Sök:

Sökresultat:

4637 Uppsatser om Global warming potential - Sida 22 av 310

Varför ger våra givare?: en fallstudie om ideella
hjälporganisationers kartläggning av givare och deras motiv

The purpose of this thesis is to illustrate how non-profit organizations map the market of potential donors and how they apply their knowledge about the motives of the potential donors. The case-study of Church of Sweden Aid shows how a Swedish non-profit organization applies this in the daily work. In its strategic marketing the organization actively use marketing surveys in different forms. By employing an analyst Church of Sweden Aid has a possibility to make another step forward in order to understand its donor market and to adjust its strategic marketing plan to it. Church of Sweden Aid says that they don?t work with the donor?s motives.

Metod för val av sunda yt-material

Since 2007, I´ve been working in the steel industry in a place called ?SSAB?. That?s why itseemed right to contact them for this thesis.The SSAB concern is global, but SSAB Sweden involves raw steel producing in Luleå, heavyplate producing in Oxelösund, and sheet metal producing in Borlänge..

Goat production in Laos and the potential of using Erythrina variegata as a feedstuff

Lao People?s Democratic Republic (PDR) is a country where the majority of the population works within the sector agriculture in one way or another. The number of goats are increasing and the animals can be an important income source for families. However, during the dry season, lack of feed is a great problem for the farmers. Fodder trees have shown great potential as dry season feeding, due to that the trees often hold green and fresh leaves a long time into the season, compared to grass that dry out quickly.

En ny generation livsnjutare -En studie om hur inredningsbranschen kommunicerar till rekordgenerationen

Syftet med denna studie var att undersöka hur inredningsbranschen, genom IKEA som fallföretag, skulle kunna utveckla sin kommunikation för att ta till vara den potential och köpkraft som tros finnas inom rekordgenerationen. Rekordgenerationen är ett segment som har tid och pengar. Inredning är i sin tur produkter, för rekordgenerationen, som konsumeras i syfte att påvisa en identitet som är en del i den moderna och materiella utvecklingen. Vår undersökning visar att IKEA missar ett stort och köpkraftigt segment och en av anledningarna är bristande kommunikation. Genom att använda sig av marknads-kommunikation som vänder sig till rekordgenerationen och matchar deras preferenser kommer företaget att kunna ta tillvara den potential som segmentet besitter..

Vision Handelshamnen

Platser med höga globala respektive lokala integrationsvärden har, enligt Space syntax-teorin, visats bli välbesökta. Handelshamnen i Karlskrona är en plats som innehar dessa egenskaper. Ett nytt promenadstråk längs med kajen har därför potential att bli välbesökt samtidigt som det finns potential att skapa ett attraktivt bostadsområde på platsen. Examensarbetet ger förslag på en utformning av bostäder längs med Handelshamnen samt även hur de lokala- och globala korrrelationsvärdena på platsen kan höjas för att bidra till ett välbesökt promenadstråk. Detta utan att de bostadsmiljöerna drabbas av den förväntade ökade andelen gångtrafikanten längs med kajkanten..

Regioner i förändring - En komparativ studie av de svenska och danska strukturreformerna

The purpose of this thesis is to critically investigate how to understand the regional transformations that are occurring in Sweden and Denmark. At a higher level of abstraction the results can be generalised to a wider context and I have found that there is an ideological hegemony that explains the regional transformation. Nation states are reterritorialising due to a changing world where global capital is becoming increasingly flexible and competition between states, regions and municipalities is needed to adjust. By using Sandberg's model of structural reforms I have shown that the differences between Sweden's and Denmark's reterritorialisation are due to differences in national political culture and existing administrative systems. In fact these two structural reforms are based on the same regionalist ideology as a reaction to the changing global economy.To investigate the regional transformations I have carried out an idea and ideology analysis on the recent Swedish proposal from Ansvarskommittén, Strukturkommissionen in Denmark and the proposal by the Danish government which was carried out in 2007.

