Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 15 av 36

Den svenska integrationen : ett politiskt dilemma

I dagens svenska samhÀlle har vi blivit allt mer mÄngkulturella och integration har dÀrmed blivit en viktig frÄga. Vi prÀglas av en mÀngd olika nationaliteter, etniska minoriteter samt olika kulturella bakgrunder. DÀrför Àr det viktigt för ett land som Sverige som anses vara demokratiskt att ha förstÄelse och respektera alla mÀnniskor, oavsett vilken etnicitet och kulturell bakgrund en person har. FörstÄelse för varandra Àr oerhört viktigt eftersom alla som Àr en del av samhÀllet inte skall kÀnna ett utanförskap eller bli diskriminerade. Detta förekommer dock enligt en rad olika (författare och forskare) som har hÀvdat att den integrationspolitik som har förts i Sverige de senaste trettio Ären har misslyckats.

Indexeringens dilemma. En analys av förutsÀttningarna för Àmnesindexering av skönlitteratur i förhÄllandet mellan indexeringen och dess objekt.

This thesis analyses the conditions for subject indexing of fiction by studying the relationship between the nature of fiction and the properties of subject indexing. The analysis is founded on a reading of a recently published Swedish subject headings list and uses a theoretical framework of Adornos theory of modern reason. The study is conducted through a qualitative text analysis in three steps. In the first step the subject headings list is analysed by examining how it provides subject access to fiction by the aspects of form, frame and subject. In the second step of the analysis these aspects of subject access are analysed and discussed by relating them to relevant research of subject indexing of fiction.

Stöd, reflektion och hjÀlp att inkludera : LÀrares syn pÄ specialpedagogisk handledning

The purpose of this study was to gain deeper knowledge about the special needs of guidance significance as an aid to students based on teachers' views and perceptions.Eight teachers from three different municipalities, active in primary school and middle school have been interviewed since all have participated in and have experience with special needs tutoring. Their responses were compiled and answered the three research questions: What experiences have teachers of special education counseling? How do teachers the guidance they received from a special teacher? What effect has the special educational guidance given for the inclusive education? The result shows that the special educational tutorial helps teachers gain a deeper understanding of students in need of special support and guidance to the mission vary in scope and content. The special educational tutorial that is aimed directly at the teachers seem to have a positive effect on inclusion and a critical/dilemma perspective while the consultative guidance primarily directed towards the adaptation of educational material and allows students to walk out of the classroom to receive special education promotes exclusion and ability grouping and a compensatory perspectives. From a sociocultural perspective pointing results of the study that teachers with special education tutoring experience to students in an inclusive education contribute to each other's learning,creating meaningful for everyone involved..

Svenska som andrasprÄk - efter vilka urvalsprinciper?

Svenska som andrasprÄk Àr ett relativt sett nytt skolÀmne som tillkom vid mitten av 1990-talet. Tanken var att Àmnet skulle ge skolelever med utlÀndsk bakgrund det sÀrskilda stöd och inlÀrningspedagogik som dessa elever förvÀntades behöva för att lÀra sig svenska och för att förstÄ och integreras i det svenska samhÀllet. Den hÀr uppsatsens primÀra uppgift har varit att undersöka och diskutera hur de elever som fÄr sig svenska som andrasprÄk tilldelat, i grundskolans senare Är, vÀljs ut och om elev och mÄlsman har nÄgot inflytande. En sekundÀr frÄgestÀllning har varit att undersöka vad lÀrare och skolledarna tror om svenska som andrasprÄks framtid som skolÀmne. Den hÀr uppsatsen har visat att det rÄder en godtycklighet i urvalsförfarandet och att det sker pÄ olika sÀtt pÄ olika skolor och i olika kommuner. Den har Àven visat att mÄlsman och elev hade varierande grad av inflytande över urvalsförfarandet. 6 av 10 intervjuade trodde att undervisningen skulle komma att integreras med övrig undervisning. Uppsatsens mest intressanta iakttagelse var att nÀstan alla intervjuade nÀmnde sÀrskiljandet av elever som ett dilemma oavsett vad de trodde om skolÀmnets utveckling..

