Sökresultat:
767 Uppsatser om Förhandsgodkända sidor - Sida 41 av 52
Webbsida skapad i WordPress
Följande examensarbete gick ut pÄ att skapa en ny hemsida Ät restaurangen Tapas Bar & Deli. BestÀllaren Petter Thylin hade en stor önskan av att uppdatera layouten pÄ deras dÄvarande hemsida och att fÄ en snyggare och mer anvÀndarvÀnlig webbsida för att presentera sin restaurang.Att pÄ ett tydligt sÀtt presentera den mest relevanta informationen pÄ sidan var det som ansÄgs som det mest vesÀntliga enligt bÄde bestÀllaren och mig sjÀlv. Detta innefattade information om öppettider, adressuppgifter, kontaktuppgifter och de olika menyerna. Ytterligare krav frÄn Petter var bland annat att behÄlla deras logotyp och Àven dess gröna fÀrg. En annan viktig aspekt var att hemsidan Àven skulle fungera bra pÄ mindre skÀrmar, till exempel smartphones och surfplattor.Webbsidan utvecklades lokalt i publiceringsverktyget WordPress med hjÀlp av mjukvaran WAMPserver, vilken tillÄter den egna datorn att agera likt en webbserver.
Bild och musik i förskolan : ett medel för att utveckla barns förmÄgor?
Bild och musik Àr tvÄ estetiska former som Àr mycket framtrÀdande i förskolans verksamhet. Finns medvetenhet och förstÄelse hos pedagogerna om hur arbetet med dessa tvÄ former kan stödja barnet i dess utveckling?Studiens syfte Àr att ta reda pÄ och undersöka hurvida pedagoger pÄ olika förskolor och inom olika Äldersgrupper har en medvetenhet och ett syfte med arbetet runt bild och musik. Arbetar pedagogerna med dessa tvÄ former i ett utvecklingsperspektiv eller anvÀnds det endast som ett tidsfördriv utan nÀrmare eftertanke? Studiens forskningsfrÄgor berör hur pedagogerna arbetar med bild och musik, vad pedagogerna anser att de vill fÄ ut av arbetet med de tvÄ formerna samt vidare om de anser sig ha ett syfte med arbetet ur ett utvecklingsperspektiv.
?Postfacken dÀr nere Àr ju mer för syns skull? ? En studie av kommunikation pÄ lÀrplattformer vid skolor med en-till-en
Titel: ?Postfacken dÀr nere Àr ju mer för syns skull? ? En studie av kommunikation pÄ lÀrplattformer vid skolor med en-till-enFörfattare: Johannes Dyplin och Alexander EnglundUppdragsgivare: LÀrarutbildningsnÀmnden (LUN), Göteborgs universitet.Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen förjournalistik och masskommunikation vid Göteborgs Universitet.Termin: VÄrterminen 2011Handledare: Mathias FÀrdighSidantal: 38 sidor exklusive bilagorSyfte: Syftet Àr att undersöka hur lÀrplattformar anvÀnds för internkommunikation pÄ gymnasieskolor med en-till-en-satsningar.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer och en kvantitativ enkÀtundersökningMaterial: Fem lÀrare och en studierektor pÄ tre olika skolor, samt sammanlagt 99 eleverHuvudresultat:LÀrplattformar anvÀnds frÀmst för kommunikation via E-post och dokumentdistribution. SÀndarna och mottagarna har nÀst intill samma möjligheter för kommunikation och strukturen av denna Àr mycket lik den vi finner i ett vanligt klassrum. LÀrplattformen utesluter inte heller pÄ nÄgot vis den personliga kontakten, trots den bekvÀmlighet som finns, utan blir en kanal i mÀngden. Vilken information som fÀrdas och i vilken kanal bestÀms av sÀndaren vilket kan fÄ negativa konsekvenser för mottagaren; utan faststÀllda rutiner kan eleverna behöva anpassa sig till varje enskild lÀrares lösning, vilket kan bidra till en förvirring och omotivation.AnvÀndarnas instÀllning till lÀrplattformer över lag tycks generellt sett vara god men önskemÄl om att funktioner som ligger utanför systemet skall integreras stÄr högst pÄ listan.
