Sök:

Sökresultat:

6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 32 av 445

SJUKSKÖTERSKANS ERFARENHETER AV FÄLTARBETE : En intervjustudie

Bakgrund: Att fÀltarbeta i katastrofdrabbade omrÄden som sjuksköterska kan innebÀra en psykisk pÄfrestning. Syftet med fÀltarbete Àr att rÀdda liv, förhindra lidande och behandla och förebygga ohÀlsa. För att arbeta i dessa situationer Àr det viktigt att fÄ en förberedande och grundlÀggande utbildning. Forskning visar att utbildning om mental hÀlsa Àr betydelsefullt för sjuksköterskor som arbetar i dessa situationer. Syfte: Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskans erfarenheter av fÀltarbete utomlands.

GodkÀnd revisor - en överflödig titel? : En studie om revisorers instÀllning till titlar utifrÄn revisionsplikt och utbildning

Uppsatsens titel: GodkĂ€nd revisor ? en överflödig titel? En studie om revisorersinstĂ€llning till titlar utifrĂ„n revisionsplikt och utbildningSeminariedatum: 30 maj, 2008Ämne/kurs: Företagsekonomi, examensarbete, 15 hpFörfattare: Erika Wallin, Henrik WesterhaagHandledare: Dan NordinNyckelord: Revisionsplikt, revision, godkĂ€nd revisor, auktoriserad revisor,redovisning, utbildning.Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka orsakssambanden mellanrevisionsplikt, revisorstitlar och utbildning utifrĂ„n en anpassningtill EU.Metod: I vĂ„r undersökning anvĂ€nder vi oss av den kvalitativa metodenför insamling av empiri. En induktiv ansats lĂ€mpas bĂ€st hĂ€r dĂ„ vimed hjĂ€lp av empirin söker svar pĂ„ problemstĂ€llningen samtbeskriver branschförhĂ„llanden. Tillförlitlighet och giltighetgranskas och slutligen redogör vi för uppsatsens upplĂ€gg.Teori: För att kunna skapa en förstĂ„else runt Ă€mnet redovisning ochrevision och allt som hör till förklarar vi relevanta begrepp ochteorier.Empiri: Vi har i vĂ„r insamling av empiri pratat med representanter frĂ„ntre olika revisionsbyrĂ„er. Respondenterna har titlarna assistenter,godkĂ€nda och auktoriserade revisorer.

Kommunikation mellan hem och skola : - vilka förÀldrar tycker vad?

ABSTRACTTitel: Kommunikation mellan hem och skola ? vilka förÀldrar tycker vad?Författare: Anette KarlssonHandledare: Per DannefjordStudien syftar till att belysa hur förÀldrarna pÄ Lillestadskolan uppfattar kommunikationen mellan hem och skola. Av all den kommunikation som sker mellan parterna, riktar studien ett speciellt fokus mot utvecklingssamtalen. Undersökningen ska kartlÀgga vilken typ av information förÀldrarna efterfrÄgar och hur kontinuerlig den bör vara, samt vilka förvÀntningar pÄ och erfarenheter de har av utvecklingssamtalen. Detta ska sedan stÀllas i kontrast till lÀrarnas Äsikter för att synliggöra likheter och skillnader dem emellan.

Hur kan sjuksköterskan förebygga vÄld inom sluten psykiatrisk vÄrd?

Introduktion. VÄld mot personal inom psykiatrisk vÄrd Àr ett stort problem, mentrots detta Àr det svÄrt att hitta pÄlitlig litteratur som belyser problemet. Syfte. Dennalitteraturstudie syftar till att beskriva vad sjuksköterskan kan göra för att förebyggavÄld i sitt arbete med psykiskt sjuka patienter. Metod.

Socialt kapital viktigt för att hitta arbete! : En kvalitativ studie av sociologistudenters intrÀde pÄ arbetsmarknaden efter avslutad utbildning.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om socialt kapital pÄverkar intrÀdet i det första jobbet efter sociologiutbildning. Vad anser studenterna vara anledningen till deras utbildningsval? Hur har ansökningsprocessen för att hitta ett första arbete efter avslutad utbildning varit? PÄ vilket sÀtt har sociologistudenterna fÄtt kunskap om lediga anstÀllningar, genom till exempel personer i deras sociala nÀtverk: vÀnner, familj och bekanta. Vi ville Àven ta reda pÄ om det finns skillnader mellan personer som Àr barn till infödda och personer med invandrarbakgrund, i frÄga om deras tillgÄng till socialt kapital. Och om socioekonomiskbakgrund har betydelse vad gÀller valet av utbildning och yrke.Det empiriska materialet i denna studie grundar sig pÄ Ätta kvalitativa semistrukturerade intervjuer, med fyra personer som Àr barn till infödda och fyra med invandrarbakgrund.Studiens teoretiska ramverk bygger frÀmst pÄ teorier om socialt kapital, sÄsom det förs fram av Pierre Bourdieu och Nan Lin.

