Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 32 av 52

Vidareutvecling av Max 1

Denna rapport avhandlar arbetet som lett fram till det slutliga förslaget pÄ formgivning.De problem som arbetet försökt lösa har varit hur vidareutvecklingen av en befintlig produkt kanutföras pÄ ett smidigt och tillfredstÀllande sÀtt. Att med hjÀlp av import och inköp av komponenterkunna försöka hitta alternativa designlösningar gentemot befintlig konstruktion.Den befintliga konstruktionen Àr konstruerad uteslutande utifrÄn att designen Àr en produkt avfunktionen. Solö har tagit över projektet frÄn en tidigare konstruktör dÄ maskinens uppfinnare varmissnöjd med hur den byggts. Den tidigare konstruktören har för att lösa vissa funktioner gjortlösningar som inte varit optimala ur ett större perspektiv, montering och kostnad t.ex.Vissa lösningar har enbart tillkommit för att lösa bristfÀlliga lösningar, andra för att det inte fannsnÄgot annat att vÀlja pÄ, vilket resulterat i en design som inte varit optimal.Konceptet som presenteras i slutet av denna rapport har haft som utgÄngspunkt att ge förslag pÄdesign som kan optimera monteringsarbetet och fÄ till en kompaktare design dÄ den befintligamaskinen bestÄr mestadels av tom volym.Fokus har legat pÄ att ha argument för varje beslut och kunna visa pÄ att lösningarna Àr baserade pÄverklig fakta snarare Àn vilda antaganden som Àr tagna ur luften..

Handel med utslÀppsrÀtter. Ett effektivt styrmedel pÄ den svenska fjÀrrvÀrmemarknaden?

In January 2005 the emission allowance system was introduced within the European Union and the first period ends at the end of 2007. The system was introduced in order to decrease the wastes of carbon dioxide and the system is a part of ratifying the Kyoto ?protocol which first period runs between 2008-2012.The idea of the system is to reduce the wastes of carbon dioxide where it costs less to do so and the expenses for the society therefore are as diminutive as possible. Different theories explain that companies can benefit from environment legislation and can depending on the company?s attitude gain competitive advantages improve its productivity and thereby increase its profitability.With this in mind, the study aims at examining how the introduction of the emission trade system has influenced Swedish smaller companies in the distant heating industry, with focus on the factors attitude, innovation, competition and profitability.

AffÀrssystem ? attityder vid införandet av ny teknik ? Vad mÄste man tÀnka pÄ vid ett systembyte

ERP system is the information technology that has had the biggest impact in companies? development and way of working in today?s world. ERP system is divided in several applications with a modular software design that allow people in every department in a company to store and retrieve information accurately and in real-time. This master thesis investigates attitudes toward ERP systems among business organisations and ERP suppliers with the overall purpose of analysing to which extent a new ERP system will bring change in the business process. The purpose of this thesis is to make a survey of attitudes toward ERP systems among business organisations and ERP suppliers.

3G - Ljuv musik för döva öron?

Denna uppsats belyser om, och i sÄ fall hur, 3G-tekniken förÀndrat döva ungdomars vardagliga kommunikation samt hur döva anvÀnder denna nya innovation. Litteraturen beskriver hur viktigt det Àr med kommunikation för personlig utveckling och det har dÀrför varit intressant att undersöka hur ungdomarna sjÀlva ser pÄ sitt anvÀndande av tekniken. Vi har undersökt en grupp döva ungdomar och deras anvÀndande av 3G-telefoner; deras attityder gentemot telefonerna och anvÀndandet av dessa. Undersökningen har genomförts med semistrukturerade intervjuer pÄ teckensprÄk med hjÀlp av en teckensprÄkstolk. Tidigare medier för mobil avstÄndskommunikation som funnits tillgÀngliga för döva har varit begrÀnsade till textbaserad kommunikation.

Innovatören och inkubatorn

NÀr en innovatör skall realisera sin idé Àr det mÄnga viktiga beslut som mÄste fattas. För att öka sannolikheten att lyckas Àr det mÄnga som söker hjÀlp hos dem med kunskap inom det aktuella omrÄdet. En möjlighet för innovatören Àr att kontakta en inkubator. Inkubatorn Àr en verksamhet som erbjuder sina klienter en kontorsplats och rÄdgivning samt ett nÀtverk av externa kontakter. Syftet med verksamheten Àr att inkubatorns tillgÄngar skall hjÀlpa innovatören att utveckla och realisera sin affÀrsidé.

