Sök:

Sökresultat:

6302 Uppsatser om Film i svenskämnet - Sida 19 av 421

Vi som inte fruktar döden : skildringen av samurajklassens hederskodex under Meijikejsarens styre i Den siste samurajen

This essay deals with the political upheavals which occurred in Japan with the Meiji Restoration of 1868 and its impact on the Samurai Class. This transitional period in Japanese history is portrayed in the film The Last Samurai from 2003, and it's the comparison between this Hollywood production and the current research on the subject on which this essay focuses. Two key figures who are portrayed in the film are Nathan Algren (Tom Cruise), an American soldier from the Indian Wars of the 1860/70s who travels to Japan to quell the Samurai rebellion but ends up in captivity; only to learn their codex of honor and way of life and eventually become a Samurai himself. The other character calls himself Katsumoto (Ken Watanabe) and becomes the representative of the Samurai's struggle for their existence. Their friendship and cultural exchanges will remain a cornerstone throughout the film.

Hur viktigt Àr samarbete i modern marknadsföring? - en studie om produktplacering

Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva och öka förstÄelsen för processen kring produktplacering i film. Mer specifikt syftar uppsatsen till att analysera samarbetet i denna form av nÀtverk. Metod: Studien Àr designad utifrÄn en förestÀllning om produktplacering som en kommunikationsform dÀr samarbete Àr centralt. TillvÀgagÄngssÀttet bestÄr i huvudsak av en fallstudie av en svensk film. Resultatet frÄn fallstudien kompletteras med tidigare studier, av mer allmÀn art, för att (i viss mÄn) kunna generaliseras.

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??.

Produktplacering i skuggan av framtiden : Samspelet mellan karaktÀrer och varumÀrken i film

Syftet med denna studie har varit att undersöka samspelet mellan karaktÀrer och varumÀrken i framtidsfilmerna: 2001: A Space Odyssey, Back to the Future Part 2, The Fifth Element, I, Robot och The Island. I förgrunden för vÄrt arbete finns ett samhÀlle dÀr individen stÀlls inför ett ökat utbud av varumÀrken, samtidigt som företagens utmÀrkande unika identitet blir allt viktigare för att fÄnga konsumenternas intresse. Denna identitet, som företag bygger upp exempelvis genom produktplacering i film, utgörs framförallt av framtrÀdande karaktÀrer som agerar och tillsammans med filmen ger produkten liv.Studien har genomförts med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys, dÀr det empiriska materialet har införskaffats genom ett strukturerat protokoll som behandlar vÄra valda filmers produktplaceringsförekomster. Detta protokoll, bestÄende av de centrala benÀmningarna aktiv- och passivprodukt, har drivit oss vidare till ett resultat för vÄr studie.Resultatet har i analysen utkristalliserat och tydliggjort pÄtrÀffandet av fem karaktÀristiska mönster som beskriver varumÀrkenas roll och funktion i vÄra fem valda filmer. Samtliga mönster har underbyggts av vÄr anvÀnda teori om kulturellt meningsförmedlande av Grant McCracken och har pÄvisat att det sker ett meningsutbyte mellan film, karaktÀr och varumÀrke..

Kubakris i lightversion : En studie av svensk nationell identitetsprocess

Syftet med min studie har varit att analysera svensk nationell identitetsprocess baserad pÄ mediematerial rörande dispyten som i media kom att gÄ under namnet Kubakonflikten. Medieanalysen bygger pÄ en totalundersökning av ett femtiotal artiklar under en tvÄmÄnadersperiod vÄren 2007. Resultatet har pÄvisat hur svensk identitet produceras i relation till kubanen genom att tillskriva denne en stereotypisk karaktÀr vilken framstÀlls som svensk identitets motpol. Centrala begrepp vilka genomsyrar svensk identitet har visat sig vara förnuft, modernitet och demokrati. SÄledes verkade konflikten stÀrkande för en svensk identitet samtidigt som denna förflyttas mot en gemensam vÀsterlÀndsk identitet.

Ilska i olika medier : Finns det nÄgon skillnad i hur den uppfattas?

