Sök:

Sökresultat:

580 Uppsatser om Genre - Sida 14 av 39

Musik som påverkansmedel: en fallstudie om musikens roll i
event marketing

Syftet med denna uppsats var att undersöka musikens roll och betydelse inom event marketing. Idag är event marketing ett vedertaget och accepterat marknadsföringsverktyg och en effektiv väg att nå konsumenter. För att föstå hur hur företag inom denna sektor använder sig av musik för att påverka människor och hur strategiska val rörande musiken utförs gjordes en fallstudie på tre olika företag inom event marketing industrin. Studien visade att musik är en betydelsefull beståndsdel inom event marketing för sin förmåga att påverka och skapa stämmninglägen samt att valet av Genre och artist har en stor inverkan på evenemangets image och att eftertänksamhet måste ingå vid dessa val..

Estetiska omdömens paradoxala natur : En jämförelse av Hume och Kant

This work is meant to contribute to the research of adaptation studies by focusing on a special case: the transformation of a fictional diary into a movie. In order to sustain the form of the literary source the adaptation to movie requires certain strategies. Först of all, the diary Genre is characterized by a one-dimensional narration. Second, diaries only supply a few written dialogues, hence this "void" has to be compensated and filled by media specific measures. Third, the investigated diary is a story of individualization and emancipation of a single woman.

Chefredaktörens invit : en analys av genren veckotidningsledare

Uppsatsen är en diskursanalys och retorisk analys av Genren veckotidningsledare. Den undersöker hur veckotidningsledarna svarar mot de kontextuella kraven att marknadsföra tidningen, att underhålla läsaren och att liera sig med läsaren. Det undersökta materialet utgörs av ledarsidor från tidningarna Veckorevyn, Amelia, M-magasin och Slitz. Uppsatsen visar hur ledarsidorna präglas närhetsskapande strategier som konversationalisering, humor och bekräftande av likheter..

Förändring av cyberpunkgenrens stereotypiska nattema

CyberpunkGenren definieras som en Genre med en uttalad mörk framtidsbild med dystopiska inslag där bioteknik och artificiell intelligens är återkommande inslag och där majoriteten av verken som berör Genren utspelar sig på natten. Syftet med denna studie har varit att undersöka om förändringar av det stereotypiska nattelementet som cyberpunkGenren förknippas med anses vara Genrebrytande. Förändringen som gjordes var att nattbelysningen byttes ut mot dagsbelysning i en cyberpunkmiljö. För att genomföra detta skapades en stereotypisk cyberpunkmiljö med hjälp av datorgrafik som sedan presenterades i två versioner, en i nattbelysning och en i dagsbelysning. Bilderna visades därefter upp för en informantgrupp som var kunnig inom science fiction och cyberpunkGenren och som därefter fick besvara ett antal frågor under semistrukturerade kvalitativa intervjuer..

Orkestrera skriken : En undersökning i hur tittaren påverkas av musiken i skräckfilm

I den här uppsatsen undersöks det hur och varför filmmusiken påverkar tittaren när det kommer till skräckfilmsGenren. Från att skräckGenren har bestått av sagor och myter och monster och djävular har den utvecklas till en Genre med ett stort antal subGenrer och konventioner. Lika så filmmusiken, som har utvecklats från att från början till största del fylla en mer praktisk funktion än vad den kanske gör idag. Genom fokusgruppsdiskussioner har jag försökt få fram om det finns en grund till varför tittaren reagerar emotionellt på filmmusik. Deltagarna har i helhet varit överens om de grundläggande anledningarna som de tror påverkar det här, vilket framförallt visade sig vara associationer.

Rekonstruera verkligheten : En receptionsanalys av fenomenet reality-TV i nutidens Sverige

Syfte: Studien avser att undersöka studenters uppfattningar kring vilka behov som ligger bakom till varför studenter väljer att titta på reality-TV och hur de tolkar reality-TV som Genre.Metod: Studien är en receptionsstudie med fokusgruppsintervjuer.Slutsatser: Denna studie bekräftar den föreställningen om att underhållning inom realityGenren uppfattas som enkel och lättsam TV. Resultatet från fokusgruppsundersökningen lyfter också fram reality-TV som något underhållande, utbildande och socialiserande att titta på. Reality-TV är enligt vår forskning tätt sammankopplat med en del moraliska frågetecken kring hur underhållning skapas och tittarnas tvivel kring hur verklig verkligheten egentligen är genom TV-rutan..

Det spontana, dialogiska och ostandardiserade bloggspra?ket : En studie av spra?kanva?ndandet i na?gra av Sveriges sto?rsta bloggar

Denna underso?kning studerar specifika delar av spra?ket i sex av Sveriges sto?rsta bloggar. Bloggarna som utgo?r underso?kningsmaterialet a?r Dessie, Kenzas, Paow, SamirBadran, Hugo Rosas och The odd way. De spra?kliga fo?reteelser som underso?ks a?r icke-verbala inslag, svordomar, utrop, talspra?kliga ordformer, la?nord och fo?rkortningar.

Dåligt uppförande : Om identitet, genus och kroppens politik i Iiu Susirajas fotografiska självframställningar.

This essay examines Finnish artist Iiu Susiraja?s self-portraits in relation to Western traditions and tropes of the Genre from the 20th century until today. I use an iconological/iconographic model to describe and to further interpret the images. The purpose is to find out which norms and conventions, within the art sphere and society as a whole, that Susiraja?s images reproduce or revolt against.

