Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 7 av 36

Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund kopplat till specialpedagogers yrkesroll

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka om och hur begreppet beprövad erfarenhet anvÀnds i den specialpedagogiska verksamheten. De uppstÀllda frÄgestÀllningarna till syftet Àr:- Hur definierar nio specialpedagoger begreppet beprövad erfarenhet och hur talar man om beprövad erfarenhet i den specialpedagogiska praktiken? - Hur anser specialpedagogerna att förhÄllandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund ser ut?- AnvÀnds beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund för professionalisering av specialpedagoger?Teori: Studien utgÄr frÄn tvÄ teoretiska perspektiv. Dels det specialpedagogiska dilemmaperspektivet men Àven frÄn professionsteorin. Dilemmaperspektivet problematiserar skolans komplexa vÀrld.

Försvarsministern som försvarade sin stÄndpunkt - en analys av försvarsminister Mikael Odenbergs avgÄng

Political exit from governments is an unusual phenomenon within Swedish politics. The purpose of this essay is, from an ethical perspective, to particularize, understand and analyze the actions of the Swedish minister of defence, Mikael Odenberg, in his decision to exit the government in September 2007. We will put light on the ethical conflict Odenberg apprehended, the courses of actions and finally his ability to solve the ethical dilemma. The conclusion is that the case of Odenberg involves several dimensions of the conflict, associated with a succession of different loyalties. Odenberg were in two minds whether to act up to his own conviction or be in sympathy with the government.

"Jag skulle inte rÀdda pedofilen!" : - NÄgra elevers tankar kring ett etiskt dilemma

Syftet med denna studie var att undersöka skillnader och likheter i tjejer och killars etiska tÀnkande, kopplat till kön och genus. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie och anvÀnde oss av gruppintervjuer som gav oss möjlighet att fÄ djupare förstÄelse för elevernas tankar och reflektioner.  Undersökningen resulterade i att vi sÄg en viss skillnad i killarna och tjejernas sÀtt att resonera kring det etiska dilemmat, exempelvis att killarna var mer strategiska och tjejerna mer empatiska. Vi mÀrkte Àven att killar och tjejer, till en viss del, föll inom ramarna för de stereotypa könsrollerna. VÄr slutsats blev att killarna och tjejerna ansÄg att vissa mÀnniskor inte var vÀrda att rÀddas, trots detta var de ÀndÄ noga med att pÄpeka alla mÀnniskors lika vÀrde..

Brand i förorten : En studie av etiken i journalistiken

A great fire seized a suburb in a small town in Sweden in the autumn of 2011. Parts of a shopping mall were burnt to the ground by youngsters. Due to the suburb's earlier problems, the event was a tough ethical dilemma for the town's journalists.The purpose of this thesis was to study and examine the local newspapers ethical treatment of this event. How do they motivate their decisions on what to publish and what not to publish? How do the articles treat ethical dilemmas? What do the journalists think about ethical journalism?This study is based on a survey of the articles published about the fire in the two local newspapers seven days after the fire.

Jag finns hÀr för eleven : Etik inom studie- och yrkesvÀgledning.

Denna uppsats handlar mycket om hur man som studie- och yrkesvÀgledare kan agera nÀr vi stÀlls inför etiska frÄgestÀllningar. I uppsatsen förklaras Àven vad etik egentligen Àr och vad som Àr skillnaden mellan etik och moral. Uppsatsen Àr kvantitativ och undersökningen har gjorts i form av att enkÀter skickats ut till samtliga yrkesverksamma studie- och yrkesvÀgledare i en svensk kommun. De studie- och yrkesvÀgledare som har deltagit i undersökningen har bl.a. givit tips om hur man kan agera nÀr man stöter pÄ ett etiskt dilemma, de har givit sin syn pÄ om de etiska frÄgestÀllningarna har ökat eller minskat under de senaste Ären och de har Àven givit förslag pÄ vilka etiska frÄgestÀllningar som man stöter pÄ dÄ och dÄ som yrkesverksam studie- och yrkesvÀgledare..

