Sökresultat:
1957 Uppsatser om Gåstad - Sida 25 av 131
I kolerans spår : En studie om koleraepidemins utveckling i Alingsås med omnejd 1834
Syftet med denna uppsats är att dels visa koleraepidemins utbredning i Alingsås år 1834 samt att kort jämföra den med omgivande städer i Västsverige och då framförallt Borås, och dels se på vilka återverkningar, upplevelser och reaktioner sjukdomen skapade hos människorna vid denna tid. De frågeställningar som har använts för att utveckla ovanstående syfte har varit: Vilka tankar, intryck och upplevelser gav sjukdomen upphov till? Vilka drabbades hårdast av sjukdomen? Hur förhåller sig dödstal, ålder, tidsdatering och social tillhörighet bland döda i en jämförelse med Borås? Vilka rykten, myter och reaktioner följde i kolerans spår? Materialet består av dödböcker och husförhörslängder för Alingsås stad och landsförsamling, protokoll från sundhetsnämnden i Alingsås landsförsamling, kungörelser och nedskrivna samtal från 1834, dagbok och anteckningar från privatpersoner från nämnda år samt litteratur och avhandlingar om Alingsås och koleran i Sverige. Alingsås stad hade vid sjukdomens inledningsskede en viss brist på läkare men detta avhjälptes snabbt och situationen var inte värre än i andra städer vid denna tid. För landsförsamlingen var dock bristen betydande.
Subkultur i det offentliga rummet : en undersökning om förändringsbenägenhet och attitydförändring inom stadsplanering
Denna uppsats utforskar balansen mellan under- och ovanifrånperspektiv inom stadsplanering. Fokus riktas mot kommunala planeringsverktyg och attityder som kan möjliggöra en dynamisk stadsutveckling där subkulturella grupper får plats i det offentliga rummet.
Arbetet beskriver en studie från Malmö som exemplifierar underifrånperspektiv inom stadsplanering. Denna exempelstudie innehåller intervjuer med representanter från tre relativt etablerade subkulturella grupper, intervjuer med tre tjänstemän inom Malmö Stad samt en studie av kommunens översiktsplan. Identifierade behov ställs mot kommunens beredskap, bemötande och förändringsbenägenhet. Utifrån en litteraturstudie jämförs dessa lokala arbetssätt med generella framgångsfaktorer när det gäller tillåtande attityder inom stadsplanering.
Resultatet från litteraturstudien visar att en stad tjänar på en dynamisk utveckling där en mångfald uttryck och rörelser får ta plats.
Inre Hamnen Oskarshamn, från oanvänd hamn till attraktiv del av staden
Idag finns det ett stort tryck på förtätning i vattennära lägen. Många gamla verksamhetsområden och hamnområden utvecklas till nya stadsdelar. Stora delar av hamnen i Oskarshamn används idag fortfarande aktivt men Inre Hamnen står utan någon direkt användning. Syftet med mitt arbete har varit att utforma ett förslag från oanvänd hamn till attraktiv del av staden, som kopplar ihop Inre Hamnen med stadens centrum, men som även ska öka platsens attraktion. Syftet har även varit att öka viljan att röra och befinna sig i hamnområdet.
MellanRum Nygammalt stadsbibliotek i Stockholm
Grunden för examensarbetet är den tävling om nytt stadsbibliotek i Stockholm som Stockholms stad utlyste 2006. Det nuvarande stadsbiblioteket från 1928, ritat av Erik Gunnar Asplund, är en av Sveriges mest kända byggnader. Uppgiften har varit att rita en tillbyggnad som kan bilda en helhet tillsammans med det nuvarande biblioteket. Det har handlat om att först värdera det som finns idag och sedan tillföra något för framtiden..
