Sök:

Sökresultat:

4281 Uppsatser om Föräldrars erfarenhet - Sida 47 av 286

MotsÀttningar i blandÀktenskap : en deskriptiv studie av Àktenskap mellan personer med olika religiös och kulturell bakgrund

Kan kÀrleken övervinna religionen? Min frÄgestÀllning har varit: Kan blandÀktenskap fungera trots de olika motsÀttningarna som finns mellan olika religioner och kulturer?Den metod jag har anvÀnt mig av Àr kvalitativ metod, frÀmst fenomenografisk metod baserad pÄ intervjuer. SjÀlva tillvÀgagÄngssÀttet har skilt sig Ät eftersom jag anvÀnt mig av olika typer av material sÄsom litteratur, Internet och heliga skrifter. Jag har ocksÄ intervjuat personer som befinner sig i ett blandÀktenskap/relation samt personer i ledande stÀllning i församlingarna. Jag har letat efter tidigare forskning i Högskolan i GÀvles databaser, men mycket av mitt arbete har haft sin utgÄngspunkt i egen erfarenhet samt i en dokumentÀr som visades pÄ SVT1 (Inte som min syster).Uppsatsen syftar till att ge en inblick i och belysa hur de tvÄ olika religionerna, kristendom och islam Àr uppbyggda samt ge en förklaring till olika begrepp som förknippas med blandÀktenskap.

Klinisk erfarenhet och patienten i centrum

Syftet Àr att undersöka hur sjuksköterskor kan gÄ tillvÀga nÀr de bedömer behov av och utför postoperativ smÀrtbehandling: vilka brister som kan förekomma samt belysa de faktorer som utgör en god postoperativ smÀrtbehandling. Metoden Litteraturstudie, sökandet av artiklar har gjorts i databaserna: Pubmed, Elin, Cinahl och Academic search.. Resultat Sex teman framkom: Bedömning och utförande, smÀrtlindring i förebyggande syfte, preoperativ information, avbrott i smÀrtbehandling, kulturella olikheter och effektiv smÀrtbehandling. Kommunikationen, multidisciplinÀrtarbetssÀtt och fasta rutiner visade sig vara viktiga komponenter i den postoperativa smÀrtbehandlingen. Mer kunskap kring och om smÀrtbehandling bör ingÄ i grundutbildningen av sjuksköterskor.

LÀs- och skrivproblematik i skolan - upptÀckt och tidiga insatser

ProblemomrÄde Att kunna lÀsa och förstÄ vad man lÀser Àr viktigt för att man som elev ska nÄ framgÄng i skolans alla Àmnen. Det Àr ocksÄ fÀrdigheter som Àr nödvÀndiga för att delta i samhÀlles demokratiska processer. I vÄr digitaliserade vÀrld Àr skriftsprÄket viktigt och de allra flesta arbeten förutsÀtter en god lÀsförmÄga. I skollagen stÄr det att utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hur anvÀnder dÄ pedagogerna den beprövade erfarenheten för elever i behov av stöd i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen? Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med undersökningen var att fÄ en bild av hur pedagoger, i förskoleklass och i de tidiga skolÄren, uppfattar stöd och tidiga insatser för lÀs- och skrivsvÄrigheter.

Gymnasieelevers erfarenhet av studieteknik

SyfteStudiens syfte Ă€r att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever pĂ„ högskoleförberedande gymnasieprogram. UtifrĂ„n styrdokument diskuteras Ă€ven om gymnasieskolan ges förutsĂ€ttningar för att kunna ge alla elever en bra studieteknik, samt konsekvenser av detta.TeoriForskningsansatsen Ă€r inspirerad av fenomenografi eftersom syftet med arbetet Ă€r att upptĂ€cka variationer i elevers uppfattningar kring studieteknik. Inom fenomenografin utgĂ„r man ifrĂ„n olika sĂ€tt att förstĂ„ samt erfara olika fenomen och perspektivet Ă€r av andra ordningen. Även specialpedagogiska perspektiv har inspirerat arbetet sĂ„ som dilemma- samt det kritiska perspektivet.MetodStudien har en kvalitativ ansats och datainsamlingen skedde via halvstrukturerade intervjuer med elever pĂ„ gymnasieskolans högskoleförberedande program. Nio elever intervjuades och efter det analyserades svaren i syfte att hitta olika uppfattningar samt eventuella gemensamma nĂ€mnare.ResultatResultatet visar pĂ„ stora skillnader i respondenternas erfarenhet av studieteknik.

