Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 21 av 36

Anna Nordgren ? En kosmopolit pa? sekelskiftets konstscen

De nationella styrdokumenten för gymnasiet pÄvisar att lÀraren skall undervisa om samtbedöma elevernas prestationer i sprÄkhistoria. I dagslÀget saknas det forskning om hurverksamma lÀrare skall didaktisera det sprÄkhistoriska momentet i svenskundervisningen.Som konsekvens av detta blir momentet starkt bundet till de lÀromedel som anvÀnds, dÀr desprÄkhistoriska epokerna Àr tydligt avgrÀnsade till att beskriva utveckling av det svenskasprÄket ur en historisk aspekt. DÀrmed framtrÀder det dilemma som denna studie har somsyfte att belysa.En kvalitativ undersökningsmetod med semistrukturerade intervjuer anvÀndes för att sökasvar till hur fem verksamma gymnasielÀrare i dagslÀget undervisar i det sprÄkhistoriskamomentet. Centralt för studiens frÄgestÀllningar Àr hur respondenterna angriper desprÄkhistoriska epokerna i undervisningen samt hur de tydliggör det faktum attsprÄkförÀndring Àr ett konstant fenomen.Studiens resultat visar att det sprÄkhistoriska momentet fÄr relativt lite utrymme isvenskÀmnet, möjligen till följd av att den lokala arbetsplanen lyser med sin frÄnvaro. Denundervisning som existerar Àr starkt bunden till de lÀroböcker som respondenterna anvÀndersig av i undervisningen, men det blir tydligt att momentet fÄr en erfarenhetspedagogisk prÀgelnÀr det sÀtts i praktiken trots lÀroböckernas traditionella framstÀllning.

Att tvinga nÄgon till vÄrd : LVM-handlÀggning ur socialsekreterarens perspektiv

NÀr en socialsekreterare ska utreda en klient enligt Lag om VÄrd av Missbrukare i vissa fall (LVM) behöver denne ta stÀllning utifrÄn mÄnga olika perspektiv. Syftet med denna studie var att ge kunskap om LVM-Àrenden ur socialsekreterarens perspektiv samt att belysa deras tankar, uppfattningar och erfarenheter av LVM-handlÀggning. Undersökningens empiriska material grundar sig pÄ kvalitativa semistrukturerade intervjuer med Ätta socialsekreterare. För att kunna tolka och analysera vÄrt material anvÀnde vi oss av utilitarismen och det salutogena perspektivet som tolkningsram.Resultatet visar pÄ att socialsekreterarna upplever bÄde för- och nackdelar i arbetet med lagstiftningen. Socialsekreterarna upplever handlÀggningen av LVM-Àrenden likt ett dilemma.

NÄgra pedagogers uppfattningar om barn med autism och inkludering i förskolan

Syftet var att lyfta fram pedagogernas upplevelser, syn och arbetssÀtt gÀllande inkludering av barn med autism pÄ förskolan. Syftet var vidare att ge en inblick i specialpedagogens syn pÄ inkluderingsbegreppet nÀr det gÀller barn med autism. Detta arbete har inriktat sig pÄ kvalitativa intervjuer som metod, dÀr intervju med fem förskolepedagoger och en specialpedagog har anvÀnts. Specialpedagogen lyfte fram frÄgan vad inkludering egentligen innebÀr i praktiken och vikten av delaktighet gÀllande barn med autism pÄ förskolan. Pedagogerna ansÄg enligt resultat frÄn intervjuerna att de upplevde ett dilemma för sitt ansvar för hela gruppen och att det tar mycket tid att hinna gÄ pÄ möten med olika team som arbetar kring barnet med autism.

"Det kan vara byta p-piller lösning, det kan vara ingen lösning alls... ingenting Àr svart eller vitt dÀr" : En fokusgruppstudie om barnmorskors handlÀggning och uppfattningar av p-piller och biverkningar

Objective: To study midwives management, practice and reasoning regarding contraceptive counseling for women who are experiencing "mild" side effects of the pillMethods: Four focus groups, made up of three to five midwives per group, participated in focus group discussions. Qualitative design with the method ?Think-Aloud? has been used to collect data and the material was analyzed using content analysis.Results: The study identified three categories, the first "How midwives practice regarding the side effects of the pill," shows that midwives have a systematic approach when meeting with women who are experiencing side effects of the pill. The next category "Using a holistic and professional approach for women" highlights that the midwives take women's side effects seriously and that midwives respect individual woman?s autonomy.