Hur uppnås ekologisk hållbarhet? Samverkan & Motkrafter
Begreppet hållbar utveckling har växt fram kring orsaker och lösningar för globala försörjnings- och deponeringskriser. Begreppet är mycket brett och diskuteras runt om i världen. Diskussionen om hur samhället ska uppnå en hållbar utveckling har påverkat fysisk planering och trafikplanering. Grunden till en hållbar utveckling ligger i en samordnad och miljöanpassad bebyggele- och trafikplanering. Det är bland annat viktigt att det finns förutsättningar för en effektiv och miljöanpassad kollektivtrafik och ett effektivt gång- och cykeltrafiknät.
Lika villkor på arbetsmarknaden? : Diskriminering i rekryteringsprocessen
Syftet med denna studie var att undersöka förekomst av etnisk diskriminering och könsdiskriminering i en rekryteringsprocess. 46 studenter vid en högskola och ett universitet i en större stad i Sverige deltog i studien. Testdeltagarna fick utifrån en fiktiv platsannons bedöma tolv fiktiva arbetsansökningar (CV) och skatta hur troligt det var att de skulle anställa personen i fråga. De oberoende variablerna var etnicitet (svensk eller muslim) och kön (man eller kvinna) och visades av namnet på den sökande. Resultatet visade inget stöd för att etnisk diskriminering eller könsdiskriminering ägde rum..
Ortsanalys av Väse
?Livskvalitet Karlstad 100 000? är Karlstad kommuns vision för hur Karlstad
stad och kommun ska kunna uppnå 100 000 invånare. Tre av visionens fyra
ledstjärnor, liksom den gällande översiktsplanen från 2006, åsyftar mestadels
Karlstad stad och dess utveckling. Därför är det viktigt att poängtera
utvecklingsmöjligheter för resterande orter i kommunen, såsom Väse.
Väse är en landsbygdsort strategiskt belägen mellan Karlstad, Kristinehamn och
Filipstad. Orten hade år 2008 1983 invånare.
Stockholm - The Capital of Scandinavia : Uppbyggnaden av en stads varumärke
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ett varumärke påverkar en stad och dess image. Avsikten med studien är att granska hur varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia har bemötts av utländska turister och om varumärket är så pass exklusivt att det kommer att bestå även i framtiden.En lockande och attraktiv image är en stor betydande faktor för en destination som försöker marknadsföra sig gentemot turister. En image kan exempelvis skapas genom ett varumärke, vilket presenterar och definierar en destination på ett sätt som är lockande för potentiella besökare. Stockholms nya varumärke riktar sig både mot utländska turister och företag i Stockholmregionens näringsliv. Vi har dessutom undersökt hur varumärket marknadsförs och om privatpersoner bosatta i Stockholm på något vis kan hjälpa till att stärka varumärket.Fallstudien handlar om Stockholm Visitors Board, Stockholm Business Region och deras varumärke Stockholm ? The Capital of Scandinavia.
Geofyter i stadens offentliga rum : en studie i arbetet med lök- och knölväxter i Stockholm stad
?I de ljusa hassellundarna utanför min trädgård, har himlen rasat ner och färgat jorden blå. Tusentals och åter tusentals blåsippor har just slagit ut i en värld som
fyllts av hasselhängen.? (Sarenström, 1999, s. 28)
Den första växtlighet som blommor men även den sista som blommar innan snön kommer är geofyter, lök- och knölväxter.
Fickparker - Gröna möjligheter i den täta staden
Det finns ett stadsbyggnadsideal kring den hållbara staden som har vuxit sig
allt starkare, där förtätning är en strategi för att uppnå hållbarhet. Men vid
förtätning uppstår det en konflikt mellan grönstruktur och bebyggelse, då det
finns motsättningar mellan vilka
ytor som ska exploateras och vilka som ska behållas eller utvecklas för
rekreation och grönska, och denna motsättning ?tätt? kontra ?grönt? är en fråga
som har karaktäriserat dagens stadsplanering. Men med en framtid som enligt
statistik tydligt går mot en förtätning
måste grönskans värden tas tillvara i denna utveckling, och grönskan måste få
ta plats i nya sammanhang. En strategi för att integrera grönska i täta
stadsmiljöer är att anlägga fickparker, små parker med fokus på kvalitet
istället för kvantitet.