Tjejers kontakter pÄ Internet ? En kvalitativ studie av unga tjejers erfarenheter av och tankar kring sociala kontakter pÄ den virtuella arenan.
Syftet med denna undersökning har varit att undersöka och fÄ förstÄelse för 16-Äriga tjejers erfarenheter av och tankar kring sociala kontakter pÄ den virtuella arenan. FrÄgestÀllningarna vi utgÄtt ifrÄn handlar om vilka erfarenheter unga tjejer har av sociala kontakter pÄ Internet, vilken betydelse dessa kontakter tillskrivs samt om tjejerna framstÀller sig pÄ olika sÀtt pÄ den virtuella arenan, och i sÄ fall hur. Empirin samlades in med hjÀlp av tvÄ fokusgruppsintervjuer med totalt 12 tjejer i 16-Ärs Älder. Fokusgrupperna genomfördes med elever frÄn en friskola i Göteborgs centrala delar. VÄra teoretiska utgÄngspunkter för analys av den insamlade empirin var Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv och Al Coopers teoretiska modell The Triple-A-Engine, vilken sedan utvecklades till modellen The Quin-A-Engine.
VET HUT! : Om möjligheter och begrÀnsningar med Àmnesövergripande tematisk undervisning för HÄllbar Utveckling
VET HUT!Om möjligheter och begrÀnsningar med Àmnesövergripande tematisk undervisning för hÄllbar utvecklingEducation for Sustainable DevelopmentPossibilities and limitations with thematic interdisciplinary education for Sustainable Development.Antal sidor: 39Att gÄ frÄn abstrakta ord till konkret handling, nÀr det gÀller realiseringen av hÄllbar utveckling, Àr en högprioriterad uppgift i dagens och framtidens globala samhÀlle. En uppgift dÀr skolan besitter en nyckelroll för att lÀgga grunden till de attityder de uppvÀxande och kommande generationerna kommer att tillÀmpa i sina vardagliga handlingar.I och med detta anser vi det av stor vikt att ifrÄgasÀtta utformandet av undervisningen i hÄllbar utveckling och vi har i denna studie undersökt lÀrarnas syn pÄ villkor för Àmnesövergripande temaundervisning i hÄllbar utveckling. DÀr vi mot bakgrund av ett av oss konstruerat exempel diskuterar möjligheter och svÄrigheter tillsammans med nio lÀrare.Konklusionen av studien visar att HUT bör ses som ett holistiskt etiskt förhÄllningssÀtt snarare Àn ett specifikt undervisningsÀmne, dÄ det i slutÀnden Àr den gemensamma insatsen som ger förutsÀttningarna för förstÄelsen av samspelet mellan ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. För att Ästadkomma detta Àr behovet stort för att i skolan praktisera den normativa undervisningsmetodiken, för att förse eleverna med kritiskt tÀnkande och förstÄelse att genom etiska och demokratiska handlingar pÄverkar det globala samhÀllet i en hÄllbar riktning.Vi konstaterar att det finns ett stort engagemang och intresse för HUT-frÄgor samt att HUT redan finns tillstor del ute i praktiken. De villkor vi funnit för temaundervisning i hÄllbar utveckling Àr att det mÄste finns ett intresse, en organisation och struktur som möjliggör samarbete och utbyte mellan elever, mellan lÀrare och mellan elever och lÀrare.
Diakoni i Sverige : diakonerna, samhÀllets stöttepelare?
Detta Àr en studie om diakonin i Sverige. Syftet med denna studie Àr att söka svar pÄ vad diakoni Àr. Vilka diakonernas arbetsuppgifter Àr? Vilka positiva och negativa sidor som detta Àmbete för med sig? Samt vilken roll och betydelse de har i och för samhÀllet. Dessutom tar jag reda pÄ om det Àr ett arbete som ses som ett kall.
Datahantering vid dynamiska webbteknologier : PHP eller ASP?
The last couple of years the use of Internet has changed in the way that the web pages can be affected of the person that uses them. Because of this dynamic Internet technology has emerged that makes it possible for a web page to receive information from a web browser. This information can then be used to affect the appearance of the page. PHP and ASP are two dynamic Internet technologies. They are integrated in HTML and are executed on the web server.
