
Sökresultat:
1164 Uppsatser om Förspända element - Sida 21 av 78
Hur inlÀrningsstilar kan tillgodoses i vuxenutbildning
En lista med förslag pÄ metoder som kan anvÀndas inom vuxenutbildning Àr resultatet av detta arbete. Dessa metoder har tagits fram med utgÄngspunkt dels frÄn teorierna bakom Dunn & Prashnigs Arbetsstilsanalys och dels frÄn ett exempel pÄ hur kontexten ser ut inom svensk vuxenutbildning idag. En beskrivning av denna kontext har tagits fram med hjÀlp av en intervjuundersökning. I den undersökningen lÄg fokus pÄ hur deltagare och medarbetare gÄr tillvÀga i sitt arbete, hur studiemiljön ser ut, Äsikter hos deltagare och medarbetare om dagens situation och slutligen idéer om vad som skulle kunna förÀndras. De föreslagna metoderna Àr uppdelade efter Arbetsstilsanalysens sex kategorier med tillhörande element.
Parken StrÄket i HÀsselby strand : riktlinjer för parkens utveckling
I och med ombyggnationer i Stockholmsförorten HÀsselby strand
planeras det nu för en restaurering, tillgÀnglighetsanpassning och
utveckling av den befintliga vegetationen i parken StrÄket. Tidigast
hösten 2008 kommer restaureringen att pÄbörjas.
Parken stod fÀrdig vid mitten av 60-talet men uppfördes enligt stockholmsstilens ideal, vilket var rÄdande för parker som anlades
under 40- och 50-talet. VÀxtmaterialet frÄn den hÀr tiden behöver i
hög grad ses över idag med avseende pÄ bland annat funktion och
kondition, vilket ocksÄ den aktuella parken Àr i behov av.
Syftet med arbetet Àr att ge förslag pÄ riktlinjer till hur parken ska
utvecklas och dÄ med avseende pÄ de mÄl som ocksÄ föreslÄs. För att
kunna förstÄ parkens uppbyggnad och hur stockholmsstilen Äterspeglas
i parken redovisas inledningsvis historik och kulturvÀrden. För att
klargöra om parkens ingÄende element, funktioner med mera finns en
inventering- och analysdel.
.
Konsumentbeteende : En studie av hur en enskild butiks kundklubb kan pÄverka kundlojalitet
I en mindre stad rÄder det hÄrd konkurrens pÄ marknaden mellan de enskilda damklÀdesbutikerna. Detta stÀller i sin tur press pÄ butikerna att skapa en kundkrets som pÄ lÄng sikt vill vara lojal till butiken. Att erbjuda sina konsumenter en kundklubb kan vara ett sÀtt, dock Àr inte detta tillrÀckligt dÄ det idag finns det en uppsjö med kundklubbar. Faktum Àr att mÄnga kundklubbar erbjuder i stort sett likadana förmÄner till sina medlemmar. För att urskilja sig pÄ marknaden Àr det viktigt att finna den rÀtta kombinationen av ekonomiska och sociala förmÄner som passar det utvalda segmentet för den enskilda butiken.
Ittle Dew : kompakt leveldesign som heter duga
Denna rapport beskriver tvÄ nya begrepp inom speldesign; kompakt leveldesign och planerad sequence breaking. Fokus ligger pÄ kompakt leveldesign, och har definierats som att innehÄlla följande tre element: Hög rumslig desnitet, lager, och backtracking. Planerad sequence breaking definieras som en mer subtil variant av alternativa rutter. Begreppen stÄr som dels underlag för fortsatt diskussion om Àmnet, dÄ de inte förekommer i tidigare litteratur, och dels som ett sÀtt att förhÄlla sig till leveldesign som designer.Vidare beskrivs spelet Ittle Dew, vilket har skapats tillsammans med Daniel Remar i avsikt att implementera ovanstÄende koncept. Speltester visar pÄ hög grad av nöjdhet hos spelare, och implementationen anses sÄledes ha lyckats vÀl.Författaren uppmuntrar till anvÀndandet av kompakt leveldesign i andra verk, med förbehÄllet att inte tumma pÄ mer traditionella riktlinjer..
