
Sökresultat:
1073 Uppsatser om Freight transport - Sida 57 av 72
Picknick i Paradiset - kulinarisk turism på Österlen
Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt kulinarisk turism har potential att särskilja en region från andra. Vår empiriska studie tar sin utgångspunkt i ett regionalt matkoncept, en picknickkorg, och dess förmåga att synliggöra fem begrepp; rörlighet, plats, upplevelse, identitet och äkthet. Våra frågeställningar är:Hur påverkar matkonceptet turistens rörelse på Österlen?På vilket sätt bidrar matkonceptet till att skapa Österlen som plats? Hur skapas matupplevelsen på Österlen? Hur skapas identitet utifrån symbolvärden som kan kopplas till matkonceptet?På vilket sätt kan matkonceptet skapa en känsla av äkthet? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och vårt empiriska material bygger på intervjuer och observationer. Intervjuerna utfördes med fem turist- och matproducenter på Österlen.
Kungsängsverkets kväverening : inverkan på den interna fosforbelastningen i Ekoln
Många sjöar är idag påverkade av mänsklig aktivitet, bland annat är 1 % av Sveriges sjöar eutrofierade, däribland Ekoln. Ekoln är en stor sjö i Uppsala län söder om Uppsala som länge varit eutrofierad. Fyrisån och Örsundaån är de största inflödena till Ekoln och Sävjaån är ett betydande biflöde till Fyrisån. Kungsängsverket är Uppsalas reningsverk och har sitt utlopp i Fyrisån och som ett led i att minska eutrofieringen byggdes fosforreningen ut 1972. Fosforhalterna i Ekoln sjönk och algblomningarna blev färre.
Supply & value chain analysis of onions in Ethiopia
Ethiopia is a developing country situated on Africa?s horn. Ethiopia ranks 173rd on United Nations human development index where the least developed country ranks 186. About 85%
of all Ethiopians are employed in agriculture. Onion is one of the basic ingredients in the Ethiopian cuisine and thus an important crop.
Käppalaverkets nuvarande och framtida rötningskapacitet : en studie i labskala
Käppala wastewater treatment plant situated on the island of Lidingö northeast of Stockholm is running a project during 2004 and 2005 with the purpose to map out the capacity of anaerobic digestion in the digesters that treat primary and excess sludge. The purpose of this thesis work, which is part of that project, was to characterize the present anaerobic digestion process and to investigate its capacity to treat other organic wastes such as restaurant waste and waste from water works. To decide the potential of both methane and biogas production from different substrates batch laboratory tests were carried out. To imitate the anaerobic digestion process at Käppala continuous tests with small scale reactors were carried out. These reactors were later fed with restaurant waste.The batch laboratory tests showed that primary sludge had a potential biogas and methane production of 0,62 and 0,35 Ndm3/g VS respectively after 40 days of digestion.
Tjänstebaserat informationssystem på en flygplats : - en undersökning kring säkerheten hos olika mellanprogram samt en implementation av en Web Service
Arbetet har gjorts åt Saab Security Systems i Växjö. Syftet med arbetet har varit att ta fram ett generellt distribuerat informationssystem som ska användas för informationsspridning på en flygplats. Från Saabs sida är målet med att införa ett nytt informationssystem att få en generell standard för hur informationsspridning ska gå till. På det nya informationssystemet ställs krav på flexibilitet, att det ska vara utbyggningsbart, att det ska finnas möjlighet att ansluta nya aktörer samt att det ska vara en tjänstebaserad arkitektur. Den övergripande frågställningen för arbetet har varit som följer.Kan tjänstabaserad arkitektur vara en lösning för hur information kan överföras på ett säkert sätt mellan flygklubbarna och flygledartornet?Under arbetets gång har en teoretisk studie gjorts där fem olika mellanprogram jämförts utifrån transport av information, tjänstebeskrivning, tjänsteregistrering och upptäckt samt säkerhet.