Lojalitetsplikt för styrelseledamot och VD - i perspektiv av Companies Act 2006
Styrelseledamot och VD har som uppgift att tillgodose bolagets och dess aktieÀgares intressen och dessa organ Àr dÀrmed bundna av en viss lojalitetsplikt gentemot bolaget. Grunden till bestÀmmelser angÄende lojalitetsplikten Àr att förhindra att bolagsledningen handlar i egenintresse, men att bolagsledningen skall vara lojala mot bolaget de representerar följer i Sverige mer av allmÀnna sysslomannaprinciper Àn av bolagsrÀttsliga regler. Aktiebolagslagen ger nÀmligen uttryck för denna plikt endast i ett fÄtal regler: jÀvsbestÀmmelserna och generalklausulen. Lojalitetsplikten Àr dock mer omfattande Àn sÄ och det kan uppstÄ situationer dÀr styrelseledamot eller VD fÄr möjlighet att agera i eget intresse pÄ bolagets bekostnad utan att bolaget Àr part i rÀttshandlingen. Dessa situationer berörs varken av jÀvsreglerna, generalklausulen, eller ABL i övrigt.
?Man mÄste vara vÀlformulerad, ha humor eller vara briljant? En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idén om sociala medier
Titel: ?Man mĂ„ste vara vĂ€lformulerad, ha humor eller vara briljant? - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idĂ©n om sociala medierFörfattare: Sara HĂ€gge och Sara Ă
hmanKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 38 sidor inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översÀttningen pÄverkas av olika organisationsfaktorer.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio kvalitativa respondentintervjuer samt tre kvalitativa expertintervjuerHuvudresultat: Denna studie har med hjÀlp av översÀttningsteorin undersökt hur organisationer inom marknad, civilsamhÀlle och stat arbetar med sociala medier. Studien visar att översÀttning sker olika beroende pÄ de resurser organisationerna avsatt för att arbeta med kanalerna samt hur prioriterade sociala medier Àr. Andra faktorer som pÄverkat översÀttningsprocessen Àr translatorns intresse, utbildning och erfarenhet.
Specialpedagogprogrammets syfte kontra specialpedagogers uppdrag ute pÄ fÀlten
Abstract
Arbetets art: Specialpedagogexamen 90 hp
Sidantal: 40 sidor
Författare: Hansson, Catarina & Ekberg, Camilla
Datum: 2011-05-25
Examinator: Lotta Anderson
Handledare: Lisbeth Ohlsson
Sammanfattning: Undersökningen baseras pÄ vÄrt gemensamma intresse för hur specialpedagogprogrammet stÀmmer överens med specialpedagogers uppdrag ute i verksamheterna. Undersökningen innehÄller svar frÄn intervjuade specialpedagoger kring hur de upplever sitt uppdrag. Vi har i vÄrt arbete lagt fokus pÄ specialpedagogprogrammets syfte jÀmfört med specialpedagogers uppdrag ute pÄ skolorna. Vi har Àven undersökt hur specialpedagoger upplever rektorers syn pÄ specialpedagoguppdrgaet samt specialpedagogers egen uppfattning om deras uppdrag.
Syfte: Syftet med vÄr undersökning Àr att försöka fÄ en uppfattning över hur specialpedagogprogrammet stÀmmer överens med de uppdrag specialpedagoger utför i verksamheterna. Vi vill fÄ en uppfattning om hur det specialpedagogiska uppdraget kan se sÄ olika ut.
MÄlstyrningssystem : mÄlkongruens i planeringsprocessen
Bakgrund: Under 1900-talet skedde flera teknologiska framsteg och Relevance Lost-debatten förÀndrade synen pÄ den traditionella ekonomistyrningen. De tvÄ mÄlstyrningssystemen, det balanserade styrkortet och Hoshin Kanri, anses delvis besvara kritiken samt möjliggöra för företag att implementera sina strategier. Begreppet mÄlkongruens beskrivs pÄ olika sÀtt av olika författare, varför begreppet Àr intressant att undersöka samt hur mÄlkongruens kan uppnÄs i företags planeringsprocesser.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva planeringsprocessen i mÄlstyrningssystem samt att förklara hur mÄlkongruens uppnÄs. Vidare Àr syftet att precisera begreppet mÄlkongruens samt formulera en metod för att stÀrka mÄlkongruens.Metod: För att uppnÄ uppsatsens syfte har tvÄ fallstudier gjorts med tvÄ företag som arbetat med att implementera och utveckla arbetet med ett balanserat styrkort och Hoshin Kanri. Tre intervjuer har genomförts pÄ respektive företag med personer med god insyn i och erfarenhet av arbetet med mÄlstyrningssystemen det balanserade styrkortet och Hoshin Kanri.Resultat: De bÄda mÄlstyrningssystemen Àr mycket lika.
