
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 61 av 3126
Syrgasdelignifiering av magnesiumbaserad sulfitmassa med magnesiumbaserad alkali
Syftet med arbetet var att undersöka hur olika reaktionsbetingelser skulle pÄverka syrgasdelignifieringen av en sur sulfitmassa. De betingelser som undersöktes var utbyte, slut-pH, viskositet och kappatal. Massan som anvÀndes kom frÄn Nordic Paper Seffle och alkalit som anvÀndes var magnesiumoxid. Syrgasdelignifiering av massan gjordes i autoklaver i ett PEG bad dÀr tid, temperatur och alkalisatser varierades.Resultaten visar att alla utbyten lÄg mellan 90-97% och att Àven de mest aggressiva betingelserna bara gav en viskositets reduktion pÄ 260 enheter, motsvarande 19% av den totala viskositeten.Slut-pH för syrgasavluten hamnade mellan 6,5-9,4 beroende pÄ alkalimÀngd och temperatur under delignifieringen. Slut-pH minskade nÀr mÀngden alkali hölls konstant men temperaturen varierades mellan 110-140°C.Kappatalet för massan kunde effektivt reduceras frÄn ett startvÀrde pÄ 23,4 till ett slutvÀrde pÄ under 5 med en temperatur pÄ 140°C, alkalisats pÄ 10 kg/ODT och en tid pÄ tvÄ timmar utan större förluster av vare sig viskositet eller utbyte.En ovanligt resultat som upptÀcktes under arbetet var att delignifieringen tappade i effektivitet med ökad alkalimÀngd och detta samband gÀllde vid alla betingelser.En teori om detta kan vara att jonstyrkan i lösningen gör att fibrerna i massan drar ihop sig och att syrgasen fÄr svÄrare att reagera med ligninet..
Intern kontroll - FörstÄelse-en del av kontrollmiljön
Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har Àgt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, Ättonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det Àr i hög grad de anstÀllda som utför kontrollmomenten och dÀrför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstÄr de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte Àr att för de personer som Àr ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstÄs av personalen.
Underpresterande elever med hög potential : SÀrbegÄvning och sÀrskilda förmÄgor i matematik
LÀrare har ett ansvar att stötta sÀrbegÄvade elever och elever med sÀrskilda förmÄgor i matematik, ofta förvÀntas de klara sig sjÀlva. Skollagen fastslÄr dock att "den [utbildningen] ska frÀmja alla barns och elevers utveckling och lÀrande" (SFS 2010:800, kap 1, 4 §), alltsÄ att alla har rÀtt att utvecklas efter sin förmÄga. Syftet med denna litteraturstudie Àr att undersöka vad forskning sÀger om dessa elevers egenskaper, behov och vad som pÄverkar deras prestation. Studien visar att sÀrbegÄvade elever och elever med sÀrskilda förmÄgor behöver utmaning för att motiveras och prestera efter sin potential. MÄnga faktorer verkar ocksÄ pÄverka motivation och prestation, bland annat sjÀlvförtroende, kÀnsla av ansvar, verklighetsbaserade uppgifter, lÀraren, vÄrdnadshavare och Àven den fysiska klassrumsmiljön.
Lika men ÀndÄ olika : En jÀmförelse mellan traditionella förskolor och I Ur och Skur-förskolor om begreppet utomhuspedagogik
I detta examensarbete granskas den pedagogiska verksamhet som bedrivs utomhus. Syftet med denna studie Àr att öka kunskapen om vad lÀrare vid traditionella förskolor respektive I Ur och Skur-förskolor uppfattar karakteriserar deras pedagogiska verksamhet som bedrivs utomhus. Metoden som valts Àr samtalsintervjuer som genomförts med sju lÀrare, tre traditionella och fyra I Ur och Skur. Resultatet visar att lÀrarna benÀmner sin utomhusverksamhet pÄ olika vis, men att det finns en medvetenhet bland alla om vad begreppet utomhuspedagogik innebÀr. Den stora skillnaden Àr att lÀrarna vid de traditionella förskolorna inte anser att de arbetar med utomhuspedagogik medan lÀrarna pÄ I Ur och Skur-förskolorna anser att de gör det.
