Sök:

Sökresultat:

1164 Uppsatser om Förspända element - Sida 63 av 78

ButiksatmosfÀren och kundens uppfattning

Konkurrensen om kunderna blir allt hÄrdare och numera konsumerar vi inte bara det som Àr nödvÀndigt utan Àven ur ett nöjesperspektiv, shopping har blivit en fritidsysselsÀttning och ett sÀtt att umgÄs för mÄnga. NÀr det gÀller nöjesshopping sÄ blir sjÀlva upplevelsen och intrycken i butiken en avgörande faktor för om kunden vÀljer att handla i butiken, butikskommunikationen Àr dÀr med ett viktigt konkurrensmedel vid kampen om kunderna.Uppsatsens undersökning grundar sig pÄ att vi har besökt fyra stycken butiker som ingÄr i en specifik franchisekedja inom heminredningsbranschen. Vi ville med detta granska hur kedjan jobbar med att ge samma intryck till kunderna oavsett lÀge och placering samt hur kunderna uppfattar butiksatmosfÀren och dÀrifrÄn komma fram till vad som kan förbÀttras. Vi intervjuade ett antal besökande kunder frÄn vardera butik för att fÄ fram hur de uppfattade butiksmiljön. Vi har Àven intervjuat butikernas respektive butikschefer samt kedjans butikskommunikations ansvarige, detta för att fÄ fram hur de tÀnker och arbetar kring Àmnet butikskommunikation.VÄr uppsats bygger bÄde pÄ kvalitativ samt kvantitativ undersökningsmetod, detta anser vi har varit en fördel eftersom detta sÀkrade upp att vi fick med alla delar.

Erfarenheter frÄn flerbostadshus som passivhus : En handflata och sex vÀrmeljus

All new households were to be constructed with "near zero energy house standards" (NZE-house) by the year of 2020. The ambition to construct energy-efficient buildings had to increase rapidly in the spring of 2013.The purpose of this report was to increase the interest for building contractors to construct apartment buildings with passive house standards. By locating and evaluating experiences from an existing passive house a case study including interviews, field visits and document analysis was made. Research of literature regarding other passive houses in Sweden also helped to answer the following questions:- What positive and negative experiences have the study of the passive house meant to the involved stakeholders and residents?- What improvements can be made based on identified experiences?- How can an apartment building be designed as a passive house based on possible improvements?By collecting good and bad experiences, as well as improvements and potential design proposals, a diagram was created designed as a tool for developers when constructing apartment buildings with passive house standards.

Narrativ i visuell media

Denna undersökning omfattar kamerans inverkan pÄ narrativet i visuella medium. Syftet Àr att fÄ en insikt i hur kunskap om kameratekniker och ?vinklar pÄverkar hur ÄskÄdaren uppfattar vad regissören vill förmedla, och undvika att fokus sÀtts pÄ element i filmscener som riskerar att förvirra ÄskÄdaren. För att undersöka detta problemomrÄde har litteratur om filmhistoria och kamerateknik anvÀnts för att sammanfatta kunskap om hur kameran skall anvÀndas, för att förmedla relevant information och bygga upp den effekt som regissören strÀvar efter. Informationen utifrÄn detta har dÀrefter tjÀnat som utgÄngspunkt för att skapa en kort animerad film med rymdtema dÀr kameran efterstrÀvar att leverera en konkret visuell upplevelse dÀr vinklar anvÀnds för att understryka vad varje scen vill förmedla.

The Right One : En studie av anvÀndningen av könsstereotyper i tryckt alkoholreklam i svensk mÄnadspress

