
Sökresultat:
6302 Uppsatser om Film i svenskämnet - Sida 22 av 421
Landskapet genom linsen : ett panorama över bakgrundens betydelse i dukens odysséer
En ofta förbisedd aspekt inom filmkonsten Àr hur
landskapet kan samspela med och inverka pÄ
handlingen och manifestera huvudkaraktÀrernas
kÀnsloliv.
Uppsatsen syftar till att skapa en djupare förstÄelse
för den roll landskapet spelar i film utifrÄn en
detaljstudie av tvÄ personligt utvalada roadmovies;
Ă
terkomsten (A. Zvyagintsev, 2003) och The Straight
Story (D. Lynch, 1999).
Jag redogör för hur landskapsbilden har utvecklats
ur bildkonsten sedan Ärhundraden tillbaka, lÄngt
innan kinematografins uppkomst.
UtifrÄn mina studier har jag utvecklat och sammanstÀllt
en samling metoder och frÄgestÀllningar som
anvÀnds för att tydligare beskriva och ge svar pÄ
vilken roll landskapet spelar i de tvÄ filmerna - och
som i förlÀngningen kan tillÀmpas pÄ film i allmÀnhet.
Undersökningen visar att det finns en mÀngd
moment inom film för att signalera en allegorisk
avsikt till publiken; vissa mer konventionella och
nÀrmast schablonmÀssiga medan andra Àr subtila
och fungerar som en allegorisk bestÄndsdel i filmberÀttandet.
Precis som mÀnniskan prÀglar landskapet, prÀglar
landskapet ocksÄ mÀnniskan i en slags vÀxelverkan
i de studerade filmerna. Landskap ger oss möjlighet
att skapa mening i filmiska hÀndelser och det kan
symbolisera och uttrycka det som inte kan sÀgas
i ord. Landskapet kan understryka och förstÀrka
kÀnslor som yttras och har förmÄgan att Äterspegla
vÄra allra innersta subjektiva upplevelser av
vÀrlden..
Janus ala Cuba : Filmiska gestaltningar av den kubanska revolutionen
Denna uppsats undersöker hur samma historiska hÀndelse kan ha olika betydelser i film. Idag Àr mÀnniskor mer benÀgna att se en film om en historisk hÀndelse Àn att lÀsa en historiebok, och detta innebÀr att vi mÄste lÀra oss att förstÄ de konventioner som anvÀnds för att placera historia pÄ film. Historiefilmen kan sÀgas besitta en palimpsestisk historiskt medvetenhet dÀr lager av fakta och myt smÀlter samman, hellre Àn att skiljas Ät. Men för att en historisk hÀndelse ska passa in i filmens tidsram mÄste den bearbetas och detta resulterar i att vissa mÀnniskor, hÀndelser och rörelser prioriteras, medan andra utesluts. DÀrför undersöker denna uppsats vad som lagts till / uteslutits och effekterna pÄ sammanhanget och trovÀrdighet, hur filmen hÀvdar sin autenticitet, och hur upphovsmannen pÄverkar trovÀrdigheten.
Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss
Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte
Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra
delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare
kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang.
Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll
eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö.
Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte
Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den
idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö.
Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör
jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar
fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning:
?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man
tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka
helhetsupplevelsen av en filmscen??
---
This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we
will also roam around the subject and introduce other elements of the film
production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in
a relevant context.
We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely
or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world
environment. We will investigate and present how to build a digitally created
Matte Painting that enables not having to travel across the country for the
ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment.
We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making
comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion
that answers our main question:
"How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and
how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the
overall experience of a movie scene?".
Koden versus SOX : En analys avseende intern kontroll i svenska börsbolag
Syftet med vÄr uppsats Àr först att ur revisorns perspektiv göra en jÀmförelse mellan svensk kod för bolagsstyrning och Sarbanes-Oxley Act avseende intern kontroll i svenska börsbolag. DÀrefter görs en analys av vilken utveckling som kan förvÀntas avseende svensk intern kontroll och svensk kod för bolagsstyrning..