StrÀvan mot en hÄllbar kommun : En fallstudie av strategisk grön IS i Varbergs kommun

I takt med de alltmer pÄtagliga miljöproblemen sÄsom klimatförÀndringar och minskning av biologisk mÄngfald har behovet av att agera ekologiskt hÄllbart blivit allt viktigare. Majoriteten av organisationer Àr idag eniga om att de har ett ansvar till bidragande av ett mer ekologiskt hÄllbart ageranade. Sveriges kommuner har ett ansvar att agera utifrÄn miljömÄl pÄ en lokal nivÄ. Grön IS Àr ett begrepp som syftar till hur informationssystem kan stödja organisationer till att upprÀtta mer ekologiskt hÄllbara verksamhetsprocesser. Studiens syfte Àr att pÄvisa vilka strategiska orsaker som kan ligga till grund för tillÀmpning av grön IS för en svensk kommun.

Kreativitetens pÄverkan pÄ hÀlsan ur en skapande och utvecklande arbetsmiljö

VÄr studie undersökte kreativitetens pÄverkan pÄ hÀlsan ur en skapande och utvecklande arbetsmiljö. Framför allt om kreativiteten har nÄgon betydelse för en mer hÀlsosam arbetsmiljö? VÄr studie behandlar Àmnena kreativitet, sociokulturellt perspektiv, lÀrande, ledarens roll och hÀlsan. Med dessa Àmnen ville vi fÄ svar pÄ frÄgorna; PÄ vilket sÀtt beskrivs en verksamhets kreativitet, lÀrande och kunskapsutveckling? Och vad har en skapande verksamhet för betydelse för arbetstagarens hÀlsa och personliga yrkesutveckling? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor anvÀnde vi oss utav kvalitativa intervjuer.

NÀr strategi blir design : Företags drivkrafter bakom grafiska profilbyten

Graphic profiles are a part of companies? brand expressions. The graphical values reflect the brand values the business wants to convey. They consist of different graphic elements such as logo, company sign, colour schemes, templates, rules, fonts, pictograms, formats and references to how different graphic elements should look, for example, business cards, signs and materials for websites. This thesis aims to examine why firms choose to replace their graphic profiles by studying their underlying motivations.

Kunskapso?verfo?ring inom franchisena?tverk : En studie av utveckling och o?verfo?ring av kunskap inom franchisena?tverk

This case study has been conducted within the Swedish fitness chain World Class to explore the opportunities for knowledge development and transfers within franchise networks. We have interviewed the product manager at the World Class headquarter, the owner of a franchise club and a local product manager from the same facility. Our finding indicates that various forms of knowledge transfer occur within the World Class network, particularly in product development and sales. The transfer occurs within the framework set by World Class with regularly scheduled meetings. In addition informal networks provide other means of knowledge exchange between some units.

Svensk cykelindustri 1867-1965 : En historisk longitudinell studie

Uppsatsens syfte och tema var att undersöka cykelrelaterat företagande utifrÄn ettschumpeterianskt synsÀtt. Metoden var longitudinell och materialet utgick bÄde frÄnuppgifter frÄn Sveriges Handelskalender 1889/90 ? 1965 och annan litteratur.Undersökningen följde Lennart Schöns referenscykel för historiska förlopp. Cykelnkunde kategoriseras som en konsumtionsvara i utvecklingsblocket för transporter.Materialet visade hur cykeln som innovation fick ett mycket snabbt spridningsförloppi Sverige. Den introducerades av nÄgra fÄ entreprenörer, som följdes av en hel svÀrmav tillverkare - imitatörer.

Coopetition : Ett turismsamarbete mellan tre konkurrerande kommuner

Konkurrens har varit den gÀllande synen under en lÄng tid för hur företag ska tÀnka och agera pÄ en marknad. Konkurrens medför bland annat till innovation och ökad vinst, det ger Àven lÀgre priser till kunden. Senare har dock samarbete blivit mer vanligt eftersom det exempelvis kan ge minskade kostnader, högre kvalitet och en ökad utdelning pÄ lÄng sikt. Allt eftersom marknaden förÀndras har en blandning av dessa uppstÄtt, det vill sÀga coopetition. Detta innebÀr att tvÄ eller flera aktörer samarbetar trots att de Àven Àr konkurrenter.

