
Sökresultat:
11394 Uppsatser om Film in Swedish teaching - Sida 45 av 760
Guru, kritisk vän och förebild : En kvalitativ undersökning om hur några studenter på Södertörns högskola upplevt sin VFU
The Swedish teacher education is continuously changing along with the understanding of learning. The teacher education at Södertörn University has an intercultural profile, which is considered modern and innovative. In this essay, students? experiences from their practical training are analyzed to examine the correspondence between teacher practice and the modern teacher role conveyed by the University. The results show that some students have experienced practical training where the standards of the University?s teacher role were met, whereas others feel that they have not received the practical guidance needed to be able to wholly use their education in their future employment.
Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi : En kvalitativ studie i förskolan och i grundskolans tidigare år
This work concerns children with reading- and writing difficulties/dyslexia. My purpose is to investigate the practical experience of teachers as well as their everyday work with these children.My questions are:How do teachers work with children aged 4-9 who have reading- and writing difficulties/dyslexia?Which various teaching aids exist for children who have reading- and writing difficulties/dyslexia?Which subjects are affected by reading- and writing difficulties/dyslexia?To answer the above questions I have used the qualitative method. I have performed interviews and observations. Previous research has shown that reading- and writing difficulties/dyslexia is one of our most common disabilities.
"Man får liksom inte bli slav under nationella prov" : en undersökning om lärares reflektioner kring de nationella proven i årskurs 3
Since the beginning of 1940 there have been externally developed tests in Sweden. Their appearances have changed over the years together with the cognitive approach. Nowadays, this kind of tests is going by the name of the national tests, which was introduced in the year of 1994. When the Swedish National Agency for Education received the assignment to develop new purposes and national tests to the third grade students, debate took a bounce. The matter was well discussed; national tests in third grade or not?The national tests thus far carried out four rounds in the third grade and the purpose of my study was to find out how teachers are reasoning about the tests.
"Jag vill ju va' som du!" - identifikation genom klass och etnicitet i disneyklassiker
Film är ett uppskattat medel att använda i skolundervisningen (Giroux, 2000). Därför är syftet med denna undersökning är att ta reda på hur klass och etnicitet framställs i två utvalda disneyklassiker och hur film kan gynna arbete kring identitetsutveckling och värdegrundsfrågor. Varför just Disney är för att det är en filmkategori som många barn har sett vilket gör att många barn kan relatera till ämnet. Anledningen till varför denna undersökning görs är att lärare bör vara medvetna om att filmer kan uppfattas på olika sätt beroende på barnens tidigare erfarenheter.
Den valda metoden för att utföra undersökningen blev att göra filmanalyser där fokus läggs på klass, etnicitet, makt och värdegrund. Dessa begrepp valdes ut för att tydliggöra hur de kan framställas, uppfattas och användas av lärare i skolan med hjälp av disneyklassiker.
Resultatet av undersökningen visar att de valda filmerna innehåller en del likheter trots att de har olika handlingar.
Populärfilm i undervisningen : en handledning
I filmens värld lär vi oss vad som är ont och vad som är gott, vilka dygderna är i vår tid, vilka ideal vi lever efter. Vad som är rätt att säga och tänka lär vi oss i filmens magiska värld. Ungefär som människor i alla tider gått till kyrkan för att få veta livets hemligheter och sanningar så går vi i vår tid allt oftare till biografen och får svaren på de stora frågorna som formar våra värderingar. I biomörkret formar vi oss, speglar oss i det samhälle vi lever i. Vi får bekräftelse på våra fantasier och lär oss vad äkta kärlek är.
Barns uppfattningar och reflektioner kring könsmönster på film
Syftet med vår examinationsuppgift är att få inblick i hur barn uppfattar och reflekterar kring könsmönster på film. För att få reda på detta valde vi att använda oss av gruppintervjuer. Sammanlagt har vi intervjuat tolv barn och då med fördelningen fem flickor och sju pojkar, vilket resulterade i tre stycken gruppintervjuer där utfallet blev en flickgrupp och två pojkgrupper. Vi har intervjuat barn i år 3 för att ta del av deras tankar kring manligt/kvinnligt och könsmönster på film. Som grund till intervjuerna har vi visat två filmer för barnen, en med tydligt traditionella könsmönster och en med det motsatta.
En retorisk analys av Fahrenheit 9/11 ur ett dokumentärhistoriskt perspektiv
The history of rhetorics in documentary film is a long one. The French brothers Louise and Auguste Lumiére were among the first persons who produced a documentary and their work has had a big impression in the history of documentary during the 1900 century. John Grierson has been called ?the father? of documentary film. He produced films in the English speaking part of the world and he is the founder of the concept ?documentary film?.
Ljussättning i dataspel : Hur skapar man spänning i dataspel med hjälp av ljussättning
Syftet med det här arbetet är att se om tekniker för att skapa spänning i film fungerar för ett spel. Två banor för pc-spelet Left 4 Dead 2 skapas där den första banan bygger på professor Magy Seif El-Nasrs et al. teorier kring ljussättningar i film. Den andra banan innehåller en neutral ljussättning. Arbetet utgår främst från El-Nasrs et al.
