Sök:

Sökresultat:

6302 Uppsatser om Film i svenskämnet - Sida 17 av 421

Japansk skrÀckfilm ? en kontemplativ succé?

Japanese horror film has since the late 1990: ies been extremely successful. The success could probably, at least partly, be due to the Japanese narrative style (which in my own opinion is quite suitable and effective in horror films). In what way does the Japanese narrative tradition work in matter of expression? My results point towards a narrative discrepancy between J-horror and American horror film, possibly due to the Japanese narrative tradition ? a narrative tradition under the influence of various forms of ancient Japanese theatre and general Japanese culture..

RecĂșrrens ? En svensk novellfilm

Det hĂ€r Ă€r slutreflektionen för ett examensarbetet RecĂșrrens, skapat av Mikael Berglund och Johan Cederholm frĂ„n Medieteknik och Joel Arwidson och Charlie Persson frĂ„n digital ljudproduktion. RecĂșrrens Ă€r en novellfilm vi gjorde frĂ„n idĂ© till fĂ€rdig film och vi kommer beskriva hela vĂ„r arbetsgĂ„ngen i den hĂ€r slutreflektionen. I den andra, reflekterande delen, diskuterar vi hur arbetet gick, motgĂ„ngar, framgĂ„ngar och slutresutlatet. Bifogat finns Ă€ven manuset och bildmanuset..

Boken blev film: vad hÀnde med Harry Potters vÀrld?

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Ă€r att undersöka vad som hĂ€nder med en bok nĂ€r den överförs till film. Min huvudfrĂ„ga i detta arbete Ă€r att, genom att jĂ€mföra boken Harry Potter och de vises sten med filmen, ta reda pĂ„ om nĂ„gonting, och i sĂ„ fall vad som har förĂ€ndrats nĂ€r boken blev film. De frĂ„gor jag stĂ€ller mig för att kunna besvara syftet Ă€r: Hur lĂ„nga Ă€r kapitlen i boken (antal sidor) och i filmen (antal minuter och klipp)? Vad frĂ„n boken finns inte med i filmen? Vad har man valt att inte ha med? Vad har man lagt till i filmen? Vilka sekvenser? Är det nĂ„gonting man har Ă€ndrat vid överföringen frĂ„n boken och i sĂ„ fall vad? Metod: Jag kommer i denna uppsats att anvĂ€nda mig av en kvalitativ metod. Syftet med en sĂ„dan Ă€r att skaffa sig en djupare kunskap Ă€n den man fĂ„r genom till exempel kvantitativa analyser.

On the Air : Vad talar för att införa mediekunskap som kÀrnÀmne i gymnasiet?

The objective with this essay is to establish the benefits of inserting media as an obligatory topic in the upper secondary school. In order to succeed with this I will not only type this essay I will also produce a medial production in the form of a film.  I have interviewed two senior masters on Södertörns College where I have reviewed different questions that relate to the matter's weight in school values and the society. In the study I will also reflect over existing research within the area and to link these to the issue and those interviewed opinions. In the film I also present statistics within the communication technology's increase and an explanation how one obligatory topic becomes an obligatory topic..

FilmberÀttandets kraft : om att vara pedagog och konstnÀrlig ledare i skolan

This essay follows a Media Teacher in her work as a coordinator and an artistic leader for a European project called Legalopoli concerning laws and ethics in a senior level school for 13-16 year-olds in Mora, Sweden. The students write film stories about how their characters have to make choices in ethical dilemma situations. Then the learners create interactive computer games together through practical film work. At the same time we can see how the educator also gets into difficult ethical situations, when she is working with the students. This forces her to self-reflection.

En Adaptationsanalys av Oscar Wildes roman 'The Picture of Dorian Gray' och David Rosenbaums film 'The Picture of Dorian Gray'

Uppsatsen studerar hur Oscar Wildes roman 'The Picture of Dorian Gray' har överförts till filmen, genom att jÀmföra centrala karaktÀrer, förhÄllandet mellan 'story' och 'plot' samt hur man skildrar tiden och rummet i de olika medierna. Detta för att se vilken form av adaptation som anvÀnts. Teorin baseras pÄ Brian McFarlane, Susan Hayward och Louis Giannetti m.fl..

Film i skolan - Àr det möjligt?

Syftet med mitt arbete Àr att undersöka och synliggöra hur tvÄ lÀrare försöker bedriva filmundervisning pÄ skolans senare Är och pÄ sÄ sÀtt förverkliga kursplanen i bild. Undersökningen, som Àr kvalitativ, sker i form av inspelade intervjuer. Mitt resultat, dvs. lÀrarnas röster och Äsikter, presenteras i en leranimerad dokumentÀrfilm och pÄ sÄ sÀtt ÄskÄdliggör det konstnÀrliga i min KME-utbildning. DÄ antalet deltagare i min undersökning Àr litet jÀmförs mitt resultat med en rapport frÄn Skolverket.

Lola Àr din vÀn : En studie i möjliga interaktiva filmberÀttelser med Lola Rennt i fokus

Uppsatsens syfte Àr att utreda huruvida ett visst mÄtt av interaktivitet Àr möjlig inom ramen för en films berÀttarstruktur. Med andra ord söker den visa om en tittare kan vara delaktig i filmens handlingsförlopp genom att aktivt pÄverka det. För uppsatsens syfte anvÀnds filmen Lola Rennt (Spring Lola, Tom Tykwer, 1998) som en teoretisk försökskanin. Genom analys av filmens berÀttarstruktur och diverse tidigare forskning, fallstudium inom interaktiv film, samt relevanta bitar ur de Narratologiska (berÀttarforskning) och Ludologiska (spelforskning) skolorna Àmnas det finna svar pÄ hur ett interaktivt filmnarrativ kan se ut, samt hur det skulle pÄverka tittarens relation gentemot filmens karaktÀrer och handling..