MÄllös eller mÄl med mening. Respons(situationen) efter muntlig framstÀllning

Uppsatsen, som har en kvalitativ ansats, syftar till att lyfta fram den beprövade erfarenhet som sex lÀrare frÄn ungdomsskolan har frÄn sitt arbete med muntlig framstÀllning och den respons de ger eleverna pÄ framstÀllningen. SvÄrigheten med att ge respons ligger oftast i att som lyssnare upptÀcka allt fler sprÄkliga uttrycksformer pÄ olika nivÄer i innehÄll och form i det som framförs. All muntlighet har sin teoretiska grund i retoriken och i denna finns tanke- och arbetsmodeller som kan anvÀndas bÄde som pragmatiska handlingsteorier och som analysverktyg i interaktionen mellan lÀrare och elev. I retoriken finns det metasprÄk man ofta saknar nÀr man skall kommunicera muntlighet..

IdrottslÀrares erfarenhet av undervisning i bollspel : en jÀmförelse av tre olika undervisningsmodeller i bollspel

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet har varit att beskriva lÀrares erfarenhet och upplevelse av tre olika modeller för bollspelsundervisning med fokus pÄ elevers lÀrande och delaktighet. FrÄgestÀllningarna var följande: Hur upplever lÀrarna att arbeta med de tre modellerna? Vilka för- och nackdelar kÀnner lÀrarna att de tre olika modellerna fÄr för undervisningen i bollspel? Hur och nÀr passar de tre olika modellerna i undervisningen? Vilken syn har lÀrarna pÄ delaktighet i bollspel och upplever de att nÄgon undervisningsmodell fungerar bÀttre nÀr det gÀller att skapa delaktighet? Vilka vÀrden finns i bollspel i skolan och hur utvecklas dessa med hjÀlp av de tre modellerna?MetodIdrottslÀrare frÄn tre olika skolor har under tio veckor fÄtt prova att undervisa tre skolklasser per skola utifrÄn tre olika undervisningsmodeller i bollspel. De tre skolklasserna har vid tio tillfÀllen per klass fÄtt undervisning enligt olika undervisningsmodeller. En grupp har undervisats genom förövningar och pedagogiska regler, en grupp har undervisats genom pedagogiska regler och den tredje gruppen har undervisats genom spel utan vare sig förövningar eller pedagogiska regler.

Skiftarbete i drömfabriken : sömnens betydelse för god hÀlsa vid skiftarbete

Som nybliven polis kommer de allra flesta att börja arbeta pÄ en ordningsavdelning och dÀr börja med skifttjÀnst. Majoriteten av nyblivna poliser saknar erfarenhet av skifttjÀnst och den problematik som kan uppstÄ. Ett liv med skifttjÀnst stÀller mycket större krav pÄ individen vad gÀller kost, sömn och kÀnnedom om sig sjÀlv. Det som ofta pÄ problematiskt Àr de oregelbundna tiderna och att fÄ tillrÀckligt med sömn. MÄnga negligerar sitt behov av sömn och arbetar sÄ att sÀga pÄ ?förbrukad tid?.

FörÀldrars och pedagogers syn pÄ integrering av barn med Downs syndrom

Syftet med den hÀr studien Àr att ta del av nÄgra förÀldrars och pedagogers tankar kring integrering av elever med Downs syndrom i grundskolans verksamhet. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta personer, fyra förÀldrar och fyra pedagoger. Intervjuerna har genomförts i tvÄ olika kommuner. UtifrÄn genomförda intervjuer framkommer det att alla deltagare Àr av den uppfattningen att integrering fungerar bra och pÄverkar eleverna positivt. BÄde förÀldrar och pedagoger Àr av Äsikten att den integrering de har erfarenhet av har fungerat nÀstintill optimalt.