Syftet med uppsatsen Àr att titta pÄ om de stereotypa bilderna som tycks finnas av mÀn och kvinnor i reklam stÀmmer; som att rosa drar till sig en kvinnas uppmÀrksamhet eller att en stilren bild attraherar mÀn mer Àn kvinnor.Eftersom annonserna vi har valt kommer frÄn en typisk herrtidning och en typisk damtidning hoppas vi pÄ att kunna komma fram till att det finns distinkta skillnader i hur mÀn och kvinnor reagerar pÄ de sex annonser vi har valt ut. Vi vill försöka komma fram till detta genom att anvÀnda oss av de frÄg<br>estÀllningar som Àr nÀmnda nedan.VÄr huvudfrÄgestÀllning kommer att vara som följer:Finns det i svensk alkoholreklam en stereotyp bild av en manlig  respektive kvinnlig konsument av alkoholreklam och hur ser i sÄ fall dessa ut?Vi kommer Àven att anvÀnda oss av underfrÄgor som kan kopplas till huvudfrÄgestÀllningen. Dessa kommer vara:Hur reagerar olika mÄlgrupper pÄ reklam som riktas mot dem samt andra mÄlgrupper?GÄr det att genom enkÀter hitta vad det Àr som mÀn respektive kvinnor finner intressant och iögonfallande?GÄr det att genom att undersöka annonser se vilka element som Àr tÀnkta att attrahera ett visst kön?GÄr det att rikta alkoholannonser mot ett kön pÄ ett sÄdant vis att det andra könet blir helt exkluderat?Genom dessa frÄgor hoppas vi pÄ att kunna hitta vad en stereotypt manlig respektive kvinnlig konsument reagerar pÄ i annonser för alkohol och vad de identifierar sig sjÀlva med i denna.

FrÄn skuggan av Amun till Jesu ljus. : En historisk resa frÄn fornegyptentill etablerandet av den kristna koptiska kyrkan i Egypten

Tanken med denna uppsats Àr att utifrÄn ett idéhistoriskt perspektiv försöka belysa fundamentet och framvÀxtenav den kristna koptiska kyrkan i Egypten. Med hÀnsyn tagen till sÄvÀl den sociokulturella och teologiska sompolitiska historien Àr mitt syfte att framgent kunna presentera vilka komponenter det Àr som kan ha bidragit tilldess ecclesiala institution vars uttryck manifesteras genom liturgiska riter, symbola samt trosförestÀllning.Som uppsats betraktat Àr den deskriptiv med inslag av argumenterande karaktÀr. Det innebÀr att det förekommerkomparabla reflektioner i syftet att teologiskt kunna presentera om det ur ett koptiskt inifrÄnperspektiv finnsnÄgon icke-kristen faktor i trosförestÀllningen vars dignitet i sÄ fall skulle kunna vara den sammanhÄllandelÀnken för deras syn pÄ den egna tron. PÄ grund av detta Àr det nödgat att dels göra nÄgra historiska nedslag i denfornegyptiska religionen för att utröna vilka element det Àr som kan ha fÄtt en kristen överbyggnad, och dels omden egyptiska mytologiska samt kosmologiska vÀrlden ligger till grund för delar av den koptisk kristna filosofin.Slutsatsen jag kom fram till Àr att det fornegyptiska arvet spelar som förvÀntat en stor roll. Kopterna Àr stoltaöver sitt ursprung och lever i en miljö vilken i allra högsta grad fortfarande vittnar om det forntida egyptiskaimperiets storhet.

What's the name of the frame? : En studie av hur politiken gestaltades i svenska kvÀllstidningar, rikstÀckande morgontidningar och landsortstidningar i samband med valet 2010

Under ett politiskt val ökar det politiska intresset bland medborgarna. DÀrmed ökar ocksÄ intresset för att ta del av journalistik som handlar om politik och politiker. Vid valet 2006 bestÀmde sig en tredjedel av vÀljarna för vilket parti de skulle rösta pÄ under den sista veckan före valet. DÀrmed blir journalistiken i valrörelsens slutskede ett viktigt element till hur medborgare ser pÄ politik och politiker. Politisk nyhetsjournalistik har en tendens att gestalta politik som sport och spel i stÀllet för som sakfrÄgor.

Rum för trygghet : om upplevd trygghet och arbetet med att frÀmja denna i gÄngtunneln TillgÄngen, Eskilstuna.

Trygghet kan bÄde vara, fysisk, mental och social. Platsens utformning, rÀdslan för brott, tidigare erfarenheter och personer i omgivningen Àr faktorer som pÄverkar upplevelsen av trygghet vilket diskuteras i denna rapport.Stadens utformning pÄverkar den upplevda tryggheten och rÀdslan för brott förknippas ofta med utomhusmiljöer som Àr avskilda, mörka, slitna och dÀr sikten och överblicken Àr dÄlig. GÄngtunnlar Àr sÄdana platser allmÀnheten upplever som otrygga.Jag har i min rapport valt att skriva om otrygga utomhusmiljöer med fokus pÄ gÄngtunnlar för att ta reda pÄ hur anvÀndandet av rumsliga element kan frÀmja trygghetskÀnslan i dessa miljöer. Detta för att utveckla ett gestaltningsförslag med tillÀmpning för gÄngtunneln ?TillgÄngen? i Eskilstuna.

