Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Filmproduktion - Sida 1 av 3

Finansiering av svensk filmproduktion : En studie om kommersialitet och konstnärligt skapande

Idag finansieras svensk Filmproduktion till största delen av stöd från Svenska Filminstitutet, SFI. Det förhandsstöd som utdelas härifrån utgör oftast en förutsättning för att kunna implementera en idé men behöver för den sakens skull inte innebära att projektets fortskridning tryggats. En medeldyr Filmproduktion är följaktligen beroende av ytterligare kapital som kan komma från en mängd olika instanser och aktörer både inom samt utanför branschen. Fler inblandade finansiärer kan dock innebära att fler aktörer och intressenter blandar sig i filmens innehåll och budskap, vilket kan komma att ifrågasätta filmskaparens konstnärliga frihet.Undersökningen belyser hur finansieringsprocessen kan se ut under en Filmproduktion och ger en beskrivning av både vanliga och mindre vanliga finansieringskanaler som kan komma i fråga. Den visar även vad några av svensk films olika aktörer, såsom producenter och regissörer, anser om balansen mellan kommersialitet och konstnärligt skapande samt om det är två faktorer som går att förena..

Tystnad Tagning Kamera : En studie om yrkesroller i filmbranschen

Denna studie grundas i tankar kring vilka individer som ligger bakom en Filmproduktion. Dådet i en Filmproduktion arbetar en stor skara människor blev det intressant att undersöka ochlyfta fram diskussion om hur dessa samverkar för att slutföra en produkt som baseras på envision. Studien visar också på vad som ligger bakom samverkan och hur den hierarkiskastrukturen påverkar filmarbetarnas yrkesroll. En observation har gjorts på enlångfilmsinspelning. För att fördjupa observationen har även två intervjuer gjorts medfilmarbetare.

??Integrerad video och digital grafik med fokus på postproduktion

I detta examensarbete beskrivs kombinationen av video och digital grafik vid Filmproduktion. Jag kommer att förklara Filmproduktionens olika stadier med fokus på postproduktionen. Jag behandlar frågor som förklarar vad postproduktion är, hur det går till samt olika tekniker inom den digitala postproduktionen för att kombinera video och digital teknik. Målet med arbetet är att undersöka och beskriva det digitala arbetssättet inom modern Filmproduktion genom att förklara metoder och tekniska lösningar generellt samt i ljuset av ett mindre videoprojekt.Nyckelord: examensarbete, postproduktion, redigering, digital postproduktion, keying, keyframing, tracking, mask, matte, färgkorrigering, video..

När pengarna inte räcker : En studie om finansiell bootstrapping och hur det används inom svensk filmproduktion idag

Svensk filmindustri idag finansieras huvudsakligen genom statliga medel. Dock finns det inte tillräckligt med finansiella medel jämfört det antal svenska filmer som produceras varje år. När finansieringen är otillräcklig kan det vara av största vikt att förstå och kunna arbeta med finansiell bootstrapping som verktyg för att kunna slutföra produktionen av filmen. Finansiell bootstrapping är ett begrepp som kan fungera som ett resursanskaffande verktyg för att tillföra resurser till en produktion till en lägre kostnad än marknadspriset, eller till ingen kostnad alls. Denna uppsats syftar till att undersöka om detta verktyg finns inom svensk Filmproduktion ? och i så fall vilka som använder verktyget och varför.

Analysmetod för designade ljudbilder : Skapandet av nya förhållningssätt för ljuddesign

Syftet med detta kandidatarbete var att framställa en analysmetod för dekonstruktion av ljuddesign i film. Målet med analysmetoden var att skapa ett förhållningssätt för ljuddesigners som gör det enklare att lära sig från ljudläggningar och genom övning eventuellt kunna bidra till ett mer avancerat sätt att tänka på vad ljud kan göra i en Filmproduktion.Metoden är tänkt som ett stöd för blivande ljuddesigners som lärt sig tekniska kunskaper men kämpar med den kreativa biten där problemen inte har lika konkreta lösningar. Metoden är också tänkt som ett supplement till mer erfarna ljuddesigners för övning på sina kunskaper ellerförbättring av deras egen process.Vi tycker metoden nådde upp till de målen, men den visade sig också vara mer flexibel än så. Genom applicering av metoden inför arbete med vår gestaltning där vi ljudlade ett filmklipp blev designprocessen mycket enklare att komma igenom. Vi tror därför att en metod som vår kan vara en viktig del i att få in ljud tidigare i en Filmproduktion..

Vad är formeln?: om humorn i klipprummet

En uppsats om humorn i klipprummet, hur man kan påverka slutresultatet i en Filmproduktion i klipprummet. Vilken betydelse alla olika beslut som görs i klipprummet har..

Modellering och texturering för filmproduktion

Genom handledning av företaget Filmgate AB har jag under 1,5 månader skapat grafiskt innehåll till den kommande filmen Centurion. Detta examensarbete sammanfattar, analyserar och belyser mitt tillvägagångssätt vid skapande av modeller och texturer för Filmproduktioner som denna..

