Sök:

Sökresultat:

492 Uppsatser om Expansion - Sida 2 av 33

Expansion av sökfrågor med Svenskt OrdNät som termkälla

The purpose of this Masters thesis is to examine the performance of queries that are expanded by synonyms and hyponyms from Svenskt OrdNät, the Swedish version of the Princeton WordNet. Four different types of queries were constructed: a baseline query S1, the baseline query expanded with synonyms S2, the baseline query expanded with hyponyms S3 and finally the baseline query expanded with the synonyms and hyponyms used in S2 and S3. The terms for Expansion were picked by hand. The queries were executed in the Query Performance Analyser QPA, a tool used in IR education and in experimental IR research for analysing and comparing the performance of individual queries. 20 topics from the test collection GP_HDINF were chosen for the experiment.

En fallstudie om expansion på Gavle Marknadskommunikation

Syfte:Denna studie fokuserar på ett företag, Gavle Marknadskommunikation. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och varför företaget expanderade till flera nya regioner. Då företaget senare gick i konkurs och därefter nybildades så ämnar jag undersöka om Expansionen hade någonting med konkursen att göra. Detta för att kunna utreda vilka risker som togs i samband med Expansionen, samt ge exempel på vad man bör tänka på när man skall expandera sin verksamhet. Dessutom skall jag utreda vad som kunde ha gjorts för att förhindra konkursen..

Export eller joint venture? : Ett litet företags internationella expansion.

För små till medelstora företag (SMEs) vars kännetecken är bristande resurser kan konsekvensen av ett felaktigt etableringssätt vid internationell Expansion vara skillnaden mellan överlevnad och konkurs (Kuo & Li 2003). Etableringar på utländska marknader kan genomföras via en rad olika etableringssätt. Två av dessa kommer att behandlas i denna uppsats; export och joint venture. Det amerikanska SME-företaget Pro Spot tillverkar svetsar till bilverkstäder och önskar expandera på den europeiska marknaden. Vårt syfte med denna uppsats är att belysa de alternativ Pro Spot står inför på den europeiska marknaden, utvärdera dessa samt ge en rekommendation.

Expansion och Kontraktion : SEB:s internationaliseringsprocess i Tyskland

Att SEB fick göra en kontraktion av sin verksamhet och skifta fokus mot företagskunderna i Tyskland berodde delvis på förändringar i de institutionella villkoren. Följande studie beskriver och analyserar SEB:s förvärv och försäljning av sin tyska kontorsverksamhet. En bakgrund ges till SEB:s Expansion i Tyskland samt processen fram till kontraktionen. Empirin har huvudsakligen införskaffats genom djupgående semistrukturerade intervjuer och ställs mot en modell för svenska bankers internationaliseringsprocess i vår analys. Vår studie visar på vikten av att anpassa sig efter och ta till sig skillnader i kultur och marknadsstruktur när man expanderar internationellt.A .

Företagsexpansion: en fallstudie om ett företags expansion
med fokus på förvärv

I vår uppsats behandlade vi hur ett småföretags Expansion från uppstart till nutid med fokus på förvärv kan se ut. Syftet med denna uppsats har varit att identifiera olika problem och motiv som kan uppkomma vid Expansion och förvärv. Uppsatsen baserar sig på en undersökning om hur Mikael Hugosons har agerat och hur han har genomfört Expansionen av sitt företag. Vi har undersökt vilka motiv han hade för att Expansionen av företaget har utförts på det sättet han har gjort samt vilka problem som har uppkommit på grund av detta. Information om företagsExpansionen har samlats in via personliga intervjuer med Mikael Hugoson samt den verkställande direktören på företaget han har förvärvat.

Expansionens utmaningar : en jämförande studie inom projekt- och byggledningsbranschen

Syfte: Syftet med denna studie är att jämföra fyra olika företag inom projektlednings- och byggbranschen som har expanderat eller håller på att expandera. Vi har undersökt de utmaningar och problem som uppkommer och tagit fasta på två av dem, hur organisationen bör struktureras samt ledarskapet.Metod: Vår studie är av kvalitativ form och baseras på teori i form av litteratur, akademiska tidskrifter och intervjuer. Vi har använt oss av ostrukturerade intervjuer med fyra respondenter från fyra olika företag.Resultat & slutsats: Slutsatsen är att problemen som uppkommer kan lösas på olika sätt eftersom alla yra företag är framgångsrika men vissa saker kan göras bättre än andra.. Ledarens roll samt hur organisationen är uppbyggd är en viktig del i om företaget skall ha en framgångsrik och effektiv Expansion eller inte.Förslag till fortsatt forskning: Då vi bara undersökt hur det ser ut i projekt- och byggledningsbranschen samt hur det ser ut från personer i ledande befattningar är våra förslag till vidare studier att intervjua anställda i företagen för att få deras bild av Expansion. Hur det ser ut ur deras synvinkel och vilka utmaningar de uppfattar som de främsta.Uppsatsens bidrag: Denna studie kan användas av företag som är i början av Expansionsfasen eller som har funderingar på att expandera.

