
Sökresultat:
2032 Uppsatser om Fast fashion - Sida 11 av 136
Könsroller och Härskartekniker i Twilight : (re)produktion av patriarkalgenusstrukturer genom smäktande kärlekshistoria?
This essay aims to describe and problematize gender roles and master suppression techniques in Stephenie Meyer?s Twilight Saga. This is done in order to enable me, in my future profession as a teacher, to start an emancipatory discussion in class where pupils can become conscious of different ways of reading the love story. I will use the following two research questions to fulfil the purpose: 1) investigate which gender roles that appears in the book?s main characters Bella and Edward and 2) which master suppression techniques that colours their relationship.To answer the questions gender theory and ideology-critics are used.
Nyhetens behag: En kvantitativ studie av möjligheter och risker med produktplacering på modebloggar
The advantages with product placement in blogs compared to traditional media is shown in earlier empirical findings where consumers found blog posts more credible and informative than a corresponding article in a web paper. It can therefore be argued that the informal structure and personal tonality of the blog reinforces the effects of product placement on brand attitude and intention to buy as the consumer has no persuasion knowledge and does not detect the rewriting of the product as commercial.This paper?s overall aim is to provide concrete implications for how to manage product placement on fashion blogs. The purpose of the essay is therefore to investigate the communicative effects of product placement in fashion blogs as well as to examine if a revelation of commercial interest behind a blog posts about a certain brand effects the consumers? attitude towards the blog and/or brand attitude and intention to buy.
Fashion Thinking : En studie om hur design kan berika varumärken inom modebranschen
Det finns mycket forskning om hur design bygger starka varumärken, men den är inte branschspecifik. Modebranschen är en komplex företagsmiljö med ständigt förändrade marknadsvillkor. Detta kräver att modeföretag arbetar med effektiva strategier för att kunna differentiera sig mot konkurrenterna, där varumärket ses som ett verktyg.Avsikten med denna uppsats är att studera tre modeföretags designprocess och hur man, med hjälp av design som verktyg, kan förmedla sin varumärkesidentitet till konsumenterna i form av en varumärkesupplevelse.Denna studie är av kvalitativ karaktär och består av tre individuella intervjuer med centrala personer från valda företag (Mayla, Minna Palmqvist och Whyred), samt individuella intervjuer och gruppintervjuer med konsumenter. Insamlad data har analyserats med hjälp av en modifierad modell av The Corporate Branding Model och The Brand Design Management Model. Med hjälp av modellen identifierades modeföretagens varumärkesidentitet och deras designprocess kartlades.
Fetisch, mode, performativitet : en studie av relationen mellan kropp och estetik
For centuries, the human body has been used as a mean to project the norms, moral values and aesthetic preferences that exist throughout society. It has been controlled through constrictive fashion, family and social virtues and through how we perceive gender and sexuality. This essay strives to show, not only how the body and the aesthetic values coexist, but also how they work together and influence each other, with the body as the aesthetic medium. To do this, Michel Foucault?s writings of sexuality and his theories on morality and discipline, as well as Judith Butler?s works on normativity and performativity are being used.
Northern Stories. Ett narrativt videokoncept
Northern Stories is a narrative video-project, mixed between how to work with the movieformat and the programs involved. As well as the complexity of how it can be to work in collaboration with a company and an investigation in how to evolve my design process. This from a designer?s point of view and with the intention to produce a finished product..
Betydelsefulla faktorer som bör ingå i en marknadsföringsmix för modeprodukter till barn
In a society where children are getting a bigger influence over the family?s consumption and where more products for children are purchased, the market for children products has expanded. This growth is due to a higher amount of older parents which have a god economy and are choosing to spend more money on products for their children. Also the fact that parents use fashion products for children as a way to reflect their own status and that children are becoming more fashionable and aware of trends have contributed to the markets expansion. All together this leads to a grown importance of knowledge for marketers concerning the market.
Klaedmakarn - en modeblogg för herrar
Ett examensarbete om modebloggar för herrar/män. Hur ska modebloggen utformas för att uppfattas som en effektiv informations- och kommunikationskanal? Vilka betydelsefulla säljande argument är särskilt intressanta i modebloggar för män? Hur skall bloggen kommuniceras för att attrahera många läsare och aktiva deltagare?Vi har studerat om det finns ett behov av modebloggar hos män.A thesis about fashion blogs for men..
Kan man genom ett originärt fång förvärva äganderätten till en byggnad?
För de originära fången ockupation och specifikation finns det varken några lagregler eller någon utförlig beskrivning i den juridiska litteraturen. Därför har jag i denna uppsats analyserat dels vilka krav som kan antas gälla för äganderättsförvärv genom ockupation respektive specifikation, dels om man genom dessa originära fång kan förvärva äganderätten till en övergiven byggnad som är lös respektive fast egendom. För äganderättsförvärv genom ockupation kan det anses finnas två krav; dels måste egendomen vara herrelös och dels måste egendomen tas i besittning. Byggnad som är lös egendom samt byggnad som är fast egendom kan enligt min mening bli herrelösa och de kan tas i besittning. Trots detta kommer ockupanten inte att kunna bli dess ägare.