AnvÀndarinvolvering i produktutveckling pÄ smÄ sportföretag

Small!size!enterprises!within!the!outdoor!industry!seldom!use!a!structured!process!or!method!when!involving!users!in!product!development.!One!reason!for!this!is!that!many!structured!development!processes!are!designed!for!large!companies!with!very!different!resources.!When!involving!users!in!product!development!processes,!the!most!common!user! is! an! elite! athlete.! She! or! he! often! has! different! requirements! than! the! regular!consumer!and!in!the!customers?!point!of!view;!this!leads!to!nonCmaximized!developed!products.!!The! result! of! this! thesis! is! a! user! involvement! process! for! small! outdoor! companies!based! on! the! Sister! Kenny! Research! Center! Innovation! Handbook,! a! product!development!process,!which!itself!is!based!on!a!phaseCgate!model.!The!process!focuses!on!the!user!category!enthusiastic!amateurs,!since!this!is!what!companies!in!the!industry!require.!The!process!also! focuses!on!how!and!where! small!outdoor! companies! should!involve!users!and!give!recommendations!on!how!many!users!that!should!be!involved!in!a! product! development! process,! different! from! what! the! theory! recommend.! The!process! also! builds! on! that! ideas! should! come! from! the! users! first,! and! then! being!further!developed!by!the!company's!product!developers.!The!degree!of!communication!between!users!and!the!company!is!shown!and!the!report!clarifies!the!user!involvement!intensity!in!product!development!processes.!!The!involvement!process!that!has!been!developed!has!also!been!summarized!in!a!guide!that! can!be!used!by! a! company!on! a!daily!basis.!This! contains! information!on,! among!other!things,!how!users!are!selected!and!how!to!plan!a!workshop.!!! !.

Innovatörer inom vÄrden : FörutsÀttningar för vÄrdpersonal att starta eget företag

ALMI Business Partner operating in the years 2008-2010 a project called Vivan which is about innovations made by staff in the health care profession. The project Vivian is to bring new products to the market by establishing new companies. We have looked at why health care professionals to a lesser extent than other professionals choose to start businesses. Another question raised is why it is mostly men who have chosen to start their own business in the female-dominated health profession. Traditionally, men have as an advantage over women in the corporate market in Sweden.

Diagnosverktyg : Ett verktyg framtaget för att trÀna individers och organisationers innovationskompetens

BakgrundOrganisationen vid namn Innovationsgymmet har som mÄl att lÀra och att sjÀlva lÀra sig mer om innovativa processer. Satsningen har som fokus att forska inom innovation och samtidigt hjÀlpa företag att trÀna sin innovationskompetens. Denna studie ska underlÀtta innovationsprocesser hos Innovationsgymmet.ProblemformuleringMed ökande konkurrens frÄn olika delar av vÀrden sÄ behövs det nya innovativa strategier för att bemöta dessa globala utmaningar. Innovationsgymmet ska tillsammans med företag skapa en innovationsprocess dÀr mÄlet Àr att trÀna företags innovationskompetens. Utmaningen Àr att skapa ett digitalt diagnosverktyg som ska fungera för Innovationsgymmet och vara inom ramarna för bestÀllarens intressen.SyfteSyftet med denna studie Àr att ge Innovationsgymmet möjligheten att presentera resultat utifrÄn analyser pÄ ett sÀtt som inspirerar och övertygar de personer eller företag som Àr med och deltar i innovationsprocessen.Metod Studien fick understöd frÄn intervjuer och idégenerering.

Magasin i nya medier - Konkurrent eller komplement till pappersversionen?

Det papperslösa samhÀllet har varit ett begrepp i över trettio Är, men Àn lÀser vi tidskrifter och magasin i pappersform. Vi konsumerar dock dagligen allt mer information och mycket av denna Àr i digital form. Tidskriften Àr en produkt som liksom CD-skivan Àr möjlig att helt och hÄllet digitalisera. Kanske Àr det en anledning till att upplagorna minskar för mÄnga tidskrifter i Sverige? Denna rapport syftar till att nÄ en fördjupad förstÄelse för hur svenska tidskrifter möter den digitala utvecklingen i fyra kanaler; webbplats, Twitter, Facebook och applikation för iPad (digital utgÄva).

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->