Sök:

Sökresultat:

61 Uppsatser om Gömd flykting - Sida 2 av 5

Synliggör din dolda kompetens! : NÄgra kommuners syn pÄ flyktingars kompetens bedömning

Kommunerna i Stockholms lÀns nordöstra del har börjat med ett projekt för att fler flyktingar snabbare skall nÄ en högre sjÀlvförsörjningsgrad och delaktighet i samhÀllet. Syftet var att undersöka hur nordostkommunerna analyserar och bedömer nyanlÀnda flyktingars kompetens samt söka finna ut hur de kan förbÀttra sina verktyg för analys och bedömning. Kvalitativ metod har anvÀnts och sju intervjuer har genomförts. Av resultatet framkom att nordostkommunerna arbetar med kompetenskartlÀggning informellt och med yrkesbedömning genom tre mÄnader praktik pÄ arbetsplats. Men de saknar instrument och verktyg som kan vara ett stöd att nÄ projektets ÀndamÄl.

Hur pÄverkas ett vÀrdland av flyktingströmmar : En fallstudie om den syriska flyktingströmmens pÄverkan pÄ det turkiska samhÀllet

As of 2013, around 51 million people were living on the run, classified as refugees. One of the reasons the number has increased so much during the last years can be explained by the war in Syria. The aim of following study is to evaluate the impact the Syrian refugee flow has had on the Turkish society up until today, seeing the consequences of economic, political and social impact made on the Turkish society. Due to these chosen aspects the study will be concentrated only on the changes in the Turkish society brought about accordance with economic, political and social effects. What is desirable is to achieve greater understanding of the positive and negative aspects of refugee flows on host countries.

Att bo i SödertÀlje och studera pÄ sfi : Sex irakiska flyktingars syn pÄ sina sfi-studier, staden de bor i och att vara flykting med en framtid i Sverige

It is widely recognized that the town of SödertÀlje, a small Swedish town of 85 000 inhabitants, has alone received more war refugees from Iraq than the US and Canada have put together. Whilst writing this thesis had nearly 6000 Iraqi refugees sought their way to SödertÀlje since the US invasion in Iraq 2003.Nevertheless, life is not what the media and the government retail. Six of these Iraqi refugees who resided in SödertÀlje share their life stories in the following thesis. They discuss their escape from Iraq and the difficulties of living in the segregated parts of SödertÀlje where they solely speak Arabic and Assyrian, whilst learning Swedish at sfi (Svenska för invandrare, Swedish for immigrants). Another distress is related to the unsecure future in Sweden waiting ahead.      The aim of this thesis is to engage in, and highlight the studies of six sfi-students in their endeavor to learn Swedish, whilst struggling through Swedish bureaucracy and experiencing despair due to their situation and uncertain future.       .

Talande myndigheter och förbisedda flyktingar : En text- och innehÄllsanalys av TT:s objektivitet i rapporteringen om flyktingar och asylsökande

Syftet med vÄr undersökning har varit att se vilken bild TT förmedlar av flyktingar och vem som fÄr komma till tals. Vi vill undersöka hur nyhetsbyrÄn TT:s opartiskhet ser ut. Som fallstudie har vi valt att analysera hur TT skriver om flyktingar och asylsökande. I en kvantitativ undersökning har vi undersökt 159 artiklar. Vi har kompletterat med en kvalitativ textanalys dÀr vi har analyserat tre nyhetsartiklar och en notis.

PÄ vilket sÀtt kan skolan arbeta med traumatiserade flyktingelever? : En kvalitativ studie

Syftet med uppsatsen Àr att genom en fallstudie undersöka pÄ vilket sÀtt en specifik skola belÀgen i Uppsala arbetar med traumatiserade flykting - elever. För att uppfylla syftet har jag anvÀnt mig av kvalitativa samtalsintervjuer med kurator, bildlÀrare, musikterapeut samt bildterapeut. Resultatet pekar pÄ att skolans sÀtt att arbeta stÀmmer överens med den forskningsöversikt som gjorts för uppsatsen. Exempelvis finns pÄ skolan tillgÄng till estetiska uttrycksmedel, sÄ som bild och musik. Lektioner av estetisk karaktÀr Àr mycket gynnsam i arbetet med traumatiserade flyktingelever.

