
Sökresultat:
532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 5 av 36
Konflikter och konflikthantering inom sjuksköterskeyrket : - en litteraturstudie
I studien intervjuades 10 ungdomar om sina erfarenheter av att anvÀnda dator med talsyntes och inspelade böcker. De tillfrÄgades om i vilka situationer verktygen har kommit till nytta eller upplevts hÀmmande i deras lÀrande och skolsituation. PÄ grund av stora skolsvÄrigheter har ungdomarna fÄtt lÄna en bÀrbar dator av skolan. Den har de anvÀnt bÄde hemma och i skolan. Tillsammans med förÀldrar och lÀrare har de fÄtt handledning vid kommunens Skoldatatek.
Diagnosens dilemma
Denna studie hade som avsikt att undersöka om att fÄ en diagnos Àr en fördel eller en nackdel för individen. Vi anvÀnde oss av den kvalitativa intervjun som stöd för en undersökning. Sammanlagt genomfördes Ätta intervjuer med fyra ungdomar och deras förÀldrar, om hur diagnosbeskedet pÄverkat dem, familjen, kamrater och skolgÄng.
Resultatet pekar pÄ att en diagnos innebÀr en fördel p.g.a. att den ger en förklaring till problemen, stöd och hjÀlp i skolan, samt medför positiva förÀndringar i familjen och bland kamrater..
Utomhuspedagogikens möjligheter
Syftet med studien var att undersöka nÄgra verksamma lÀrares syn pÄ individualisering och individualiseringens möjligheter och dilemman. Studien genomfördes med hjÀlp av intervjuer av lÀrare, pÄ tvÄ skolor i Mellansverige. Resultatet visade att samtliga respondenter anvÀnder sig av individualisering i undervisningen, i den mÄn de anser sig hinna med dÄ tiden Àr ett stort dilemma för de medverkande lÀrarna. I resultatet framkom det ocksÄ att hastighetsindividualisering och materialindividualisering var de mest förekommande arbetssÀtten och att det Àr en fördel att eleverna fÄr arbeta pÄ sin nivÄ och i sin takt. Vidare tas Àven de dilemman, fördelar och olika arbetssÀtt för individualiserad undervisning upp i en diskussion..
Större chans att klara det? : En specialpedagogisk studie av 10 ungdomars syn pÄ hur datorstöd har pÄverkat deras sprÄk, lÀrande och skolsituation.
I studien intervjuades 10 ungdomar om sina erfarenheter av att anvÀnda dator med talsyntes och inspelade böcker. De tillfrÄgades om i vilka situationer verktygen har kommit till nytta eller upplevts hÀmmande i deras lÀrande och skolsituation. PÄ grund av stora skolsvÄrigheter har ungdomarna fÄtt lÄna en bÀrbar dator av skolan. Den har de anvÀnt bÄde hemma och i skolan. Tillsammans med förÀldrar och lÀrare har de fÄtt handledning vid kommunens Skoldatatek.
"Pojkar blir pÄ ett annat sÀtt Àn flickor ett ordningsproblem i klassrummet" : En intervju-undersökning av diskursen om pojkar och flickor i behov av sÀrskilt stöd
This paper examines how remedial teachers and subject teachers in two secondary schools talk about pupils with special education needs (SEN) both in general, and more specifically about boys and girls who need special education. The study is based on 6 interviews with teachers in two secondary schools in the Stockholm area. In the analysis of the interviews, two different theories have been used. Firstly, the teachersÂŽ speech has been analyzed based on three perspectives; a compensatory-, a critical- and a dilemma perspective (see Nilholm, 2007). Secondly, discourse analysis has been used to examine how the teachers in the study talk about boys and girls in the special education.