Yrkeskunnandets problematik : En studie i yrkeskunnande

Denna essÀ handlar bland annat om det dilemma som finns mellan rollen som yrkesarbetare och lÀrarrollen. EssÀn Àr ett försök av mig att titta pÄ mitt eget yrkeskunnande och kika pÄ nÄgra andras berÀttelser för att försöka hitta nyckelord, analogier och olika exempel som kanske kan leda till en fördjupad förstÄelse vad ett yrkeskunnande handlar om. Syftet med denna essÀ Àr att se om jag lyckas att hitta de nyckelord som jag förknippar med yrkeskunnande och om dessa ord kan Äterfinnas i andras berÀttelser. Jag berÀttar om olika möten jag har haft med mÀnniskor och redogör för hÀndelser i mitt liv som pÄverkat mitt eget kunnande. Jag har med nÄgra mÀnniskors berÀttelser och de redogör för erfarenheter som har pÄverkat deras kunskap pÄ nÄgot sÀtt..

MunhÀlsovÄrd i sÀrskilt boende : En litteraturstudie

En god munvÄrd har betydelse bÄde för hÀlsa och det allmÀnna vÀlbefinnandet och brister kan leda till lidande sÄsom sjukdom, undernÀring och försÀmrad livskvalitet. Syftet med studien var att belysa det vÄrdande teamets förhÄllningssÀtt till munhÀlsovÄrd för vÄrdtagare i sÀrskilt boende. Litteraturstudien baserades pÄ vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats. Artiklarna bearbetades med hjÀlp av en innehÄllsanalys. Studien visade pÄ en komplex problematik och det framkom att munvÄrden kan innebÀra ett etiskt dilemma pÄ grund av det starka integritetsomrÄde som munnen utgör.

AnmÀlningsplikten: ett etiskt och moraliskt dilemma för
lÀraren

Syftet med detta examensarbete Àr att, mot bakgrund av sÄvÀl det etiska som det moraliska som det juridiska perspektivet, undersöka lÀrares erfarenheter i förhÄllande till anmÀlningsplikten. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ fallstudie, i vilken vi intervjuat tvÄ erfarna lÀrare som bÄda varit med om anmÀlningar till socialtjÀnsten. Resultatet av vÄr uppsats visar att anmÀlningar till socialtjÀnsten kantas av en rad olika moraliska och etiska problem, bÄde pÄ det personliga och det organisatoriska planet. Intervjupersonerna ser dock anmÀlningsplikten som en del av sitt arbete, det vill sÀga att de anser att denna form av kontakt med socialtjÀnsten ingÄr i lÀrarrollen. Resultatet visar dessutom att lÀrarna fÄr litet stöd av skolledningen, vilket leder till att de kan kÀnna sig utelÀmnade till dessa etiska och moraliska problem..

Etiska dilemman pÄ Stockholms Jobbtorg : Ur ett studie- och yrkesvÀgledarperspektiv

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur studie- och yrkesvÀgledare pÄ Jobbtorg arbetar med de dilemman som kan uppstÄ kring de etiska riktlinjerna. Författarnas hypotes har varit att det Àr svÄrt att tillÀmpa de etiska riktlinjerna i en mÄlstyrd verksamhet som Jobbtorg. En kvalitativ metod har anvÀnds dÀr fem slumpmÀssigt utvalda studie- och yrkesvÀgledare pÄ Jobbtorg Stockholm har intervjuats. Resultatet visar pÄ att studie- och yrkesvÀgledarna upplever dilemman kring deras yrkesetik, men har utarbetat olika strategier för att hantera dessa dilemman. Det visade sig att studie- och yrkesvÀgledarna hade skapat sig ett stort arbetsutrymme kring studie- och yrkesvÀgledningen pÄ Jobbtorg.

En matematiklÀrares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering

Syfte:Idag diskuteras bÄde skolan och lÀraryrket. En ny lÀrarutbildning ska införas, 2011 fÄr Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lÀrarkÄren inte i tillrÀcklig hög grad lÀr eleverna den matematik de bör kunna. Att bra lÀrare Àr viktiga för elevers resultat Àr mÄnga forskare överens om. Men vad det innebÀr att vara en bra lÀrare och hur en lÀrarutbildning, som utbildar dessa lÀrare, bÀst kan utformas rÄder det delade me-ningar om. LÀraryrket Àr komplext, vilket inte minst blir tydligt för nyexaminerade lÀrare i deras möte med praktiken.

