Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 52 av 52

Innovation Box

Gamla Årstabron i Stockholm uppvisade efter 80 Ă„r i drift omfattande skador pĂ„ de bĂ€rande betongkonstruktionerna enligt en utredning som genomfördes 2006 av dĂ„varande Carl Bro AB pĂ„ uppdrag av dĂ„varande Banverket Region Öst. Det konstaterades att omfattande reparationer och förstĂ€rkningar av brons betongvalv var nödvĂ€ndiga för framtida rationell drift av bron. Det beslutades efter vidare utredning att de första tre valven pĂ„ Södermalm i Stockholm skulle renoveras med injekteringsbetong. Renoveringen av de tre valven pĂ„ fastlandet pĂ„ Södermalm var ett prov i full skala för att hitta den optimala metodiken för den fortsatta renoveringen av resterande 17 betongvalv. Det hĂ€r examensarbetet syftar till att utvĂ€rdera metoden med injekteringsbetong med hĂ€nsyn till injekteringsbetongens egenskaper, material och produktionsteknik. Bakgrunden till detta examensarbete Ă€r att det finns ett stort behov av att följa upp renoveringsmetoden med injekteringsbetong eftersom den inte har anvĂ€nts i nĂ„gon större utstrĂ€ckning i Sverige sedan slutet av 1970-talet.

Bedömning av nya anvÀndningsomrÄden för sÄgade varor till olika typer av emballageprodukter

SÄgverkssektorn har under flera Är gÄtt mot en ökad förÀdlingsgrad samt en produktion dÀr slutprodukterna produceras i kvantiteter anpassade efter kundernas efterfrÄgan. AB Karl Hedin har varit framgÄngsrika att utveckla nya innovativa, högförÀdlade produkter samt med att öka vÀrdet pÄ produkterna genom att optimera postningarna och maximera sÄgutbytet. SÄgutbytet Àr en viktig del av processen eftersom rÄvarukostnaden utgör cirka 60 % av kostnaderna för sÄgverken i Sverige och det Àr dÀrför av stor vikt utnyttja rÄvaran pÄ ett effektivt sÀtt. Ett specifikt exempel Àr att AB Karl Hedin har mÀrkt att efterfrÄgan pÄ urlÀgg av Àndspont, urlÀgg av 45 mm reglar samt försÀljningen av C14-reglar har minskat den senaste tiden och de mÄste dÀrför hitta nya anvÀndningsomrÄden för dessa produkter. Tidigare innovationsforskning inom trÀindustrin har framför allt undersökt produktutvecklingen och attityder till innovationer inom sÄgverksindustrin. BegrÀnsade studier har gjorts inom trÀemballagebranschen och det finns dÀrför behov av en ökad allmÀn förstÄelse för deras anvÀndning av produkter frÄn leverantörer inom sÄgverksindustrin.

Balanced Scorecards beteendeeffekter

Företagens omvÀrld blir alltmer komplex och förÀnderlig, i takt med att konkurrenssituationen hÄrdnar. Kundernas krav ökar och företagen mÄste bli allt bÀttre pÄ att kunna möta upp dessa, genom att vara mer flexibla, effektiva och kundmedvetna. Detta krÀver mÄnga gÄnger en större decentralisering inom organisationerna, dÀr de anstÀllda arbetar mer sjÀlvstÀndigt inom satta grundramar. Företagets vÀrde har dessutom tidigare legat i de mer reella tillgÄngarna, som exempelvis maskiner och rÄvaror, men har gÄtt över mer och mer till de immateriella tillgÄngarna, som exempelvis kompetens, kundrelationer och innovationsförmÄga. För att kunna utvÀrdera och styra organisationen pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt, skapas ett behov av att kunna mÀta dessa resursers aktuella och framtida vÀrde, inte enbart utifrÄn ett finansiellt perspektiv.

BOEL-lampan : Utveckling av en lampa för visualisering av elförbrukning i hemmet.

Den hÀr rapporten behandlar det examensarbete som har utförts pÄ avancerad nivÄ av Elin Engquist pÄ utbildningen Innovation och produktdesign vid MÀlardalens högtskola. Arbetet har utförts under vÄren 2009 i samarbete med Interactive Institute's avdelning Energy Design i Eskilstuna. Examensarbetet har avsett produktutveckling av en artefakt för visualisering av elförbrukning i hemmet med anledning av den stÀndigt ökande konsumtionen av hushÄllsel. Artefakten har under arbetets gÄng döpts till BOEL-lampan och framtagandet av denna har skett som en del av forskningsprojektet Visuale som utförts vid Interactive Institue. Forskningsprojektet syftade till att göra konsumeter mer medvetna om sin elförbrukning och som en del av projektet behövde en forskningsstudie genomföras.

Konkurrenssituationen fo?r den svenska morotsbranschen :

The Swedish carrot market is dominated by a few big companies and three of them stands for 50 % of the market. During the last twenty years the number of growers has decreased, the area and the harvest have increased. The big producers have invested in advanced and expensive postharvest equipment that fulfils the high standards of the food industry. Few carrot producers are members of an organisation and they keep contacts with there buyers one by one. The buyers are mostly wholesalers and these have during a long period of time decreased the number of suppliers.

FSC-Fairtrade certifierade trÀvaror : en marknadsundersökning av tvÄ byggvaruhandlare och deras kunder

Mellan 2011 och 2013 driver Fairtrade Labeling Organizations International (FLO) och Forest Stewardship Council (FSC) International Center ett pilotprojekt tillsammans. Syftet Àr att ge smÄbrukare i utvecklingslÀnder tillgÄng till en vÀsterlÀndsk marknad som kan ge dem skÀligt betalt för deras skogsrÄvara. Detta skulle möjliggöra för dem att ansvarsfullt bruka sina skogar samtidigt som den hjÀlper dem ur fattigdom. Följande arbete har som syfte att identifiera förutsÀttningar för hur FSC-Fairtrade certifierade trÀprodukter ska kunna börja sÀljas i den svenska byggvaruhandeln. Tidigare forskning har visat att mÄnga konsumenter tycker att det Àr viktigt med miljömÀrkningar och mÄnga uppger att de Àr beredda att betala extra för sÄdana. Det har Àven visats att miljömÀrkningar Àr en kvalitetsdimension pÄ trÀvaror och att miljömÀrkningar Àven uppfattas innehÄlla bÄde sociala och hÀlsomÀssiga aspekter.

<- FöregÄende sida