Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Frisör - Sida 1 av 1

Lokala förebyggargruppen i Ursviken

I det brottsförebyggande arbetet betonas alltmer vikten av att alla samverkar mot brott för ökad trygghet i samhÀllet. PÄ kommunal nivÄ genomförs detta arbete genom lokala brottsförebyggande rÄd. I SkellefteÄ kommun utgörs detta av Förebyggande rÄdet i SkellefteÄ, FRIS. Organiserat under detta finns de lokala förebyggandegrupperna som utför brottspreventivt arbete inom mindre geografiska omrÄden som till största del utgörs av högstadieskolornas rektorsomrÄden. I detta arbete studeras den lokala förebyggargruppen i Ursviken utifrÄn ett brottspreventivt perspektiv.

Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela

Titel: Friendvertising - De som delar men inte tror sig delaFörfattare: Sofia Fris Åsum, Angelica Gustafsson och Matilda HallUppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetKurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: VĂ„rterminen 2014Handledare: Gabriella SandstigSidantal: 61 sidor inklusive bilagorAntal ord: 17 953Syfte: Att undersöka unga vuxnas förhĂ„llningssĂ€tt till friendvertisingMetod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuerMaterial: Fem fokusgruppsintervjuerHuvudresultat: Resultatet visar att den undersökta gruppen unga vuxna har ett positivt förhĂ„llningssĂ€tt tilltillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet friendvertising, men att det Ă€r komplext. De anser att friendvertising Ă€r effektivt, attdet har större pĂ„verkan Ă€n traditionell reklam, att filmerna skapar starka kĂ€nslor samt att personer somdelar friendvertisingmaterial blir volontĂ€rer för varumĂ€rket i frĂ„ga. DĂ€remot menar de att de inte delarmaterial i sociala medier i sĂ€rskilt stor utstrĂ€ckning. Av svaren att döma Ă€r det tydligt att orsakerna till detta handlar om identitetsskapande. De ser sociala medier som en offentlig sfĂ€r och det som delas Ă€r synligt för mĂ„nga.