Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 55 av 445

Svenska som andrasprÄk : instÀllningen till Àmnet bland nÄgra lÀrare

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur nÄgra lÀrares instÀllning till Àmnet svenska som andrasprÄk Àr.FrÄgestÀllningarna vi utgick ifrÄn var:? Vilken instÀllningen har nÄgra olika lÀrare till Àmnet SVA?? PÄverkar lÀrarens kunskap om Àmnet SVA dennes instÀllning till det?? Hur arbetar de olika skolorna med SVA?? Under vilka omstÀndigheter bedrivs SVA-undervisningen pÄ nÄgra skolor?Vi valde att göra en kvalitativ studie, dÀr vi har intervjuat sex kvinnliga lÀrare i varierande Äldrar och med olika utbildningar. Vi har anvÀnt oss av en semistrukturerad intervju för att pÄ bÀsta sÀtt fÄ fram lÀrarnas instÀllning till Àmnet.Resultatet visar att instÀllningen till Àmnet till viss del pÄverkas av lÀrarnas utbildning och erfarenhet pÄ sÄ sÀtt att lÀrare med en god utbildning eller lÄng erfarenhet inom yrket har en mer positiv instÀllning. Undersökningen har visat att skolorna oftast lÀgger SVA-undervisningen pÄ den tid det passar lÀraren, vilket Àven kan vara efter elevens skoldag. LÀraren som bedriver undervisningen har mycket sÀllan nÄgon utbildningen i Àmnet.

Akademiseringen av officersutbildningen : En lÄng och krokig vÀg?

Akademiseringen av officersyrket i Sverige fick sitt genombrott nÀr Försvarshögskolan fick examensrÀtt 2007. Föreliggande uppsats syftar till att undersöka akademiseringsprocessen inom Försvarsmakten och, om görligt, beskriva vilka konsekvenser och möjligheter akademiseringen gav. Ett vidare syfte Àr att beskriva vilka bevekelsegrunder som förelÄg beslutet att akademisera officersutbildningen.FrÄgestÀllningarna Àr följande: Hur kan, utifrÄn valda huvuddokument och handlingar, akademiseringen av officersprofessionen i Sverige beskrivas? Vilka jÀmförelser gjordes med andra nationer och vilka effekter, vilken pÄverkan, fick detta för framtagandet av strukturen för Försvarshögskolans nuvarande militÀra utbildningar? Om vi betraktar officersutbildningen som en akademisk yrkesexamen, hur skulle dÄ en alternativ utbildning med en civil akademisk examen och en kortare militÀr yrkesutbildning kunna vara uppbyggd?Arbetsmetoden Àr att kritiskt undersöka innehÄllet i kÀllmaterialet och som mÀtinstrument anvÀnds statsvetaren Nils Andréns teoretiska modell för sÀkerhetspolitisk analys. Arbetet utgÄr frÄn hypotesen att lÄngsiktiga politiska beslut avseende Försvarsmakten grundas pÄ objektivitet och rationalitet.Undersökningen visar att akademiseringsprocessen löpt i tvÄ parallella spÄr med sinsemellan skilda motiv och tidsrymder.

OsÀkerhet i komplexa projekt : En fallstudie av Energimyndighetens projekt Styrel i Uppsala lÀn

Den hÀr fallstudien syftar till öka kunskapen om hur Stena Line kan förbÀttra service genom lÀrandet frÄn en e-learning utbildning samt om personalen har ett behov av uppföljning, och i sÄ fall hur den ska utformas. Vi ville Àven öka vÄr kunskap om hur Stena Line kan förÀndra de anstÀlldas beteenden med hjÀlp av e-learning och vilka förutsÀttningar som krÀvs för att personalen ska bli motiverade till att förÀndra sitt beteende.Fallstudien har genomförts genom metodkombination. TillvÀgagÄngssÀttet har varit att inledningsvis dela ut en enkÀt, kvantitativ metod, för att skapa oss en uppfattning om arbetsplatsen. DÀrefter genomfördes semistrukturerade person-, och gruppintervjuer med ett strategiskt urval, kvalitativ metod, med en intervjuguide som utformats med hÀnsyn tagen till enkÀtens resultat. Det kvalitativa tillvÀgagÄngssÀttet har varit vÄr huvudsakliga metod.Vi har kommit fram till att hur utbildningen presenteras Àr viktigt för hur den mottas hos anstÀllda, vilket i sin tur pÄverkar resultatet av utbildningen.

