Sökresultat:
1733 Uppsatser om Film genre - Sida 27 av 116
Ljussättning i dataspel : Hur skapar man spänning i dataspel med hjälp av ljussättning
Syftet med det här arbetet är att se om tekniker för att skapa spänning i film fungerar för ett spel. Två banor för pc-spelet Left 4 Dead 2 skapas där den första banan bygger på professor Magy Seif El-Nasrs et al. teorier kring ljussättningar i film. Den andra banan innehåller en neutral ljussättning. Arbetet utgår främst från El-Nasrs et al.
Arkeologer, vad är det? En inblick i hur arkeologer porträtteras på tv och i film
Den här uppsatsen har för avsikt att göra en kvalitativ undersökning av hur arkeologer och arkeologi presenteras i filmer och på tv för att sedan jämföra detta med hur yrkesverksamma arkeologer själva ser på sig och sitt ämne. För detta ändamål har jag tittat igenom ett antal filmer, dokumentärer, tv-serier samt tittat på Internet och gjort intervjuer. Jag kom fram till attdet finns tre huvudtyper av arkeologer på tv/film: actionarkeologer, normalarkeologer och akademikerarkeologer. Av dessa stämmer normalarkeologerna med hur arkeologerna själva beskriver sig. Ämnet arkeologi visas antingen som ren artefaktkunskap, primärt i filmer, eller som en nästan exakt vetenskap, primärt i dokumentärer..
3d-animation i mörkrets tecken
Mitt projekt är en film i 3d med en skräckfylld underton som utspelas genom en
fiktiv persons ögon där färden går genom en skog fram till vad som ser ut att
vara en nedlagd fabrik. Men där tystheten från början råder visar sig både det
ena och det andra utav märkligheter uppstå!
Effekterna för den mörka upplevelsen är prioriterad framför en begriplig
handling, och därför finns inga övertydliga budskap som underskattar
betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen är ett experiment med 3d,
postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spänningsmoment och
en morbid känsla av rå död!.
Spela roll: filmregissör : Om tolkning, kommunikation och duktiga flickor
This text deals with the shooting of a movie comedy. The author of this text was script writer as well as director. The film was extremely dependent upon the interpretation of the role of the leading female character, but the director and the leading actress, in spite of their willingness to cooperate, were unable to understand each other, and no creative meeting ever occurred.The film dealt, in amused distance, with male and female strategies and shortcomings, but the lack of understanding between the director and the leading actress caused the subtleties of the text disappear, so that when the film was ready it was possible to interpret it in a way that partly opposed its intentions.From the director?s point of view different aspects of the situation are investigated: what could she /should she have done? What are the obstacles for a better understanding? Is ?understanding? dependant only upon that which is verbal? Should the director not only be a director but also a kind of therapist? What is professional and what is private? Could a director who wasn´t also the script writer have seen other solutions? And how does it affect you as a female director never to have role models, only a very clear idea of what you don?t want your professional role to look like.The director thought she was being constantly compromising, but finds out she was not, she had only a different, and in appearance, friendly but manipulative strategy in trying to reach her goal: that of enforcing and implementing her personal interpretation of the script. The role of director is also a role, and must be played.
Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vår frågeställning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.
Landskapet genom linsen : ett panorama över bakgrundens betydelse i dukens odysséer
En ofta förbisedd aspekt inom filmkonsten är hur
landskapet kan samspela med och inverka på
handlingen och manifestera huvudkaraktärernas
känsloliv.
Uppsatsen syftar till att skapa en djupare förståelse
för den roll landskapet spelar i film utifrån en
detaljstudie av två personligt utvalada roadmovies;
Återkomsten (A. Zvyagintsev, 2003) och The Straight
Story (D. Lynch, 1999).
Jag redogör för hur landskapsbilden har utvecklats
ur bildkonsten sedan århundraden tillbaka, långt
innan kinematografins uppkomst.
Utifrån mina studier har jag utvecklat och sammanställt
en samling metoder och frågeställningar som
används för att tydligare beskriva och ge svar på
vilken roll landskapet spelar i de två filmerna - och
som i förlängningen kan tillämpas på film i allmänhet.
Undersökningen visar att det finns en mängd
moment inom film för att signalera en allegorisk
avsikt till publiken; vissa mer konventionella och
närmast schablonmässiga medan andra är subtila
och fungerar som en allegorisk beståndsdel i filmberättandet.
Precis som människan präglar landskapet, präglar
landskapet också människan i en slags växelverkan
i de studerade filmerna. Landskap ger oss möjlighet
att skapa mening i filmiska händelser och det kan
symbolisera och uttrycka det som inte kan sägas
i ord. Landskapet kan understryka och förstärka
känslor som yttras och har förmågan att återspegla
våra allra innersta subjektiva upplevelser av
världen..
Janus ala Cuba : Filmiska gestaltningar av den kubanska revolutionen
Denna uppsats undersöker hur samma historiska händelse kan ha olika betydelser i film. Idag är människor mer benägna att se en film om en historisk händelse än att läsa en historiebok, och detta innebär att vi måste lära oss att förstå de konventioner som används för att placera historia på film. Historiefilmen kan sägas besitta en palimpsestisk historiskt medvetenhet där lager av fakta och myt smälter samman, hellre än att skiljas åt. Men för att en historisk händelse ska passa in i filmens tidsram måste den bearbetas och detta resulterar i att vissa människor, händelser och rörelser prioriteras, medan andra utesluts. Därför undersöker denna uppsats vad som lagts till / uteslutits och effekterna på sammanhanget och trovärdighet, hur filmen hävdar sin autenticitet, och hur upphovsmannen påverkar trovärdigheten.
Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte
Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra
delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare
kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang.
Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll
eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö.
Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte
Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den
idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö.
Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör
jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar
fram en slutsats som besvarar vår frågeställning:
?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man
tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka
helhetsupplevelsen av en filmscen??
---
This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we
will also roam around the subject and introduce other elements of the film
production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in
a relevant context.
We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely
or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world
environment. We will investigate and present how to build a digitally created
Matte Painting that enables not having to travel across the country for the
ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment.
We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making
comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion
that answers our main question:
"How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and
how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the
overall experience of a movie scene?".
Låt oss se en film! : En undersökning om produktplacering inom svensk filmindustri
När konsumenten får tillgång till ny teknologi möjliggörs nya sätt att se på tv och film, detta nya sätt att bestämma över reklamintag har ändrat sättet som konsumenten utsätts för reklam. När konsumtionsmarknaden ändras måste teknologin och marknadsföringstekniker följa efter. Produktplacering är ett sätt att integrera marknadsföring i kontext med kända aktörer och få konsumentens medvetenhet för produkter att öka. Produktplacering är inte ett nytt sätt att marknadsföra produkter men har blivit mer centralt då marknadens intolerans för reklam ökar. Undersökningen grundar sig på att beskriva hur filmindustrin använder sig av produktplacering inom svenskproducerade filmer.
Ledartexten ? En genre för alla?
Denna studie undersöker läsbarheten i ledargenren i morgontidningarna DN och SvD med hjälp av läsbarhetsfaktorerna; meningslängd, bisatsfrekvens, personliga pronomen och personord, LIX samt OVIX. Hypotesen som prövas i uppsatsen är att ledargenren, liksom skriftspråket i allmänhet, har gått mot ett allt ?enklare? och mer läsbart språk med mer inslag av talspråklighet. En annan hypotes är att DN som är en liberal tidning har ett enklare språk än SvD som är konservativ/moderat. Materialet består av sammanlagt 12 ledartexter från åren 2004, 2008 och 2012.
The very short story. Undersökning av en genre mellan novell och poesi
The very short story, på arabiska ????? ??????? ??? och på svenska Den mycket korta berättelsen är en genre som är ny i sin nuvarande utformning men har rötter långt tillbaka i tiden. I denna uppsats begränsar jag mig till mycket korta berättelser på arabiska. Jag undersöker de kännetecken som enligt Ibrahim Taha (2000) karakteriserar denna genre genom att jämföra dem med några mycket korta berättelser i boken Ritualer för den olyckliga kvinnan ( ?????????? ?????? ) av den palestinske författaren Mahm?d Shuqayr (1994).
En studie i informationsgrafik : Designstrategier och principer för det animerade formatet
In the media richness of everyday life, the encounter with information graphics ishappening on a daily basis, whether we are aware or not. With the development andeasy access of technologies, new ways to create and display information graphics hasemerged. Among them, the animated information graphics, which in the few pastyears appears to have increased in popularity on video sharing websites such asVimeo and Youtube. In the genre of animated information graphics, there seems to bean inherent diversity regarding the design characteristics. In this study we exploredliterature and research on information graphics and related subjects.
Brist på själslig insikt? : Utomjordingar och deras forskning kring människan i Dark City
The paper examines how human inner properties and the interpretation of the external worldare explained and presented in Dark City (Alex Proyas, 1998). Aspects as the relationship between the body and soul/consciousness, body snatching, memory transferences and dystopian cities are analyzed. The field of study is compared to a general science-fiction film perspective regarding the aspects. Dark City contains an alien race with a common mind, but who lacks soul and individuality. They represent what humanity can become if the scientific development goes too far.
Svensk Filmmarknad VS Illegal Fildelning
Att den illegala fildelningen är ett problem för den svenska filmmarknaden som måste bekämpas är något som Antipiratbyrån vill framhålla. Piratbyrån å andra sidan menar att problemet inte är så stort och inte ens värt att lägga energi på. Vi ville därför undersöka hur den illegala fildelningen verkligen påverkar den svenska filmmarknaden. Detta gjordes genom att först intervjua både Antipiratbyrån och Piratbyrån för att få fram olika synsätt på problemområdet. Vi gjorde även en litteraturgenomgång där vi fann relevanta teorier som vi utformade vissa antaganden utifrån.
Rock och popmusik i undervisningen
Sammanfattning
Nikolai Zavgorodni (2008)
Titel: Rock- och popmusik i undervisningen.
Syfte med denna studie är att undersöka vilken betydelse har musicerandet i elevernas musikaliska utveckling. Studien omfattar musikundervisningen i gymnasieskolan. Jag har använt mig av både kvantitativ och kvalitativ metoder i min studie. Den kvantitativa metoden var i form av enkätundersökningen och kvalitativa metoden i form av observationer men framförallt i form av definitioner, konceptioner och teoretiska konstruktioner. Resultatet visar att musicerandet har en stor betydelse för musikstuderande och rock- och popmusik har en hög status i undervisningen.