En undersökning om buller som stressfaktor i förskolan.

Enligt sÄvÀl nationella som internationella dokument ska det svenska skolvÀsendet undervisa för en hÄllbar utveckling. En viktig förutsÀttning för att detta ska uppfyllas Àr att de yrkesverksamma lÀrarna dels vet vad hÄllbar utveckling innebÀr, dels kan bedriva en undervisning som syftar till att frÀmja en sÄdan utveckling. Det hÀr examensarbetet Àr en litteraturstudie som syftar till att ge en sammanfattning av vad utbildning för hÄllbar utveckling Àr och hur man kan jobba med det i förskola och skolans tidigare Är.Viktiga aspekter i en utbildning för hÄllbar utveckling Àr bl.a att utveckla elevernas förmÄga att ta stÀllning i etiska frÄgor, att tÀnka kritisk, att förstÄ och hantera konflikter och att stÀrka elevernas demokratiska handlingskompetens.Det finns inte mycket forskning kring hur man ska arbeta med hÄllbar utveckling för smÄ barn, före skolÄldern. Det Àr under de tidigare Ären som vÄra vÀrderingar grundlÀggs och dÀrför Àr det viktigt att börja undervisningen tidigt.Som förskollÀrare vill jag arbeta med att grundlÀgga barns förstÄelse av hÄllbar utveckling. Ett sÀtt att arbeta med hÄllbar utveckling i förskolan Àr att ge barnen möjligheter till en utevistelse dÀr man som pedagog visar barnen pÄ sammanhangen i naturen.FrÄgor rörande empati och inlevelseförmÄga har alltid varit viktiga i förskolan och de frÄgorna blir i skenet av utbildning för hÄllbar utveckling om möjligt Ànnu viktigare.

Hur kan jag hjÀlpa dig? : Hur sjukvÄrden kan bistÄ personer med diabetes typ 2 i deras egenvÄrd.

Bakgrund: Diabetes typ 2 Àr en kronisk sjukdom som behöver bemötas dagligen. En av hörnstenarna i behandlingen Àr egenvÄrd som personen sjÀlv utför vilket Àr nödvÀndigt för att bromsa eller förhindra komplikationer. För att personer med diabetes skall kunna utföra egenvÄrden behövs kunskap om sjukdomen. Hur det Àr att leva med diabetes Àr en subjektiv upplevelse och behöver bemötas utifrÄn det. MÀnniskor kan uppleva det mödosamt att bryta vanor och beteenden, det Àr lÀtt att falla tillbaka till gamla vanor.

Svenska Tennisgymnasium vs Akademin šGood to Greatš : KartlÀggning av ledarskapet

Abstract Titel: Svenska tennisgymnasium vs. Akademin ?Good to Great? NivÄ: C-uppsats inom Idrottsvetenskap Författare: Andreas Moberg & Gabbi Tepic Handledare: Marie Hedberg Datum: Maj 2013 Syfte/MetodSyftet med denna uppsats Àr att identifiera tvÄ stora tennisgymnasium kontra tennisakademin i Stockholm. Hur ser de olika verksamheterna ut och vilken typ av ledarskap föresprÄkar trÀnarna pÄ respektive plats. Vi valde att fokusera pÄ vad trÀnarna förordar för bakgrund och utbildning för att leda elitspelare.

SjukvÄrd till sjöss : En kvalitativ studie om utbildning, ansvar och organisation pÄ ett svenskt passagerarfartyg

I denna rapport undersöks om styrmÀn pÄ ett passagerarfartyg upplever att sjukvÄrdsutbildningen Àr tillrÀcklig för uppgiften om sjukvÄrdsansvarig. Jag valde att undersöka hur de uppfattar sjukvÄrdsutbildningen och sjukvÄrdsorganisationen ombord. Undersökningen utfördes med en kvalitativ metod dÀr Ätta styrmÀn blivit intervjuade för att fÄ insikt i hur sjukvÄrden fungerar pÄ ett svenskt passagerarfartyg. BÄde andrestyrmÀn och överstyrmÀn deltog i undersökningen. Undersökningen pekar pÄ att sjukvÄrdsutbildningen anses som tillrÀcklig men att tidsintervallen mellan certifikatet Àr för lÄngt för att arbeta som sjukvÄrdsansvarig pÄ ett passagerarfartyg. StyrmÀnnen skulle vilja att en extra sjukvÄrdspraktik infördes mellan förnyelse av certifikatet för att skapa en bÀttre rutin vid sjukvÄrdsfall. Resultatet pekar pÄ att det bÀsta vore om en lÀkare eller sjuksköterska anstÀlldes för att ansvara för sjukvÄrden ombord..