En individ tar form : - olika identitetsskapande processer under barn- och ungdomsÄren
Denna antologi tar upp barn och ungdomars livsvillkor i nutid och belyser identitetsskapande i olika sammanhang. Vi utgÄr ifrÄn att den identitetsskapande processen i stor utstrÀckning pÄverkas av social interaktion. Alla har vi belyst olika aspekter av vardagliga sociala sammanhang som kan vara betydelsefulla för barn och ungdomar. VÄra fyra studier omfattar skolelevers identitetsutveckling frÄn lÄgstadiet till gymnasiet.Den första delen i antologin innefattar barn i Äldrarna sju till Ätta Är och deras identitetsskapande tillsammans med andra barn och lÀrare i skolmiljön. DÀrefter behandlas högstadieelevers uppfattning om skolmiljöns betydelse för identitetsskapandet.
MĂ€n med muskeldysmorfi : En litteraturstudie
MÀn har under lÄng tid inte ansetts kunna lida av Àtstörningar eller kroppsuppfattningsstörningar dÄ forskning negligerat dem. Detta har lett till att det rÄder brist pÄ kunskaper om Àtstörningar och kroppsuppfattningsstörningar bland mÀn. En av de vanligaste kroppsuppfattningsstörningar bland mÀn har visat sig vara muskeldysmorfi. Det finns begrÀnsade kunskaper kring det och syftet med denna studie har varit att fÄ en ökad kunskap om och beskriva vad det Àr samt hur det kan pÄverka de mÀn som lider av problematiken. Studien Àr en litteraturstudie med en kvalitativ forskningsansats dÀr bÄde artiklar och böcker anvÀnts som underlag.
SymbolvÀrlden : en studie i symbolernas vÀrld
Jag vill undersöka och ge nÄgra exempel pÄ hur mÀnniskor genom sin egen personliga symbolvÀrld kan komma i kontakt med den omedvetna kunskapen om sig sjÀlva och vÀrlden. Jag vill Àven belysa nÄgra sÀtt pÄ vilket mÀnniskan kan göra detta och hur hon i sÄ fall kan praktiskt gÄ till vÀga.Hur kan den personliga symbolvÀrlden bidra till att mÀnniskor förstÄr sig sjÀlva, sin miljö och omgivning bÀttre?Hur kan man komma i kontakt med denna vÀrld?Jag kommer att titta nÀrmare pÄ nÄgra aspekter av dessa frÄgor, nÄgra olika perspektiv pÄ hur symbolvÀrlden kan vara till nytta för mÀnniskor. Jag kommer sedan att ha delfrÄgor som ytterligare tar upp nÄgra exempel pÄ detta tema, alla leder de fram till de övergripande svaren.Vad Àr symboler?Hur kan symboler vara ett verktyg för utveckling?Vad Àr drömmar?Hur kan vi anvÀnda oss av drömmar?Vilka andra metoder finns det för att utforska symbolvÀrlden?.
Hur Àr det stÀllt med polisens psykiska vÀlbefinnande?
I denna rapport tar vi upp diskussionen om polisens psykiska vÀlbefinnande. En frÄga vi stÀllde oss var hur det Àr stÀllt med polisens psykiska hÀlsa Àr idag? Vi har intresserat oss för denna frÄga dÄ det snart Àr dags för oss att möta alla de komplexa situationer som polisyrket medför. Det sÀgs att man som polis fÄr se mycket av samhÀllets baksida. Hur klarar man som privatperson av allt man fÄr se i sitt kommande yrke utan att den psykiska hÀlsan drabbas.
En strÀvan mot mÄnga mÄl. En komparativ studie av tvÄ lÀromedel för elever pÄ mellannivÄ i Svenska som andrasprÄk.
En kvalitativ studie i form av en dokumentanalys har genomförts av tvÄ lÀromedel i svenska som andrasprÄk för elever som befinner sig pÄ mellannivÄ. Det material som har utforskats Àr bok 2 ur serien Tre gÄnger svenska ? Texter i teman frÄn Almqvist & Wiksell samt bok 8 ur serien Kom igÄng! frÄn Natur & Kultur. Syftet med undersökningen har varit att efterforska hur lÀromedlen lever upp till kursplanen i svenska som andrasprÄk och den aspekt som har valts ut Àr strÀvansmÄlen. I studien undersöks om eleven fÄr möjlighet att utvecklas mot alla strÀvansmÄl och om vissa mÄl betonas mer Àn andra.