Systemutveckling och Dialogseminarium : Kunskaps- och erfarenhetsutveckling som en integrerad del i systemutvecklingsprocessen och verksamhetsutvecklingen

Att utveckla IT-system som löser de problem det Àr Àmnat att lösa Àr en förutsÀttning för systemutvecklingen. Trots att detta kan ses som en sjÀlvklarhet samt att forskning sker inom omrÄdet klarar inte verksamheterna, som utvecklingen ser ut idag, alltid av att lösa detta problem (Standish Group 1994; Standish Group 2003). Andra exempel pÄ problem som kan finnas i ett systemutvecklingsprojekt Àr dÄlig kommunikation i projektgruppen, otydliga mÄl inom den, dÄlig grund att stÄ pÄ och att en helhetsbild av verksamheten saknas (Goldkuhl & Röstlinger 1988). Vi har tagit fram en alternativ lösning för att tillgodose dessa behov, vilket erbjuder ett alternativt arbetssÀtt med avsikt att minska risken för att dessa problem uppstÄr. Vi presenterar ett arbetssÀtt som utgÄr frÄn metoden Dialogseminarium, en metod för kunskaps- och erfarenhetsutveckling, vilken har som huvudsyfte att:? Etablera ett gemensamt sprÄk? Skapa en yrkespraxis? Utveckla ett reflektivt och analogiskt tÀnkande? Bygga kunskap? Utveckla erfarenhetsbaserade kunskaperI det presenterade arbetssÀttet anvÀnds Dialogseminariet i början och slutet av systemutvecklingsprojekt samt som ett moment inför och mellan dess olika systemutvecklingsfaser dÀr de bÀst lÀmpar sig att anvÀndas.

LÀrares metoder : En studie om hur en lÀrare omvandlar en metod för lÀs- och skrivinlÀrning med hjÀlp av datorer till sin egen

AnvÀndandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) Àr nÄgot som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjÀlp av datorer skriver sig till lÀsning Àr nÄgot som uppmÀrksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till lÀsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). Syftet med denna undersökning har varit att studera hur en lÀrare omvandlar Arne Tragetons metod till sin egen, vilka val lÀraren gör, vad som pÄverkar dessa val och var lÀraren fÄr informationen ifrÄn. I den tidigare forskningen tas det upp att en lÀrare stÀndigt bör söka kunskap om sina egna metoder och vara medveten om att det pÄgÄr en stÀndig lÀrprocess. En lÀrarens erfarenheter och kunskaper om undervisningsmetoder pÄverkar elevernas inlÀrning och utveckling. Det bör enligt Alexandersson finnas en medvetenhet hos lÀraren om den egna handlingen i undervisningen.

4-5 Äringars vardagsförestÀllningar om regn, moln och vattnets kretslopp

Syftet Àr att undersöka vilka vardagsförestÀllningar 4-5 Äringar har om ett naturvetenskapligt fenomen för att kunna utgÄ frÄn denna i undervisningen. De förestÀllningar eleven har om omvÀrlden utvecklas av erfarenhet och Àr svÄra att Àndra pÄ utan pedagogens hjÀlp. Studien bygger pÄ teckningar och samtal om regn och vattnets kretslopp med 10 förskolebarn. Mer Àn hÀlften av barnen svarar att regn Àr vatten, och flera barn kopplar mörka moln och Äska till regn. De har ocksÄ en god uppfattning om vattnets kretslopp utan att anvÀnda naturvetenskapliga begrepp. Flera av barnen har liknande vardagsförestÀllningar som skolbarn i Äldrarna 9 Är och uppÄt..

