Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 25 av 36

VÀgval : En undersökning av instÀllning till studier och arbetsliv hos sista Ärs elever i gymnasieskolan

Allt fler satsningar lÀggs pÄ insatser för att komma tillrÀtta med den höga ungdomsarbetslösheten inom Sverige. Huruvida insatserna korrigerar problemet kan bero pÄ hur vÀl förankrade de Àr med hur ungdomar sjÀlvstÀndigt fattar beslut. Studien syftar till att via gruppintervjuer undersöka hur elever pÄ sista terminen pÄ gymnasiet ser pÄ framtida arbetsliv och studier. Vidare syftar undersökningen till att studera hur individens handlingshorisont och beslutsfattande pÄverkas av den sociala omgivningen. Studien utförs bÄde i glesbygd och i en större stad för att se om det finns likheter och skillnader i ungdomars instÀllning.

RÀttsstÀllning för barn födda utomlands genom surrogatarrangemang : En internationellt privatrÀttslig studie

I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. De intervjuade skulle samtliga ha fÄtt diagnosen inom de tre senaste Ären och gÄr pÄ olika program pÄ en gymnasieskola i Mellansverige. Syftet var att beskriva hur elever upplever att det Àr att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Hur det pÄverkar relationen med vuxna och med kompisar samt hur det pÄverkar deras mÄende och framtidstro.   De intervjuade tillfrÄgades om sin medverkan av respektive speciallÀrare som arbetar med dem. Samtliga respondenter hade möjligheten att avböja erbjudandet eller avbryta samarbetet nÀrsomhelst under arbetets gÄng.

Energi, ekonomi och externa kostnader - En uppsats som tar hÀnsyn till klimatet

Den hÀr uppsatsen undersöker den dubbla roll som fossila brÀnslen spelar i ekonomin. Fossil energi Àr en viktig del av produktionen och pÄverkar dÀrmed inkomstnivÄerna i positiv riktning. Samtidigt ger den upphov till koldioxidutslÀpp som kan pÄverka klimatet och ge upphov till extrema vÀderfenomen, stigande havsnivÄer, ökad migration och konflikt, vilka sÄ smÄningom kan orsaka stora externa kostnader. FrÄgestÀllningen Àr:? Hur pÄverkas ekonomin av koldioxidutslÀppande fossila brÀnslen, beroende pÄ om externa miljökostnader inkluderas eller exkluderas ur analysen?För att besvara denna, utvecklas Solowmodellen med naturresurser sÄ att de fossila brÀnslenas externa kostnader synliggörs i ökande deprecieringstakter.

SprÄkhistoria i undervisningen : En studie om fem verksamma lÀrares syn och arbetssÀtt

De nationella styrdokumenten för gymnasiet pÄvisar att lÀraren skall undervisa om samtbedöma elevernas prestationer i sprÄkhistoria. I dagslÀget saknas det forskning om hurverksamma lÀrare skall didaktisera det sprÄkhistoriska momentet i svenskundervisningen.Som konsekvens av detta blir momentet starkt bundet till de lÀromedel som anvÀnds, dÀr desprÄkhistoriska epokerna Àr tydligt avgrÀnsade till att beskriva utveckling av det svenskasprÄket ur en historisk aspekt. DÀrmed framtrÀder det dilemma som denna studie har somsyfte att belysa.En kvalitativ undersökningsmetod med semistrukturerade intervjuer anvÀndes för att sökasvar till hur fem verksamma gymnasielÀrare i dagslÀget undervisar i det sprÄkhistoriskamomentet. Centralt för studiens frÄgestÀllningar Àr hur respondenterna angriper desprÄkhistoriska epokerna i undervisningen samt hur de tydliggör det faktum attsprÄkförÀndring Àr ett konstant fenomen.Studiens resultat visar att det sprÄkhistoriska momentet fÄr relativt lite utrymme isvenskÀmnet, möjligen till följd av att den lokala arbetsplanen lyser med sin frÄnvaro. Denundervisning som existerar Àr starkt bunden till de lÀroböcker som respondenterna anvÀndersig av i undervisningen, men det blir tydligt att momentet fÄr en erfarenhetspedagogisk prÀgelnÀr det sÀtts i praktiken trots lÀroböckernas traditionella framstÀllning.

En skola för alla, ett organisatoriskt dilemma?