Åt skogen med Balanced Scorecard : Funktionella nyckeltal i en råvaruleverantörs situation
Bakgrund: MoDo Skog upplever idag att deras ekonomistyrning i allt för hög utsträckning fokuserar kostnader, framförallt kostnader som förknippas med avverkning samt transport av råvara. Som ett led i denna kostnads-fokusering har MoDo Skog en misstanke om att det förekommer suboptimeringar inom virkesflödesprocessen. Före-taget upplever dessutom att de är dåliga på att mäta och följa upp så kallade mjuka faktorer.Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att kartlägga en virkesflödesprocess och därefter undersökaförutsättningarna att utarbeta ett Balanced Scorecard med funktionella nyckeltal. Avgränsningar: Arbetet inom fallföretaget begränsas till att gälla virkesflödesprocessen från avverkning till dess att råvaran kommer till industrin på Iggesundsregionen. Vi beaktar endast de avverkningar som sker på fallföretagets eg-na marker.Genomförande: Studien har genomförts på fallföretagets region Iggesund.
Risks Related to the Maritime Transportation of Oil and Gas (mainly Crude oil, LPG, and LNG) -A Conceptual Study and Empirical Outlook on the Baltic Sea and UK Territorial Waters to Mitigate Risks
Transportation of oil and gas by the Sea characterizes challenges from a safety viewpoint. In this type of transportation, different sizes of special tankers carrying oil and gas. The marine transportation of these scarce natural riches is involved with risks and hazards, which may lead to many losses; for instance, wasting oil and gas, injuries of people, damaging ships and properties, and damaging environment. The main purpose of this thesis is to evaluate the risks, hazards, and accidents during transportation of oil and gas (mainly Crude Oil, liquefied petroleum gas, and Liquefied natural gas) by the Sea with concentrating on transport safety. Hence, a better understanding of these risks and hazards can contribute to decrease of addressed losses.This study is carried out on risks associated with maritime transportation of oil and gas starting with describing the general casual chain (dealing with causes, incidents, accidents and consequences/causalities), continuing with describing risk analysis techniques (including event tree analysis and fault tree analysis) and risk control measures/options, and finally implementing aforesaid investigations on real data from two areas; namely UK territorial waters and the Baltic Sea.In this study, the results of analyzing data from 1991 to 2010 in UK territorial waters revealed that collision and grounding were two most common accidents in terms of crude oil tankers, LPG and LNG carriers in which 44% of all accidents were equally divided between collision and grounding.
Företags val av outsourcingleverantör ? en studie av beslutsprocesser och påverkande faktorer vid outsourcing av transporter
Bakgrund/Problem: Outsourcingbeslut ses som komplicerade i och med osäkerheten som finns involverad i beslutsprocessen, dessutom förekommer dålig leverantörshantering (Cao et al. 2007). Vidare har forskning som finns relaterat till ämnet flertalet brister i undersökningen av beslutsprocessen och vilka beslutsfaktorer som anses viktigast (De Boer et al. 2006). Därutöver saknas tillräcklig forskning om små och medelstora företags transportinköp (Holter et al.
Utformning av multifunktionella dagvattendammar : litteraturstudie och förslag
Genom historien har mycket mark dikats ut för att förbättra förutsättningarna för jordbruk. Det har dock medfört att växter och djur förlorat livsmiljöer. Samtidigt har vattnets transport mot havet påskyndats vilket minskar den naturliga reningen och bidrar till övergödning av vattendrag och kustvatten. Tätbebyggda områden bidrar också till ökade flöden eftersom andelen hårdgjorda ytor ökar när tätorterna expanderar eller förtätas. Hårdgjorda ytor hindrar vattnets naturliga infiltration i marken.
Hur grundkonstruktionen påverkar transport av flyktiga föroreningar från marken och in i en byggnad
Det svenska taktiska radiosystemet (TARAS) bygger på en tekniskt liknande arkitektur som NATOs system JointTactical Information Distribution System/Multifunctional Information Distribution System (JTIDS/MIDS). JTIDS/MIDShuvudsakliga tjänst är den taktiska datalänken link 16. En avsikt med uppsatsen är att visa på vilka likheter ocholikheter som finns mellan dessa två radiosambandssystem ur ett tekniskt perspektiv. På grundval av dessa likheteroch olikheter studeras hurvida det finns någon internationell anpassningsförmåga av TARAS-systemet motJTIDS/MIDS-systemet. En anpassningsförmåga som syftar till interoperabilitet för svenska flyg- och sjöstridskraftergentemot NATO.