Den Moderna Synthen : Hur påverkar dess valmöjligheter det musikaliska skapandet?

En fallstudie i huruvida mångfalden av valmöjligheter och funktioner i en modern synth påverkar musikskapandeprocessen. Undersökningen fokuseras på att undersöka hur dagens kompositörer använder sig av ljudskapande i moderna synthar. Syftet med denna undersökning är att se om mångfald av funktioner i en modern synth påverkar musikskapandet, för att ge läsaren en tankeställare angående arbetsflödet i sitt musikskapande, så att en effektivisering av processen kan tillämpas och att om möjligt, ge rum för mera musikskapande och mindre teknikförståelse. Denna undersökning gjordes genom att genomföra ett antal intervjuer samt en kompletterande enkätundersökning. Slutstsen jag kommit fram till är att en mångfald av funktioner påverkar musikskapandet, antingen negativt eller positivt beroende på Genre och kompositörens erfarenhet av synthar..

Implementation av High fantasy i Steampunk-koncept

Syftet med detta arbete är att undersöka om man med utgångspunkt i Steampunk-Genren inom datorspel, kan göra en implementation av stereotypa High fantasy-element och hur det kommer att uppfattas av Steampunk-entusiaster. Kommer de överhuvudtaget att märka skillnaden och om så är fallet, hur pass stor inverkan tycker de att implementationen har?För att undersöka detta så skapades två karaktärskoncept, en man och en kvinna. Dessa karaktärer utrustades sedan med fyra uppsättningar karaktäristiska kläder och föremål från Steampunk-Genren. Sedan lade jag till två stereotypa detaljer från High fantasyn på varje karaktär.

Autonom bil med enkapseldator och ultraljudssensorer : tillämpning av en Arduino mikrokontrollerplattform och HC-SR04 sensorer

 Autonomous cars or robot cars havebeen on the agenda ever sinceHollywood started with their Sci-FiGenre, maybe even before that. A lotof things have happened since then andnow the self-driving vehicle is notfar away. In this project, theAutonomous car with microcontrollerand ultrasonic sensors, we are lookingat a way of making a small, regular RCcar autonomous with relatively simplemeans and investigate how the bigcompanies does it to learn more aboutthe development of the autonomous carsand their technology.We used an Arduino Uno R3 supplementedwith an Arduino Motor Shield R3 as ourmicrocontroller board and three HCSR04ultrasonic sensors. By removingalmost all of the old parts of the RCcar,except the two DC motors, andreplacing them with these new parts wemanaged to make a vehicle that drovearound in a room without crashing intoanything. We could have used entirelydifferent sensors, or supplemented theexisting setup with other sensors tomake it even more accurate andobstacle avoiding.

Avsikt, insikt och moraliskt ansvar : En genomgång av diskussionen gällande doktrinen om trippel effekt mellan Frances M. Kamm och John Harris.

This work is meant to contribute to the research of adaptation studies by focusing on a special case: the transformation of a fictional diary into a movie. In order to sustain the form of the literary source the adaptation to movie requires certain strategies. Först of all, the diary Genre is characterized by a one-dimensional narration. Second, diaries only supply a few written dialogues, hence this "void" has to be compensated and filled by media specific measures. Third, the investigated diary is a story of individualization and emancipation of a single woman.

Nackdelen med att vara död - en stilanalys av Bodil Malmstens Det är fortfarande ingen ordning på mina papper

Mitt syfte med föreliggande uppsats är att peka på vilka stildrag som kan sägas vara typiska för Bodil Malmsten utifrån Det är fortfarande ingen ordning på mina papper från 2003. Bodil Malmstens Genreövergripande författarskap kommer väl till uttryck i denna bok. Den innehåller drag av både prosa och lyrik, vilket medför att det är svårt att placera boken i en enda Genre. Malmsten tar sig an stora som små livsfrågor och ämnet skiftar mellan det privata och det allmängiltiga. Jag ämnar därför även se om, och i så fall hur, hennes stil skiljer sig åt beroende på vilket ämne som tematiseras.

Att göra det osynliga synligt : En adaptionsstudie av en filmatiserad dagboksroman

This work is meant to contribute to the research of adaptation studies by focusing on a special case: the transformation of a fictional diary into a movie. In order to sustain the form of the literary source the adaptation to movie requires certain strategies. Först of all, the diary Genre is characterized by a one-dimensional narration. Second, diaries only supply a few written dialogues, hence this "void" has to be compensated and filled by media specific measures. Third, the investigated diary is a story of individualization and emancipation of a single woman.

Puzzles combined with horror in digital games

Den här uppsatsen handlar om hur pussel och skr äck kan kombineras i ett och samma digitala spel. Hur man som utvecklare kan f å en j ämn balans mellan skr äcken och pusslen som presenteras f ör spelaren i spelet. Den typ av skr äck som den h ar uppsatsen har fokus på är Genren 'Survival-Horror' och anv änder sig av den typ av skr äck som i digital spel kategoriserats som 'Survival-Horror'-spel. Den här uppsatsen visar en analys av 'Survival-Horror', samlar information om pussel och skr äck f or att utforma en hypotes hur dessa kan kombineras. F ör att kontrollera om hypotesen st ämmer utf ördes en intervju innan pussel- och skr äckmomenten implementerades i ett digitalt spel. Efter implementationerna genomf ördes det speltester i tv å omg ångar f ör att analysera resultatet mellan de tv å omg ångarna..

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->