Syfte: Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i de tankegÄngar som ligger bakom tre rektorsomrÄdens val av stöd till elever i behov av sÀrskilt stöd utifrÄn tanken om en skola för alla. Detta vill jag förstÄ genom att fÄ en inblick i skolors organisering gÀllande ?att stödja elever i behov av sÀrskilt stöd? med hjÀlp av Löfquists, S (1999) organiseringsmodell. Metod: Studien har genomförts genom en undersökning av en kvalitativ karaktÀr. Detta genom intervju pÄ tre rektorsomrÄden i en kommun, dÀr rektorn till gÀllande rektorsomrÄde valt ut respondenten. Slutsats: UtifrÄn min undersökning kan jag utlÀsa att de undersökta rektorsomrÄden har ett tillvÀgagÄngssÀtt som innebÀr att rektorsomrÄdena ofta skiljer elever i behov av sÀrskilt stöd frÄn sina klasser, för att ge dessa den hjÀlp som rektorsomrÄdena anser att eleverna behöver.

BergsmÀnniskans dilemma - HÄllbarhetsstudie av skalplagg

Vid extrema bergsaktiviteter som klÀttring och skidÄkning stÀlls stora krav pÄ utrustningen. Den hÀr studien har fokuserat pÄ skalplagg för alpin miljö. Skalplaggens huvuduppgift Àr att skydda mot vind och fukt samtidigt som de skall transportera fukt frÄn insidan till utsidan. För att kunna designa och utveckla bÀsta möjliga skalplagg krÀvs det kunskap om vilken miljö produkten/plagget ska anvÀndas i, vem som ska anvÀnda det, hur mycket ska plagget anvÀndas, i kombination med vilka andra produkter/plagg och vilken kunskap har anvÀndaren? Det Àr ocksÄ viktigt att förstÄ vilka materialkrav som stÀlls pÄ produkten.

Boendemiljo? i nationens skyltfo?nster : Internationell orientering i Svenska institutets material om stadsbyggnad 1945-1976

This thesis scrutinises the material on post World War II Swedish architecture produced by the Swedish Public diplomacy organisation "Svenska institutet" ("The Swedish Institute") during the period of 1945 through 1976. The outset is the dilemma encountered by every such organisation: how can the projected narrative of the own nation relate to as many countries as possible, without becoming too general? And how can the organisation address specific countries, without excluding others?By employing a two-sided model of interpreting the material, where it on the one hand is interpreted from the universal properties projected on the narrated architecture, and on the other hand from the particular ideological notions related to the same, the thesis suggests that the Swedish Institute continously relates the architecture to a West-European and American context by consistently connecting its universal properties to particular ideological notions orientated towards the West.The results underline the malleability in regard to ideological notions connected to modernist architecture. Earlier research in the Swedish context has focussed on how modernist architecture in Sweden, under the local tag "funktionalism", was established in regard to a Swedish audience as a particular Swedish architecture by relating it to a alleged continuos Swedish tradition, as well as to notions of a a progressive welfare state. By studying a similar material, though aimed towards a foreign audience, the thesis suggests that these allegations constitue an elucidatory example of how national and ideological narratives can form within the framework of technological-ideological dynamics of modernist architecture.

?Det ?r inte fel p? ett endaste barn?. N?gra f?rskoll?rares beskrivningar av en inkluderande verksamhet med fokus p? barn i behov av s?rskilt st?d.

Syftet med denna studie var att unders?ka n?gra f?rskoll?rares beskrivningar av vilka barn de anser vara i behov av s?rskilt st?d samt hur f?rskoll?rare beskriver att det s?rskilda st?det ska utformas f?r att tillgodose barns varierande behov och f?ruts?ttningar. Dessutom unders?ks hur f?rskoll?rare resonerar kring sitt arbete med att skapa en inkluderande verksamhet. De fr?gest?llningar som studien syftade till att besvara var; Hur beskriver f?rskoll?rarna begreppet barn i behov av s?rskilt st?d? Hur beskriver f?rskoll?rarna deras arbete med att utforma och anpassa l?rmilj?erna f?r barn i behov av s?rskilt st?d? Hur resonerar f?rskoll?rarna kring inkludering i f?rskolan? Studien grundar sig i en kvalitativ ansats med intervju som metod f?r att samla in data material.

FörÀldrastöd i grupp - nio barnmorskors erfarenheter av att hÄlla förÀldragrupp

Barnmorskor har inom verksamhetsomrÄdet mödrahÀlsovÄrd ansvar att stödja förÀldrapar inför förlossning och förÀldraskap, för att gynna barns vÀlbefinnande. Det regleras utifrÄn nationella styrdokument av förÀldrastöd i grupp. Omfattande forskning finns angÄende förÀldrars upplevelser av stöd i förÀldragrupp och mindre av barnmorskors erfarenheter av förÀldrastöd i grupp. Syftet med denna studie Àr att belysa barnmorskors erfarenheter kring att hÄlla förÀldrastöd i grupp. Intervjuer genomfördes med nio barnmorskor pÄ tre olika barnmorskemottagningar i vÀst Sverige.