Arkeologer, vad är det? En inblick i hur arkeologer porträtteras på tv och i film
Den här uppsatsen har för avsikt att göra en kvalitativ undersökning av hur arkeologer och arkeologi presenteras i filmer och på tv för att sedan jämföra detta med hur yrkesverksamma arkeologer själva ser på sig och sitt ämne. För detta ändamål har jag tittat igenom ett antal filmer, dokumentärer, tv-serier samt tittat på Internet och gjort intervjuer. Jag kom fram till attdet finns tre huvudtyper av arkeologer på tv/film: actionarkeologer, normalarkeologer och akademikerarkeologer. Av dessa stämmer normalarkeologerna med hur arkeologerna själva beskriver sig. Ämnet arkeologi visas antingen som ren artefaktkunskap, primärt i filmer, eller som en nästan exakt vetenskap, primärt i dokumentärer..
3d-animation i mörkrets tecken
Mitt projekt är en film i 3d med en skräckfylld underton som utspelas genom en
fiktiv persons ögon där färden går genom en skog fram till vad som ser ut att
vara en nedlagd fabrik. Men där tystheten från början råder visar sig både det
ena och det andra utav märkligheter uppstå!
Effekterna för den mörka upplevelsen är prioriterad framför en begriplig
handling, och därför finns inga övertydliga budskap som underskattar
betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen är ett experiment med 3d,
postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spänningsmoment och
en morbid känsla av rå död!.
Spela roll: filmregissör : Om tolkning, kommunikation och duktiga flickor
This text deals with the shooting of a movie comedy. The author of this text was script writer as well as director. The film was extremely dependent upon the interpretation of the role of the leading female character, but the director and the leading actress, in spite of their willingness to cooperate, were unable to understand each other, and no creative meeting ever occurred.The film dealt, in amused distance, with male and female strategies and shortcomings, but the lack of understanding between the director and the leading actress caused the subtleties of the text disappear, so that when the film was ready it was possible to interpret it in a way that partly opposed its intentions.From the director?s point of view different aspects of the situation are investigated: what could she /should she have done? What are the obstacles for a better understanding? Is ?understanding? dependant only upon that which is verbal? Should the director not only be a director but also a kind of therapist? What is professional and what is private? Could a director who wasn´t also the script writer have seen other solutions? And how does it affect you as a female director never to have role models, only a very clear idea of what you don?t want your professional role to look like.The director thought she was being constantly compromising, but finds out she was not, she had only a different, and in appearance, friendly but manipulative strategy in trying to reach her goal: that of enforcing and implementing her personal interpretation of the script. The role of director is also a role, and must be played.
Bedömningsarbete i grundskolans tidigare år?lärandesyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis : En jämförande studie mellan Sverige och Ryssland
Issues related to knowledge assessment and its consequences for both the individual and the entire school system are topical in today's school debate. The mere fact that didactic issues that focus on assessment are discussed actively not only in scholastic environments but even in media and other communities is further proof that knowledge assessment is an important and complex phenomenon in our lives.The subject that I have chosen to look into is about how the work with assessment issues is handled in Swedish as well as Russian elementary school's early years. The goal with this study is to see how my studies have been conducted with a qualitative approach by which I collected qualitative information in the form of documents, papers and interviews. To make the approach even more appropriate for my area of research, I have chosen to merge two qualitative research methods. The first is a qualitative content analysis which analyses the governing documents.
Den gode läraren : en kvalitativ studie av fyra lågstadielärares syn på den gode läraren och den egna lärarrollen
The aim of this study was to examine how the interviewed primary teachers in two schools situated in the Stockholm area understand themselves as teachers in relation to their image of the good teacher. The research questions were: How do the informants discuss their image of the good teacher? How do the informants describe their own role as a teacher?A qualitative method, by interviews made with four primary teachers, was used to collect data for the examination. The results from the interviews were analyzed and discussed from the theories and earlier research concerning the role of the teacher and what they describe as the good teacher. The theoretical connection of this study was based on the theories of Vygotsky, Piaget, Bruner, Dewey, Dreikurs, Kounin and Glasser concerning the relationship between the role of the teacher and learning.
Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vår frågeställning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.
Landskapet genom linsen : ett panorama över bakgrundens betydelse i dukens odysséer
En ofta förbisedd aspekt inom filmkonsten är hur
landskapet kan samspela med och inverka på
handlingen och manifestera huvudkaraktärernas
känsloliv.
Uppsatsen syftar till att skapa en djupare förståelse
för den roll landskapet spelar i film utifrån en
detaljstudie av två personligt utvalada roadmovies;
Återkomsten (A. Zvyagintsev, 2003) och The Straight
Story (D. Lynch, 1999).
Jag redogör för hur landskapsbilden har utvecklats
ur bildkonsten sedan århundraden tillbaka, långt
innan kinematografins uppkomst.
Utifrån mina studier har jag utvecklat och sammanställt
en samling metoder och frågeställningar som
används för att tydligare beskriva och ge svar på
vilken roll landskapet spelar i de två filmerna - och
som i förlängningen kan tillämpas på film i allmänhet.
Undersökningen visar att det finns en mängd
moment inom film för att signalera en allegorisk
avsikt till publiken; vissa mer konventionella och
närmast schablonmässiga medan andra är subtila
och fungerar som en allegorisk beståndsdel i filmberättandet.
Precis som människan präglar landskapet, präglar
landskapet också människan i en slags växelverkan
i de studerade filmerna. Landskap ger oss möjlighet
att skapa mening i filmiska händelser och det kan
symbolisera och uttrycka det som inte kan sägas
i ord. Landskapet kan understryka och förstärka
känslor som yttras och har förmågan att återspegla
våra allra innersta subjektiva upplevelser av
världen..