Sök:

Sökresultat:

830 Uppsatser om Födoämnesöverkänslighet - Sida 29 av 56

Teckning som metod, förhÄllningssÀtt och reflektionsmöjlighet

Med tecknandet och teckningen som huvudsaklig metod och uttryck har begreppsom nÀrvaro och frÄnvaro, intensitet, koncentration och lyhördhet blivit de mestrelevanta i beskrivandet av mitt arbete. LikasÄ Àr det precisa utförandet mitt sÀtt attformulera mig rent visuellt, dÀr varje avvÀgning och val Àr betydelsebÀrande för bÄde utformningen och för uppfattandet av det som slutligt verk. UtifrÄn min dragning till det abstrakta som finns i, eller vÀcks av, en tanke eller ett fenomen Àr tecknandet ett sÀtt att nÀrma mig och skapa en egen version och relation till verklighetens komplexitet. Ett nÀrmande som innebÀr ett fysiskt möte men ocksÄ ett intuitivt och intellektuellt grundat processarbete. LÄngsamheten som mitt tecknande bygger pÄ och den materialitet och upprepningsmöjlighet som inbegrips Àr ocksÄ viktigt.

Mottagande av nyanlÀnda elever : En studie av mottagande och resurser pÄ tvÄ olika skolor

Syftet med denna uppsats Àr att försöka finna vad som Àr kÀnnetecknande för ett satiriskt framstÀllningssÀtt, och sÀtta det i relation till det som jag ser som karakteristiskt för Marjaneh Bakhtiaris framstÀllningssÀtt i romanen Kalla det vad fan du vill (2005). Numera ses satir som ett genreöverskridande begrepp som mer betecknar en ton eller ett förhÄllningssÀtt Àn en tydligt avgrÀnsad genre. Det finns dock vissa Äterkommande kÀnnetecken för vad som anses som satir, nÀmligen förekomsten av nÄgon form av samtidskritik, komiska inslag och ironi. Vidare skildras Àven det satiriska verkets karaktÀrer i regel som typer eller karikatyrer och bibehÄller sina karaktÀrsdrag genom berÀttelsens gÄng. Vid en analys av Kalla det vad fan du vill har jag funnit att Bakhtiaris framstÀllningssÀtt i detta verk överlag stÀmmer vÀl överens med ovan beskrivna karaktÀrsdrag för satir.

Massbilismen - MÀnniskans frihet eller egoism : En analys av bilanvÀndningens konsekvenser

Uppsatsens syfte Àr att analysera de konsekvenser som bilanvÀndningen medför idag, med koncentration pÄ Stockholms innerstad. FrÄgestÀllningarna behandlar problematiken i planeringen, vilka möjligheter det finns och vilka ÄtgÀrder som planeras och genomförs idag för miljövÀnligare bilanvÀndning. Uppsatsens underlag har utgÄngspunkten i forskning och olika planeringsarbeten samt en kvalitativ studie. Intervjuer har genomförts med Stadsbyggnadskontoret, NaturvÄrdsverket, Trivector Traffic och Miljöförvaltningen. Materialet hÀrstammar frÄn Sverige, England, Australien, USA, Canada och Lettland samt SCAFT och flera statliga verk.

Utgör miljöförekomsten av diklofenak och ibuprofen en risk för vattenlevande organismer?

I Sverige Àr kommunerna ansvariga för planeringen genom det kommunala planmonopolet. I och med att mÀnniskor blir allt mer rörliga suddas grÀnserna ocksÄ ut allt mer. Kommunerna tvingas Àndra sina rutiner och se pÄ exempel, för att lÀra sig hur planeringen över grÀnser gÄr till. Flera faktorer och aktörer pÄ lokal, regional, och nationell nivÄ pÄverkar hur den regionala planeringen ser ut.I landskapssammanhang Àr det en nödvÀndighet att planera över grÀnser, och efterfrÄgan av planeringsstrategier över grÀnser vÀcker behovet av större regioner, dÀr gemensamma strategier kan ange ramarna.Genom studier av litteratur som tar upp exempel pÄ regionalplanering i olika skalor och definitioner av aktörer och begrepp, ges i den hÀr uppsatsen en bild avhur regional planering fungerar idag. Litteraturen Àr hÀmtad frÄn EU?parlament, Sveriges Regering och Riksdag samt bÄde statliga verk och andra organisationer som beskriver sina och andras roller inom planering som försiggÄr över grÀnserna..

