Sök:

Sökresultat:

391 Uppsatser om Funktionality and Usability in web - Sida 18 av 27

Personlighetstyper och upplevelse av ett nytt arbetsstöd : undersökning gjord på Trafikverkets Intranät och anställda

In order to get a better understanding of the interaction between employees and their technical work tools one needs to know what factors influence the interaction. The purpose of this study was to examine if there is a correlation between the personality traits Extraversion (E) and Neuroticism (N), tested with Eysenck Personality Inventory (EPI), and experience of the new Intranet among employees at The Swedish National Transport Administration (SNTA), and also to gather information of employees? opinions about the new Intranet. A survey, containing questions about the Intranet and a personality test (EPI), was posted on SNTA?s Intranet for eight workdays (N = 88, females = 53, males = 35).

Bildbaserat informationsmaterial : Visuell information som hjälp för ett komplicerat betalsystem i kollektivtrafiken.

I got interested in this subject when I came in contact with Västtrafiks new paymentsystem myself during my visits in Gothenburg. I suspected problems with the informationmaterial regarding it and others seemed to share my opinion that the payment system wasdiffcult to understand. When I contacted Västtrafik and asked them about the paymentsystem they confirmed that some understanding diffculties had occurred. With thatconfirmation I decided to make it my project to look in to the matter.Some methods were used to identify the problems. The methods could again confirm thatthere were some problems with the payment system and that the information material wasa vital reason.

Att skapa en anva?ndbar webbplats med ett kreativt utseende : En studie om hur man utformar en personlig webbplats som har bå?de anvä?ndbarhet och ett kreativt utseende

It becomes increasingly more difficult to stand out among the personal sites on the internet today and to become the one who actually gets remembered in the crowd. To be remembered, you need to have a useful website but also a creative appearance added to it.In this practical thesis I have focused on how a website should look like according to users and then added a creative look to the user-friendly website. The purpose of the study is to find out how to connect a useful website with a creative appearance. In order to do that, I first had to find out what users actually want. I used a survey in which I have asked questions about how a website should look like.

Utvärdering av användarvänlighet hos hjälpmedel för ät-träning

Mandometer® är ett medicinskt hjälpmedel som används för att normalisera ätbeteende hos personer med övervikt och ätstörningar. Mandometer® har utvecklats av Mando Group AB och används i behandling på Mandometer- och Mandoleankliniker i Sverige, USA och Australien. Det har nyligen skett en utveckling av Mandometer® från generation fyra till generation fem. Den nya versionen består av en tunnare våg och en mobilapplikation, istället för en våg och en bärbar dator. Det finns ingen tidigare studie kring den nya versionens användarvänlighet.

ARt Gallery ? Onlineportfolio med webbutik och app : Hur en webbutik med tillhörande app kan sälja in konst med hjälp av Augmented Reality

Denna studie berör hur man skapar en användbar och säker webbutik och onlineportfolio för en konstnär eller fotograf. Tanken är att sälja in deras konstverk med en app som använder Augmented Reality genom att visa hur tavlan ser ut på väggen med en smartphonekamera. Studiens fokus ligger på användbarhet och design i webbutiker för att öka kundförtroendet, interaktion med tilltalande användarupplevelse samt för att sälja in tavlorna. Efter att ha studerat användbarhet, kundcentrerad webbdesign och designteorier för framtagandet av interaktiva system, togs skisser av både webbutik och prototyp till app fram. Prototypen testades i samband med semi-strukturerade intervjuer.

Att göra det osynliga synligt : sökmotoroptimering (SEO) av en webbsajt

A webpage can be perfectly usable but if users are unable to find the webpage it will remain unused. Nine out of ten Swedes use a search engine and the most popular one is Google, amongst other search engines. In this report I seek to answer which ranking factors that should be included in an SEO-audit of an existing webpage and also how to optimize a webpage for search engines. Applying the method heuristic evaluation normally used to discover usability issues in an existing interface, on TT News Agency?s campaign site I found issues having a negative impact on the visibility in Search Engines Page Results.

Att förbättra lärbarheten : en användabarhetsstudie på webbaserade system

Syftet med rapporten är att belysa lärbarhetsaspekten som en del av användbarhet. Diskussionen grundar sig i ett större projektarbete om BG Faktura, en produkt från Bankgirocentralen. Bankgirocentralen gav i uppdrag att ta fram metoder, testanvändare och att samordna en användbarhetsanalys på BG Faktura. För att få fram användbarhetsproblemen genomfördes ett flertal utvärderingar; en heuristisk utvärdering, en kontextanalys och empiriska användartester. Då utvärderingsmetoderna resulterade i många användbarhetsproblem skapades en prototyp med modifieringar av BG Faktura enligt de rekommendationer och förslag som kommit fram i testerna.

Standardsystem och användbarhet : Hur ska man som utvecklare säkra att användbarhet uppnås i små SharePoint-projekt?

