Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 34 av 445

Elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter pÄ ett yrkesprogram.

Syfte med min studie var att undersöka elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter i ett yrkesprogram och hur lÀrarna anpassar sin undervisning till dessa elevers studiesituation. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor sÄ gjordes en kvalitativ studie pÄ en skola i norrland. Intervjupersonerna Àr fyra stycken elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och fyra stycken lÀrare. Relevant litteratur, forskningsrapporter och artiklar om lÀs- och skrivsvÄrigheter tas ocksÄ upp. Resultatet tyder pÄ att bÄde lÀrare och elever inte fÄr resurser som de behöver, avsaknaden av en specialpedagog som kan hjÀlpa elever och lÀrare i klassrummet.

Förstudie av utbildningshjÀlpmedel och beslutsstöd för Rules of Engagement inom svenska Marinen

Förstudiens syfte var att kartlÀgga anvÀndarbehov kring ROE inom svenska Marinen och ta fram stöd och hjÀlpmedel för att underlÀtta ROE-arbetet. I kartlÀggningen medverkade personal frÄn olika staber, förband och skolor inom Försvarsmakten. Flertalet deltog sedan ocksÄ i det iterativa utvecklingsarbetet. Tre anvÀndargrupper urskiljdes; Stabs- och fartygspersonal samt personal under utbildning. NÄgra av de svÄrigheter som identifierades; Tolkningsskiljaktigheter mellan stabs- och fartygspersonal.

"Jag hade velat bli som Bill Gates" : En kvalitativ studie om ungdomars tankar och handlingar inför deras framtida utbildnings- och yrkesval

Den obeslutsamhet som finns kring val av framtida yrke och utbildning Àr ett vÀldigt intressant omrÄde, dÄ alla mÀnniskor stÄr inför de valen nÄgon gÄng i livet. Det kan finnas en rad olika faktorer som pÄverkar utbildnings- och yrkesval. Syftet med denna undersökning Àr att öka förstÄelsen kring ungdomars tankar angÄende framtida utbildnings- och yrkesval. Vi avser att undersöka de faktorer som frÀmst pÄverkar ungdomar inför deras utbildnings- och yrkesval och hur de planerar att ta sig dit. Genom att göra en kvalitativ undersökning fick vi en djupare förstÄelse för hur elever som lÀser sista Äret pÄ samhÀllsvetenskapliga programmet tÀnker kring sina utbildnings- och yrkesval.

Diskriminering en frÄga om sprÄk och utbildning eller attityder och fördomar

Det förekommer omfattande segregering pÄ svenska arbetsmarknaden pÄ grund av mekanismer som finns pÄ samhÀlls-, struktur- och individnivÄ. Trots förbud mot etnisk diskriminering upplever mÄnga att de blir diskriminerade. Syftet var att undersöka i vilken mÄn utlandsfödda med svensk högskoleutbildning upplevde diskriminering i arbetslivet. Sju personer, fyra kvinnor och tre mÀn, som hade minst tre Ärs svensk högskoleutbildning intervjuades. UtifrÄn en induktiv, tematisk analys framtrÀdde ett antal teman.

Inte en dag som fastighetsmÀklare : En studie om varför nyutbildade fastighetsmÀklare vÀljer bort sitt tÀnkta yrke

Introduktion: Suicid Àr bland de 10 vanligaste dödsorsakerna i vÀrlden. Varje Är avlider nÀrmare en miljon mÀnniskor efter att de tagit sina liv. Att förebygga suicid har kommit att bli en viktig folkhÀlsofrÄga i mÄnga lÀnder dÄ det förekommer i alla Äldrar, i alla sociala grupper samt inom bÄda könen. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva metoder för att förebygga suicidförsök och suicid, samt att beskriva effekten av suicidpreventiva metoder. Metod: Metoden som anvÀndes var litteraturstudie.

3D CAD API

Under 1980-talet introducerades den första tÄgsimulatorn i svensk lokförarutbildning. Denna simulator Àr fortfarande den enda fullskalesimulator som anvÀnds för att utbilda lokförare i Sverige. En anledning till att det inte finns fler tycks vara att det bl.a. saknas pedagogiska och ekonomiska motiv för en utvidgad anvÀndning av simulatorer i undervisning och trÀning. Energibesparingar inom spÄrtrafik dvs.

Utbildning för en framtid i fÀngelse ? En komparativ studie av kriminalvÄrdsutbildningarna i Sverige och Norge

I denna uppsats har kriminalvÄrdsutbildningen vid KriminalvÄrdens Utbildningsorganisation i Sverige samt kriminalvÄrdsutbildningen vid Kriminalomsorgens utdanningssenter i Norge undersökts och jÀmförts. Detta har gjorts i form av en kvalitativ intervjuundersökning dÀr utbildningsledare verksamma vid respektive utbildningsenhet samt en kriminalvÄrdare intervjuats. I uppsatsen undersöks och beskrivs hur respektive kriminalvÄrdsutbildning Àr upplagd och vilka likheter och skillnader som kan urskiljas mellan den svenska och den norska kriminalvÄrdsutbildningen. Anpassnings- och utvecklingsinriktat lÀrandeperspektiv samt problembaserat lÀrande tas upp i relation till kriminalvÄrdsutbildningarnas upplÀgg. Vidare behandlas frÄgor kring vilken utbildning som behövs för att arbeta som kriminalvÄrdare samt vad studiens informanter anser om kriminalvÄrdsutbildningarna.