"Man mÄste leva sÄ man blir vÀn med döden" : Om döden i fyra av Astrid Lindgrens verk

Uppsatsens syfte Àr att studera portrÀtteringen av nationell identitet i Don DeLillos Falling Man och Amy Waldmans The Submission i förhÄllande till efterverkningarna av 9/11. Studien utgörs av undersökande och jÀmförande analyser av romanerna utifrÄn ett litteratursociologiskt samt postkolonialt perspektiv med fokus pÄ nationalism, religion och commemoration.  Studien har presenterat hur amerikansk identitet har ifrÄgasatts och problematiserats i romanerna Falling Man och The Submission, och visat hur religion, commemoration och nationalism hÀnger samman med den amerikanska identiteten. En identitet som visat sig förÀnderlig och problematisk i efterverkningarna av 9/11. Studien har ocksÄ kunnat visa att böckerna inte Àmnar att lyfta fram en gestaltning av identitet som nÄgot allenarÄdande eller fast, utan att de istÀllet visar hur identitet stÀndigt förÀndras och skiljer sig frÄn karaktÀr till karaktÀr, genom problematiserandet kring tillhörighet, trygghet och trauma..

Varför vatten? : En studie om förekomsten av temat vatten i fyra verk skrivna av John Ajvide Lindqvist

Den hÀr uppsatsen undersöker vilka modellÀsare (tÀnkta lÀsare) som skapas genom verbprocesserna knutna till pronomenen du och dig i Pensionsmyndighetens broschyr Du bestÀmmer sjÀlv ? NÀr du vill ta ut pension. Svaren pÄ forskningsfrÄgorna ?Vad gör du??, ?Vem Àr du?? och ?Hur blandas de olika du:na om de Àr flera?? har besvarats med hjÀlp av en analys utifrÄn den funktionella grammatikens verbprocesser samt modellÀsarbegreppet. Resultatet visar att broschyrens du inte syftar pÄ samma person hela vÀgen, utan skapar 60 olika modellÀsare som blandas och vÀxlar texten igenom.

Siri Derkert och skisserna till SverigevÀggen

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka Siri Derkerts SverigevÀggen 1967-69, frÀmst genom att studera skisserna till verket. Derkert gjorde vÀldigt mÄnga skisser pÄ familjemedlemmar, vÀnner och andra nÀrstÄende och detta blev en kraftkÀlla som anvÀndes mot en pressande omvÀrld. Alla de skisser hon gjorde och sparade kunde hon senare plocka fram för att anvÀnda till olika verk och sammanhang. Till SverigevÀggen finns ett mycket omfattade skissmaterial som i viss mÄn bygger pÄ ÄteranvÀnda skisser, bland annat pÄ kursdeltagare frÄn Fogelstad, dÀr Àven Derkert var deltagare vid ett flertal tillfÀllen. Derkerts portrÀttskisser Àr vÀldigt abstraherade och det kan vara svÄrt att se vilka de förestÀller.

Att lÀsa eller att inte lÀsa - Fem lÀrare om hur de tolkar samma mÄl

Skolan styrs av styrdokument vilka alla lÀrare mÄste anpassa sin undervisning efter. I dessa finns emellertid ett tolkningsutrymme, och syftet med denna studie Àr att klarlÀgga hur ett antal lÀrare i svenska tolkar och arbetar med ett av mÄlen frÄn kursplanen i detta Àmne. Genom att belysa hur en liten del av det regelverk som omger skolan kan tolkas kan förstÄelsen för vad det innebÀr att arbeta efter nationellt stÀllda mÄl och kriterier öka. För att Ästadkomma detta intervjuades fem lÀrare, alla frÄn samma skola, angÄende deras syn pÄ uppnÄendemÄlet att kunna lÀsa, reflektera över och sÀtta in i ett sammanhang nÄgra skönlitterÀra verk och författarskap med betydelse för mÀnniskors sÀtt att leva och tÀnka. Resultatet av intervjuerna visar pÄ en viss spridning i hur mÄlet uppfattas dÄ alla lÀrare exempelvis inte menade att mÄlet i sig innebar nÄgot krav pÄ lÀsning.

PÄ luffen : för att undersöka publika landsbygdsrum

Det Àr inte som att lÀsa en deckare, det finns ingen löst gÄta beskriven pÄ skriftens sista sidor. LÀser man delar av den hÀr skriften deltar man i delar av ett sammanhang. Jag föreslÄr att man lÀser den som en upplevelse. Mening skapas mellan delarna, mellan raderna, den blir till i mellanrummet. För att kunna lÀsa mellan raderna mÄste man först lÀsa raderna. DÄ Àr det möjligt att det jag vill berÀtta kan förmedlas. Varje del i den hÀr texten har egen mening.

Modern gnosticism och New Age : en jÀmförande studie

FörhÄllandet mellan modern gnosticism och New Age har visat sig vara oklar i den aktuella akademiska diskussionen. I denna studie gjordes ett försök att bringa en större ordning i denna aktuella akademiska diskussion. Huvudsyftet var att jÀmföra modern gnosticism och New Age utifrÄn nÄgra valda verk, och se vilka likheter och skillnader som fanns. Metoden som anvÀndes var deskription och komparation. Studien visade att det fanns bÄde likheter och skillnader.