Tid för ÄterhÀmtning : Ett möte mellan flyktingbarn och FMT-metoden

I detta examensarbete beskriver jag FMT ? Funktionsinriktad MusikTerapi. Mitt syfte har varit att undersöka om denna ickeverbala metod, kan stödja utvecklingen för flyktingbarn som Ànnu inte tillgodogjort sig det svenska sprÄket. De fyra barnen, som alla gÄr i förberedelseklass, visar olika symtom pÄ traumatisk stress som kan hÀrledas till deras erfarenheter av krig.Examensarbetet inleds med en historisk tillbakablick pÄ musikterapi i allmÀnhet. Sedan beskrivs FMT-metoden ingÄende.

Introduktion och arbete. En undersökning om vad flyktingar upplever som bidragande till arbetsmöjligheter

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vad flyktingar som genomgÄtt introduktion i Sollentuna kommun kan uppleva som bidragande till att kunna fÄ eller skaffa arbete. Undersökningen utgÄr frÄn följande tvÄ frÄgestÀllningar:Vilka faktorer i introduktionsprogrammet kan flyktingar pÄ introduktionsenheten i Sollentuna kommun uppleva som bidragande till att kunna fÄ/skaffa arbete? Vilka faktorer utanför introduktionsprogrammet kan flyktingar pÄ introduktionsenheten i Sollentuna kommun uppleva som bidragande till att kunna fÄ/skaffa arbete?Studien Àr kvalitativ och bygger pÄ fem stycken intervjuer med flyktingar som genomgÄtt introduktion i Sollentuna kommun. Undersökningen visar att sociala kontakter, kunskaper i det svenska sprÄket samt individens egna förmÄgor och initiativtagande upplevs som viktiga faktorer för att kunna fÄ eller skaffa arbete medan introduktionsinsatserna anses ha liten inverkan. DÀremot nÀmner tvÄ av intervjupersonerna handlÀggarens engagemang som en bidragande faktor till att de fÄtt arbete..

"Allting var nytt för mig" : Fyra flickor berÀttar om sin tid som nyanlÀnda elever i den svenska skolan

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva nÄgra enskilda elevers erfarenheter och upplevelse av att vara nyanlÀnd elev mot en allmÀn bakgrund om nyanlÀnda elever och skolans mottagande av dem. Dessutom ges en teoretisk bakgrund om identitet och sprÄk utifrÄn socialkonstruktionistisk och sociokulturell teori.UtifrÄn metodansatsen livsberÀttelser har fyra semistrukturerade intervjuer genomförts med flickor som nu gÄr i nian, men var mellan 9 och 12 Är nÀr de kom till Sverige genom familjeanknytning till flykting. I resultatet beskrivs i fyra livsberÀttelser deras vÀg genomskolan, frÄn ursprungslandet, genom förberedelseklassen och till en ordinarie klass, samtderas upplevelse av lÀrande, relationer och stöttning under den första perioden i den svenskaskolan och hur deras erfarenheter har pÄverkat dem. Resultatet visar att deltagarna Àr positiva till sin tid i förberedelseklassen, att de som fÄtt studiehandledning haft stor nytta av den och att kamratkontakterna spelar en stor roll i andrasprÄksutvecklingen.

Integrationsarbetet i Landskrona kommun - Projektledarnas reflektioner om integrationsarbetet

This study is about the work of including immigrants to the Swedish society. The reason that we chose Landskrona community is that it is a town with a high population of immigrants. The purpose of this work has been to examine how projectleaders reflect about the work of integration in Landskrona and their point of view regarding the term integration. Our questions were: what is the projectleaders view on the term integration, how does the projectleaders reflect about the work of integration in Landskrona, how would the projectleaders like the work of integration to be, how does the projecleaders reflect about the future work of integration in Landskrona.We used a qualitative method to do this study and interviewed six persons who all work in various projects, that are working for including immigrants to the Swedish society.Our main results in our study is various kinds of thoughts and reflections of the work of integration in Landskrona, but there were some things that were more approaching than others. There is a high ambition of integrate immigrants into the Swedish society in Landskrona and the projectleaders had all many reflections of their work.

En kvalitativ studie av Ensamkommande flyktingbarns upplevelser

Ett stort antal barn/ungdomar separeras frÄn sina familjer och skickas bl.a. till Sverige frÄn konfliktdominerade och krigshÀrjade lÀnder för att barnet ska ha ett tryggt liv och tillvaro.Syftet med min studie Àr att beskriva, belysa och analysera den problematik och de svÄrigheter som uppstÄr hos ensamkommande flyktingbarn som skickas bland annat till Sverige, av deras förÀldrar eller nÀrbekanta, frÄn krigshÀrjade eller politiskt ostabila lÀnder med förhoppningen att barnet ska garanteras en trygg tillvaro och framtid. Med denna studie vill jag söka svar varför barn skickas ensamma till Sverige, hur dessa mottages, vilka upplevelser de har med sig och hur de upplever sin nya situation. Jag anvÀnde mig av den kvalitativa forskningsmetoden.Resultatet av min studie, i likhet med tidigare forskning, visar att barn som ensamma kommer till Sverige och söker asyl drabbas av psykosomatiska sjukdomar, identitetskonflikter som ett resultat av sina tidigare upplevelser/erfarenheter, separationen frÄn sina förÀldrar och nÀrstÄende samt det nya landet som innebÀr nya utmaningar..