FörÀldramedverkan vid utförande av vÄrdÄtgÀrder i hemmet efter instruktion/utbildning frÄn sjuksköterska : FörÀldrars och sjuksköterskors upplevelser

Introduction: Parental involvement is becoming increasingly common in the paediatric health care. Parental participation at home means that parents receive instruction by nursing staff in order to perform a caregiving procedure at home.Aim: To explore parents' feelings about performing caregiving procedures on their child at home, and their experience of instruction about these, and to explore nurses? experiences of their instruction to parents.Method: A descriptive quantitative and qualitative design using questionnaires with statements to be responded by nurses and parents according to scales graded 1-10. The study was carried out during the autumn of 2009 at a pediatric unit in the University Hospital in Uppsala.Results: Ten completed questionnaires from the nursing staff and ten from parents were obtained. The mean assessment of parents' perceived safety and security, and their perception that their questions had been answered ranged between 8,6 and 9,2.

SpeciallÀrare eller specialpedagog? En studie om speciallÀrares/specialpedagogers syn pÄ sin utbildning och yrkesroll inom sÀrskolan

In 1990 the education training program for teachers working with children with special needs was changed. One major difference in the new program compared with the former one is that the specialized teacher is now mainly supposed to supervise teachers instead of teaching pupils who have learning difficulties. The aim of this qualitative interview study has been to find out what the specialized teachers think about there education, and how this could influence children with cognitive disabilities in special schools. I have interviewed six teachers who specialized in teaching pupils with cognitive disabilities. Three of them where educated prior to 1990 and the others were educated after 1990.

Nyckeln till integration : En kvalitativ fallstudie av tvÄ invandraresbeskrivningar av varför de valde att studera svenska

Syftet med denna undersökning Àr att förstÄ hur tvÄ individer motiverar och förklarar sina val att studera svenska pÄ Sfi och/eller Komvux samt att genom fenomenografisk analys söka förstÄ vilka antaganden som kan tÀnkas ligga bakom beslutet. Studien Àr kvalitativ till sin karaktÀr och har inga generaliseringsmotiv. FrÄgestÀllningar för undersökningen Àr: PÄ vilket sÀtt vÀljer informanterna att motivera varför de valt att studera svenska och vilka antaganden kan tÀnkas ligga bakom dessa motiveringar? Som metod anvÀnds semistrukturerade intervjuer med tvÄ informanter och fenomenologisk analys. Resultatet visar att bÄda informanterna valt att studera svenska som ett sÀtt att lÀra sig sprÄket och dÀrigenom bli delaktiga i det svenska samhÀllet och skapa sig goda möjligheter till vidare studier och ett gott liv.

Vad Àr det som hindrar sjuksköterskan att diskutera sexualitet med patienten?

Tidigare forskning visar att patienten kan ha sexuella problem som kan vara fysiska och/eller psykiska, dessa kan till exempel vara smÀrta och obehag vid penetration, urinlÀckage, vaginal lubrikation, utebliven orgasm, och erektionsproblem. SamhÀllets syn pÄ sexualitet pÄverkar sÄvÀl patientens som sjuksköterskans syn pÄ sexualitet och kan ge svÄrigheter vid diskussion om sexualitet. För att underlÀtta för sjuksköterskan vid kommunikation med patienten om sexualitet finns det en modell (PLISSIT-modellen). Trots teoretiska hjÀlpmedel tycks sjuksköterskan ha svÄrigheter med att diskutera sexualitet med patienten. Syftet med studien var att undersöka vad det Àr som hindrar sjuksköterskan att diskutera sexualitet med patienten.