Examensarbete

This report aims to examine how Brunneby Musteri is to update the brand attention for Brunneby Musteri at retail stores. Brunneby wish to assure their brand will catch the customers? eye in the store and therefore get assistance to discover what to improve. The family business Brunneby Musteri (Brunneby) was founded in 1941 and is located nearby Göta Kanal in the county of Östergötland. Brunneby produce products such as lemonade, jam, jelly, marmelade, cider and vinegar.

Examensarbete

This report aims to examine how Brunneby Musteri is to update the brand attention for Brunneby Musteri at retail stores. Brunneby wish to assure their brand will catch the customers? eye in the store and therefore get assistance to discover what to improve. The family business Brunneby Musteri (Brunneby) was founded in 1941 and is located nearby Göta Kanal in the county of Östergötland. Brunneby produce products such as lemonade, jam, jelly, marmelade, cider and vinegar.

Examensarbete

This report aims to examine how Brunneby Musteri is to update the brand attention for Brunneby Musteri at retail stores. Brunneby wish to assure their brand will catch the customers? eye in the store and therefore get assistance to discover what to improve. The family business Brunneby Musteri (Brunneby) was founded in 1941 and is located nearby Göta Kanal in the county of Östergötland. Brunneby produce products such as lemonade, jam, jelly, marmelade, cider and vinegar.

Att vara, eller icke vara en reflekterande praktiker. : En undersökning om nÄgra förskolepedagogers didaktiska övervÀganden i den mÄngkulturella lÀrandemiljöns kontext.

The purpose of this paper is to investigate and to analyse didactic considerations and decisions made by pre-school teachers in the context of a multi-cultural pedagogical environment.The basic theoretical perspective is social constructivism, but notions from Donald A. Schön and John Dewey's theories of thinking and reflection have also informed the study; even Hans Lorentz' definition of a multi-cultural pedagogical environment has been employed as an analytic tool.The empirical study consists of a qualitative field study at a pre-school, where participatory observation and a group interview have been used in order to collect data. Those who participated were teachers at the pre-school.The results of the study, when analysed in accordance with the method, shows mainly three things. First of all that the teachers at the pre-school, in their didactic considerations, make use of the following methods of knowledge formation: knowledge-in-practice, reflection-in-practice, reflection on practice, reflection on knowledge-in-practice, and reflection on reflection-in-practice. Secondly, that no reflection particularly on the learning conditions in a multi-cultural pedagogical environment takes place.

Some people get it. Others are assholes. Kontradiskurs, subversiv potential, hegemonisk makt och performativ marginalitet utifrÄn tre nivÄer av skrÀpkultur.

Sustainability work is something that is emphasized more and more. Corporate Social Responsibility, CSR, is discussed and the question of how much responsibility companies should really take is frequently in the news. Companies tend to ask themselves how much responsibility they should take. CSR is a common concept of companies environmental and social work and a concept we tend to see here and there in our modern society. CSR includes companies? social responsibilities, both in terms of carbon footprint, working conditions, social responsibility and more.

Krav pÄ e-infrastrukturer inom transportomrÄdet : VÀgverkets hantering av tjÀlrestriktioner

Detta examensarbete redovisar en förstudie som genomförts med mÄlet att belysa nuvarande hantering av tjÀlrestriktioner inom VÀgverket, utforma ett förslag till en verksgemensam metodbeskrivning och föreslÄ en fortsatt verksamhet inom omrÄdet för att komma tillrÀtta med identifierade problem och utvecklingsbehov. Syftet har varit att med denna verksamhet som grund belysa vilka krav som bör stÀllas pÄ en e-infrastruktur som ska stödja verksamhetsprocesser inom transportomrÄdet.Arbetet har genomförts genom intervjuer med ansvariga för verksamheten vid VÀgverkets regioner och vid VÀgverkets huvudkontor. IT-frÄgor har diskuterats med förvaltare av olika system och med ansvariga för utvecklingsprojekt i anslutning till omrÄdet. Under arbetet har ett antal dokument insamlats och studerats. Analys av verksamheten har skett med stöd av metoden FörÀndringsanalys enligt FA/SIMM, frÀmst verksamhets-, problem-, mÄl- och styrkeanalys.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->