Stimulerad & observerad : En studie kring sensorisk stimuli och dess pÄverkan
The purpose of this thesis is to see how small differences in a store can affect the customer behavior. The changes consist of auditory and visual sensory cues. Since many companies today makes a lot of changes in their styling element, but without knowing how it really affects the customer behavior we thought it would be interesting to see by doing an experiment at IKEA. The study is therefore based on a quantitative research method, where theories have been described and from which hypotheses have been derived to test the theories. The experience took place at IKEA during two weeks where 5732 observations were made.The result from the experiment is that the sensory cue sight makes individuals spend more time in the environment but not creating attention.
Ledarskap och kommunikation : I samband med organisationsförÀndringar
Studiens syfte var att fÄ kunskap om förhÄllanden som kan leda till ett förÀndringsarbete som Àr lyckosamt. Det vi ville undersöka var hur en ledare ska bete sig/handla för att fÄ en lyckad organisationsförÀndring men Àven varför och pÄ vilket sÀtt kommunikationen Àr viktig vid en förÀndring?Metoden som anvÀndes var kvalitativ och vÄrt empiriska material skaffades genom intervjuer. I vÄr studie deltog fem respondenter. Genom analys av teori och intervjumaterial har vi kommit fram till slutsatsen att man mÄste ha egenskaper frÄn bÄde transformativt och transaktionellt ledarskap.
Lagen om kassaregister( lagen 2007:592) : En studie om effekterna av lagen om kassaregister och dess inverkan pÄ nÄgra krögare
Mobila verksamhetslokaler erbjuder flexibel lokalförsörjning som alternativ till permanent utbyggnad, eller under tiden som befintliga lokaler renoveras eller byggs om. Denna flexibla möjlighet anvÀnds dock i en ganska liten omfattning pÄ marknaden. För att öka lokalernas anvÀndning finns det dÀrför ett behov av en marknadsundersökning som identifierar de faktorer som kunden vÀrderar.Utredningen syftar till att fÄ fram vad kunden vÀrderar dÄ han eller hon hyr och/eller anvÀnder en temporÀr lokal, och möjligen identifiera nya element som inte finns i marknadens utbud.För att fÄ fram vÀrderingsfaktorer har en litteraturundersökning implementerats och samtidigt har 13 personliga intervjuer genomförts. Intervjuer skedde med personer som anvÀnder dessa lokaler och parallellt de som tecknat kontrakt för att hyra dessa lokaler. Studieobjekt Àr kontor, skola och förskola..
Deliberativ Praktik : ? Att skapa legitimitet genom dialog
Studien syftar till att kritiskt granska hur svensk stadsförvaltning utvecklar nya former av politisk praktik. Genom syntes av kvalitativa metoder, frÀmst observation och intervju, utförs en fallstudie av ett specifikt projekt ? ett projekt som ska utformas i dialog med det omgivande samhÀllet för att formulera en vision för det framtida kulturlivet, och som sedan ska antas av kommunfullmÀktige. Med empirisk och teoretisk utgÄngspunkt hos den administrativa enheten, de tjÀnstemÀn som ska genomföra projektet, beskrivs centrala element i genomförandet och förs en kritisk diskussion om hur detta kan förstÄs. Den teoretiska ansatsen placerar utvecklingen av nya styrformer i en bredare makrosociologisk samhÀllsutveckling vilken krÀver nya former för att upprÀtthÄlla legitimitet för offentliga institutioner; en nödvÀndighet i tider av sjunkande valdeltagande och bristande förtroende för den offentliga sektorn och dess administration.
Provokativ konst i bildundervisning : Hur sju bildlÀrarstudenter förhÄller sig tillkontroversiell samtidskonst i undervisning för grundskolans senare Är
The study shows how seven informants, all studying at a university in northern Sweden to become art teachers, perceive and relate to controversial contemporary art in the context of secondary school art education. The study is based on semi-structured interviews. The study contributes to a nuanced view of these informants opinions and thoughts regarding provocative contemporary art, in relation to the school's democratic values ??and founding mission. The seven informants' responses were compiled thematically linked to the study's purpose and issues to allow for comparisons and analysis.
Genreblandning i digitala spel
Genreblandning har de senaste fem Ären blivit en allt större del i hur datorspel designas. Den hÀr uppsatsen Àr en studie i hur genreblandning kan appliceras i en spelproduktion och hur denna produktion och dess genreblandning uppfattas av en grupp utomstÄende som sedan spelar spelet. Den blandning som studeras Àr den mellan genrerna role-playing game, dual-joystick shooter och minigolf. Resultaten frÄn den enkÀt denna grupp sedan svarar pÄ visar att genreblandning mellan de valda genrerna fungerar trots deras olikheter sinsemellan, men att det Àr mycket viktigt att spelets övriga element inte försummas till förmÄn för genreblandningen. Det framgÄr Àven att den grad till vilken de tre genrerna blandas i spelet respondenterna testar inte Àr den maximala..
