Sök:

Sökresultat:

407 Uppsatser om Funktionella mag-tarmbesvär - Sida 24 av 28

Återvinningsstationer i Malmö : Planering, placering och utformning

Avfall Àr ett vÀxande problem i vÀrlden och med ökat fokus pÄ hÄllbarhet har Ätervinning fÄtt en större roll i dagens samhÀlle. För att hantera Ätervinningen finns Ätervinningsstationer dÀr mycket av insamlingen av material sker. DessvÀrre fÄr planering av Ätervinningsstationer inte alltid tillrÀckligt med uppmÀrksamhet, vilket kan bero pÄ kunskaps- och/eller intressebrist i frÄgan. Förhoppningar inför arbetets start var att reda ut begrepp och ansvarsfördelning samt ge en klarare bild över vad en fysisk planerare kan förvÀntas göra nÀr det handlar om Ätervinningsstationer och bistÄ med relevant information. En fallstudie har gjorts av Malmö utifrÄn de tre huvudinriktningarna pÄ arbetet: planering, placering och utformning.

Simuleringsmodul för energiflödesanalys av ett hybridfordons drivlina

SammanfattningDet hĂ€r projektet behandlar omrĂ„det Additiv Tillverkning (AM) för metalliska material och undersöker om det Ă€r lĂ€mpligt att anvĂ€nda vid produktion inom flygindustrin. AM Ă€r en relativt ny tillverkningsmetod dĂ€r föremĂ„l byggs upp lager för lager direkt ifrĂ„n en datormodell. TeknikomrĂ„det tillĂ„ter i mĂ„nga fall större konstruktionsfriheter som möjliggör tillverkning av mer viktoptimerade och funktionella artiklar. Andra fördelar Ă€r materialbesparing och kortare ledtider vilket har ett stort ekonomiskt vĂ€rde.En omfattande litteraturstudie har gjorts för att utvĂ€rdera alla tekniker som finns pĂ„ marknaden och karakterisera vad som skiljer de olika processerna. Även maskiners prestanda och kvalitĂ© pĂ„ tillverkat material utvĂ€rderas, och för varje teknik listas möjligheter och begrĂ€nsningar.

Visioner och drömmar i Sveriges 4:e Storstadsregion : JÀrnvÀgens betydelse för regionalutvecklingen i Linköping/Norrköping

Regioner har alltid funnits. Det har stÄtt för det intermediÀra, en funktion mellan det lokala och det centrala styret. Den geografiska omfattningen har varit allt frÄn lÀnsindelningar till stora internationella eller kulturella regioner. Historiskt sÀtt, kan regioner vara funktionella, administrativa eller kulturella. NÀr Sverige övergick till att bli ett industrisamhÀlle, blev regioner en viktig utgÄngspunkt för att förÀndra de nationella nÀten.

Kunskapsöverföring, en studie om hur textilföretag kommunicerar produkters miljö- och funktionsfördelar

: I dagens samhĂ€lle upplever konsumenter ofta att det Ă€r en djungel av information men att den trots det i vissa fall Ă€r bristfĂ€llig. Är det konsumentens uppgift att hĂ€mta information hos företagen eller borde företag ta större ansvar och informera sin marknad? Det tillverkas och anvĂ€nds idag mer textilier Ă€n nĂ„gonsin vilket har en stor pĂ„verkan pĂ„ samhĂ€llet dĂ„ tillverkning sker i flera steg och kemikalier Ă€r inblandade i mĂ„nga processer. Kemikalier tillsĂ€tts för allt fler Ă€ndamĂ„l bland annat för att tillföra specifika egenskaper till textilier. DessvĂ€rre kan anvĂ€ndningen innebĂ€ra allvarliga risker för mĂ€nniskors hĂ€lsa och miljö.

Funktionella rastplatser och gÄngpassager Äret om: en
kvalitativ studie med fokus pÄ behov vid nedsatt
rörelseförmÄga, syn och hörsel samt möjligheter för
tillgÀnglighet i byggprojekt

Bristande vintervÀghÄllning samt planering kan begrÀnsa möjligheterna för delaktighet för personer med funktionshinder. Denna studies resultat har pÄvisat att genom logik i utformning samt ett gott samarbete i de initiella skedena i planeringsprocessen kan utanförskapet undvikas. Studiens syfte har varit att kartlÀgga de behov personer med nedsatt rörelseförmÄga,nedsatt syn samt hörsel har pÄ befintliga rastplatser och vid gÄngpassager lÀngs det statliga vÀgnÀtet. Ytterligare har syftet varit att klargöra de hinder och möjligheter som finns för en god tillgÀnglighet hos projektledare och driftledare. Ett speciellt fokus har Àven enligt syftet lagts pÄ vintervÀglag.

