
Sökresultat:
57 Uppsatser om Fishery fleet - Sida 2 av 4
Är Mahans teorier kring sjöherravälde tillämpbara på ubåtskrigföring?
Uppsatsen beskriver vad som kännetecknar och omfattar begreppen sjömakt och sjöherravälde. Detta mynnar ut i en studie av Mahans teorier för att etablera, utöva och bestrida ett herravälde till sjöss. Här har teorierna kring avgörande slag, sjöfartskrig och ?fleet in being? valts ut för att avgränsa arbetet.Syftet med uppsatsen är att undersöka om Mahans teorier för att etablera, utöva och bestrida ett sjöherravälde går att tillämpa på ubåtskrigföring. Utifrån historiska händelser kring sjöfartskriget mellan Nazityskland och Storbritannien under andra världskriget samt stridigheterna mellan Argentinska flottan och den brittiska under Falklandskriget, undersöks det ifall Mahans teorier är tillämpbara på den ubåtskrigföringen som fördes i respektive fall.
Green feed in the marine fish farming : how to communicate water benchmarks to stakeholders
Global catch fishery is said to been oppressed to its limit (Boyd & Schmittou, 1999), further implying aquaculture might be the only solution to the world demand for fishery products. The applied term aquaculture in this paper refers to the one used by NOAA (2008); breeding, rearing, and harvesting of plants and animals in all kind of water environments, including but not limited to ponds, rivers, lakes, and the ocean. According to Shamshak & Anderson (2008, p. 74) aquaculture has over the past 20 years been the fastest growing food sector with an average annual growth rate of 8.7%. It further represents approximately 37 % (Shamshak & Anderson, 2008, p.
Projekt - Malmö Aviation Underhållsprogram
An airline company that operates with its fleet needs to ensure that maintenance of a following and certain standard will be implemented. In this project we have sorted and divided the various working procedures of Malmö Aviation into Work Packs. These procedures are mandatory and must therefore be implemented in order to keep the aircraft airworthy at any time. Our task was to optimize and sort these working procedures by zone, panels, access and down time. We have created a maintenance program which Malmö Aviation can use and we have sorted their working procedures in B and C- Checks.Maintenance procedures that did not fit into our Work Packs have been gathered and sent back to Malmö Aviation for further inspection.This project has required a lot of extra reading in manuals and we have had a great insight into the complexity of a technical organization such as Malmö Aviation..
Den medeltida stadshamnen : Om strandområdets topografi och funktion i tre Öresundsstäder
This essay focuses on the function and development of city harbors during the middle ages in the Scanian part of Öresund. The purpose of the survey is to take a closer look at topography, development and activities on the shores in three coastal cities along the west coast of Scania. The cities that has been part of the survey are: Skanör ? Falsterbo, Malmoe and Landskrona, three cities that follows each other chronologically and that show both similarities and differences in appearance, function and urbanization.The cities of Skanör ? Falsterbo and Malmoe were important market places for the medieval Scania market with the herring fishery in focus. The cities? birth has to be looked upon in relation to these activities.
1800-talets London i spelet Crysis : Reflektioner kring verket ?London Crysis?
Rapporten är en reflekterande rapport över mitt och Petri Tuoris gemensamma verkLondon Crysis som vi gjorde som examensarbete på Högskolan i Skövde. Verket är gjorti spelet Crysis och är en fiktion av London på 1800-talet inspirerat av filmer som FromHell och Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street. Rapporten börjar med eninledning som förklarar var idén till verket kom ifrån, problemställning, syfte ochavgränsning. Rapporten fortsätter sedan med en beskrivning av verket, en mer detaljeradbeskrivning av idén, leveldesign, stämningen, exempelmodeller, hemsidan och trailern.Rapporten tar också upp enkätundersökningen som försökte ge ett svar på hur andrauppfattar stämningen i spelet och tankar kring det. Sista delen av rapporten är enslutdiskussion kring resultatet av enkätundersökningen och verket..