Rabarber sÀljer inte?: ett arbete om att ta fram en grafisk form för ett familjeföretag
Under mitt examensarbete har jag undersökt Alterhedens Rabarberis grafiska profil. Fokus har legat pĂ„ grafisk design av etiketter för flaskor, burkar och pĂ„sar. Jag vill poĂ€ngtera att arbetet inte har handlat om att kritisera nuvarande grafisk profil, utan jag har sett den som inspiration med syfte att vidareutveckla den.Jag vill i och med examensarbetet göra Alterhedens Rabarberi mer sanna till sitt ursprung och hantverket som finns i produkten, som i dagslĂ€get försvinner i den nuvarande designen, dĂ„ deras nuvarande form har för mĂ„nga element och gör att deras Ă€rlighet i produkten inte syns pĂ„ utsidan. SĂ„ jag kĂ€nde att det som Ă€r frĂ„nvarande i etiketternas utseende, Ă€r det som produkten i burken eller flaskan Ă€r. Ărlig, rakt pĂ„ sak och sann till sig sjĂ€lv.
LyftkraftsberÀkning för vingprofiler: Virvelpanelmetoden
The problem presented in this report is that of finding a method to calculate the lift force from a single-element airfoil of arbitrary shape. A number of restrictions are used in order to simplify calculations while retaining reasonable accuracy. The problem is solved for the two-dimensional case only and no finite-wing effects are taken into account. Furthermore, inviscid and incompressible flow is assumed. The method used to solve the problem is the vortex panel method, with vortex singularities distributed over simplified airfoil geometry.
à terberÀttande av narrativa element i spel : Var ligger fokus?
UtifrÄn tanken att alla anvÀnder sig av ÄterberÀttande i sin vardag för att förmedla information undersöker det hÀr arbetet om abstraktionsnivÄn pÄ ett spel kan skifta fokuset skiftar mellan det förkonstruerade, vilket ger spelaren motivation och kontext till sina handlingar, och det emergenta narrativet, de hÀndelser som sker under spelet, i ett ÄterberÀttande av spelet. Via tvÄ versioner av ett spel, en abstrakt version utan Äterkopplingar till de förkonstruerade narrativet och en med Äterkopplingar, fick testare efter att de spelat en av versionerna göra ett kort ÄterberÀttande utifrÄn frÄgor. Testningen visade att de som spelade den abstrakta versionen gjorde mer referenser till det emergenta narrativet och de som spelade versionen med Äterkopplingar till det förkonstruerade narrativet gjorde mer referenser till det. Vidare undersökningar skulle vara att se om spelvana spelar roll för vad som hamnar i fokus under ÄterberÀttandet..
De lÀste DÄrhushjonet! : Laestadiansk ungdomsvÀckelse i Sverige 1970-1978
Föreliggande studie söker utröna vad som konstituerade den laestadianska ungdomsvÀckelsen i Sverige 1970-1978. Studien tar ett perspektiv inifrÄn vÀckelsen, och bygger pÄ i första hand pÄ ett antal kvalitativa intervjuer med centrala personer i vÀckelsen. Dessa intervjuer har utförts enligt en intervjuguide, dÀr frÄgorna kretsat runt ett antal centrala kriterier för hur vÀckelsens konstituerande element ska upptÀckas. Kriterierna vilar i sin tur pÄ teorier runt vÀckelsebegreppet. Studien finner att vÀckelsen kan sÀgas ha varit en inom-laestadiansk akademisk vÀckelse med vissa karismatiska drag.
Ett attraktivt Söder - stadsförnyelse i Helsingborg
Arbetet inleds med en teoretisk del som behandlar begreppet attraktivitet och
fysisk forms betydelse för denna. Först görs nÄgra allmÀnna reflektioner om
attraktivitet samt en genomgÄng av olika aspekter av attraktivitet. DÀrefter
görs en kunskapsöversikt med kopplingar mellan olika teorier om den fysiska
miljöns betydelse för attraktiviteten samt vad denna attraktivitet bestÄr i.
Avslutningsvis dras nÄgra allmÀnna slutsatser. DÀrefter tillÀmpas pÄ Söder det
som framkommit i den generella kunskapsöversikten.