Svensk Form om den svenska formen
Undersökningens syfte Àr att visa vad Föreningen Svensk Form/Svenska Slöjdföreningen i sin publicerade litteratur skrivit om vad svensk form Àr och vilket ursprung den har. Den undersökta perioden Àr 1950-tal till 1990-tal. Uppsatsen tar ocksÄ upp vilka samtida debatter och samhÀllsangelÀgenheter man etablerat den svenska formen i och hur man anvÀnt dessa för att visa upp föreningen som aktiv samhÀllsmedborgare. Diskussionerna rör sig kring berÀttelsers etablerande, och maktpositioner i det offentliga samtalet. Resultatet av studien visar bland annat att Föreningen Svensk Form/Svenska Slöjdföreningen under den undersökta perioden fört fram en oförÀndrad bild av den svenska formen och dess ursprung.
Mediekompetensen i lÀroboken ?Hur lÀroböcker i svenska förhÄller sig till film och rörlig bild som en del av ett vidgat textbegrepp?
Uppsatsen syfte Ă€r att granska ett antal lĂ€roböcker i svenska för grundskolans senare Ă„r, för att dĂ€r se hur det vidgade textbegreppet ? film och rörliga bilder ? uttrycks och behandlas. Enheten för styrdokument nĂ€mner i sitt tillĂ€gg till kursplanerna, Ett vidgat textbegrepp, ?medieÂkompetens? som en utgĂ„ngspunkt för det vidgade textbegreppet. Detta begrepp granskas nĂ€rmare i uppsatsen utifrĂ„n ett internationellt och nationellt perspektiv för att sedan relateras till styrdokumenten.
Syntes och karakterisering av katalytiska zeolitfilmer pÄ inerta packningsmaterial.
Detta projektet syftar till att studera om syntes av katalytisk zeolitfilm pÄ inerta packningsmaterial Àr möjlig. De packningsmaterial som har studerats sfÀrer med diametern 6 mm och porösa kroppar, bÄda dessa packningsmaterial innehÄller huvudsakligen Al2O3. De zeoliter som har anvÀnts Àr ZSM-5 och Silkalit-1. Den metod som anvÀnds för syntes av zeolitfilmen Àr "the Seed Film Method", för att kunna anvÀnda metoden har vissa modifieringar av den skett. Proven har karakteriserats med svepelektronmikroskopi, gasadsorption, röntgendiffraktion, dynamisk ljusspridning och termisk analys.
Modern marknadsföring - filmproduktion
I contacted the production company Salmonfox in the hope that they would have any projects that they needed help with. It showed that Salmonfox just started up an old project that they needed to complete. They wanted my help to edit some trailers and one crowdfundingfilm for the short film called, Captain Sweden (Kapten Sverige). Salmonfox are hopefully going to use the different trailers and crowdfundingfilm to promote the short film and get help with the funding to make a feature. The project began with a pilot study in which I made a time plan and a requirements plan, where the different requirements were set.
Filmens plats i svenskÀmnets lÀroböcker för gymnasieskolan
Det hÀr examensarbetet Àr en textstudie som handlar om filmens plats i svenskÀmnets lÀrome-del för gymnasieskolan. MÄlsÀttningen med uppsatsen Àr att beskriva och analysera hur filminslag anvÀnds i lÀromedel som utkommit under de senaste Ären, i relation till vad som stÄr i lÀroplan, kursplan och i andra artiklar frÄn skolverket. Uppsatsen behandlar filmbilder, filmtips, analysverktyg, övningsuppgifter och alla andra inslag av film som kan upptÀckas i de undersökta lÀromedlen.Kursplanen, och andra publikationer frÄn skolverket, omfattar ett vidgat textbegrepp och uppmuntrar en ökad anvÀndning av film, dessutom ges tydliga signaler om hur viktig filmen Àr i skolarbetet och vid de nationella proven. Det vidgade textbegreppet medför att uppsatsen mÄste förhÄlla sig till ?literacybegreppet? och i viss mÄn till den moderna receptionsforskningen.