VÀgen mot den Svenska vardagen : En utvÀrderingsstudie om kommunpolitikers, Arbetsförmedlingens och Invandrarservice uppfattningar kring implementeringen av Etableringslagen

This essay is an evaluation of the act of establishment (2010:197). The act is about different operators' responsibility and accountability for new arrivals to get a more effective integration into society and to speed up the new arrivals' establishment on the labor market. The purpose of this act is to get more new arrivals involved in the Swedish labor market directly. By doing so, it gives these people a possibility to become self-sufficient. This study has focus in four different operators; Employment service, Immigration service and two local politicians from Social democrats (Socialdemokraterna) and Conservatives (Moderaterna).

Utstötta frÄn Arbetsmarknaden : - Röster frÄn deltagare i AMA arbetsmarknads verksamhet Utvecklingscentrum

Studien syftar till att undersöka om det finns skillnader mellan hur deltagare av utlÀndskt- och svenskt ursprung i AMA arbetsmarknads verksamhet Utvecklingscentrum definierar sin arbetslöshet och vad de anser Àr de bakomligganden orsakerna till deras arbetslöshet. Tidigare forskning inom omrÄdet belyser arbetslösheten som ett samhÀlligt dilemma och menar att den grupp av mÀnniskor som drabbas vÀrst Àr grupper av utlÀndskt ursprung. Valet av undersökningens metod föll pÄ Grundad teori dÀr 6 djupintervjuer genomfördes. FrÄn resultatet utkristalliserades kÀrnkategorin; utstötta frÄn arbetsmarknaden. Resultatet visar att de utlÀndska deltagarna har angett flera aspekter som de upplever dem bakomliggande orsakerna till deras arbetslöshet, som dock inte igenkÀnns av de svenska deltagarna dÄ de uppger helt andra orsaker.

"De mÄste lÀra sig att passa tiden" : en essÀ om att förhÄlla sig till barn och förÀldrar som kommer för sent

Min essÀ handlar om ett problem som jag ofta mött i mitt arbete pÄ förskolan ? hur man ska hantera barn och förÀldrar som kommer sent. Det blir ofta ett dilemma nÀr olika vÀrden stÀlls mot varandra sÄ som kollegornas olika synsÀtt pÄ verksamheten och pÄ lÀrande, individ och gruppens behov och strukturer och regler mot vad som Àr praktiskt i situationen. Jag inleder essÀn med tvÄ berÀttelser om situationer frÄn mitt arbete i förskolan som illustrerar dilemmat. Dessa situationer tar jag sedan som utgÄngspunkt nÀr jag reflekterar över dilemmat med hjÀlp av olika teorier.

Mellan normal och avvikande : En litteraturstudie om vuxna personer med Aspergers syndrom.

?Between normal and abnormal? is a qualitative literature study about adults with Aspergers syndrom. The study aims to understand how a person with Asperger syndrome understand himself. The study is built around two issues. These are; how does a person with Aspergers syndrom describe himself and how does the diagnos influence the self-image.

"Vi anvÀnder inte ordet utan vi anvÀnder mer hur man beter sig mot andra" : FörskollÀrares upplevelser om etik och etiska dilemman i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka förskollÀrares upplevelser och tankar om etik i förskolan, samt synliggöra vilka etiska dilemman som finns mellan förskollÀrare och barnen i förskolan utifrÄn förskollÀrares upplevelser Syftet med studien Àr Àven att undersöka vilka val av metoder och verktyg som förskollÀrarna finner Àr viktiga för att undvika etiska dilemman i arbetet med barnen. I undersökningen valde vi kvalitativ intervjumetod som metod. Vi har samlat in empiriskt material via intervjuer med tio stycken förskollÀrare med en lÄng erfarenhet av yrket i södra Sverige. Samtliga förskollÀrare har fÄtt svara pÄ samma frÄgor om etik, etiska dilemman i samspel med barnen och vilka metoder och verktyg som förebygger etiska dilemman. I studien sÄ framkom det att etik Àr nÄgot personligt och individuellt samtidigt som det skiljer sig utifrÄn olika bakgrunder.

Ethics and Animal Experimentation in the Laboratory. A Critical Analysis of the Arguments for"Animal Rights"and"Animal Equality"

Growing up as a child, we had a Dog. To us, it was like a means to an end. That is, hunting other animals for food and for protection, with no special care and treatment given to this animal. Butas days passed by I began to witness a wind of change against such actions. I was made to understand that we were committing two crimes-: using the Dog as a means to an end (for hunting and for eating animals).