Modeller för minimering av planerad nertidför databasen vid Scania Fleet Management System
SammanfattningI detta examensarbete studeras hur uppmätt och upplevd nertid kan minimerasunder systemunderhåll. Studien fokuserar på databaserna samt arkitekturenför databasernas närliggande komponenter. Modellerna datamigrering i realtid,rullande uppgraderingar samt blågrön driftsättning undersöks och utvärderassom alternativ för minimering av nertid med avseende på hårdvara, verksamhet,leverans och kunder. I studien har ett hermeneutiskt synsätt använts. Empiriskaintervjuer med anställda samt observationer av driftsättningar har utförts.Ändringar i arkitektur implementerades utifrån existerande modeller förminskad nertid.
Sjöherravälde : är Corbetts teorier applicerbara på modern ubåtskrigföring?
Sjöherravälde, Corbetts teorier inom ramen för modern ubåtskrigföring.Studie om Corbetts teorier och hur de appliceras på modern ubåtskrigföring. Sjökrigets grunder beskrivs inledningsvis samt av Corbett sammanställda metoderna för etablerande, bestridande samt utövande av sjöherravälde och ubåten som vapen. Därefter följer en studie av historiska källor rörande modern ubåtskrigföring. I denna ingår Scapa Flow 1939, ubåtsstrid vid slaget om Atlanten och USAs sjöfartskrig mot Japan samt sänkningen av Belgrano och det inledande skedet av Falklandskriget 1982. Fokus ligger på de olika metoderna som Corbett beskriver för sjöherravälde: avgörande slag, blockad, fleet in being, försvar mot landstigning, sjöfartskrig, amfibieoperationer samt stödjande av expeditionsstyrkor. Med bakgrund i dessa utmynnar uppsatsen i en diskussion om modern ubåtskrigföring som i stor utsträckning verifierar Corbetts teorier..
Studies on Artisanal Fishery in Developing Countries
I denna studie har funktionen hos sju anlagda våtmarker för behandling av avloppsvatten i Sverige jämförts över tid med avseende på avskiljning av kväve, fosfor och BOD. Syftet var att undersöka våtmarkernas långsiktiga funktion, skötselåtgärder och relaterade kostnader. Våtmarkerna (1,6 - 28 ha stora) har varit i drift olika länge, mellan 7 och 17 år, och befintliga övervakningsdata samt intervjuer med ansvariga för respektive våtmark användes som grund för studien. Resultaten visade att våtmarkernas reningsfunktion generellt sett varit god utan någon tendens till en försämrad funktion över tid. Våtmarkerna belastades med 1100 - 9900 kg N/ (ha·år) och avskiljde mellan 420 och 2400 kg N/ (ha·år), beräknat som ett medelvärde per anläggning.
Interaktionsloggning i Scania Interactor
Scania provides a fleet management system for hauliers who want to control their fleets in anefficient way. The system includes an onboard computer with touch screen called ScaniaInteractor where the driver can access GPS navigation, order support, message service and otherfunctionalities. The purpose of this thesis is to develop a concept for logging the user interactionon the Interactor and analyze the result which enables further development and optimization ofthe interface.A demonstration application is designed, implemented and tested for the purpose of showing thepossibilities and difficulties with logging of interaction. The result shows that logging is quiteeasy to implement and that the amount of produced data is small and therefore not expensive totransfer via GPRS to a central server where searching and analysis can be done. On the otherhand, the biggest challenge lies in the analysis and interpretation of the logged data and to applyit to the development of the interface.
Kartläggning och analys av scanias tillsynsprogram : Ett verktyg för förbättring
Scania intends to introduce a new maintenance program for their rolling fleet. Withthis new program Scania hopes to increase their competiveness and add furthercustomer value. This thesis report is a mapping of the current maintenance program,along with its problematic features. Furthermore the report intends to describe thenew program, Condition Based Maintenance (CBM) and the problems that Scaniamust deal with before they can implement it.The report compiles basic information on how a mapping should be performed.Further on it will describe some of the theories of LEAN and leadership. Which aretwo of the most important features in this thesis work.The work has been performed through visits in different workshops, whereinterviews have taken place.
Tillståndsbaserat underhåll till sjöss : Vad föranleder den begränsade användningen av tillståndsbaserat underhåll (CBM) till sjöss?