Resan frÄn Tyskland till SmÄlÀndska TorsÄs : Tyska fritidshusturisters dilemma mellan  resekostnader och lönsamhet
I början av 1990-talet utbröt den svenska fritidshusboomen bland tyska turister. Den dÄvarande lÄga konjunkturen i Sverige drev pÄ försÀljningen av övergivna fritidshus i gles- och landsbygd. För mÄnga tyska turister kunde dÀrmed drömmen av ett eget fritidshus pÄ landet förvekligas. Husköpen ansÄgs vara en bra investering. En möjlighet att fly det tÀtbebodda Tyskland, i hopp om ett bÀttre liv pÄ fritiden. En del blÀndades dock av Astrid Lindgrens sagolika land och de frestande lÄga fastighetspriserna.
Vanans makt : En kritisk granskning av Pierre Bourdieus bidrag till aktör-strukturdebatten genom George Herbert Meads tÀnkande
The purpose of this essay is to critically review Pierre Bourdieus contribution to agency ? structure debate. I will do this with help from the thinking of George Herbert Mead. My aim is to show that Mead can provide valuable knowledge to Bourdieus theory.Pierre Bourdieus notion of habitus is his solution to the dilemma between agency and structure. It is in the habitus that the objective structures meet the inner, subjective structures and this results in various actions.
Barns bÀsta vid vÄrdnadsöverflyttningar : En studie av domar frÄn tingsrÀtten
Titel: ?Barns bÀsta vid vÄrdnadsöverflyttningar? ? En studie av domar frÄn tingsrÀtten.Författare: Jenny OlssonSyfte: Syftet med studien Àr att undersöka konstruktionen av barns bÀsta i tingsrÀttens domar gÀllande vÄrdnadsöverflyttningar. En del av syftet handlar Àven om att belysa eventuella dilemman kopplat till begreppet barns bÀsta i domarna samt undersöka hur dessa dilemman hanteras.FrÄgestÀllningar: Hur konstrueras barns bÀsta i domarna? PÄ vilket sÀtt kan man utlÀsa ett dilemma mellan kontinuitetsprincipen och Äterföreningsprincipen?Teoretiskt synsÀtt: Studien grundar sig pÄ ett socialkonstruktionistiskt synsÀtt som prÀglar hela studien och Àven Äterfinns i studiens syfte och frÄgestÀllningar.Metod: Studien Àr en kvalitativ kÀllanalys dÀr domar frÄn tingsrÀtten angÄende vÄrdnadsöverflyttningar Àr den gÀllande kÀllan. De inhÀmtade domarna analyserades med hjÀlp av en innehÄllsanalys.
Yttrandefrihetens dilemma : en idécentrerad studie om yttrandefrihetens roll och begrÀnsningar
This paper concerns the freedom of speech in our democracy and the principles underlying the restrictions. The study is aimed at using a descriptive theory to provide a useful basis for analyzing a justification of the role behind freedom of speech and its limitations. The analysis is made on the basis of the Swedish parliament debate in the form of motions and the non-governmental organization Swedish Helsinki Committee's report. The study has a focus on the law of hate speech and will be done with an idea centred analysis. On the basis of democratic theory, the central role of freedom of speech was clarified on the basis of a clear need for a reliable communication.
Elevinflytande som pedagogiskt problem
Syftet med arbetet har varit att undersöka hur aktiva lÀrare tolkar begreppet elevinflytande och vilka möjligheter och begrÀnsningar de anser de har för att förverkliga elevinflytande i sin verksamhet i förhÄllande till elevernas lÀroprocesser i förskola och i grundskola. Vi har genomfört en kvalitativ studie dÀr vi har anvÀnt oss av personliga semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade att trots att begreppet elevinflytande Àr omfattande och mÄngsidig fanns det enighet om gynnande och begrÀnsande faktorer bland lÀrarna vi intervjuade. Ett tydligt dilemma som framkom i vÄr studie var att tillmötesgÄ gruppens och individens behov och intressen i undervisningssituationen..