Emmy Noether (1882-1935): kollegorna och matematiken

Det hÀr arbetet bestÄr av tvÄ delar, en biografisk och en matematisk, innehÄllsmÀssigt förekommer det dock viss överlappning. Hela Emmy Noethers liv handlade om matematik, i familjen fanns det matematiker, hennes vÀnner var matematiker och det Àr ocksÄ troligt att hennes tankar och kÀnslor kretsade kring matematiken. I alla fall har hon (sÄ vitt jag vet) inte efterlÀmnat nÄgra dagböcker eller brev som skulle tala för motsatsen. Det blir alltsÄ omgivningens bild av henne som fÄr spegla den biografiska delen av uppsatsen. Den matematiska delen Àr i sin tur uppdelad i tvÄ delar.

Upplevelser av att vara nÀrstÄende till en person med Alzheimers sjukdom : Litteraturstudie baserad pÄ sjÀlvbiografiska verk

NÀr en familjemedlem drabbas av Alzheimers sjukdom förÀndras hela livssituationen för de nÀrstÄende. För att kunna ge en individanpassad omvÄrdnad med god kvalitet för personer med Alzheimers sjukdom krÀvs en bra samverkan mellan sjuksköterskan och de nÀrstÄende. Genom att fÄ en ökad förstÄelse och kunskap om de nÀrstÄendes upplevelser har sjuksköterskan möjlighet att möta de nÀrstÄendes behov och stödja dem i vÄrdarrollen. Syftet med studien Àr att belysa upplevelsen av att vÄrda en person med Alzheimers sjukdom i hemmet. Metoden utgÄr frÄn Lundman och Graneheims kvalitativa innehÄllsanalys dÀr tre sjÀlvbiografier granskas och analyseras.

Bildsamtalets komplexitet : Hur elever pÄ det estetiska programmet upplever att det Àr att samtala om sina bildarbeten

Fallstudien Àr en undersökning om hur gymnasieelever pÄ det estetiska programmet, med inriktning bild och form, upplever att det Àr prata om sina bildarbeten. I och med Gy11 Àr ett av kunskapskraven att eleverna muntligt ska kunna tolka, analysera och bedöma sina egna och andras verk. Genom intervjuer med eleverna vill studien visa hur bildsamtalen upplevs ur tvÄ perspektiv. Dels hur eleverna upplever att det Àr att prata om sina egna och andras bildarbeten, i förhÄllande till sitt eget skapande och lÀroprocess, och dels hur eleven upplever bildsamtalen ur ett bedömningsperspektiv. Forskningsmetoden Àr kvalitativ med vikten pÄ orden för att fÄ en förstÄelse kring hur eleverna uppfattar bildsamtalen.

Tankar och upplevelser kring Astrid Lindgrens litteratur idag

Vi har valt att undersöka hur barn och en pedagog pÄ förskola, elever och en pedagog pÄ skola upplever att det Àr att lÀsa och lyssna till Astrid Lindgrens berÀttelser idag. Vi ville ocksÄ försöka se om Astrid Lindgrens litteratur Àr aktuell, om den lÀses i hem och skolor idag. Syftet med vÄr undersökning Àr att se hur barn, elever och pedagoger uppfattar Astrid Lindgrens litteratur idag och om man utifrÄn ett historiskt perspektiv och en historisk medvetenhet kan arbeta med Astrid Lindgrens litteratur. Resultatet i vÄr undersökning grundar sig pÄ de observationer, samtal och intervjuer vi har utfört med barn, elever, pedagoger och en bibliotekarie. Vi har jÀmfört resultaten i de olika undersökningsgrupperna och försökt att utlÀsa upplevelsen av att lÀsa Astrid Lindgrens litteratur.

Är manöverkrigsföringen ett nytt pĂ„fund eller tillĂ€mpats förr? : TillĂ€mpade Rommel manöverkrigsföring vid slaget om Kobarid?

Orsaken till att jag har valt just detta anfall som Rommel genomförde i det tolfte slaget Àr att det Àr fascinerande och banbrytande hur löjtnanten Rommel med sin lilla enhet utmanövrerar stora delar ur den italienska armén.  Metoderna jag har valt Àr deskription och fallstudie dÄ jag anser att just dessa tvÄ lÀmpar sig vÀl dÄ en mindre del ur nÄgot stort ska ÄterberÀttas. Det jag vill ta reda pÄ Àr om Rommel anvÀndes sig av det vi idag kallar för manöverkrigföring eller om det Àr nÄgot nytt vi har skapat för att ha ett namn. För att fÄ kunskap om slaget och fördjupad kunskap kring de olika teorierna har jag lÀst in mig pÄ de olika doktrinerna som svenska försvarsmakten har och Àven litterÀra verk kring Rommels deltagande i slaget. Slutligen har jag analyserat de olika fakta och dragit slutsatser kring Rommel och huruvida Rommel anvÀnde sig av dem eller inte. Det jag har kommit fram till Àr att Rommel anvÀndes sig av manöverkrigsföring under slaget vid Kobarid..

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->