"Hur gÄngbar Àr du lille vÀn?" : Unga vuxnas syn pÄ sin egen anstÀllningsbarhet

Det nya arbetslivet har blivit alltmer komplicerat och kravfyllt. Nya kunskapskrav har vÀxt fram i takt med arbetsmarknadens strukturomvandling och samhÀllets individualisering (Allvin, 2006). Individer förvÀntas bli ?sin egen agent? och stÀndigt strÀva efter att hÄlla sig anstÀllningsbara och ?anstÀllningsbarhet? har sÄledes blivit ett policybegrepp som anvÀnds flitigt inom den politiska debatten kring utbildning och arbete (Berglund & Fejes, 2009). Som blivande karriÀrvÀgledare Àr det relevant att förstÄ vad det innebÀr att vara anstÀllningsbar för att pÄ bÀsta sÀtt se till individens behov.

Barn som drabbas av sorg - vad gör vi? : FörskollÀrares kompetens i mötet med barn i sorg

VÄrt valda ÀmnesomrÄde Àr ?barn som drabbas av sorg?. Med denna studie ville vi fÄ en förstÄelse för och beskriva i vilken utstrÀckning förskollÀrare upplever sig ha kompetens att möta barn som drabbas av sorg. Vi ville ocksÄ ta reda pÄ om vi kunde se en skillnad mellan förskollÀrare i kommunala förskolor och fristÄende förskolor nÀr det gÀller denna kompetens.För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor valde vi att studera litteratur och forskning inom Àmnet. Vi genomförde telefonintervjuer för att göra ett första respondenturval och dÀrefter gjorde vi Ätta personliga intervjuer med förskollÀrare, fem i kommunala förskolor och tre i fristÄende förskolor med kristen profil.Intervjuerna med förskollÀrarna visade att de flesta ansÄg sig ha fÄtt nÄgon form av kompetensutveckling, men ville ha vidare utbildning i Àmnet.

TRÄNINGSSKOLAN : En studie om verksamma pedagogers och rektorers uppfattning om den funktionella lĂ€rarbehörigheten

VÄrt syfte med studien var att belysa lÀrarbehörigheten i trÀningsskolan. Studien har varit inriktad pÄ vilka uppfattningar ett antal verksamma pedagoger och rektorer i skolformen har om utbildning och kompetens för undervisning inom trÀningsskolan. Vi har betraktat lÀrarbehörigheten utifrÄn tvÄ perspektiv: dels ur ett juridiskt perspektiv som utgÄr frÄn Högskoleförordningens examensbeskrivningar för pedagogiska utbildningar, och dels ur ett funktionellt perspektiv som belyser vad undervisning innebÀr och hur lÀrarbehörigheten uppfattas i praktiken. För studien har vi valt att belysa hur den funktionella lÀrarbehörigheten uppfattas.Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med en öppen intervjuguide bestÄende av tre temaomrÄden: trÀningsskolan, lÀrarbehörighet och kompetens samt ?en skola för alla?, för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar.

LÀrande ledare eller tydligare ledarskap? En diskursanalytisk studie av tvÄ dokument som ligger till grund för statlig rektorsutbildning

Studiens syfte Àr att förstÄ hur statens fokus för att utbilda rektorer har Àndrats över tid. Arbe-tet bestÄr i att studera tvÄ skilda statliga texter som talar om rektorsutbildning. Den första texten Àr LÀrande ledare ? Ledarskap för dagens och framtidens skola (2001) (Text 1) och den andra texten Àr Tydligare ledarskap i skolan och förskolan ? förslag till en ny rektorsutbildning Ds 2007:34 (Text 2). Mellan de bÄda texternas tillkomst har det gÄtt sex Är.UndersökningsfrÄgorna Àr: Vad uttrycker de tvÄ texterna om skolledare och den utbildning skolledare behöver? I vilken tidsanda skrevs respektive text? Vilka förÀndringar/förskjutningar i synen pÄ rektorns roll och utbildning kan identifieras?Metoden som anvÀnts Àr diskursanalys.