Kultur - hinder och möjlighet : En studie om ensamkommande flyktingbarns möte med en ny kultur

The aim with this essay was that on the basis of the care staff?s interpretations study how the unaccompanied refugee children consider cultural differences in the Swedish society and how it influenced the children. The study was carried out through six qualitative interviews with care workers at a municipal group accommodation for unaccompanied refugee children in the south of Sweden. The individual interviews were semi-structured and built on a list of questions with different subjects that were linked to the aim and question formulation for the essay. The analysis was carried out from Lazarus theory about coping and Antonovsky?s theory about ?SOC?, sense of coherence, with focus on the three components, comprehensibility, manageability and meaningfulness.

Hur kan arbetsterapeuten stödja flyktingbarn i Sverige?

This candidate essay aims to examine the possibilities occupational therapists (OT) have in order to support refugee children in Sweden. The authors find the subject of current interest because there is a constant and frequently debate in our society concerning refugees, which makes us question what role the OT could have with this group. Method: This study has a qualitative approach with focus group methodology as method. At two occasions, four respectively three OTs met to discuss an in advance given interview guide. The discussions were coded on the basis of person-, group- and society perspectives.

Innebörden och tolkningen av begreppet synnerligen ömmande omstÀndigheter i svensk utlÀnningsrÀtt

Syftet med denna uppsats Àr att klarlÀgga begreppet synnerligen ömmande omstÀndigheter i den svenska utlÀnningslagen. Uttrycket ?synnerligen? visar att tillÀmpningsomrÄdet Àr snÀvt och att den ska anvÀndas vÀldigt restriktivt. Detta visas tydligt i 5 kap. 6 § UtlL dÀr det anges att ett bifall endast kan komma ifrÄga om uppehÄllstillstÄnd inte kan ges pÄ nÄgon annan grund.

Gode mÀn för ensamkommande flyktingbarn En kvalitativ undersökning med fokus pÄ professionalitet och makt

Mitt syfte med denna uppsats var att synliggöra de gode mÀnnen för ensamkommande flyktingbarn och ge en förstÄelse för vad uppdraget innebÀr. Jag ville ge en inblick i de gode mÀnnens situation och instÀllning till uppdraget. För att ta reda pÄ detta stÀllde jag frÄgan: Vad innebÀr det att vara god man för ensamkommande barn med avseende pÄ professionalitet och makt?Jag genomförde intervjuer med fem gode mÀn för ensamkommande flyktingbarn. Intervjuerna analyserade jag sedan med hjÀlp av nÄgra teorier och begrepp som jag fann relevanta.

-"Fattar man inget Àr det kört!" : - en studie i kommunikation mellan BollnÀs BostÀder och deras mÄngkulturella hyresgÀster

Studien visar att BollnÀs BostÀder bör utveckla gemensamma arbetsmetoder och introduktionsmaterial för sina bovÀrdar nÀr det gÀller lÀgenhetsintroduktionen med de invandrare som har svÄrigheter med det svenska sprÄket. Jag anser att det skulle skapa förutsÀttningar för en jÀmnare kvalitet i kundprocessen. Studien visar ocksÄ att det inte alls Àr sÀkert att de invandrade hyresgÀsterna upplever samma kommunikationssvÄrigheter som BollnÀs BostÀder upplever, vilket jag anser krÀver en djupare undersökning. Genom att intervjua andra fastighetsföretag har jag ocksÄ kommit fram till förslaget att BollnÀs BostÀder kan undersöka fördelarna med att utveckla en introduktionsfilm till sina lÀgenhetsintroduktioner för att lÀttare nÄ fram med sina budskap. Slutligen anser jag att det Àr viktigt att ha kunskap, inte bara i verbal-, utan Àven i icke-verbal kommunikation för att kommunicera med invandrade hyresgÀster som inte kan det svenska sprÄket. DÀrför tror jag att det skulle vara vÀrdefullt för bovÀrdarna att fÄ utbilda sig inom detta omrÄde..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->