Mediet vi kommunicerar genom pÄverkar hur budskapet i meddelandet uppfattas. Detta gör att olika medier föredras vid olika tillfÀllen. Syftet med denna undersökning var att experimentellt undersöka om olika medier (film, radio och text) pÄverkar uppfattningen av ilska. Hypotesen var att ilskan skulle uppfattas snabbare och starkare nÀr den visades som film eftersom det innebÀr att fler verktyg, som kroppssprÄk och tonlÀge, Àr tillgÀngliga. I undersökningen presenterades ett brÄk mellan en lÀrare och en elev för 75 personer, antingen som film, ljud eller text.

Musikens gestaltande och funktion i film : En kvalitativ studie om musikens gestaltande och funktion i musikalfilmen Les Misérables

A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content.It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it?s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects.The purpose of this bachelor?s paper is to increase and deepen the understanding of music's function and significant role in context with its reinforcing sense of visual expression in film. More specifically, it aims to explore the musical value of the expressive aspect of the media text in form of film musical Les Misérables (2012), which has been transmedialised from the novel of the same name, referring to the sound, music and song in relation to the film's visual expression.The research questions are at the core of the essay study: "how is music used to reinforce the cinematic visual expression?" and "how can music signify the narrative and highlight the emotional aspect of the film?" The theoretical framework is based on some of the key scholars assumptions such as Michel Chion (1994) and Claudia Gorbman (1987), who share the same theoretical views that the soundtrack seems powerful when it expresses its participation in a scene?s emotional moods as the music follows the scene?s rhythm, the image?s flow and contributes emotional and musical codes of emotions and expressions. According to Chion sound and image interact together to tell a story where sound enrich the image with expressive and informative values.

?Jag kanske Àr för mainstream? - Googlegenerationens syn pÄ Filmfestivalen

Titel?Jag kanske Àr för mainstream? - Googlegenerationens syn pÄ FilmfestivalenFörfattareSara Adolfsson och Maria BörgesonKursExamenskurs i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik och masskommunikation, Göteborgs universitetTerminHöstterminen 2009Handledare Marie GrusellSyfteStudiens syfte Àr att beskriva och förklara ickebesökarnas image av Filmfestivalen.MetodKvalitativ metod, fokusgrupperMaterialFyra fokusgrupper med studenter i Äldrarna 20-30 Är som inte besökt Göteborgs Internationella Filmfestival.HuvudresultatIckebesökarna Àr intresserade av film och helst vill de se den pÄ bio. Vissa pÄtalar den stora bredden av film som visas pÄ Filmfestivalen som ett bra komplement till SF. Samtidigt associeras Filmfestivalen med svÄrare ochsmalare film som man mÄste vara vaken och engagerad för att ta till sig. Till skillnad frÄn att se en film pÄ vanlig bio som associeras med avslappning, verklighetsflykt och att umgÄs med andra.

Svensk design i MoMAs samling : en studie om samlingens samband med marknadsföringen av svensk design i USA 1930-1960

Museum of Modern Art har varit mycket tongivande för historieskrivningen och definitionen av modernismen, "the international style". Svensk modernisms mest kĂ€rnfulla period 1930-1960, representeras av 55 objekt i MoMAs arkitektur och designsamling. De svenska objekten i samlingen visar pĂ„ en reception av svensk design som mest inflytelserik under 1950-talet. Årtiondet Ă€r det mest vĂ€lrepresenterade, till antalet objekt rĂ€knade, men ger ocksĂ„ den mest representativa bilden av hur svensk design marknadsfördes i USA.De mest inflytelserika tillfĂ€llena för marknadsföringen av svensk design i USA under Ă„ren 1930-1960 Ă€r enligt konstprofessor Jeff Werner (MedelvĂ€gens estetik: Sverigebilder i USA), vĂ€rldsutstĂ€llningen i Chicago 1933, vĂ€rldsutstĂ€llningen i New York 1939 och utstĂ€llningen Design in Scandinavia 1954-1957. Knappt hĂ€lften av de representerade formgivarna i MoMAs samling fanns med under marknadsföringen ,vilket kan visa pĂ„ samband mellan marknadsföringen och samlingens karaktĂ€r..