Modern marknadsföring - filmproduktion

I contacted the production company Salmonfox in the hope that they would have any projects that they needed help with. It showed that Salmonfox just started up an old project that they needed to complete. They wanted my help to edit some trailers and one crowdfundingfilm for the short film called, Captain Sweden (Kapten Sverige). Salmonfox are hopefully going to use the different trailers and crowdfundingfilm to promote the short film and get help with the funding to make a feature. The project began with a pilot study in which I made a time plan and a requirements plan, where the different requirements were set.

Modellering för filmproduktion

Det här examensarbetet har sammanställts av Moa Alfredsson på Redloop AB, under produktionen av julkalendern 2012. Projektet inriktar sig på tidseffektiv modellering, modeller som är skapade och renderade på ett effektivt sätt. Ämnet har behandlats genom arbetet på Redloop, men även i ett antal tester utanför det arbetet..

Placering i Film-Sverige : En studie om filmproduktion i Stockholm och Västra Götalandsregionen

I denna uppsats studeras placeringen av svenska Filmproduktionsbolag. Eftersom majoriteten av de svenska Filmproduktionsbolagen förlagt sig i Stockholm, trots att hälften av all svensk långfilm produceras i Västra Götalandsregionen, studeras de olika spatiala förutsättningarna för Filmproduktionsbolag förlagda på dessa båda platser. Den övergripande frågeställningen rör varför majoriteten av svenska Filmproduktionsbolag är placerade i Stockholm. Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer med Filmproduktionsbolag, filmföretag och samproducenten Film Väst. Baserat på klusterteorier kring lokalt surr, globala pipelines och temporära kluster, har materialet analyserats.

Varför ett hus på månen? : Att kommunicera ett budskap med hjälp av rörlig bild

Denna rapport beskriver arbetsprocessen och skapandet av en animerad film på uppdrag av Månhusprojektet, Luna Resort. Beräknat 2012 ska ett rött hus med vita knutar sättas på månen, en idé skapad av konstnären Mikael Genberg. Syftet med filmen är att kommunicera månhusprojektets budskap ? att göra världen till en bättre plats att leva på. Med det som mål har jag arbetat utifrån två frågeställningar; Hur kan kunskaper inom informationsdesign tillämpas vid Filmproduktion? och Hur bör filmen utformas för att nå en så bred målgrupp som möjligt? Frågeställningarna har besvarats med hjälp av utprovningar, litteraturstudier och samtal med uppdragsgivarna.

Road to the Oscars

Detta är vårt C-arbete där vi valde att göra ett sällskapsspel av vår frågeställning. Spelet går ut på att producera en film, den spelare som producerar den bästa filmen vinner Oscar för bästa film och även spelet. När man spelar spelet så lär man sig hur en Filmproduktion går till och vilka komponenter som är extra viktiga när det gäller bedömningen för vinnaren av Oscarstatyetten för bästa film..

Ockuperad film - Kurosawas filmproduktion under de amerikanska ockupationsåren, 1945-52

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den amerikanska ockupationen påverkade den japanska filmen i allmänhet, och Akira Kurosawas (1910-1998) produktion under denna tidsperiod i synnerhet. För att uppnå detta skisserar jag en översiktlig och lättillgänglig bild av den japanska filmhistorien, från dess tidigaste skede fram till 1952, vilken jag hoppas kan fungera som en historisk fond. Vad gäller ockupationstiden, ger jag inledningsvis en kortare historisk överblick, för att sedan begränsa perspektivet och fokusera på Akira Kurosawas Filmproduktion under denna tid. Jag har vidare valt att begränsa valet av filmer - ur Kurosawas repertoar under åren 1945-52 - till följande alster: The Men Who Tread on the Tiger's Tail (1945), No Regrets for Our Youth (1946), One Wonderful Sunday (1947), Drunken Angel (1948) och Stray Dog (1949). Jag har valt dessa filmer, främst därför att de alla innehåller material som i mångt och mycket exemplifierar den påverkan som den amerikanska ockupationsmakten hade på Kurosawas produktioner - och japansk film - under ockupationen.

Säljknep och påverkan : Hur kunder blir påverkade av dessa

Svensk filmindustri idag finansieras huvudsakligen genom statliga medel. Dock finns det inte tillräckligt med finansiella medel jämfört det antal svenska filmer som produceras varje år. När finansieringen är otillräcklig kan det vara av största vikt att förstå och kunna arbeta med finansiell bootstrapping som verktyg för att kunna slutföra produktionen av filmen. Finansiell bootstrapping är ett begrepp som kan fungera som ett resursanskaffande verktyg för att tillföra resurser till en produktion till en lägre kostnad än marknadspriset, eller till ingen kostnad alls. Denna uppsats syftar till att undersöka om detta verktyg finns inom svensk Filmproduktion ? och i så fall vilka som använder verktyget och varför.

När det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom åren. Visuella effekter har öppnat en ny värld för filmskapandet då man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, på filmduken. Kandidatarbetets syfte är att titta på utvecklingen av visuella effekter och hur man kan använda de kunskaper i en mindre Filmproduktion. Vår problemformulerings frågeställning är ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre Filmproduktion??. I undersökningen analyserar vi hur man skapat scener i olika hollywoodfilmer som vi tagit inspiration av i vår produktion.

1 Nästa sida ->