Lektionsplanering inom Idrott och hÀlsa : pÄverkansfaktorer med företrÀde

SammanfattningSyfteSyftet med föreliggande studie var att undersöka pÄverkansfaktorer som idrottslÀrare sjÀlva uppfattar vid planeringen av sin undervisning, samt analysera om och i vilken grad dessa i förlÀngningen pÄverkar möjligheten till en likvÀrdig utbildning för samtliga elever inom Àmnet Idrott och hÀlsa.FrÄgestÀllningar­­?Vilka pÄverkansfaktorer uppfattar lÀrarna att det finns vid innehÄllsplanering inom Àmnet Idrott och hÀlsa??I vilken utstrÀckning inverkar de pÄverkansfaktorer som lÀrarna sjÀlva uppfattar pÄ deras val av moment i undervisningen??Vad innebÀr pÄverkansfaktorernas inflytande pÄ planeringprocessen för elevernas lÀrande samt möjligheten till en likvÀrdig utbildning och bedömning?MetodStudien har en kvalitativ ansats med fokus pÄ en fördjupad förstÄelse för de pÄverkansfaktorer som lÀrare uppfattar vid genomförandet av sÄvÀl lÄngsiktiga som kortsiktiga lektionsplaneringar. För detta ÀndamÄl anvÀndes semistrukturerade intervjuer som undersökningsmetod samtidigt som lÀrarnas lektionsplaneringar för den aktuella terminen samlades in som kompletterande dokument.Resultat och slutsatsStudiens resultat visar pÄ att lÀrarna sjÀlva uppfattar olika faktorer som pÄverkar deras lektionsplanering. Dessa faktorer pÄverkar lektionsplaneringen pÄ olika sÀtt samt i varierande utstrÀckning. I förlÀngningen kan dÀrigenom vissa förutsÀttningar skapas som inte gynnar lÀrmiljön eller en likvÀrdig utbildning för samtliga elever..

Vilken plats har Tekniken i undervisningen? : En enkÀtstudie av 21 kommunala skolor i Ärskurserna 4-6.

Vi har förvÄnats över att inte ha stött pÄ Àmnet Teknik under vÄr verksamhetsförlagda utbildning. För att undersöka om detta Àr en tillfÀllighet eller om teknikÀmnet har en undanskymd plats i undervisningen beslutade vi oss för att göra en enkÀtstudie bland teknikansvariga lÀrare i ett utvalt omrÄde.Studien Àr utförd i en medelstor stad i Sverige. Den fokuserar pÄ att visa vilken plats det obligatoriska skolÀmnet Teknik fÄr i kommunala skolor i Ärskurserna 4-6, dÄ eleverna ska nÄ uppnÄendemÄlen för Är 5.Syftet Àr att undersöka bakomliggande faktorer som pÄverkar hur mycket tid Teknik fÄr i skolan. Undersökta faktorer Àr lÀrarnas utbildning/fortbildning, attityder till styrdokument, intresse, samarbete mellan skolor samt hur undervisningen genomförs.Resultatet, baserat pÄ enkÀter och kommentarer frÄn ansvariga lÀrare för teknikundervisningen, visar att Teknik inte Àr nÄgot högt prioriterat Àmne i de undersökta skolorna. Flertalet av lÀrarna Àr inte intresserade av fortbildning trots att de inte Àr nöjda med sin undervisning.

Psykopater och psykotiska personer : Hur farliga Àr de för polisen?

I Sverige begÄs ungefÀr vart tionde vÄldsbrott av personer i psykos och ca 40 procent av de brottslingar som Àr dömda för grova vÄldsbrott Àr psykopater. Detta pÄvisar att polisen i arbetet förr eller senare kommer att komma i kontakt med de hÀr personerna. PÄ grund av hÀndelserna i Malexander och Lindesberg har vi valt att undersöka pÄ vilket sÀtt psykopater och personer i psykos kan vara farliga för polisen vid ett ingripande. Vi har Àven försökt att ta reda pÄ hur polisen kan skydda sig frÄn eventuella vÄldshandlingar. För att söka svar pÄ vÄra frÄgor har vi genomfört litteraturstudier och intervjuer med personer som besitter stor kunskap inom omrÄdet.