Örnsköldsvik - En stad av Världsklass i sin storlek : En studie inom området city branding som syftar till att undersöka hur en stad kan stärka sitt varumärke
Örnsköldsviks kommun påbörjade 2005 ett projekt som kallas Världsklass 2015 bland annat med anledning att få bukt med nedåtgående befolkningssiffror. För att nå den vision som projektet eftersträvar ligger en viktig del i att stärka stadens varumärke. I problembakgrunden har vi sett att det finns mycket kvar att upptäcka inom det teoretiska området city branding. Många städer förstår inte fullt ut hur de ska utveckla och kontrollera sina varumärken. Det har visats att konventionella teorier från corporate branding området även går att använda för att analysera en stads varumärke.
Malmö genom Norra Sorgenfri
Norra Sorgenfri är ett av de få områden som
fortfarande visar spår från Malmös tid som
Industristad. Under de senaste åren har Malmö
genomgått en dramatisk förändring mot en
mer internationell och pulserande stad med
fokus på hållbarhet och god stadsmiljö. Norra
Sorgenfri är nästa område att stå på tur i Malmös
förnyelsearbete. Detta område är idag ett industri
- och verksamhetsområde beläget strax sydost
om Malmös stadskärna. På grund av att allt fler
verksamheter har flyttat eller lagt ner, står idag
många byggnader tomma.
Fler mötesplatser i våra utemiljöer ? en länk i arbetet med ökad integration i Malmö?
I have in this essay, studied both the definition of the concepts segregation and integration and how you as an urban planner can promote integration, by working with increased feeling of security and more venues. The aim is to cast light on these two tools and how you within city planning can use them to create a more equal society. To gain a wide base of knowledge, I have studied both government and municipal reports as well as prior investigations where these methods have been used. I have also interviewed a landscape architect who actively works with questions regarding integration in Malmö, to get information as recent as possible about their work today. Malmö is today a segregated city with large gaps between the residential areas when it comes to economic possibilities and the composition of inhabitants.
Faktorer som kan påverka konsumenters ansvarstagande köpbeslut : -En jämförelse mellan livsmedelsindustrin och bankindustrin
Platsmarknadsföring är ett växande fenomen internationellt och i Sverige, då det påstås att ?städer tävlar mot andra städer? om besöksnäringen, nyetableringar av företag och befolkning. Att platsmarknadsföra sin stads specifika värden, genom att paketera och ?sälja? in staden, har blivit mer av en regel än ett undantag, där man genom texter och bilder vill lyfta fram stadens specifika kvalitéer.Men vad gömmer sig i skuggsidan av platsmarknadsföringen? Och vidare vad blir effekterna av de bilder man visar upp av staden?Många kritiska forskare menar att risken är att befolkningen i staden inte känner igen bilden av sin stad och då känner sig åsidosatta och platsmarknadsföringen förlorar då sin styrka. Därför blir också intern platsmarknadsföring oerhört viktigt för att vinna legitimitet hos befolkningen.I min undersökning har jag gjort en djupstudie av Karlstad relativt nya platsvarumärke °Karlstad med tillhörande platsvarumärkesmaterial.
Trygghet i urban miljö - En fallstudie om Stockholms stads syn på trygghet i den fysiska miljön
Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka vad forskningen säger om
trygghet i den fysiska miljön. Vidare är syftet att undersöka hur Stockholms
stad förhåller sig till denna forskning genom sina två ansökningar till
Boverket om stöd för trygghetsprojekt. Arbetet har utgått från två teoretiska
perspektiv - social brottsprevention och situationell brottsprevention.
Undersökningen har skett genom metoden kvalitativ innehållsanalys, som använts
för att analysera de två ansökningarna ?Trygg i Trekantsparken? och ?Trygga
samband över Järvafältet?.
Resultatet visar att forskningen om trygghet i den fysiska miljön är nyanserad.