Twelvestep - Down inside

Title: Music video: Twelvestep ? DownInside Made by: Benjamin Bondesson Christian Edgren Tutor: Silvio Ocasic Course admin: Peter Ekdahl Purpose: To create a music video that we can stand, that challenges us in the creative process. And to help a struggling band with another medium to spread their music. Goal:We intend to create a great product that is demanding and educational to us. Especially when it comes to cooperation and editing/post production. Keywords:Music video, digital video, film.

Ljudet av Galenskap : En analys av musikens narrativa funktion i film

Syftet med detta examensarbete har varit att fÄ en större kunskap om den musikaliska gestaltningen av karaktÀrer i film, samt att fÄ en utökad kunskap om filmmusik generellt. Uppsatsen inleds med en kort skildring av filmmusikens historia samt en redogörelse för den tidigare forskning som berör Àmnet. DÀrefter har en funktionell analysmetod, baserad i en kategorisering av filmmusikens olika berÀttarfunktioner, presenterats. Analysen Àr grundad i tvÄ frÄgestÀllningar och dess syfte har varit att ta reda pÄ musikens narrativa funktion i film och de eventuella mönster som kunnat urskiljas i det musikaliska berÀttandet. Fyra olika scener ur fyra filmer har analyserats, alla med den gemensamma nÀmnaren att de gestaltar ett eller flera mord.Vidare har analysen sammanfattats.

Elevassistentens yrkesroll i den obligatoriska sÀrskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt Jesus beskrivs pÄ film. Mer specifikt Àr syftet att beskriva hur Jesus gudomliga och mÀnskliga egenskaper gestaltas i fyra olika filmer. Film Àr ett vÀxande medium och det Àr ocksÄ ett medium för att behandla livsÄskÄdning, bÄde explicit och implicit. Det kristologiska grundproblemet kring Jesus natur aktualiseras pÄ film ibland utifrÄn en teologisk medvetenhet, men ibland ocksÄ omedvetet. Syftet med denna studie Àr alltsÄ att undersöka hur Jesus gudomliga och mÀnskliga natur gestaltas pÄ film.

Svenska som andrasprÄk, identitet och filmen Ett öga rött ? hur gÄr det ihop?

Den samlade bilden av resultaten ger ett starkt belÀgg för att film Àr ett relevant arbetsredskap i svenska som andrasprÄk. Detta stöds ocksÄ av att eleverna i undersökningen har vanor som pÄ ett tydligt sÀtt stödjer detta medieformat. Resultatet visar ocksÄ pÄ att modersmÄlet har en stor betydelse för elevernas identitet, och att normen Àr att prata modersmÄlet i hemmamiljö utan att detta Àr utsatt för nÄgon större förhandling gentemot svenska sprÄket. Svenskan spelar Ä andra sidan en slags instrumentell funktion, exempelvis för att lyckas i arbetslivet, och detta visar eleverna stor medvetenhet om. Resultatet visar ocksÄ pÄ att det finns ett samband mellan elevernas sprÄkliga förmÄga och deras sjÀlvkÀnsla, och de Àr i samband med detta beredda att försvara sin rÀtt till modersmÄlsundervisning hÄrt.

"Snigeln pÄ en flaggstÄng" : Laborativ matematik för elever med svenska som andrasprÄk

This essay follows a Media Teacher in her work as a coordinator and an artistic leader for a European project called Legalopoli concerning laws and ethics in a senior level school for 13-16 year-olds in Mora, Sweden. The students write film stories about how their characters have to make choices in ethical dilemma situations. Then the learners create interactive computer games together through practical film work. At the same time we can see how the educator also gets into difficult ethical situations, when she is working with the students. This forces her to self-reflection.

Det digitala konstverket "Crystal"

Ambitionen med mitt arbete var att skapa en vacker och intressant 3d-animation med den senaste datortekniken. Animationen bygger pÄ redan befintliga skisser, idéer och material som jag har skapat de senaste tvÄ Ären och ville avsluta i mitt kandidatarbete. Med detta arbete ville jag fÄ mer förstÄelse för 3d-tekniken som ett konstverktyg och lÀra mig mer om hur man skapar grafik. Jag ville Àven öka min estetiska förmÄga och kunskap. Genom att anvÀnda mig av grafikprogrammet ?Lightwave 3D? plus diverse andra applikationer som behandlar datorgrafik har jag skapat min film.

Minnesbilder i rörelse : En studie bortom tidsgrÀnser om populÀrmusik i film

Syftet med uppsatsen Àr att skapa ökad förstÄelse för hur musik och rörliga bilder som kulturella minnen kan samspela och upplösa grÀnser mellan dÄtid och samtid. De frÄgestÀllningar som ocksÄ utgör kÀrnan i uppsatsen handlar om hur musik samspelar med rörliga bilder och dÀrmed bidrar till att forma det kulturella minnet runt en tidsepok. Dessutom: huruvida samspelet mellan musiken och bilderna ocksÄ kan upplösa grÀnser mellan dÄtid och samtid.Undersökningen bestÄr av kvalitativa texttolkningar av ett urval scener ur Upp Till Kamp, en svensk tv-serie med lÄngfilmskaraktÀr som Äterblickar pÄ sextiotalet i Sverige. I scenerna finns exempel pÄ olika möten mellan populÀrmusik och rörliga bilder. Musik som vÀxlar mellan att vara vÀlbekant Àldre och nyskriven möter rörliga bilder som vÀxlar mellan att vara autentiska och nyskapad fiktion.Det teoretiska ramverket utgörs av en integration av teorier inom de tre olika fÀlten medier och minne, filmmusik och temporalitet.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->