TillvÀgagÄngssÀtt och pÄverkansfaktorer i undervisning : en studie om lÀrstrategier

TelefonrÄdgivning via en sjuksköterska har funnits Ànda sedan 1930-talet men det Àr först de senaste Ären som denna kompetens har erkÀnts som en egen specialitet. Inom vÄrden sker allt fler möten mellan vÄrdgivare och vÄrdsökande via telefonen vilket leder till att allt högre krav stÀlls pÄ sjuksköterskans yrkeskunnighet. Studiens syfte var att beskriva vad sjuksköterskor upplever vid telefonrÄdgivning till personer med psykiska problem. Metoden som anvÀnts i denna litteraturstudie var kvalitativ innehÄllsanalys med manifest och latent ansats. Resultatet baseras pÄ 10 vetenskapliga artiklar dÀr fyra kategorier framkom: trygghet, utsatthet, ett kÀnsligt öra samt meningsfullhet.

LuftvÀrnet ett organisatoriskt dilemma : En jÀmförelse mellan svensk och norsk utveckling

LuftvÀrnets organisationstillhörighet Àr en historiskt Äterkommande frÄga dÀr olika lösningar genom tiderna gÄr att finna i Sverige sÄvÀl som internationellt. Den hÀr uppsatsen avser att jÀmföra Sveriges och Norges olika val av tillhörighet för det markbaserade luftvÀrnet. Syftet Àr att bidra till förklaringen varför vi har olika organisatoriska lösningar och analysera huruvida det finns nÄgra incitament för att se över dagens organisation. Undersökningen har genomförts genom att studera Sveriges och Norges luftvÀrnsutveckling, med stöd av organisationsteori, för att finna bakomliggande faktorer för val av organisation.JÀmförelsen pÄvisar flera skillnader i lÀndernas luftvÀrnsutveckling som kan ge förklaringskraft till organisationsvalet. Den mest utmÀrkande skillnaden avser prioriteringen av skyddsvÀrda objekt.

Min testuppsats : en studie i DiVA

?NÀr ungdomar inom idrotten blir 13 Är kliver de in i vad Riksidrottsförbundets styrdokument Idrotten vill (2009) kallar ungdomsidrotten, vilket betyder att det Àr legitimt att toppa ett lag och tÀvling och resultat kan nu ta större plats Àn tidigare. Det kan dÀrmed uppstÄ ett pedagogiskt dilemma för ungdomsledare dÄ de behöver ta stÀllning till hur laget och verksamheten ska bedrivas. Ska lagets resultat och prestation vara i fokus eller Àr gemenskapen inom laget och att alla ska ha kul det viktigaste med verksamheten? Syftet med den hÀr studien var att belysa vilka pedagogiska handlingsstrategier som uttrycks av ungdomsledare och hur detta relaterar till teorier om ledarskapsideologier inom ungdomslag i fotboll.

Enbarnspolitik och saknade kvinnor : en fallstudie av rÀtten till liv i Indien

It is not unusual that women and children fall behind in development countries. It is not even unusual that these groups are exposed to all forms of discrimination due to the countries lack of capacity to erase poverty. We also know that women and children in a larger extent suffers from the shortage of proper health conditions. India is one of these countries. It is a country where women even before birth are exposed to discriminatory family planning.

Att vikta ansvar mot krav och kontroll : En kvalitativ studie om bistÄndshandlÀggares upplevelse och hantering av ett uppvisat motstÄnd mot stödinsatser frÄn Àldre med demenssjukdom

Syftet med vÄr undersökning Àr att titta nÀrmare pÄ diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att fÄ en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer dÀr frÄgorna var halvstrukturerade. Intervjudeltagarna kunde utifrÄn denna struktur föra fram sina personliga tankar, Äsikter och erfarenheter. Intervjudeltagarnas arbetslivserfarenheter varierade, de jobbade pÄ olika stÀllen i VÀsterbotten samt hade olika professioner. Detta var ett medvetet val dÄ vi ville fÄ ett bredare perspektiv angÄende diagnosernas för- och nackdelar.I resultatet framgick det att diagnoserna kan innebÀra bÄde för- och nackdelar beroende pÄ hur de vuxna i barnets omgivning vÀljer att tolka vetskapen om en diagnos.

Tidig Intensiv LÀstrÀning : förvÀntningar inför introduktion av TIL-programmet

Under vÄrterminen 2010 startar en liten mindre skola i södra Sverige ett projekt  med att introducera en ny metod för att öka  elevernas fÀrdigheter inom lÀs -och skrivinlÀrning. Programmet skolan ska börja arbeta med fr om höstterminen 2010 Àr TIL-programmet, Tidig Intensiv LÀstrÀning ( Dahlin, 2006). Tanken med specifikt detta program, Àr att kunna erbjuda alla elever en möjlighet för en bra sprÄkutveckling. Programmet vÀnder sig i första hand till elever i Ärskurs 1 och 2 som inte kommit igÄng med sin lÀsning. Alla elever fÄr under tolv veckor arbeta intensivt med lÀstrÀning.