Narrativ i visuell media

Denna undersökning omfattar kamerans inverkan pÄ narrativet i visuella medium. Syftet Àr att fÄ en insikt i hur kunskap om kameratekniker och ?vinklar pÄverkar hur ÄskÄdaren uppfattar vad regissören vill förmedla, och undvika att fokus sÀtts pÄ element i filmscener som riskerar att förvirra ÄskÄdaren. För att undersöka detta problemomrÄde har litteratur om filmhistoria och kamerateknik anvÀnts för att sammanfatta kunskap om hur kameran skall anvÀndas, för att förmedla relevant information och bygga upp den effekt som regissören strÀvar efter. Informationen utifrÄn detta har dÀrefter tjÀnat som utgÄngspunkt för att skapa en kort animerad film med rymdtema dÀr kameran efterstrÀvar att leverera en konkret visuell upplevelse dÀr vinklar anvÀnds för att understryka vad varje scen vill förmedla.

Stadsmiljöns betydelse för en stads identitet : med Malmö som referensstad

Det allt större intresset för stÀders identiteter tycks vara sammankopplat med det postindustriella samhÀllets strukturer dÀr en modern och attraktiv stad ska locka turister, boende och företag som i sin tur ska generera ekonomiskt tillvÀxt. För att sÀkerstÀlla lokal tillvÀxt har konkurrensen mellan stÀder ökat vilket sÄledes har inneburit ett allt större intresse för stÀders identiteter som ett konkurrensmedel. Detta synliggörs exempelvis genom varumÀrkesstrategier och tydliga styr- och mÄldokument för stadens framtida utveckling. Stadsmiljön Àr en viktig aspekt i hur en stad uppfattas och dÀrför har mÄnga stÀder utformat stadsmiljöprogram som beskriver utforming och riktlinjer för de fysiska element som bygger upp bilden av staden, sÄsom exempelvis stadens golv, möbler och ljussÀttning. Den sammantagna verkan av dessa elements utformning Àr av största vikt för hur den fysiska miljön uppfattas och dÀrmed Àven staden i sin helhet.

Utmattningsanalys av malmvagnsram

Gruvdriftkoncernen Loussavaara Kiirunavaara Aktiebolag tillverkar och levererar förÀdlade rÄvaror av jÀrnmalm vilket Àr en eftertraktad produkt vÀrlden över. För att tillgodose den höga efterfrÄgan mÄste en hög produktionstakt hÄllas uppe. LKAB:s mÄl Àr att till Är 2015 leverera minst 37 miljoner ton jÀrnmalm per Är. JÀrnmalmen som tas upp frÄn LKAB:s gruvor fraktas med tÄg till fram till hamnarna i Narvik och LuleÄ, transporten fortsÀtter sedan vidare med bÄt till kunder runt om i vÀrlden. LKAB har utvecklat en ny malmvagn dÀr en serie pÄ över tusen jÀrnvÀgsvagnar Àr levererade av Kockums Industrier.

Prefab kontra naturlek : förvaltarens perspektiv pÄ anlÀggning och skötsel

Hur sjÀlva leken och barns utveckling pÄverkas av naturen och vÀrdet av naturlekplatser har tidigare haft lÄg prioritet inom forskningen men Àr idag ett mycket diskuterat Àmne. Genom att gamla planeringsnormer om avstÄnd, innehÄll och storlek pÄ lekplatserna har tagits bort finns en risk för att barns möjligheter till att leka utomhus minskar. Vikten av en sÀker lekplats har kommit att ta allt mer fokus. För att studera de förÀndrade förutsÀttningarna för barns utomhuslek riktar sig dÀrför detta arbete mot de skillnader i anlÀggning och skötsel som förvaltare upplever mellan naturlekplatsen och den prefabricerade lekplatsen. Inledningsvis gjordes en litteraturstudie över vad forskning och litteratur visar gÀllande barns lek.