Egenskaper i utomhusmiljön som skapar förutsÀttningar för fysisk aktivitet hos barn

Torget har alltid varit en viktig del av staden och en sammanfogande knutpunkt för stadens karaktÀr, gator och byggnader. MÀnniskan har under historiens lopp samlats pÄ stÀdernas torg i samband med torghandel och olika slag av socialt umgÀnge. Torgen anvÀnds Ànnu idag som mötesplatser och marknadsplatser. Stora Torget i Enköping har lÀnge varit hjÀrtat för MÀlardalens handel tack vare nÀrheten till vattnet och till de större stÀderna Stockholm, VÀsterÄs och Uppsala. Syftet med kandidatarbetet Àr att skapa ett gestaltningsförslag för Stora Torget i Enköping.

Implementering av öppna dagvattenanlÀggningar i innerstaden: En studie för att undersöka lÀmpligheten med öppna dagvattenlösningar i det befintliga stadsrummet

Morgondagens samhÀllen stÄr inför stora utmaningar sÄsom att hantera den ökande mÀngden intensiva och extrema nederbördstillfÀllen som förvÀntas att komma i framtiden. Lösningen finns i att planera och tÀnka pÄ helheten om hur stÀderna pÄ bÀsta sÀtt kan utformas med hjÀlp av funktionella öppna dagvattenlösningar för att ge en bra och effekt avrinning. Det gÀller ocksÄ att skapas förstÄelse att öppna dagvattensystem bidrar med positiva effekter till samhÀllet, t.ex. genom att bli en resurs för stadens vegetation och grönomrÄden och dÀrav Ästadkomma grönare och vackrare stÀder (HÄllbar dag- och drÀnvattenhantering, 2011)och som gynnar folks hÀlsa(Viklander & Blecken 2012). Det urbana kretsloppet, skriver Butler & Davies (2011), ersÀtter en del av det naturliga kretsloppet och Lidström (2012) förklarar att det urbana kretsloppet lÄnar vatten frÄn det naturliga och skapar dÄ en extra loop för vattnets vÀg genom cirkel. Butler & Davies (2011) förklarar hur viktigt det Àr att det finns en förstÄelse kring konsekvenserna som uppstÄr nÀr en del av det naturliga hydrologiska kretsloppet ersÀtts med en artificiell del för den urbana miljön.

Stora Torget i Enköping : visionen om ett grönt torg fullt av liv

Torget har alltid varit en viktig del av staden och en sammanfogande knutpunkt för stadens karaktÀr, gator och byggnader. MÀnniskan har under historiens lopp samlats pÄ stÀdernas torg i samband med torghandel och olika slag av socialt umgÀnge. Torgen anvÀnds Ànnu idag som mötesplatser och marknadsplatser. Stora Torget i Enköping har lÀnge varit hjÀrtat för MÀlardalens handel tack vare nÀrheten till vattnet och till de större stÀderna Stockholm, VÀsterÄs och Uppsala. Syftet med kandidatarbetet Àr att skapa ett gestaltningsförslag för Stora Torget i Enköping.

Återvinningsstationer i Malmö - Planering, placering och utformning

Avfall Àr ett vÀxande problem i vÀrlden och med ökat fokus pÄ hÄllbarhet har Ätervinning fÄtt en större roll i dagens samhÀlle. För att hantera Ätervinningen finns Ätervinningsstationer dÀr mycket av insamlingen av material sker. DessvÀrre fÄr planering av Ätervinningsstationer inte alltid tillrÀckligt med uppmÀrksamhet, vilket kan bero pÄ kunskaps- och/eller intressebrist i frÄgan. Förhoppningar inför arbetets start var att reda ut begrepp och ansvarsfördelning samt ge en klarare bild över vad en fysisk planerare kan förvÀntas göra nÀr det handlar om Ätervinningsstationer och bistÄ med relevant information. En fallstudie har gjorts av Malmö utifrÄn de tre huvudinriktningarna pÄ arbetet: planering, placering och utformning. Inom fallstudien har litteraturstudier och kvalitativa intervjuer utförts.

ValutaomrÀkning av dotterföretag i höginflationslÀnder

Bakgrund: En ökad internationalisering och fler dotterföretag i lÀnder med hög inflation har inneburit att svenska företag utsÀtts för olika risker sÄsom valutarisker och köpkraftsdifferenser. En redovisad vinst i utlandet betyder inte alltid en vinst i moderbolagets valuta. I slutet av 80-talet var val av metod mer eller mindre godtyckligt och det finns olika Äsikter om hur omrÀkningen ska gÄ till. Att företagen anvÀnder olika metoder försvÄrar jÀmförbarheten. I och med ett EU-beslut kommer Sverige och övriga EU-lÀnder frÄn 2005 tillÀmpa IASBs internationella redovisningsrekommendationer, vilket innebÀr vissa förÀndringar som svenska koncerner mÄste ta stÀllning till.

Komplexa köpbeslut : ett rationellt val?