Försmak ger mersmak: hur man skapar en intressevÀckande Teaser Trailer
En Trailer Àr en kort förhandstitt pÄ en kommande film, TV-serie eller spel och en Teaser Trailer Àr en kortare form av Trailer. Dess avsikt Àr att berÀtta om den kommande produkten och vÀcka intresse hos publiken. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur datorgrafik kan anvÀndas vid skapandet av en Teaser Trailer, dÀr vikt lÀggs pÄ att förmedla en films stÀmning och genre samt vÀcka ett intresse hos publiken. UtifrÄn litteraturstudier och fallstudier har kunskap inhÀmtats om vilka metoder som anvÀnds vid skapandet av Teaser Trailers och sedan har dessa tillÀmpats med hjÀlp av kunskaper tillgodogjorda under utbildningen. Detta resulterade i en konkret Teaser Trailer för en fiktiv film..
"JAG BLEV V*LDTAGEN AV EN SK?DESPELARKOLLEGA?. En kvantitativ studie om svensk dagspress rapporteringen av uppropsgruppen #tystnadtagning inom metoo
Sexual harassment is something that has existed for several decades, and are something that
still occurs today in many places around our society. In the fall of 2017, a movement called
the Metoo-movement, started and spread across the whole world, which made an impact on
many countries ? particularly Sweden. Serval women from different occupational groups
started to share their stories to the media, about sexual harassment that they gone thru, in
order to show that the perpetuators are just ordinary men in their industry, which is something
that media previous misconception provided about.
The first stories that reached the Swedish residents were from the Swedish film- and theater
industry, and were also one of the most known and visible first call-out groups. They shared
703 different stories about sexual harassment to one of Sweden's leading newspapers,
Svenska Dagbladet, in november of 2017.
Djur och natur eller experiment?? FörskollÀrares tankar kring naturvetenskap och teknik
The history of rhetorics in documentary film is a long one. The French brothers Louise and Auguste Lumiére were among the first persons who produced a documentary and their work has had a big impression in the history of documentary during the 1900 century. John Grierson has been called ?the father? of documentary film. He produced films in the English speaking part of the world and he is the founder of the concept ?documentary film?.
Resurscentrum Kulan : En kvalitativ undersökning ifall Kulan ger en positiv effekt pÄ inlÀrningen enligt lÀrarna och eleverna
The objective with this essay is to establish the benefits of inserting media as an obligatory topic in the upper secondary school. In order to succeed with this I will not only type this essay I will also produce a medial production in the form of a film. I have interviewed two senior masters on Södertörns College where I have reviewed different questions that relate to the matter's weight in school values and the society. In the study I will also reflect over existing research within the area and to link these to the issue and those interviewed opinions. In the film I also present statistics within the communication technology's increase and an explanation how one obligatory topic becomes an obligatory topic..
FrÄn svartvit till fÀrg : en studie av fÀrg i Michelangelo Antonionis film Den röda öknen
Michelangelo Antonioni (1912-2007) belonged to a generation of filmmakers that breathed new life into cinematic expression in the annals of modern-day European film history. By employing his background as a documentary filmmaker, Antonioni used these skills to help establish his own particular style. There was a distinct evolution of style which progressed during his triology LÂŽAvventura, La Notte and LÂŽEclisse, 1959-1962. This theises presents a comperative study between his earlier films in black and white and his first color film - Il deserto roso, from 1964. By observing color in relation to narrative, dialouge, acting and elements of mise-en-scĂšne, I suggest different answers than those previously discussed among critics concerning this interrelationship.
Observiaire och film som analysmetod för cykeltrafik : En fallstudie pÄ Götgatan i Stockholm dÀr omstÀllningen till supercykelbana utreds
The goal of this thesis is to analyse whether the method ?Observiaire? is of any use for traffic analysis. The method consists of analysing film material, preferably before and after changes are made to an area, by answering a survey for the users that are observed within the population. The method also opens up for deeper qualitative analyses which are rooted in the quantitative data collected from the survey-study. In this study we analyse the method by applying it to the case study of the changes made at Götgatan in Stockholm, where a green wave was implemented and the bicycle road widened.