Reducering av transportledtid för lövtimmer och brännved genom samtransport med andra sortiment : Reducing transportation lead-times for deciduous saw logs and firewood logs by co-transportation with other assortments
En stor del av råvaran som används inom skogsindustrierna i Sverige kommer från privata skogsägare. En viktig aspekt för skogsägare är att kontrakterade uppdrag genomförs inom rimlig tid.
Lövtimmer och brännved förekommer ofta i små kvantiteter på avlägg, vilket innebär att transporter är svåra att planera. Tiden från att sortimenten finns tillgängliga för transport till mottagare tills att sortimentet har blivit inmätt på industrin (transportledtiden) kan utgöra en stor del av den totala tiden för ett uppdrag. Åtgärder som minskar transportledtiden ger potentiellt bättre förtroende från skogsägare. En möjlig åtgärd som leder till kortare transportledtid är att samtransportera sortiment med lång transportledtid med ett annat sortiment.
Ledtidsförkortning inom wellpapptillverkningen på Smurfit
Munksjö Packaging AB
Smurfit Munksjö Packaging AB tillverkar förpackningar i wellpapp. Produktionen präglas av stora volymer och efterfrågan varierar säsongbetonat över året. Normalt sett uppgår ledtiderna till mellan 2 och 3 veckor för kundorderartiklar. På sommaren stiger dessa ledtider upp till 5 veckor eftersom efterfrågan ökar under denna period. Företaget ser stora konkurrensfördelar med att kunna erbjuda kunderna kortare ledtider.
Däck-mark Interaktion hos skogsmaskiner
The most predominant method for forest harvesting in Sweden is the cut-to-length method based on two-machines, a harvester that fells trees and cut them in a predefined length, and a forwarder which transports logs to a landing area for further transport to a processing facility. New machine solutions have to be much gentler to the ground than today?s machines. To be able to develop a forestry machine that preserves the terrain requires a proper understanding of the interaction between tire and soil.The goal of the project is to contribute to the existing knowledge of forest machine tire-soil interaction and to develop a tire-soil model that enables dynamic simulations of forest machines operating in rough terrain. The modeling has especially been focused on the interaction between tires and soft ground.A comparison of theoretical data of different WES-based terrain interaction models and a comparison test data from a full scale field test is presented.
Processer för ökad hållbarhet inom hållbarhetsredovisningar: En analys av den svenska dagligvaruhandeln
Varför företag väljer att hållbarhetsredovisa beror bland annat på att olika intressenter efterfrågar det. Redovisningen kan även underlätta både den interna och den externa kommunikationen gällandet hållbarhetsarbetet. Enligt en undersökning av revisionsbyrån KPMG från 2013 bör företag fokusera på hållbarhetsredovisningens kvalité och hur de relevanta målgrupperna ska nås. För att uppnå en hög kvalité bör hållbarhetsredovisningen göra transparent en sammanhängande process av företagets visioner, strukturer, aktiviteter samt resultat, för varje område i hållbarhetsarbetet. När kvalitén på hållbarhetsredovisningar uppskattades i KPMG:s undersökning tillhörde handels- samt detaljhandelsföretag en av de tre branscher som fick lägst betyg samtidigt som svenska företag erhöll högt betyg i jämförelse med internationella företag.
Temporära översvämningsskydd : Viktiga egenskaper
Det här arbetet undersöker några olika temporära och semi-permanenta översvämningsskydd som tillverkas i Sverige och Norge: Aqua Barrier (pallbarriären), AquaFence (Semi), NOAQ Tubvall och DamLite. Fokus ligger på vilka egenskaper en temporär barriär bör ha, samt dess roll i den totala hanteringen av översvämningar i jämförelse med t.ex. permanenta lösningar och sandsäckar. För att ta reda på detta har jag gjort en litteraturstudie samt ett fåtal intervjuer med anställda på Räddningstjänsten i Karlstad, Arvika kommun och Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. De egenskaper som nämns av alla och kan identifieras som viktigast är hög dämningshöjd (vid behov), snabb monteringstid och att barriären ska kunna fungera lika bra på olika underlag.