Scania : Organisationens janusansikte

Inspiration for this work is from the argumentation, which is about following issue: ``If we are on a good way to leave the bureaucratization``.This paper is a study about Scania. Here I will find out at which level of bureaucratization Scania is ranked on. Scania is one of the leading producers of trucks in the world. It is acompany which works global and the analysis of Scania´s environment is as much as theanalysis of the company's internal organization..

Identifiering av områden med risk för fosforförluster genom ytavrinning : metodutveckling med GIS

The eutrophication of lakes and seas with the algal bloom and deficiency inoxygen that follow, has been given priority by the Swedish government as oneof 16 environmental objectives. The purpose of this project was to develop a toolbased on a simple model, limited amount of data and geographic informationsystem (GIS) to identify areas with risk for phosphorus losses due to surfacerunoff. This tool can act as a decision support to decide where appropriatemeasures should be applied with the aim of reducing phosphorus losses and bythat the eutrophication.The method that has been used is a combination of two models, one calculatingthe potential erosion while the other one identifies areas of erosion (net erosion)or deposition. This ability is of great importance because potential erosionshould be calculated on areas with net erosion. Areas with high potential erosionhave an increased risk for phosphorus losses due to surface runoff.The potential erosion was calculated based on factors which describe how topography(LS), land use (C), soil type (K) and precipitation (R) effect the erosion.All of them have been modified to a greater or lesser extent.

Tillväxtmöjligheter på Indiska marknaden : En uppsats om svenska energiteknikföretags potential att lyckas i Indien med förnybara energikällor

Indien är en tillväxtmarknad med många möjligheter; det är en plats för nytänkande och frugala innovationer. Frugala innovationer är ett fenomen som Indien är välkänt för. I grunden uppstår frugala innovationer genom sparsamhet i processen för att ta fram effektiva lösningar. Kunskapen om frugala innovationer och dess förhållningssätt kopplat till svenska energiföretag som är inom branschen för förnybara energikällor är dock begränsad. Därför är innovationsmyndigheten Vinnova och Energimyndigheten intresserade av att se om det finns potential för ett antal svenska energiteknikföretag att lyckas etablera sig på Indiens marknad för förnybara energikällor, där effektivitet och sparsamhet är viktigt.

Sveriges politik för global utveckling: En uppsats om de fattigas perspektiv samt rättighetsperspektivet i den svenska handelspolitiken

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de fattigas- samt rättighetsperspektivet kommer till uttryck i Sveriges politik för global utveckling. Uppsatsen ämnar också att diskutera samstämmighetspolitikens prestation utifrån en jämförelse mellan Barometern och handelspolitiken i PGU. Uppsatsens syfte har brutits ned i ett antal konkretiserade fråge-ställningar för att det ska kunna besvaras. Dessa är: Hur uttrycks de fattigas perspektiv och rättighetsperspektivet i PGU? Vilka utvecklingsaspekter eller önskade förändringar lyfts fram i PGU? Vilka problem identifieras i samband med global utveckling och hur ska dessa problem hanteras? Vad säger Barometern om den svenska politikens prestation med PGU? Vilka förutsättningar har samstämmighetspolitiken? Uppsatsen bygger på en icke- positivistisk och hermeneutisk vetenskapssyn vilket innebär att syftet är att nå kunskap och förståelse genom tolkning.