Utbildad för elever i behov av sÀrskilt stöd : Om uppdraget och lÀroplanen

Denna studie Àr kvalitativ med intervjuer och litteraturstudier. Syftet har varit att undersöka lÀroplanen och uppdraget hos nÄgra anstÀllda som har som mÄlgrupp ?elever i behov av sÀrskilt stöd?. LÀrarna har inte likadan vidareutbildning.Min uppsats handlar om en del av den utbildning som finns för att kunna arbeta med elever i behov av sÀrskilt stöd. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr allmÀnna och gÀller Àven för lÀrare med grundutbildning.

Åldersskillnader i Ă€ktenskap och jĂ€mstĂ€lldhet : En global analys

Syftet med denna studie Àr att undersöka sambandet mellan lÀnders genomsnittliga Äldersskillnader i Àktenskap och jÀmstÀlldhet. Huvudhypotesen Àr dÀrför att högre Äldersskillnad i Àktenskap kommer att vara förenad med lÀgre jÀmstÀlldhet. FÄ studier finns att tillgÄ om det direkta sambandet mellan jÀmstÀlldhet och Äldersskillnader. Denna studie mÀter jÀmstÀlldhet med fyra olika parametrar, mödradödlighet, könsfördelning av parlamentsplatser, könsfördelning vad gÀller utbildning samt könsfördelning vad gÀller avlönat arbete. Studien anvÀnder sig av DBO-teorin som teoretiskt ramverk för att analysera förklaringsmekanismer som skulle kunna förtydliga uppkomsten av samvariationen.

En litteraturstudie inom autismspektrum : om undervisningsstrategier för elever med Aspergers syndrom

Jeanette Törnell (2012) En litteraturstudie inom autismspektrum ? En studie om undervisningsstrategier för elever med Aspergers syndrom. Examen i lÀrarutbildningen Högskolan i GÀvle. Den hÀr studien har för avsikt att undersöka vilka undervisningsstrategier som anvÀnds i klassrummet nÀr en elev har diagnosen Aspergers syndrom. Elever med diagnoser ökar i klassrummen och klassrumsundervisningen mÄste enligt lÀroplanen anpassas efter de behov som finns. Att alla elever fÄr en likvÀrdig utbildning Àr skolans ansvar, hypotesen Àr att det mÄste finnas strategier för att möjliggöra detta.

Mindre energi och rÀtt tid : UtvÀrdering av utbildning och trÀning för lokförare i energieffektiv körning ? en simulatorstudie

Under 1980-talet introducerades den första tÄgsimulatorn i svensk lokförarutbildning. Denna simulator Àr fortfarande den enda fullskalesimulator som anvÀnds för att utbilda lokförare i Sverige. En anledning till att det inte finns fler tycks vara att det bl.a. saknas pedagogiska och ekonomiska motiv för en utvidgad anvÀndning av simulatorer i undervisning och trÀning. Energibesparingar inom spÄrtrafik dvs.

Att reparera en skadad sjÀl : Om adopterade barn i förskolan

Jag vill genom mitt examensarbete berÀtta om hur adoptivbarn och adoptivförÀldrar kan uppleva tiden före, under och efter adoptionsprocessen och hur de kan uppleva sin och barnens situation nÀr de börjar pÄ förskolan. Jag kommer Àven att berÀtta om min egen erfarenhet och kunskap utifrÄn att ha en adopterad son och ett komplicerat men givande arbete med ett adopterat barn i förskolan. Jag har inför mitt arbete med mitt examensarbete besökt en förelÀsning om adopterade barn i förskolan samt intervjuat en förÀlder till ett adopterat barn som gÄr i förskolan. Genom mitt examensarbete har jag fÄtt en bild av vilka dilemman pedagoger och adoptivförÀldrar kan stÀllas inför vid inskolningen med ett adopterat barn. I examensarbetet beskriver jag hur essentiellt det Àr med erfarenhet och utbildning av adopterade barn i förskolan..

Synen pÄ kompetens i sektorn för explosiva Àmnen

Det hÀr rapporten Àr ett resultat av undersökning av ett antal organisationers syn pÄ kompetens och kompetensutveckling inom explosiva Àmnen. Organisationerna inkluderade fem företag verksamma inom sektorn för explosiva Àmnen samt en kompetensresurs inom explosiva Àmnen som arbetar med utbildning och kompetensutveckling inom sektorn. MÄlet med undersökningen var att utifrÄn resultatet kunna jÀmföra företagen och kompetensresursens syn pÄ kompetens och kompetensutveckling. Undersökningen baserades pÄ kvalitativa intervjuer med representanter för de involverade företagen och medarbetare pÄ kompetensresursen. Resultaten visar att det finns skillnader mellan hur företagen och kompetensresursen ser pÄ kompetens och kompetensutveckling.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->