LĂ€roboken- ett komplement i matematikundervisningen?
Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vilka för och nackdelar det finns med att lÄta lÀroboken i matematik styra undervisningen. Vi vill ocksÄ fÄ en bild av om det skulle vara möjligt att i matematikundervisningen helt eller delvis frigöra sig frÄn lÀroboken. VÄra resultat bygger pÄ litteraturlÀsning, observationer av tre lektioner i olika klasser och intervjuer av tvÄ klasslÀrare och Ätta elever i Är tre. Eleverna Àr representativa bÄde vad gÀller genusperspektivet och vad gÀller olika prestationsförmÄgor. Resultaten frÄn vÄra klassrumsbesök Àr grundade pÄ kvalitativa undersökningar.
Crossfit Göta Ett Brand Community, en Consumer Tribe eller en Consumption Subculture?
Titel: ?Man mĂ„ste vara vĂ€lformulerad, ha humor eller vara briljant? - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idĂ©n om sociala medierFörfattare: Sara HĂ€gge och Sara Ă
hmanKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 38 sidor inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översÀttningen pÄverkas av olika organisationsfaktorer.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio kvalitativa respondentintervjuer samt tre kvalitativa expertintervjuerHuvudresultat: Denna studie har med hjÀlp av översÀttningsteorin undersökt hur organisationer inom marknad, civilsamhÀlle och stat arbetar med sociala medier. Studien visar att översÀttning sker olika beroende pÄ de resurser organisationerna avsatt för att arbeta med kanalerna samt hur prioriterade sociala medier Àr. Andra faktorer som pÄverkat översÀttningsprocessen Àr translatorns intresse, utbildning och erfarenhet.
UtvÀrdering av HTML5 frÄn utvecklingsperspektiv
MÄlet med denna avhandling Àr att ge en översikt av HTML5:s möjligheter och utvÀrdera dessa frÄn ett utvecklingsperspektiv genom att stÀlla de mot tidigare lösningar. SÀllan kan nÄgot nytt introduceras utan att problem dyker upp, speciellt nÀr det gÀller webben. Problemen som ska lösas samt problemen som uppstÄr vid skiftet till det nya mÀrksprÄket granskas och detsamma gÀller lösningarna pÄ bÄda sidor. Tanken med HTML5 Àr att man ska kunna göra mer med mindre. Med andra ord ska anvÀndningen av insticksprogram för diverse uppgifter minskas, och huruvida troligt detta blir Àr en del av undersökningen.
PoÀngen med en-till-en? : Sex lÀrares uppfattningar av den personliga datorns roll i lÀrprocessen
HĂGSKOLAN FĂR LĂRANDE OCH KOMMUNIKATION (HLK) Högskolan i JönköpingD-uppsatsVĂ„rterminen 2011SAMMANFATTNINGLars JohannessonPoĂ€ngen med en-till-en?Sex lĂ€rares uppfattningar av den personliga datorns roll i lĂ€rprocessen.Antal sidor: 40En trend i skolans teknikutveckling Ă€ren-till-en, vilket innebĂ€r att varje elev fĂ„r en egen bĂ€rbar dator att dis-ponera för skolarbete. MĂ„nga skolor har eller planerar en-till-en-satsningar och det finns stora förvĂ€ntningar pĂ„ resultaten. Nya förhĂ„llanden i en verksamhet innebĂ€r förĂ€ndringar och dessa Ă€r viktiga att undersöka och beskriva. Det behövs ökad kunskap om hur en-till-en pĂ„verkar elevernas lĂ€rande, lĂ€rarnas undervisning och de effekter som en-till-en för med sig.