Strategier för implementering av IP-system i fruktodling : en jämförande fallstudie mellan Sverige och Etiopien

Integrerad produktion (IP) är ett odlingssystem som EU beslutat om att samtliga producenter i medlemsstaterna ska följa från och med 1 jan 2014 (Europaparlamentet, 2009). Arbetet med införandet av detta är redan långt gånget i Sverige och Svenskt Sigill står för en produktmärkning som bland annat innebär att produkten är odlad enligt IP (Svenskt Sigill, 2011). En liknande global märkning finns, där tanken är att reglerna för IP-odling ska vara desamma världen över, för att underlätta internationell handel (GLOBAL G.A.P, 2011).Integrerad produktion (IP) syftar till att ge långvariga och hållbara lösningar i produktion och odling genom att ha det naturliga ekosystemet som kunskapsbas (Svenskt Sigill, 2011). Målet med odlingssystemet är att få hög avkastning och dessutom göra så låg påverkan på naturen och använda så lite energi, gödning- och bekämpningsmedel som möjligt.I detta arbete görs jämförelser av Svenskt Sigills märkning och GLOBAL G.A.P.s krav på vad som krävs för att bli certifierad odlare enligt deras regelverk. Jämförelsen av de olika märkningarna appliceras sedan på odlare i Sverige och i Etiopien.

Ett nytt växtsortiment - för inglasade miljöer :

A new project has developed at the Swedish University of Agricultural Sciences in Alnarp during the spring of 2006. The garden design students has, during the course Interior Garden Design designed and built an construction with a new range of plants for Swedish conservatories. The plants are mainly from the cool temperate areas, instead of the tropical which often are the most common in public spaces. This means, among other things, that the cost for warming is very low. The working process and the construction carried on as workshops in the conservatory at Trädgårdslaboratoriet in Alnarp. During a few weeks the hole construction is completed.

"Det är klart att de inte blir som de vanliga ärendena vi har" : Biståndsbedömares förståelse av äldre personers riskbruk av alkohol

CSR har kommit att bli centralt i många företags strategier. Vissa akademiker hävdar att företag söker sig till intresseorganisationer som arbetar med CSR för att förbättra sitt CSR-arbete medan andra påstår att det endast är ett sätt att framhäva sitt företag i ett positivt ljus. Till skillnad från de många artiklar som skrivits om vad företag kan vinna på medlemskap i intresseorganisationer fokuserar denna uppsats istället likt Knudsen (2011) på vilka företag som har något att vinna på engagemang i intresseorganisationen The Global Compact. Undersökningen utgår från Knudsens påståenden och prövar om dessa stämmer för svenska företag, via intervjuer med fyra företag av varierande storlek. Våra resultat pekar mot att påståendena i huvudsak stämmer men att de bakomliggande orsakerna varierar när man jämför vår geografiska begränsning mot Knudsens mer globala fokus.

Sverige - guldstjärnan på polska turistens himmel : En studie i svenska turistnäringens arbete för att nå polsk marknad

This essay started with a describing of Vision2020 that aims to get incoming tourism doubled and to make global travellers choose Sweden as their destination at the first place. Furthermore, we discuss those 12 priority markets that a Swedish leading communications company in the tourism Visit Sweden puts effort and promotes. Poland was not on the list of the selected countries. With our research we aim to show that the Polish market has potential. Compelling factors point to that Sweden and Poland are neighbour countries with good transport connections and, not least, that the countries have long historical relationships with each other.

Hållbarhetsredovisning i stålbranschen : Att börja hållbarhetsredovisa med intressenternas behov i fokus

Background: Following an increased awareness concerning social and environmental aspectsin society, more enterprises establish sustainability reports in order to inform theirstakeholders about the company?s sustainability duties. A previous study indicates that themetal sector is enjoying relatively limited increases in business opportunities and/or financialvalue of corporate responsibility. Another study suggests that there is a gap in expectationsbetween producers and users of sustainability reports due to an uncertainty regarding whatinformation such reports should contain and what audience such reports should target. Thequestion is whether or not a gap in expectations concerning sustainability reporting is acontributing factor to the limited increases in financial value in the metal sector?Purpose: The purpose of the study was to examine how a sustainability report should becarried out by a company in the steel industry given what information the company and thestakeholders consider as essential in a sustainability report.Methodology: To accomplish the purpose of the study, a deductive approach was used due tothe availability of suitable theories.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->