Att arbeta som nyutexaminerad sjuksköterska

I dagens samhÀlle behöver allt fler personer vÄrd. Sjuksköterskans specialitet Àr omvÄrdnad och de nyutexaminerade sjuksköterskorna förvÀntas ta ett stort ansvar. Syftet med litteraturstudien var att belysa nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av den första tiden i yrkeslivet. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie med en induktiv ansats. Resultatet baseras pÄ Ätta vetenskapliga artiklar och analysen resulterade i tre huvudkategorier: kunskap har betydelse, stressfull period och betydelsen av stöd.

Fyra pedagoger och bildÀmnet

Undersökningens utgÄngspunkter Àr att studera hur pedagoger i Är 1 arbetar med bildÀmnet, samt vad de anser om Àmnet bild. I studien ingÄr fyra pedagoger som alla Àr verksamma i Är 1. De arbetar tvÄ och tvÄ. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av separata semistrukturerade intervjuer med de fyra pedagogerna samt ostrukturerade observationer av pedagogernas arbete i klassrumsmiljöerna.Det framkom att tre av pedagogerna har bild i sin utbildning, mer eller mindre. Den första via sin tidigare förskollÀrarutbildning, den andra genom sin lÀrarutbildning, dock tycker pedagogen att det Àr för lÀngesedan och dÀrmed inte lÀngre aktuellt och fÀrskt i minnet.

KartlÀggning av distriktlagstrÀnares kÀnnedom och anvÀndande av knÀkontroll som skadeförebyggande trÀning för korsbandsskador hos flickor: En enkÀtstudie

Bakgrund: Korsbandsskador Àr vanligt bland kontaktidrotter sÄ som basket, fotboll, handboll och innebandy och kan ge stora konsekvenser för idrottaren. Korsbandsskador drabbar oftare kvinnor Àn mÀn vilket kan bero pÄ en rad olika saker, bland annat anatomi. Studier har visat att med hjÀlp av knÀkontroll gÄr dessa skador att reducera. Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga distriktslagstrÀnares kÀnnedom om och anvÀndandet av knÀkontroll. Studien riktade in sig pÄ trÀnare för 15-Äriga flicklag inom idrotterna basket, fotboll, handboll och innebandy.

Att grÄta i en Jaguar : en sambandsstudie mellan upplevd hÀlsa och faktorerna inkomst, utbildning samt civilstÄnd hos Àldre

SyfteSyftet med denna studie var att undersöka samband mellan utbildning, civilstĂ„nd och inkomst gentemot upplevd fysisk och psykisk hĂ€lsa.MetodUndersökningen Ă€r en kvantitativ enkĂ€tstudie dĂ€r totalt 525 individer ingick framförallt frĂ„n Lidingö, TĂ€by, Haninge, Östermalm och Solna. Åldern pĂ„ individerna varierade mellan 37 och 89 Ă„r och medelĂ„ldern var 70,3 Ă„r (± 6,6), dĂ€r cirka en tredjedel var mĂ€n och tvĂ„ tredjedelar kvinnor. Samtliga har fĂ„tt besvara frĂ„gor med fasta svarsalternativ kring deras upplevda fysiska (kroppslig) samt psykiska (sjĂ€lslig) hĂ€lsa och faktorerna inkomst, civilstĂ„nd samt utbildningsnivĂ„. DĂ€refter analyserades resultaten för att finna eventuella samvariationer mellan den upplevda hĂ€lsan och de specifika faktorerna. Samtliga deltagare har sjĂ€lva ansökt om att fĂ„ vara med i ett projekt kring hĂ€lsa i Gymnastik- och idrottshögskolans regi.ResultatSignifikanta samvariationer fanns mellan upplevd fysisk och psykisk hĂ€lsa samt civilstĂ„nd dĂ€r hög hĂ€lsa korrelerade med att leva i ett förhĂ„llande.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->