Today, maintenance is a big part of the daily life on board ships. It is also one of the bigger expenses a shipping company has and without any loss of quality tries to run as economically advantageous as possible. In the hunt for economical savings the shore-based industry has subsequently applied the use of condition based maintenance, CBM, were a component is maintained according to its actual state. This leads to a reduction of maintenance costs since no parts are unnecessarily replaced. However, within the maritime sector a periodical maintenance is still the most commonly used maintenance system.The purpose of this paper is to chart the factors that are the reason for the low implementation of CBM on board the Swedish merchant fleet's ships.
En framtid som sjöbefäl : Sjöbefälsstudenters syn på arbetet
The purpose of this study is to highlight the maritime students' views on and visions for their future career. The results will be used by maritime academies, ship owners and unions to develop their activities in the desired direction and work together for a well-functioning labour market in shipping in the future. To determine the students? views and visions, interviews were conducted with graduating students at the maritime academies in Sweden. The results show that the reduced Swedish merchant fleet worries students, but that the majority is positive about finding a job after graduation.
En korporativ sjöfartspolitisk utkik? : En fallstudie av tillkomsten av TAP-avtalet, och skapandet av en globalt anpassad marknad.
The thesis examines the crisis that the Swedish-flagged merchant marine underwent in the 1990s, that resulted in a narrow market for the Swedish-flagged fleet. In order to save the industry, the TAP- agreement was created, consisting of three parties, government- market and interest organizations. Purpose in this thesis, is to exam how the TAP-agreement was carried out in relation to the parties, and how it correlates in relation to how the global political economy affected the Swedish maritime politics. Two questions are presented. Is the TAP agreement an expression of Swedish corporatism? Which aspect of Global Political Economy is characteristic for the TAP agreement? A case study is preformed in three steps. The different parties of the TAP-agreement have been interviewed. A comparative study of two Swedish crises has been performed, in order to establish the correlation between them, in regards to corporatism. A survey, with the aim to pinpoint which aspect of Global Political Economy is characteristic of the TAP agreement. Findings in this thesis are that the TAP-agreement was designed through corporatism, and that the most important aspect of all, the Swedish flag was worth saving, for all parties. .
Sjöbefäl och kvinna år 2011 : En kvalitativ undersökning av kvinnliga nautikers ombordsituation
Den här undersökningen handlade om hur idag aktiva, kvinnliga nautiker i den svenska handelsflottan upplever sin situation ombord och hur de ser på sin framtid till sjöss. Syftet var att utröna ifall nautikeryrket i sin nuvarande form passar kvinnor och ifall något kan göras för att göra det mer attraktivt för dem. Bakgrunden var den låga andelen kvinnor inom yrket. Jag valde en kvalitativ undersökningsmetod där jag analyserade data från fem semistrukturerade intervjuer. Denna metod valdes eftersom jag framförallt ville förstå den genusproblematik som kunde finnas ombord. Resultatet visade att det inte finns något i nautikerns arbetsuppgifter som inte kan utföras av en kvinna och att särbehandling p.g.a. kön och sexuella trakasserier drabbar kvinnliga nautiker i begränsad omfattning.
Faktorer som påverkade valet : En studie i blivande sjöingenjörers utbildningsval
Den svenska handelsflottan har de senaste åren varit utsatt för massiva utflaggningar vilket har lett till att många sjömän har fått gå i land eller sökt arbete under annan flagg. Trots problemen med utflaggning och en potentiell minskad arbetsmarknad har sjöingenjörsprogrammet de senaste åren inte haft några större problem att fylla sina utbildningsplatser. Framtiden är fortsatt oviss och konkurrensen från andra sjöfartsnationer ökar. Syftet med denna undersökning var att undersöka vilka bakomliggande attityder och förväntningar som gjorde att studenter år 2013 valde att börja studera på det fyra åriga sjöingenjörsprogrammet i Kalmar, samt att mäta inställningen till den allt mer krympande svenska handelsflottan. För att genomföra detta arbete användes en enkätundersökning där förstaårsstudenterna på det fyraåriga sjöingenjörsprogrammet utgjorde populationen.