Integration i skolan : en samhÀllsfrÄga i mötet mellan kulturer
Under kursen SKK (SprÄk, kultur och kommunikation vid UmeÄ Universitet) gjorde vi ett filmreportage utifrÄn en artikelserie i en lokal tidning i norra Sverige. Artiklarna belyste segregeringen av utlÀndska elever i den svenska skolan som skett i en mindre inlandskommun i Sverige. Vi vill med denna studie belysa problematik och möjligheter i möten mellan kulturer i skolan. De sociala skillnader i samhÀllet som bidrar till segregation mellan svenska elever och elever med invandrarbakgrund i den svenska skolan Àr mÄnga. Kulturella skillnader sÄsom religion och levnadssÀtt kan bidra till segregation men Àven de bristfÀlliga kunskaperna i det svenska sprÄket hos vissa elever med utlÀndsk bakgrund kan vara en bidragande faktor.
Var Àr alla spanska flickor? En kvantitativ textstudie om genusaspekt i spanska och engelska lÀromedel
Bakgrund: BÄde Lpo 94 och Lgr 11 föresprÄkar jÀmstÀlldhet mellan könen och vi som jobbar inom skolan skall alla verka för detta. Som sprÄklÀrare kan jag dra mitt strÄ till stacken bl.a. genom att hitta lÀromedel som lever upp till lÀroplanens direktiv om genustÀnkande. Johanna Nihlén och Sara Nilsson (2006) uppmanar eleverna att ta en nÀrmare titt pÄ vad som stÄr i de lÀromedel som anvÀnds i skolan. De vill fÄ eleverna att stÀlla krav pÄ sina lÀrare att böckerna ska vara jÀmlika.
FÄr du vara med? : en undersökning av hur barn och ungdomar med rörelsehinder upplever skolans arbete kring aktivitetsdagar
Syfte och frÄgestÀllningSyftet Àr att göra en kartlÀggning av hur barn och ungdomar med rörelsehinder upplever att skolorna arbetar med aktivitetsdagar. FrÄgestÀllningen blir sÄledes; Hur upplever barn och ungdomar med rörelsehinder möjligheterna att delta under aktivitetsdagar? Hur upplever barn och ungdomar med rörelsehinder sin frÄnvaro under aktivitetsdagar?MetodDenna studie Àr en kvantitativ tvÀrsnittsstudie. En kort enkÀt, med elva stycken kryssvalsfrÄgor, skickades ut till 500 av Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomars (RBU) medlemmar. EnkÀten behandlade frÄgor om personens förutsÀttningar, hur mÄnga aktivitetsdagar de deltagit i, anledningar till eventuell frÄnvaro samt hur barnen upplevt de tillfÀllen som de varit frÄnvarande.
Individ eller kollektiv
Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har Àgt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, Ättonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det Àr i hög grad de anstÀllda som utför kontrollmomenten och dÀrför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstÄr de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte Àr att för de personer som Àr ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstÄs av personalen.
Kvinnor som minoritet i en manlig arbetsmiljö - en studie av kvinnliga brandmÀn
Syftet med studien var att undersöka hur kvinnliga brandmÀnpÄverkas av att arbeta i en mansdominerad arbetsmiljö samt hur de hanterar stress i arbetet. Trots att könssegregeringen pÄ arbetsmarknaden minskar och trots föresatser att rekrytera kvinnor Àr rÀddningstjÀnsten fortfarande mansdominerad. Studien utgÄr frÄn Kanters teorier om kvinnor i manliga arbetsmiljöer och Bjerrum Nielsen & Rudbergs syn pÄ könssocialisationen. NÄgra copingstrategier tas upp liksom vilken roll organisationskulturen spelar för kvinnors möjlighet att accepteras i gruppen. Studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med sju kvinnliga deltidsbrandmÀn.
KÀllor till stress för distriktssköterskor i hemsjukvÄrd - En kvalitativ intervjustudie av Ätta distriktssköterskor med erfarenhet av hemsjukvÄrd
Att arbeta som distriktssköterska innebÀr ett brett arbetsfÀlt och att trÀffa mÄnga patientkategorier och deras anhöriga. Det krÀver att distriktssköterskan kan arbeta i team eftersom hon samverkar med mÄnga olika professioner, men ocksÄ att kunna vara arbetsledare nÀr sÄ krÀvs. Erfarenheter visar att distriktssköterskor kÀnner sig stressade pÄ grund av hög arbetsbelastning. VÄrt syfte med studien Àr dÀrför att beskriva kÀllor till stress hos distriktssköterskor som arbetar i hemsjukvÄrd. Studien har genomförts som en intervjustudie.