Utvecklingen av dödsfall till följd av oavsiktlig skada i länder under snabb ekonomisk utveckling
Purpose.The purpose of this essay was formulated as to examine the relationship between the development of deaths caused by unintentional injury and fast economic development in a country. The purpose is to create a picture of the development in the chosen countries.Background.Injuries and the deaths that sometimes follow are a problem for all communities, if nothing else just because of costs and the absence of incomes for the state. Countries ability to restrain these deaths should be of interest. Studies show that the number of deaths causedby unintentional injuries correlates inversely with the GDP/c, we can therefore expect that better economic conditions leads to fewer deaths and vice versa. It has been shown that an economic crisis often leads to considerably higher death rates.
Ourstyle
Modemarknaden idag är både global och komplex med många uppfattningar om var värdet iprodukten ligger. Produkten och företagets image är kraftfulla medel för att differentiera sigpå marknaden. Då ett företag väljer att expandera till en ny marknad är det generellt ett sätt attskapa nya marknadsmöjligheter och för att öka sin försäljning. Innan etablering på nymarknad är det viktig att identifiera sin målgrupp. På den konkurrenskraftiga internationellamarknaden ligger makten inte längre hos leverantören, utan hos kunden.Distributionskanalvalet spelar en stor roll i avseende att nå företagets tänkta målgrupp.
Ärlighet varar längst : En studie i att bygga varumärke i social media
Social media has changed the way that corporations can communicate with their target groups. Instead of using one?way communications that has been significant for traditional massmarketing, social media has given corporations the possibility to truly interact with their clients and through the interaction build strong relationships. The interaction is an ideal process for corporations to create brand associations and strengthen their brand equity to position their brands in the minds of the consumers. But social media is also a devious medium because everyone are invited to contribute their opinion and news travel fast in social atmosphere, success and crisis can appear fast and out ofnowhere.
Analysverktyget Stockluckan ? fast eller rörlig postning?
I dagens moderna barrsågverk finns två tillvägagångssätt för att mäta in och tudela stockar. Antingen ställs maskinerna om inför varje stock för att sågmönstret ska passa denna på bästa sätt och på så sätt få ut ett så högt värde som möjligt ur varje stock. Denna metod kallas ?rörlig postning?. Den andra metoden går ut på att dela upp stockarna i timmerklasser så att stockar av liknande dimensioner hamnar tillsammans och sågas efter varandra.
Kan digivningsbeteendet förutsäga senare fast födointag hos griskultingar? :
Avvänjningsdiarré är vanligt förkommande hos smågrisar i svenska grisstall. En anledning till detta kan vara att griskultingen inte har ätit av den fasta födan som erbjudits, utan endast fått i sig mjölk från suggan fram till avvänjningen. Detta innebär att kultingen inte haft någon chans att utveckla de nödvändiga enzymer i mag-tarmkanal som behövs för att kunna tillgodogöra sig fast föda. Denna studie går ut på att se om det finns en möjlighet, genom att studera griskultingars digivningsbeteende på ett tidigt stadium, att förutse om en kulting ligger i farozonen för att få avvänjningsdiarré. Studien förutsätter då att intag av fast föda är en av faktorerna som motverkar avvänjningsdiarré.
Butikspersonalens textila materialkännedom : En studie om butikspersonalens kunskap om textila material
I dagens samhälle råder det ofta en bristande kunskap hos butikspersonal gällande textila material, och de har ofta problem med att besvara kundernas frågor gällande exempelvis krympning, fällning eller tvättråd. För att en butik ska kunna utmärka sig från e-handeln är det av största vikt att personalen är experter på dessa frågor. Syftet med examensarbetet är att undersöka om den textila materialkunskapen hos butikspersonal är tillräckligt god för att matcha kundens förväntningar. Studien har genomförts med hjälp av tidigare forskning, samt egna undersökningar. Vi har utformat och genomfört två olika enkäter, en riktad till butikspersonal och en till kunder, samt genomfört en deltagande observation i butik.
Försäljning av fast samägd egendom med inskränkning i form av överlåtelseförbud och förköpsrätt
Syftet med den här uppsatsen var att förklara vad samäganderätt innebär, dvs. vilka rättigheter och skyldigheter personer som äger fast egendom tillsammans har, och på vilket sätt samäganderättsförhållandet kan upplösas, samt vad det innebär att någon har fått en inskränkning i äganderätten genom ett förbud att överlåta sin andel, dels för honom själv och dels för de andra delägarna när man vill ansöka om försäljning av hela egendomen enligt samäganderättslagen. Den metod jag använt mig av vid författandet av denna uppsats har bestått av litteraturstudier i form av lag, förarbeten, praxis och doktrin. Om två eller fler personer äger fast eller lös egendom tillsammans som de erhållit genom arv, gåva, testamente eller som de köpt anses de äga egendomen med samäganderätt. Delägarna kan rättsligt förfoga över sin ideella andel, men vid förvaltningsåtgärder som rör hela egendomen krävs samtliga delägares samtycke.