VÀgskÀlet vid Kyoto - En komparativ studie av Sverige och Australiens miljöpolicy med utgÄngspunkt i Kyotoprotokollet -

Klimatkonventionens ramverk, om att stabilisera graden av vÀxthusgaser i atmosfÀren pÄ en nivÄ som minskar mÀnniskans pÄverkan pÄ den globala uppvÀrmningen, fick i Kyoto 1997 ett protokoll som innebar bindande krav för ratificerande lÀnder. Kyotoprotokollet trÀdde i kraft 2005 med resultatet att samtliga OECD-lÀnder, exklusive USA och Australien, accepterade differentierade Ätaganden om att sammantaget minska sina vÀxthusgasutslÀpp. Undersökningen utgÄr frÄn detta faktum och med en jÀmförande studie mellan Sverige och Australien, genom teorin liberal institutionalism, syftas till att frambringa ett svar pÄ huruvida Kyotoprotokollet Àr ett effektivt internationellt samarbete ur implementeringssynpunkt. Det empiriska materialet Àr hÀmtat frÄn lagtexter och policydokument. Resultat och analys visar att Kyotoprotokollet Àr effektivt i avseendet att det har bidragit till uppkomsten av en omfattande universell diskussion som har pÄverkat Àven ett icke-ratificerande land som Australien att mer aktivt minska sina vÀxthusgasutslÀpp.

Etiska fonder - ett etiskt dilemma?

Idag föreligger ett stort intresse för att placera i etiska fonder, men det rÄder delade meningar om vad en etisk fond innebÀr. Det finns ingen universell applicerbar kod utan det Àr upp till fondbolagen sjÀlva att definiera vad som Àr etiskt för dem. Det Àr sÄledes svÄrt att faststÀlla nÄgot entydigt begrepp för vad som kan anses vara etiskt eller inte dÄ begreppet etik Àr sÄvÀl subjektivt och relativt samt varierar över tiden. Allt oftare uppdagas hur företag vÀrlden över kopplas till svÄra missförhÄllanden eller Àr inblandade i oetiska verksamheter. Flera av dessa företag Àgs indirekt av oss konsumenter genom vÄra pensionsmedel och privat sparande i fonder.

DÄtid, nutid och framtid : Hur arbetar dagens historielÀrare i grundskolans senare Är med historiemedvetande?

The theme of this essay is literacy training in pre-school. The theme takes it starting point in a project, where my colleagues and I noticed our children playing with writing and symbols. It leads to an exciting, reflecting and developing project, a project that will go on for six months together with twenty children in the age of five and six.The essay describes how I and the rest of the staff work with the project, and also how we try to find challenges that are meaningful for our children. When we worked with the project I ended up in a dilemma how I as a teacher was to retain the children?s joy and curiosity for writing without making it boring.

Drift av ett e-handelssystem med nÀrproducerade matvaror ur ett logistiskt perspektiv : En fallstudie i Uppvidinge kommun

Arbetet handlar om handledning och konsultation utifrÄn specialpedagogers genomförande av samtal och intervjuer av specialpedagoger. Den empiriska studien bestÄr av inspelningar av fem intervjuer med specialpedagoger om handledning/konsultation och tvÄ samtal som leds av specialpedagoger. Det övergripande syftet Àr att undersöka vilka diskurser som konstrueras i handledning/konsultation och i specialpedagogers samtal om dessa fenomen. Begreppen handledning och konsultation diskuteras och en forskningsöversikt pÄ omrÄdet redovisas. Det empiriska materialet bestÄr av intervjuer och samtal mellan specialpedagoger och pedagoger. Analysen som genomförts har inspirerats av diskursanalys.

Etik i det dagliga skolarbetet : en undersökning i nÄgra skolor i Sandviken vÄren 1998

Etiska frÄgor griper in i varje mÀnniskas liv och det blir allt viktigare för individens sjÀlvkÀnnedom att fÄ bearbeta dessa frÄgor. För att klara av det behövs kunskap och redskap att utveckla vÄr förmÄga till kritiskt tÀnkande. OsÀkerheten Àr stor idag och det Àr inte lika sjÀlvklart vilka vÀrderingar och normer vi ska leva efter. Forskning visar ocksÄ att barns intresse för etik och livsfrÄgor ökar, samtidigt som de kÀnner en vÀxande vilsenhet. Vi lÀrare blir allt viktigare personer som tillsammans med hemmet ska pÄverka och ansvara för elevernas framtid.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->