IT (Informationsteknologi) används i dag mycket för att distribuera och förmedla information internt och externt. Ett bra verktyg för informationshantering är verksamhetens intranät. Arbetet handlar om användbarhet i små SharePoint-projekt. Med användbarhet omfattas faktorerna användarvänlighet, anpassning och användaracceptans. Små SharePoint-projekt (på under 300 timmar) innebär att det finns mindre resurser för att tillämpa användbarhet.Syftet med detta arbete är att undersöka utvecklare inom SharePoint sina åsikter och förhållningssätt kring användbarhet, samt hur användbarhet bäst kan uppnås i små projekt med begränsade resurser.

Produktvisualisering på webben : Material, färg och form för applikation av interaktiv produktvisning

Denna rapport tar upp teorier och metoder kring användbarhet i skapandet av en Flash-applikation. Rapporten beskriver steg för steg i skapandeprocessen, hela vägen från att ta fram behov och användningsområde till att skapa innehållet och slutligen en utförlig redogörelse för hur applikationen sammansätts. Metoderna som använts är huvudsakligen ITK (Identity Tool Kit) och scenarier enligt Alan Cooper. Vidare har metoder för hopsättning och visualisering av applikationen använts med stöd av Nielsen och Raskins användbarhetsprinciper. Resultatet visar att för att använda ITK i syfte att kartlägga en verksamhet, kräver detta en stor förståelse och modifikation av denna.

Varför står det stridsvagnar på Gotland? : En fallstudie om en hotbilds konstruktion och genomslag.

IKEA HaparandaTornio employ some two-hundred people in its furniture retail store.Keeping track of staff statistics and employee information has previously been achievedthrough the use of a basic Microsoft Office Excel spreadsheet. The store?s human resourcesdepartment requested an upgrade to this system with the hope of speeding up andsimplifying the administrative process, as well as to make it easier to monitor HR-relatedtarget statistics. The following report documents the development process of that upgrade ascarried out by the author. The project draws on research in usability design and cognitivepsychology to develop a user-friendly interface.

Resursbesparande mätmetoder inom användbarhet

Detta arbete är en jämförande studie mellan mätningar inom användbarhet. Studien jämför en heuristisk utvärdering med ett användartest, med inriktning på ekonomi och resultat. Syftet är att belysa den ekonomiska aspekten mellan de två metoderna. Samtidigt undersöker studien om heuristisk utvärdering är en metod som lämpar sig som beslutsunderlag. Studien är genomförd på ett tryckeri där tryckeriets IT-system har testats och utvärderats utifrån de två metoderna.

Tillgänglighet på internet : En kvantitativ studie av hur svenska universitet och högskolor arbetar med tillgänglighet på sina webbplatser

Internet är idag en av de största informationskällorna som används av en stor del av befolkningen. För att göra webbplatser tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar är det viktigt att man som webbutvecklare är medveten om hur internet används av dessa grupper, vilka tekniska hjälpmedel de kan använda sig av och vilka problem som finns. En webbutvecklare som besitter dessa kunskaper kan anpassa design och kod som ökar tillgängligheten.I denna studie har vi genom en enkätundersökning tagit reda på hur Sveriges universitet och högskolor arbetar för att öka tillgängligheten på sin webbplats. Vi har också utfört en kodkontroll av förstasidan på alla lärosätens webbplatser för att se om koden uppfyller kraven på tillgänglighet.Resultatet på undersökningen är analyserat utifrån riktlinjerna inom WCAG 2.0 vilket ger en tydlig bild över hur de olika lärosätena har tillgänglighetsanpassat sina webbplatser. Genom undersökningen har vi funnit att de flesta universiteten och högskolorna arbetar för att öka tillgängligheten genom att jobba efter riktlinjer och rekommendationer, men det finns även brister som kan förbättras..

Införande av IT-system i slutenvården : En studie vid Lasarettet i Enköping

As the ability to computerize processes and tasks increase, the proliferation of complex systems in our society continues. How these systems are deployed in the organizations where they are meant to be utilized has been shown to have a large impact on how well they function.In January of 2011 the Enköping hospital initiated the deployment of an IT-support for drug management, a module in the general health care system Cambio COSMIC. Other health care providers in the county, and in the rest of Sweden, have had mixed feelings toward the module. Some have outright refused the module, claiming that it is detrimental to patient safety. One of the arguments for deploying the module in Enköping, however, was that it was needed to improve patient safety.The Enköping hospital is considered to be a well organized institution with good leadership and earlier good experiences regarding IT-systems.

Utvärdering av beräkningskoden APROS för användning i inneslutningsanalyser

At Forsmark nuclear power plant the rather old-fashioned software COPTA is used in containment safety analysis. There exists a desire within the organisation to introduce a more modern software with ability to more detailed modeling and increased usability.The goal of this thesis was to evaluate the software APROS in containment safety analysis. APROS models describing one of the containments at Forsmark NPP have been developed. Two simulations of typical containment incidents, one of them a large pipe break, have been made where containment safety parameters such as pressure and temperature are studied. Results are analyzed and verified against results from corresponding COPTA models.

Sju heuristiker för utvärdering av webb-API:er

The amount of web APIs that are open to the public is increasing fast. Both the free web APIs as well as the ones that cost money to access. Both bigger and smaller organizations, professional and non-professional developers use these web APIs to add value to their systems or use it to create new applications. This is an area study where alot of research has been done in the last few years. In spite of this there are still no user-centered evaluation methods for web APIs.

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->