MÀtning av partikelmassa i avgaser frÄn en dieselmotor

This master thesis was a continuation of a previous study in the diesel exhaust characterization, which is part of the academical work embedded in the EMIR-1 project. The main objective of this thesis work was to finish the installation and make the proper modifications of the particulate mass measuring system located in one of the engine test cells at KTH, in order to be able to measure the mass of the particles from the exhaust of diesel engines.This experiment requires a diluted flow sample from the exhaust that should be sent to the device that makes possible the measurement of particle mass, called TEOM. In the first stage of this project, the objective was to study and make the proper modifications in the existing KTH diluter because there were several problems to obtain a constant dilution ratio from it during tests.This modifications were made and it resulted in a great improvement in the maximum inlet and outlet flow that this diluter can handle. Therefore another modification is proposed for controlling the inlet exhaust flow so it will be possible to regulate the dilution ratio and make it constant along a wide range of engine loads and speeds.The second and most important stage was to make particulate mass measurements possible by analyzing the frequency signal from the TEOM device. The idea was to obtain the frequency of oscillation from the tapered element in the TEOM, and therefore with the proper correlations, be able to predict the particulate mass concentration in the exhaust flow from the engine.An electrical problem in the TEOM circuit was detected and corrected, so the signal that carries the frequency from the TEOM can be analyzed properly.

Victoria's Secret : MÀrket som skapade en drömvÀrld och blev till en framgÄngssaga

Victoria?s Secret grundades 1977 i Kalifornien, USA. Idag har mÀrket, som frÀmst sÀljer underklÀder, nÄtt en enorm popularitet. I USA finns det, hösten 2014, över 1 000 butiker. Företagets frÀmsta sÀtt att marknadsföra sig pÄ Àr genom dess modeshow ? The Victoria?s Secret Fashion Show - som sÀnds en gÄng per Är pÄ CBS.

Arbetsprocessen för musikvideon till Black Bride

Konkurrensen om kunderna blir allt hÄrdare och numera konsumerar vi inte bara det som Àr nödvÀndigt utan Àven ur ett nöjesperspektiv, shopping har blivit en fritidsysselsÀttning och ett sÀtt att umgÄs för mÄnga. NÀr det gÀller nöjesshopping sÄ blir sjÀlva upplevelsen och intrycken i butiken en avgörande faktor för om kunden vÀljer att handla i butiken, butikskommunikationen Àr dÀr med ett viktigt konkurrensmedel vid kampen om kunderna.Uppsatsens undersökning grundar sig pÄ att vi har besökt fyra stycken butiker som ingÄr i en specifik franchisekedja inom heminredningsbranschen. Vi ville med detta granska hur kedjan jobbar med att ge samma intryck till kunderna oavsett lÀge och placering samt hur kunderna uppfattar butiksatmosfÀren och dÀrifrÄn komma fram till vad som kan förbÀttras. Vi intervjuade ett antal besökande kunder frÄn vardera butik för att fÄ fram hur de uppfattade butiksmiljön. Vi har Àven intervjuat butikernas respektive butikschefer samt kedjans butikskommunikations ansvarige, detta för att fÄ fram hur de tÀnker och arbetar kring Àmnet butikskommunikation.VÄr uppsats bygger bÄde pÄ kvalitativ samt kvantitativ undersökningsmetod, detta anser vi har varit en fördel eftersom detta sÀkrade upp att vi fick med alla delar.

Dammen i Slottsskogen. F?rekomst och f?ruts?ttningar samt ?tg?rdsf?rslag f?r att gynna groddjur i framtida naturv?rdsarbete.

Groddjur (amfibier) ?r viktiga indikatorarter i b?de akvatiska och terrestra ekosystem, men globalt hotas denna organismgrupp av habitatf?rlust, f?rs?mrad vattenkvalitet och klimatf?r?ndringar. Stadsmilj?f?rvaltningen i G?teborg jobbar st?ndigt med att bevara biodiversiteten i den urbana parken Slottsskogen och att gynna groddjursdiversiteten ?r en del av detta arbete. Denna studie unders?ker groddjursdiversiteten i Stora dammen i Slottsskogen med syfte att kartl?gga artdiversiteten, att bed?ma dammens l?mplighet som groddjurslokal och att ge ?tg?rdsf?rslag till Stadsmilj?f?rvaltningen f?r att gynna groddjuren i Stora dammen i framtida naturv?rdsarbete. Hypotesen var att f?rekomsten av vanlig groda (Rana temporaria), vanlig padda (Bufo bufo), st?rre vattensalamander (Triturus cristatus), mindre vattensalamander (Lissotriton vulgaris) och ?tlig groda (Pelophylax esculentus) skulle observeras. N?rvaro av amfibier indikerar p? h?lsosamma ekosystem och god biodiversitet vilket ing?r i Slottsskogens m?l.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->