Herr pedagog : En essÀ om en manlig pedagogs förhÄllning till generaliseringar i en kvinnodominerad miljö
Min essÀ handlar om de erfarenheter jag har som manlig pedagog i förskolan och hur de har pÄverkat mig som manlig pedagog inom förskolan och mina sjÀlvupplevda hÀndelser som pÄverkat mig i min yrkesroll. Den gemensamma nÀmnaren i mina upplevda hÀndelser jag beskriver Àr att jag möter tankar om den manliga pedagogen som en förmedlare av vÀrden som antingen ses som goda, eller som hot. Mitt dilemma handlar om att jag som manlig pedagog fÄr förhÄlla mig till generaliseringar om mÀn som potentiella pedofiler men ocksÄ generaliseringar om mannen som normskapande och auktoritÀr aktör i en kvinnodominerad miljö. Uppsatsens huvudsakliga syfte har varit att problematisera och synliggöra olika perspektiv pÄ manliga pedagoger inom förskolan. Min essÀ strÀcker sig över en tidsperiod frÄn slutet av 1990-talet fram till idag.Uppsatsen Àr skriven i en vetenskaplig essÀform.
Friluftslivet i det nya lÀraruppdraget
The aim of this essay has been to surrey the perspective of view the special education teachers have on the tree concepts of special education, compensatory-, critical and dilemma perspectiveThe questions that have been covered in this study areWhat does the concept of special education means for the special teachers? What does the concept of mathematic difficulties means for the special teachers?What does the concept of the diagnostics of dyscalculia means for the special teachers?A qualitative research method has been used to answer the questions in this essay. In the purpose to get the most out of the study..
Vem förstÄr sig pÄ mig som liten Àr? : Att arbeta med barn som har kÀnslomÀssiga svÄrigheter pÄ förskola
In my story there are daily conflicts that occur around the boy Peter. I focus on the role of the educator and the preschool, on the grey area children, on the interaction with parents and on "fighter relation". I have during my work tried to see this dilemma from differentperspectives. I question my role as a teacher and recently become a preschool teacher. Peter has no diagnosis, but I have decided to proceed from emotional disorders and language difficulties..
Futsal- ett organisatoriskt dilemma? : En kvalitativ studie av organisationsalternativ för en ny idrottsgren inom och utanför Riksidrottsförbundet
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka olika alternativ till organisation av futsal i Sverige inom och utanför Riksidrottsförbundet (RF). Jag har anvÀnt mig av följande frÄgestÀllningar: Hur organiseras futsal internationellt? Vilka alternativ finns till organisation av futsal inom RF och vilka för- och nackdelar har dessa? Vilka alternativ finns till organisation av futsal utanför RF och vilka för- och nackdelar har dessa? Hur ser organisationen av futsal ut i Norden? Hur har andra nyligen etablerade idrotter organiserats i Sverige och varför?MetodStudien bygger pÄ Ätta kvalitativa intervjuer med personer som representerar skilda idrottsorganisationer med betydelse för organiserandet av futsal. Intervjuerna Àr genomförda med en hög grad av strukturering och en lÄg grad av standardisering.ResultatDen internationella situationen med tvÄ skilda organisationer för futsal pÄverkar de nationella organisationsalternativen. Det alternativ som Àr aktuellt i dagens lÀge inom RF Àr intrÀde i Svenska fotbollförbundet (SvFF).
Synen pÄ individualisering i undervisningen : -  Tio lÀrares syn pÄ individualiseringen och dess dilemman och möjligheter
Syftet med studien var att undersöka nÄgra verksamma lÀrares syn pÄ individualisering och individualiseringens möjligheter och dilemman. Studien genomfördes med hjÀlp av intervjuer av lÀrare, pÄ tvÄ skolor i Mellansverige. Resultatet visade att samtliga respondenter anvÀnder sig av individualisering i undervisningen, i den mÄn de anser sig hinna med dÄ tiden Àr ett stort dilemma för de medverkande lÀrarna. I resultatet framkom det ocksÄ att hastighetsindividualisering och materialindividualisering var de mest förekommande arbetssÀtten och att det Àr en fördel att eleverna fÄr arbeta pÄ sin nivÄ och i sin takt. Vidare tas Àven de dilemman, fördelar och olika arbetssÀtt för individualiserad undervisning upp i en diskussion..