has Tobii Technology ask for a usability evaluation. MyTobii C8 is an 8" touch screen computer with a windows based operating system which will initiate the software MyTobii C-Series Control. MyTobii C-Series Control is the control panel for MyTobii C8, whose interfaces constitute the platform for various modificarion of the unit.
Designstrategi & produktdesign
Projektet har gjorts för företaget Björn Borg med inriktning mot design management och designstrategi.
Arbetet delades upp i två delar, under den första delen genomfördes research på såväl Björn Borg som på ämnena design management och designstrategi, i form av litteraturstudier, intervjuer och observationer. Detta ledde till att ett problemområde identiferades och att en ny produktutvecklingsprocess utvecklades genom designstrategiskt tänkande.
Den andra delen behandlade hur två exempel- produkter utvecklades genom den framtagna processen för företaget. Slutsatsen blev att den nya processen skapar ett mer förankrat designarbete hos företaget som kommer att ge ett mer fokuserat uttryck på marknaden..
Design från intressen : Hur intressen kan påverka utformningen av ett stridsfordon till att framstå som vänligt sinnat och eget
Detta examensarbete behandlar hur individers mål, ståndpunkter och attityder kring ett föremål kan användas i föremålets design för att individerna lättare skall kunna identifiera sig med föremålet ifråga samt betrakta det som eget och/eller vänligt sinnat. Denna metod för design av föremål testades genom design och modellering av ett stridsfordon, vilket sedan utvärderades i en enkätundersökning tillsammans med ett redan existerande västerländskt stridsfordon. Syftet med undersökningen var att undersöka vilket av stridsfordonen som målgruppen ansåg vara lättast att identifiera sig med/framstod mest som egen.Undersökningen visade att stridsfordonet som designats med tanke på målgruppens mål, ståndpunkter och attityder också i större utsträckning upplevdes som vänligt sinnat/egen..
Design i offentlig sektor : En fallstudie med Arbetsförmedlingen
Det pågår stora förändringar i världen gällande begreppet design och rapporter har kommit både iSverige och Europa om hur design kan lösa samhällsproblem. Design kan användas som ettverktyg för problemlösning i en arbetsprocess eller som konkurrensfördel i en strategi för attutveckla produkter och tjänster utifrån användarens behov.Forskning finns om hur privata vinstdrivna företag använder design som konkurrensmedel.Syftet med vår studie är att undersöka hur vi med hjälp av design kan skapa en strategi för enorganisation i den offentliga sektorn som kan lösa kommunikationsproblem med fokus påkundtillfredsställelse. Undersökningen syftar till att svara på hur den offentliga sektorn arbetarmed design och hur en designstrategi inom den offentliga sektorn kan se ut, samt om det finnsnågra hinder vid implementering av design.Studien baseras på en kvalitativ metod i form av djupintervjuer, samt en kvantitativenkätundersökning utifrån en fallstudie på Arbetsförmedlingen. Datainsamling av det empiriskamaterialet har gjorts på fallföretaget samt på tre ytterligare tjänsteorienterade organisationer somär finansierade av staten och ett produktorienterat företag. Empirin har analyserats utifrånföretagsekonomiska teorier samt designteorier och den privata sektorn har ställts mot denoffentliga sektorn för att hitta likheter och skillnader dem emellan.Resultatet av studien visar på att design används inom den offentliga sektorn och resultatet visaratt det inte finns några hinder för den offentliga sektorn att jobba med design, men att det iblandkan vara mer svårimplementerat på grund av komplexa organisationer och en målgrupp som ärhela den svenska befolkningen.
Hur svårt är det att köpa reklam?
Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på hur köpare av reklam- och formgivningstjänster väljer leverantör, och hur de samarbetar med den valda leverantören. I rapporten sammanställs kvalitativa intervjuer med tolv personer, från olika organisationer och med olika erfarenhet, vilkas arbetsuppgifter innehåller köp av reklam- eller formgivningstjänster. De intervjuas angående vilka faktorer som är viktiga vid val av leverantör, hur processen och arbetsfördelningen ser ut och vilka fallgropar som finns i arbetet.
De intervjuade reklamköparna lägger stor vikt vid samarbetsförmåga och personkemi vid val av reklambyrå eller formgivare. Ofta tas den första kontakten efter att leverantören blivit rekommenderad av någon i köparens kontaktnät. De fallgropar i arbetet som köparna tar upp kan ofta härledas till arbetsfördelningen i processen.
Utveckling av en webbaserad donationstjänst för företag som involverar medarbetarna i processen
In recent years, employees at large companies have started to demand that their employer should work more for good causes. The money the company wants to donate to charity is distributed mostly through a vote to decide where the money will be remitted. The purpose of this design case is to develop a design concept for a web-based donation service that involves all employees at a company. Furthermore, the authors of this study intends to explore how the motivation for employees of a company can be affected by participation in this service. In this design case, the service function, quality and concept was tested and evaluated.
Användarcentrerad Systemdesign
This essay focuses on the term usability while conducting a user centred system design. Usabilitymeans to what extent a user can use a product to achieve effectiveness, efficiency and satisfaction.Development using a user centered system design means that knowledge about the end-users andit?s opinions becomes a crucial part of the development process. The question of this essay is if usinguser centred system design will lead to good usability.We used methods from a user centered system design point of view while developing an applicationfor a Swedish bookstore company called Bokia AB. This included user and task analysis following by aclose relationship between the developers and end-users by using sketches and showing themprototypes of the system while collecting feedback.After concluding our case study we determined that using methods from user centered systemdesign could be used as a great tool to further improve the usability and to improve an applicationssuccess chances..