Sök:

Sökresultat:

658 Uppsatser om Framtidssäkra informationssystem - Sida 30 av 44

Revisionsstandard i Sverige : ur revisorns perspektiv

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

4M - en förutsÀttning för framgÄngsrika förÀndringsprocesser?

VÄrt syfte med uppsatsen Àr att utreda vilka faktorer som Àr av vikt för en framgÄngsrik förÀndringsprocess samt vilken pÄverkan ledarskap har pÄ faktorerna. Vi genomförde en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuade tio personer som Àr yrkesverksamma pÄ tvÄ hotell i Sverige. Vi intervjuade respondenterna om den förÀndringsprocess som ett hotellkedjebyte innebÀr, och om den ledarstil hotellens general managers anser sig ha och ha haft under bytet. VÄra sekundÀra kÀllor utgörs av teorier inom framför allt service management, change management samt ledarskap/management. Vi har anvÀnt en blandning av induktivt och deduktivt arbetssÀtt.

PÄverkar kön och socioekonomisk status hur man upplever och hanterar rÀdsla?

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

FriskvÄrdssatsning : en förebyggande hÀlsoinvestering

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Relationen mellan patient och sjuksköterska : en nödvÀndighet i vÄrdandet

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Sponsring : en fallstudie frÄn ett företagsperspektiv

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

VMI - informationsutbyte i koncernrelationer

Till följd av marknadens utveckling har beroendet av informationsutbyte och samverkan i olika nĂ€tverk ökat. De senaste Ă„rtiondenas fokus pĂ„ informationsutbyte och samarbete ledde till att Supply Chain Management uppstod. Flera forskare har karakteriserat lyckad styrning av samverkan som en kĂ€rnkompetens som krĂ€vs för att vara konkurrenskraftig. Ägande och kontrollfunktioner som tidigare lĂ„g inom samma verksamhet har förĂ€ndrats och tillĂ€mpningen av VMI har uppkommit. VMI innebĂ€r att leverantören övertar ansvaret för lagerstyrningen hos kunden.

Web Map Service implementation i .NET

I dagens samhÀlle sÄ anvÀnds internet mer och mer för att fÄ fram information, sÄ Àr Àven fallet förkartor. I denna uppsats, som gjorts pÄ uppdrag av Tieto Sweden Healthcare & Welfare för att kunnaanvÀndas i systemet Laps Care, kommer det tas upp lösningar för att hÀmta geografisk data viakarttjÀnster med hjÀlp av Web Map Service (WMS) tjÀnster i en .NET applikation.Detta examensarbete kommer att ta upp, pÄ en grundlÀggande nivÄ, hur WMS-standarden kananvÀndas av en klient för att visa digitala kartor frÄn en WMS-tjÀnst samt lite kort om andraalternativ till WMS sÄ som Web Map Service Tile Cache (WMS-C) och Tile Map Service (TMS)tjÀnster. Det ges olika förslag pÄ open source komponenter som kan anvÀndas för att hantera sÄdanatjÀnster med fokus pÄ SharpMap som valdes att anvÀndas i prototypen som gjordes för att visa huren sÄdan klient kan se ut.Uppsatsen kommer ocksÄ behandla kartografi dÀr det kortfattat förklaras om vilka riktlinjer somborde tas för en karta.I andra stycket tas kortfattat upp hur webbtjÀnster fungerar och Àven vad det finns för för- ochnackdelar att anvÀnda sig av sÄdana tjÀnster.Det kommer ocksÄ förklaras vad Geografiska informationssystem (GIS) Àr och hur det anvÀndsidag.Sammanfattningsvis sÄ utvecklades en fungerande prototyp med hjÀlp av open source komponentenSharpMap som kan visa kartor frÄn WMS, WMS-C och TMS tjÀnster och om en ERSI Shapefilmed vÀgdata finns tillgÀnglig sÄ gÄr det att söka efter gator..

Entreprenöriella nÀtverk : om entreprenörer i organiserade nÀtverk

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Personalens förhÄllningssÀtt i avseende pÄ empati gentemot ungdomar pÄ behandlingshemsinstitutioner

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Aktiva kort som sÀkerhetshjÀlpmedel vid anvÀndning av datoriserade patientjournaler inom sjukvÄrden

Detta examensarbete handlar om huruvida aktiva kort kan anvÀndas som sÀkerhetshjÀlpmedel vid hantering av datoriserade patientjournaler inom sjukvÄrden.Rapporten börjar med en beskrivning av informationssystemen och informations-sÀkerheten inom sjukvÄrden. DÀrefter ges en beskrivning av aktiva kort, deras för- och nackdelar samt vilka sÀkerhetsfunktioner som kortet tillhandahÄller.Fokuseringen ligger pÄ om Àr det tekniskt möjligt för behörig personal att med hjÀlp av aktiva kort logga in pÄ olika informationssystem och ge dem tillgÄng till den information som de behöver i patientjournalen och ÀndÄ hindra obehörig Ätkomst. GÀllande lagar och föreskrifter tas i beaktning samt hur aktiva kort kan anvÀndas vid digital signering av patientjournaler.Undersökningen har genomförts med hjÀlp av litteraturstudie. Först undersöktes vilka krav som bör uppfyllas nÀr patientjournaler skall datoriseras. DÀrefter studerades vad som Àr tekniskt möjligt att utföra med aktiva kort.

Informationsflöden i e-logistik : En studie av elektroniskt informationsutbyte i den nya logistiken

Elektroniska affÀrer mellan företag har skapat en ny generation av logistik, e-logistiken. I e-logistiken Àr kraven pÄ informations- och kunskapstillgÀnglighet större Àn pÄ fysiska resurser. E-logistik bygger pÄ att ha tillgÄng till rÀtt information pÄ rÀtt plats i rÀtt tid. Det Àr dÀrför viktigt att ha en sÄ klar bild som möjligt av informationsutbyten i logistikprocesserna. Detta arbete syftar pÄ att belysa vilka informationsflödena Àr i dagens e-logistik, samt vilka aspekter Àr viktiga att beakta med avseende pÄ elektroniska informationsflöden i e-logistiken?En tÀnkbar uppdelning av informationsflödena i e-logistik Àr före, under och efter transport.

De talar till oss : ungdomsarbetares syn pÄ mötet med ungdomar och ungdomskultur

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Att synliggöra de osynliga anhöriga : om anhöriga till psykiskt sjuka

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

Extern validering i CASE-verktyg

I denna rapport behandlas frÄgor som rör extern validering och datorstöd (CASE) för detta. Rapporten redogör för en undersökning vars syfte Àr att ta reda pÄ vilka krav som tekniker för extern validering stÀller pÄ CASE-verktyg och hur verktygen svarar upp till dessa krav. Olika metoder finns för att skapa ett informationssystem och varje metod har sina beskrivningstekniker som underlag för extern validering.De beskrivningstekniker som föreskrivs i en metod Àr ofta mycket detaljerade. En metods notationen stÀller dÀrför stora krav pÄ CASE-verktyg som uttalar stöd för denna metod.Arbetet som beskrivs i denna rapport identifierar krav pÄ datorstöd utifrÄn en viss metods beskrivningstekniker samt ytterligare valideringstekniker som beskrivs i litteraturen. DÀrefter undersöks CASE-verktygs förmÄga att svara upp till dessa krav.SjÀlva undersökningen av verktygen genomförs via ett testförfarande dÀr samtliga utvalda verktyg implementerar tvÄ olika testfall.Resultatet frÄn genomförandet av tester visar att det existerar stora skillnader mellan verktygens pÄstÄdda stöd för en viss metod och vad de faktiskt klarar av.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->