Tillbudsrapportering : Ett kognitivt dilemma eller en praktisk svÄrighet

Denna rapport innehÄller en redogörelse för mitt examensarbete, Charlie Äkerkarusell, som gjordes vid Carl Malmsten ? Furniture Studies, LinköpingsUniversitet, vÄren 2012. I mitt arbete undersöker jag hur man kan serietillverkaen liten produkt med hjÀlp av mallar och fixturer anpassade för film och hur mandokumenterar processen med hjÀlp av film. Jag har tittat pÄ olika filmer som rörÀmnet och olika typer av mallar för att sedan formge en liten figur vid namnCharlie, som serietillverkades i en serie av 30 stycken. Jag utförde nÄgra avmomenten i serietillverkningen med hjÀlp av en typ mall som jag konstruerade.Mallen, som jag valt att kalla för karusellmall, Àr inte den mest rationella men ÀrdÀremot betydligt mer spÀnnande och spektakulÀr Àn en traditionell mall.

Skilda perspektiv: en kartlÀggning över vilken förstÄelse
pedagoger utgÄr ifrÄn i arbetet med barn som anses vara i
behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien var att utifrÄn ett kritiskt förhÄllningssÀtt dels kartlÀgga vilket perspektiv och vilken förstÄelse pedagoger utgÄr ifrÄn i arbetet med barn som anses vara i behov av sÀrskilt stöd. Dels belysa vilka konsekvenser denna förstÄelse kan fÄ för val av pedagogisk organisation. Med utgÄngspunkt i olika förstÄelse för symtomdiagnosen AD/HD kan man urskilja tre perspektiv i det aktuella omrÄdet (det kompensatoriska-, kritiska- och dilemma perspektivet). Genom att vi lyfter fram dessa instÀllningar i forskning och praktisk realitet ligger förhoppningen att medverka till att etablera en ökad förstÄelse för hur pedagoger kan möta alla barn pÄ ett professionellt sÀtt.

Den önskvÀrda demokratin? - Om demokratins tillstÄnd och försvar

This thesis deals with non-wanted political parties e.g. right wing populism. How should a democracy handle these opinions? So far these parties have been neglected and not even considered as real parties. By excluding them from the debate and the political arena, media and more established parties have seen them merely as a threat than as democratic parties.

MÄngkulturallitet i förskolan : En kvalitativ studie om nÄgra pedagogers förhÄllningssÀtt till mÄngkulturalitet

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilket förhÄllningssÀtt nÄgra pedagoger har till mÄngkulturalitet. Vi har genomfört en kvalitativ studie pÄ tvÄ förskolor i ett mÄngkulturellt omrÄde. För att ta reda pÄ vilket förhÄllningssÀtt nÄgra pedagoger har till mÄngkulturlitet har vi valt att genomfört fyra observationer och fyra intervjuer med pedagoger i förskolan. Det visade sig att de svenska normerna Àr stÀndigt nÀrvarande. Det finns ett dilemma med att synliggöra barnens kulturtillhörigheter, nÀmligen att barnen blir representanter för en kultur snarare en unik individ.

TĂ€nja tiden ur sin buk : Nattens skogar och historia

In this essay I trace the historical theme in Djuna Barnes?s Nightwood, stressing the importance of the concept of forgetfulness in the text. Read alongside Nietzsche?s On the Use and Abuse of History for Life as well as his later thoughts on genealogy, the novel can be seen to concern itself with that same dilemma of history that he articulates in his philosophy. That is: how not to be overburdened by historical knowledge to the point where it petrifies life and prevents any real and novel action, and how at the same time, to make oneself conscious of ones own historicity, so as not to be governed to much by the past.I argue that Robin inhabits what Nietzsche would call the unhistorical state, whereas the other characters, in contrast, struggle with their relation to the past.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->