SammanfattningEtt skifte inom marknadsföring och försÀljning har pÄbörjats i och med att fokusen pÄ produktens egenskaper och kvalitéer skiftas till fördel för kundens upplevelse och kÀnslorna för produkten/företaget. För att erhÄlla en mer stabil och lojal kundbas verkar det som att relationsskapandet med kunden blir allt mer viktigt enligt författare av vÀsentlig teori. Att pÄverka kundens emotioner till företagets eller produktens fördel Àr nÄgot som i dagens lÀge Àr av intresse dÄ det eventuellt kan medföra större möjligheter till att knyta upp kunder till företaget eller pÄverka försÀljningen pÄ ett fördelaktigt sÀtt för företagen. Emotionell marknadsföring behandlar just de faktorer som kan anses vara av vikt för företagen att kÀnna till och förstÄ, bilbranschen kan ses som ett lÀmpligt forum att undersöka detta pÄ i och med att bilköp kan anses krÀva mer av köparen i form av tid, kunskap och sist men inte minst pengar i jÀmförelse med köp av dagligvaruprodukter.UtifrÄn denna bakgrund utformade vi vÄr problemformulering: Hur kan emotionell marknadsföring anvÀndas vid interaktionen mellan sÀljare och kunder?Huvudsyftet för vÄr studie Àr att vi vill uppnÄ en förstÄelse för hur försÀljare anvÀnder emotionell marknadsföring för att förstÀrka deras försÀljningsargument.

IAS 21 : En förÀndring för svenska noterade bolag

FrÄn och med 1 januari 2005 skall börsnoterade svenska bolag anvÀnda det internationella regelverket IAS/IFRS. Denna uppsats behandlar valutakursdifferenser för utlÀndska dotterbolag nÀr ett noterat svenskt moderbolag skall upprÀtta en koncernredovisning. Före 2005 tillÀmpade svenska noterade bolag RR 8 (Redovisning av effekter av Àndrade valutakurser) men skall idag tillÀmpa IAS 21 (effekterna av Àndrade valutakurser). Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur svenska moderbolag, med utlÀndska dotterbolag, pÄverkats av det nya regelverket och hur de skall tillÀmpa IAS 21.I teorin beskrivs vissa grundlÀggande redovisningsbegrepp som behövs för att förstÄ Àmnet. Vidare beskrivs RR 8 och IAS 21 i detalj dÄ dessa regelverk ligger som grund för uppsatsen.

Trafikled eller gata? Urbanitet i halvperifera delar av staden

Dagens stÀder lever upp till kravet pÄ hÄllbarhet i lÄngt ifrÄn alla sina delar. StÀdernas moderna tillskott prÀglas ofta av monotoni och lider av bristande service och otrygghet. Infartslederna skÀr lÄngt in i stÀderna och splittrar upp staden i isolerade delar. Varför Àr det sÄ och hur kan det göras annorlunda? Detta examensarbete syftar till att visa att urbana miljöer kan skapas Àven utanför stadens centrala delar.

Olika vÀgar till rektorsstolen : Ett försök att belysa rektorsrollen och skolledarrekryterarrollen vid fristÄende gymnasieskolor ur olika perspektiv

FrÄn och med 1 januari 2005 skall börsnoterade svenska bolag anvÀnda det internationella regelverket IAS/IFRS. Denna uppsats behandlar valutakursdifferenser för utlÀndska dotterbolag nÀr ett noterat svenskt moderbolag skall upprÀtta en koncernredovisning. Före 2005 tillÀmpade svenska noterade bolag RR 8 (Redovisning av effekter av Àndrade valutakurser) men skall idag tillÀmpa IAS 21 (effekterna av Àndrade valutakurser). Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur svenska moderbolag, med utlÀndska dotterbolag, pÄverkats av det nya regelverket och hur de skall tillÀmpa IAS 21.I teorin beskrivs vissa grundlÀggande redovisningsbegrepp som behövs för att förstÄ Àmnet. Vidare beskrivs RR 8 och IAS 21 i detalj dÄ dessa regelverk ligger som grund för uppsatsen.

Urban kids- FunktionsklÀder för tuffa miljöer

Sammanfattning Urban kids Àr ytterfunktionsklÀder för citybarn. Projektet har gÄtt ut pÄ att utveckla funktionsklÀder för höst och vintersÀsong som stÄr i kontrast till outdoor- och sportföretagens estetiska vÀrde. MÄlgruppen Àr modeintresserade stadsförÀldrar som inte drar sig för att betala det lilla extra för att fÄ en produkt som gÄr i linje med deras livsstil. Syftet med arbetet var att ta fram underlag för att visa att det gÄr att göra tekniskt funktionella ytterfunktionsklÀder för barn som inte klÀr sig sportigt. Med hjÀlp av idégenereringar och en mood board, ett bildkollage för kÀnslan som produkten ska utstrÄla, har ett koncept arbetats fram under stilnamnet ?rockig lekfullhet?.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->