Svenska upplevelser av spice : En kvalitativ studie av upplevelser av spice pÄ ett svenskt internet forum

A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content.It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it?s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects.The purpose of this bachelor?s paper is to increase and deepen the understanding of music's function and significant role in context with its reinforcing sense of visual expression in film. More specifically, it aims to explore the musical value of the expressive aspect of the media text in form of film musical Les Misérables (2012), which has been transmedialised from the novel of the same name, referring to the sound, music and song in relation to the film's visual expression.The research questions are at the core of the essay study: "how is music used to reinforce the cinematic visual expression?" and "how can music signify the narrative and highlight the emotional aspect of the film?" The theoretical framework is based on some of the key scholars assumptions such as Michel Chion (1994) and Claudia Gorbman (1987), who share the same theoretical views that the soundtrack seems powerful when it expresses its participation in a scene?s emotional moods as the music follows the scene?s rhythm, the image?s flow and contributes emotional and musical codes of emotions and expressions. According to Chion sound and image interact together to tell a story where sound enrich the image with expressive and informative values.

Undervisa i historia med spelfilm

Jag har gjort en studie av fyra lektionsplaneringar som rör spelfilmfilm i historieundervisningen. Syftet har varit att ta reda pÄ hur spelfilm anvÀnds i historieundervisningen. Film Àr en stor kÀlla till historieförmedling. Genom att se hur filmen anvÀnds i skolan vill jag ta reda pÄ hur man dessa bÄda historiekulturer samverkar. Jag utgÄr frÄn historiemedvetande och historiebruk nÀr jag gör min analys och bygger min teori.

3d-animation i mörkrets tecken

Mitt projekt Àr en film i 3d med en skrÀckfylld underton som utspelas genom en fiktiv persons ögon dÀr fÀrden gÄr genom en skog fram till vad som ser ut att vara en nedlagd fabrik. Men dÀr tystheten frÄn början rÄder visar sig bÄde det ena och det andra utav mÀrkligheter uppstÄ! Effekterna för den mörka upplevelsen Àr prioriterad framför en begriplig handling, och dÀrför finns inga övertydliga budskap som underskattar betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen Àr ett experiment med 3d, postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spÀnningsmoment och en morbid kÀnsla av rÄ död!.

GESTALTNING AV HJÄLTE- SAMT SKURKARKITYPEN : En undersökning av att gestalta en karaktĂ€r via ljudeffekter samt miljöljud

I bÄde film och spel anvÀnds ljudeffekter till att berÀtta för lyssnaren om vad som pÄgÄr, bÄde för det som syns i bild och utanför. KaraktÀrer i film och spel brukar vara ljud-lagda med ljudeffekter som t.ex. ljudet frÄn fotsteg. För att etablera miljön i film och spel anvÀnds en ljudsort som kallas för miljöljud och dessa ljud anvÀnds Àven för att skapa stÀmning. Detta arbete har undersökt om det Àr möjligt att tydligt framhÀva en karaktÀrsarketyp med hjÀlp av ljudeffekter och miljöljud utan bild.

T?nka, resonera och r?kna ? ett examensarbete om l?rares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

Skolverket rapporterar att det finns en matematik?ngslan bland svenska elever och vi ser ocks? ett dalande resultat i den nya PISA-unders?kningen. Man kan fr?ga sig om detta har att g?ra med v?r statiska matematikundervisning i l?robok som tidigare forskning beskriver. Enligt kursplanen i matematik ska matematik?mnet vara en kreativ och reflekterande aktivitet som b?r diskuteras.

Datorgrafikers utbildning och anstÀllningsmöjligheter

Datorgrafiken har pÄ senare Är utvecklats till en dominerande produktionsmetod inom mÄnga omrÄden som till exempel film, spel, simulationer och visualisering. MÄnga söker sig till grafikutbildningar i hopp om att fÄ anstÀllning frÀmst inom film- eller spelindustrin. Det Àr en vÀxande industri, men konkurrensen Àr hÄrd och anstÀllningskraven höga och mÄnga har svÄrt att etablera sig i branschen. Detta examensarbete ger via enkÀtundersökningar och litteratur i Àmnet bilden av en bransch dÀr det rÄder överskott pÄ arbetskraft och underskott pÄ lediga arbeten. För att förbÀttra konkurrensförmÄgan föreslÄs interdisciplinÀra utbildningar som blandar konst och teknik samt ökad specialisering, hÄrdare studiekrav och ökat samarbete mellan skola och företag..

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->