Valfrihetens dilemma : En diskurspsykologisk analys av hur bloggskribenter rÀttfÀrdigar, argumenterar och tillskriver sig sjÀlva kategorier i relation till sitt livsstilsval LCHF

SamhÀllet prÀglas av en valfrihet vilket innebÀr oÀndliga möjligheter för individen att vÀlja sin egen vÀg. Individen förvÀntas dock göra det bÀsta och rÀtta livsstilsvalet vilket snarare hÀmmar Àn gynnar hennes beslutstagande. Fokus i uppsatsen har riktats mot individer som har gjort ett livsstilsval av kosttrenden LCHF. Syftet har varit att studera hur individer i en bloggkontext tillskriver sig kategorier samt rÀttfÀrdigar och argumenterar för sitt tagna livsstilsval. För att fullfölja uppsatsens syfte har vi tagit stöd i den kvalitativa forskningstraditionen diskurspsykologi som Àr en form av diskursanalytisk ansats.

KonstnÀrsbegreppet : En bildpedagogisk utmaning

SammanfattningÄnda sedan den moderna publiken, gemene man, bjöds in till att beskĂ„da konsten i 1700-talets Sverige har det funnits delade uppfattningar och funderingar över amatören och konstnĂ€ren. Skulle de bĂ„da verkligen fĂ„ hĂ€nga sina alster sida vid sida pĂ„ en utstĂ€llning, var frĂ„gan. Trots Konstakademiens öppnande och att Konsthögskolorna utbildade konstnĂ€rer finns det Ă€n i dag ingen tydlig konstnĂ€rslegitimation. Hur ska man som elev pĂ„ det Estetiska programmet; Bild och form, egentligen kunna veta vem som fĂ„r kalla sig konstnĂ€r eller inte? Detta blir ett bildpedagogiskt dilemma för bildlĂ€rare att fundera över, dels för egen del och för att hitta argument inför sina elever.Undersökningen Ă€r gjord utifrĂ„n en kvalitativ metod och formen som antagits ligger under benĂ€mningen; Fokusgruppsamtal.

Valfrihetens dilemma- om hur unga studenter i Göteborg upplever och förhÄller sig till dagens ökade valfrihet

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur unga studenter och de som möter studenter i sitt arbete upplever och förhÄller sig till den ökade valfrihet som karaktÀriserar dagens samhÀlle.FrÄgestÀllningarna Àr:- Hur upplever och förhÄller sig unga studenter i Göteborg till dagens ökade valfrihet?- Enligt dem sjÀlva och enligt de som arbetar vid StudenthÀlsan och StudentprÀsterna?Metod och material:Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod och genomfört samtalsintervjuer med studenter, studentprÀst samt studenthÀlsa. Dessa har analyseras med hjÀlp teorier och tidigare forskning som berör uppsatsens ÀmnesomrÄde. Det empiriska materialet utgörs av Ätta stycken intervjuer, sex stycken med studenter samt tvÄ stycken med de som arbetar med studenter. Den teoretiska delen innehÄller Ulrich Beck, Anthony Giddens, Zygmunt Baumans och Tomas Ziehes resonemang kring individualisering, valfrihet och identitet.Huvudresultat:VÄr uppsats visar att majoriteten av studenterna Àr nöjda med den ökade valfriheten.

Genomförande av EU-direktiv : klar och tydlig uppgift eller svÄrhanterligt dilemma med kostsamma konsekvenser?

Denna uppsats avsÄg att undersöka Äldersskillnader inom heterosexuella par och hur det pÄverkar barnafödandet, antal gemensamma barn. Hypoteserna som stÀlldes var att nÀr kvinnan Àr den Àldre tenderar antalet barn att minska samt att om mannen Àr den Àldre tenderar antalet barn att öka. Uppsatsen har redogjort för tidigare forskning pÄ respektive omrÄde och har sedan genom datafrÄn LevnadsnivÄundersökningen anvÀnt en kvantitativ metod. Detta för att undersöka om ett samband finns mellan intervjuperson och parters Äldersskillnad och antal barn som paret har tillsammans. Uppsatsen har Àven kontrollerat för om det kan finnas bakomliggande orsaker som utbildning, nettoinkomst och ursprungsland kan pÄverka valet av antal barn.

Corporate Social Responsibility - Alla företag har ett klimatavtryck, det Àr bÀst vi lÀgger oss ner och dör!

Sustainability work is something that is emphasized more and more. Corporate Social Responsibility, CSR, is discussed and the question of how much responsibility companies should really take is frequently in the news. Companies tend to ask themselves how much responsibility they should take. CSR is a common concept of companies environmental and social work and a concept we tend to see here and there in our modern society. CSR includes companies? social responsibilities, both in terms of carbon footprint, working conditions, social responsibility and more.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->