Konsulters pÄverkansmöjlighet under införandet av ett affÀrsystem : En utredning av konsulters egenskap att pÄverka utifrÄn variablerna legitimitet, angelÀgenhet och makt

VÀl fungerande affÀrssystem utgör idag en viktig del i företag och organisationers verksamhet. TyvÀrr Àr systemen som regel komplexa varför risken för problem och misslyckanden Àr uppenbara. DÄ tillrÀcklig kunskap och erfarenhet frÄn implementeringsarbeten dessutom ofta saknas i organisationer kontrakteras inte sÀllan externa konsulter för att bidra med hjÀlp. Att försöka underlÀtta ett implementeringsarbete genom att involvera externa konsulter kan dock skapa svÄrigheter av olika slag t.ex beroende pÄ en komplex relationsbild mellan konsulten i frÄga och klientorganisationens ingÄende aktörer.Denna studie antar en kvalitativ forskningsinriktning dÀr datainsamlingen skett genom ett antal semistrukturerade intervjuer med externa konsulter vars arbete involverar implementering av affÀrssystem. Studiens syfte Àr att undersöka vilka möjligheter externa konsulter anser sig ha att pÄverka implementering beroende pÄ sin positionering i relation till klientorganisationen och dess olika ingÄende parter.Analysarbetet baseras pÄ Mitchell et al.Žs (1997) Stakeholder-teori, dÀr attributen makt/inflytande(P), legitimitet (L) och angelÀgenhet (U) anvÀnds för att positionera konsulterna.

Hur vet du vad jag kan? : En intervjustudie om kunskapsbedömning med sex lÀrare för grundskolans Är 1-3

SammanfattningDetta arbete handlar om lÀrares bedömningsarbete i grundskolans Är 1 t.o.m. 3 och gÄr Àven igenom betydelsen av begreppet kunskap. FrÄgan om vad som Àr kunskap Àr svÄr att besvara, mycket pÄ grund utav att svaret stÀndigt har förÀndrats genom historien. Vad kunskap innebÀr skiftar beroende pÄ omstÀndigheterna och med kunskapsbegreppets innebörd som grund för bedömningen av kunskap sÄ innebÀr detta att det har kommit att utvecklas ett flertal metoder och teorier för hur denna bedömning ska göras och vad som ska ingÄ. Förutom att lÀrarna ska veta vad kunskap Àr och vilken kunskap som ska bedömas hos eleverna ska de dessutom ha kunskap om hur denna kunskap bildas för att kunna planera sin undervisning utefter bedömningarna.Syftet med studien Àr att belysa yrkesverksamma lÀrares förstÄelse för kunskapsbegreppet samt hur de gör i sin bedömning av elevers kunskaper.

2000-TALETS NATTFJÄRILAR - En kvalitativ studie om konstruktioner kring personer som sĂ€ljer sexuella tjĂ€nster

Detta Àr en kvalitativ studie som syftar till att uppmÀrksamma de konstruerade bilder som finns av personer som sÀljer sexuella tjÀnster samt hur dessa förhÄller sig till varandra och pÄverkar det sociala arbetet. Undersökningen belyser tre olika perspektiv; sexsÀljares, yrkesverksammas inom socialt arbete och samhÀllets. Genom intervjuer lyfts tankar, kÀnslor och attityder fram kring vad det kan innebÀra att sÀlja sexuella tjÀnster. Sammanlagt har elva personer medverkat i studien varav fem har personlig erfarenhet av att sÀlja sexuella tjÀnster och sex personer har erfarenhet av arbete med prostitutionsfrÄgor inom socialt arbete. För att belysa de olika konstruktionerna utifrÄn ett samhÀllsperspektiv har artiklar och litteratur i anknytning till Àmnet studerats.

AnvÀndningsfallsmetodikens tillrÀcklighet i kravhanteringen

Denna uppsats behandlar frÄgan huruvida anvÀndningsfallsmetoden klarar av att fÄnga upp alla de krav som behöver tas fram under ett systemutvecklingsprojekt. Rapporten undersöker ocksÄ vilka metoder som en utvecklare eventuellt behöver anvÀnda för att fÄ med samtliga krav, tillsammans med bakomliggande motiv. Undersökningen utfördes gentemot tre större systemutvecklingsföretag. Rapporten konstaterar att anvÀndningsfallsmetoden Àr vÀl lÀmpad för att fÄnga funktionella krav, men den fungerar sÀmre nÀr det gÀller hanterandet av icke-funktionella krav. För att lösa detta dilemma har företagen valt att utveckla egna metoder i denna del av kravfÄngsten, men betonar att kravfÄngarens erfarenhet och praktiska kunskap Àr en ovÀrderlig tillgÄng under kravfÄngsarbetet.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->