Sjuksköterskestudentens och sjuksköterskans kulturella kunskap utifrÄn Campinha-Bacotes IAPCC - en litteraturstudie

Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att utifrÄn Campinha-Bacotes IAPCC beskriva hur den kulturella kunskapen och den kulturella kompetensen ser ut bland sjuksköterskestudenter och sjuksköterskor. Samt att granska artiklarnas kvalitet utifrÄn de metodologiska aspekterna urval och bortfall.Metod: Studien har en beskrivande design och baseras pÄ totalt elva artiklar av bÄde kvantitativ och kvalitativ ansats.Resultat: I denna litteraturstudie framkom det att den kulturella kunskapen var lÀgre hos sjuksköterskestudenter Àn hos sjuksköterskor. Kulturell medvetenhet Äterfanns i högre grad hos sjuksköterskestudenter medan det visade sig att sjuksköterskor var mer kulturellt kompetenta. Resultatet visar pÄ att sjuksköterskestudenter utvecklade sin kulturella kunskap över tid, vilket understryker vikten av undervisning och utbildning inom transkulturell omvÄrdnad. Med stÀrkt kulturell kompetens medföljer en god omvÄrdnad dÀr patienter ses som en unik individ och dÀrmed erhÄller en trygg och sÀker vÄrd.

Individanpassad utbildning

Denna rapport redogör för en undersökning som genomförts i syfte att utreda hur utbildningssituationerna pÄ Volvo Kompentenscenter i Skövde (VKS) kan individanpassas.Teorier om inlÀrningsstil, kognitiv stil och multipla intelligenser har studerats. AnhÀngare av dessa teorier söker beskriva individuella skillnader och har som mÄl att kunna ge svar pÄ hur man kan anpassa undervisning efter enskilda individer.Deltagare i undersökningen var kursdeltagare pÄ olika utbildningar pÄ VKS samt lÀrare anstÀllda pÄ VKS.MÄlet med den genomförda undersökningen var att fÄ svar pÄ frÄgorna om vilka faktorer i utbildningssituationerna som kan individanpassas och vilka faktorer som Àr lÀmpliga att individanpassa, och dessutom hur detta kan göras.För att undersöka detta har en fallstudie genomförts med metoderna observation och brainstorming.Slutsatserna Àr att de faktorer som bedöms lÀmpliga att individanpassa Àr kursinnehÄll, arbetssÀtt, innehÄllspresentation och utbildningsmaterial Förslag pÄ hur detta kan göras har ocksÄ givits..

Riskfaktorer för alkohol- och narkotikamissbruk med fokus pÄ familjefaktorer

Syftet var att undersöka riskfaktorer för grad av alkohol- och narkotikamissbruk ochför tungt alkohol- och narkotikamissbruk med fokus pÄ familjefaktorer i ett svensktsampel av 14079 missbrukare. Deltagarna hade blivit intervjuade med AddictionSeverity Index (ASI) pÄ 51 kommunala missbruks- och beroendeenheter.Gemensamma riskfaktorer för bÄde alkohol- och narkotikamissbruk var missbruk islÀkten och svÄrigheter i relationer till nÀrstÄende. Mer alkoholmissbruk i slÀkten varassocierat till mer alkoholproblem och mer narkotikamissbruk i slÀkten till mernarkotikaproblem. LÀgre Älder, mindre utbildning, att vara utlandsfödd och att hablivit utsatt för misshandel ökade risken för narkotikamissbruk. Högre Älder, bÀttreutbildning och att vara född i Sverige ökade risken för alkoholmissbruk.

Sjuksköterskors upplevelser av kunskap inom palliativ vÄrd av vuxna patienter ? en litteraturstudie

Palliativ vÄrd Àr ett tillvÀgagÄngssÀtt som ska förbÀttra livskvaliteten hos döende patienter och deras nÀrstÄende. Palliativ vÄrd Àr en del i sjuksköterskeyrket och framkallar mÄnga tankar och kÀnslor hos sjuksköterskan. Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av kunskap inom palliativ vÄrd av vuxna patienter. Analysmetoden som anvÀndes var en kvalitativ innehÄllsanalys med en manifest ansats. 21 vetenskapliga artiklar analyserades och resulterade i tre kategorier: KÀnslan att vara utanför sitt kunskapsomrÄde, kÀnslan att vara tillrÀckligt rustad och behov av ytterligare utbildning.

Familjer med barncancer: deras upplevelse av att bli tillfrÄgade om att vara med i en forskningsstudie

Diabetes Àr idag en vanlig sjukdom bÄde i Sverige och globalt, ca 285 miljoner mÀnniskor lever med diabetes runtom i vÀrlden. Det finns risker för att personer med diabetes utvecklar komplikationer. Dessa kan delas upp i mikro- och makrovaskulÀra komplikationer. Studiens syfte var att beskriva omvÄrdnadsÄtgÀrder som kan förebygga komplikationer hos personer med diabetes typ 1 och typ 2. Studien Àr en litteraturstudie och genom sökningar i databaserna Cinahl och PubMed hittades 9 studier.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->