Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Gilles Deleuze - Sida 3 av 3

Gilles Clemént och Ulf Nordfjell : en jämförande studie

Syftet med detta examensarbete är att undersöka klämkraftens betydelse för ensilagekvalitetenför rundbalar. Därför gjordes ett försök på Svalövs Naturbruksgymnasium i maj 2008. Vårstudie var en del i ett större försök med fler olika led. Vårt försök bestod av 4 olika led: 25 ?mplast med 100 bars klämtryck, 25 ?m plast med 140 bars klämtryck, 19 ?m plast med 100bars klämtryck och 19 ?m plast med 140 bars klämtryck.

Folkbiblioteket och individualiseringen. En diskursanalytisk studie.

The aim of this Master's thesis is to analyze the relation between the discursive formation and the optical formation in the public library-apparatus. An ongoing individualization process in the library field and in society at large is used as a backdrop in the analysis. Discourse analysis is used as a method to explore the main Swedish library periodicals Biblioteksbladet, Bibliotek i Samhälle and DIK-forum. All issues from the years 1999 and 2009 have been used as material. The main analytical instruments applied in the analysis of this material are Michel Foucault's terms dispositive, apparatus and diagram.

Tourettes Syndrom och tics hos skolbarn

Syftet med denna uppsats har varit att i en litteraturstudie ge en allmän beskrivning av Tourettes syndrom och övriga ticstillstånd, samt att granska förhållandena för barn med TS och tics i skolan och vilka förslag som i litteraturen ges på anpassad skolgång för dessa barn. Studien är en kunskapsöversikt med följande frågeställningar: Hur beskrivs Tourettes syndrom och tics i vald litteratur? Vilka problem kan ses hos barn med Tourettes syndrom och tics i skolan enligt vald litteratur? samt Vilka förslag ges i vald litteratur på anpassad skolgång eller pedagogiska insatser för barn med Tourettes syndrom eller ticsbesvär? Dessa frågeställningar har utgjort kategorier i struktureringen av materialet via meningskategorisering. Tourettes syndrom är en neuropsykiatrisk störning vars bakomliggande orsaker troligtvis är ärftlighet. Syndromet förekommer hos ungefär en halv procent av alla skolbarn som då besväras av en kombination av motoriska och vokala tics.

Narrativ föreställningsförmåga: ett spivakianskt ?hopp i den andres sjö?? : Nussbaum, Spivak och att (med skönlitteratur) skapa förståelse för den Andra

This survey is a theoretical analysis concerning didactics of literature, in which I problematize what Martha C. Nussbaum describes as ?narrative imagination?. By using postcolonial theory, more specific: Gayatri Spivaks essay ?Can the Subaltern Speak?? and her theoretical formula ?a leap into the other?s sea?, I try to answer the following question: Can ?narrative imagination? be understood as a manifistation or concretisation of ?a leap into the other?s sea??The answer that is given concerning my general question is simply: No.

Ekonomisk värdering av användandet av underbett på timmerbilar

Holmen Skog has in some places in their operation area access to timber trucks with centre mounted scrapers. They make transportation more flexible and reduce reliance on contractors for road maintenance. The trucks with centre mounted scrapers have a higher tare weight, making them less productive and therefore they receive compensation with a 0.75 % increase on transportation price. The purpose of this study was to investigate what actions a timber truck with centre mounted scraper can perform with acceptable quality in winter, and to examine if it is an economically profitable solution for the truck operator and charterer. The study was done in three stages; interviews, performance analysis of the transportations carried out and an economic analysis with the help of Sven Erik Gilles spreadsheet tool. The study included the districts Delsbo and Hudiksvall.

På luffen : för att undersöka publika landsbygdsrum

Det är inte som att läsa en deckare, det finns ingen löst gåta beskriven på skriftens sista sidor. Läser man delar av den här skriften deltar man i delar av ett sammanhang. Jag föreslår att man läser den som en upplevelse. Mening skapas mellan delarna, mellan raderna, den blir till i mellanrummet. För att kunna läsa mellan raderna måste man först läsa raderna. Då är det möjligt att det jag vill berätta kan förmedlas. Varje del i den här texten har egen mening.

<- Föregående sida