Bibliotekariestudenter och söksträngsexpansion: Ett experiment om manuell söksträngsexpansion

The focus of the thesis is an information search technique called manual query Expansion, which aims to improve the retrieval per-formance in a search system by adding terms to the search query. The study looks at the query Expansions done by LIS students, and the eventual beneficial effects by using a search help during the search process. The empirical data have been collected thro-ugh an experiment, with an experiment group as well as a control group. The conclusion is that the students need more education in query Expansion in order to be able to use it correctly. There are significant differences between the groups in several aspects, for example in the use of search terms, parentheses, and truncation.

Expansion av existerande spelsystem : Erfarna spelare kontra nybörjare

Detta arbete exponerar den problematik som existerar för spelutvecklare med avseende på att både erfarna och nya spelare ska tillgodoses i vidareutvecklingen av spelkoncept. I anknytning till detta diskuteras flow-teorin som kan sammanfattas som den optimala upplevelsen där balansen mellan utmaning och skicklighet är perfekt. Teorin ligger till grund för analysen och varför designfilosofin ?intern Expansion? undersöks som en eventuell lösning på problemet. Det som undersöks är designfilosofins potential att generera en likvärdig upplevelse för både erfarna och nya spelare.

Är företagets lönsamhet och finansiella ställning avgörande för beslut beträffande företagets expansion?

Even if the main purpose is to decide if the companies profitability and financial position is a determining factor for its growth, the purpose is to determine if there are any differences between big and small companies in there economical positions then they grow, in the selected industry. This thesis is mainly a quantitative study. The selected industry for the study is extraction of turf. The financial measurement that most clearly differ the growing companies from the not growing companies or the companies that didn?t change there amount of employees was the returns of the companies own capital.

Internt Kunskapsutbyte : Internt kunskapsutbyte inom internationella fastighetsmäklarföretag

SammanfattningTitel:Internt kunskapsutbyte ? Internt kunskapsutbyte inom internationella fastighetsmäklarföretagNivå:C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:Josefin Löflund-Wikström & Sara WennertorpHandledare:Pär Vilhelmson, Maria F. Malama och Ernst HollanderDatum:2014-06Syfte:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur svenska tjänstebaserade företag på en internationell marknad skapar internt kunskapsutbyte mellan huvudkontor och lokalkontor.Metod:Vi har valt att intervjua ledare inom välkända fastighetsmäklarföretag. För att undersöka hur kunskapsutbytet fungerar på stor geografisk bredd. Vi har gått utanför landsgränser.

Är företagets lönsamhet och finansiella ställning avgörande för beslut beträffande företagets expansion?

Even if the main purpose is to decide if the companies profitability and financial position is a determining factor for its growth, the purpose is to determine if there are any differences between big and small companies in there economical positions then they grow, in the selected industry. This thesis is mainly a quantitative study. The selected industry for the study is extraction of turf. The financial measurement that most clearly differ the growing companies from the not growing companies or the companies that didn?t change there amount of employees was the returns of the companies own capital. It was also the returns of the companies own capital there the main difference existed between the big and the small companies.

Automatisk query expansion: en komparativ studie av olika strategier för termklustring baserade på lokal analys

Automatic query Expansion has long been studied in information retrieval research as a technique that deals with the fundamental issue of word mismatch between query and document. The purpose of this thesis is to compare the retrieval effectiveness of different strategies for automatic query Expansion. The strategies are based on local analysis of the corpus and use statistical information from the local document set to extract terms that suppose to adapt themselves to each individual search and therefore appear to be searchonyms to the index terms. The strategies compared are: association clusters, metric cluster and scalar cluster. Baseline queries of 24 topics are expanded using terms from the different clusters and searches are made.

Svenska företagsetableringar i Ryssland : En studie om framgångsfaktorer

Författarna har genom studien funnit att faktorerna engagemang, tidigare internationell erfarenhet, systematiskt tillvägagångssätt, företagets storlek,nätverk och kunskap haft tydligast påverkan på de studerade svenska företagens internationalisering och framgång i Ryssland. Dessa framgångsfaktorer tycks även likna de faktorer som generellt framträder i tidigare forskning. Dock framstår möjliga marknadsspecifika element som kan kopplas specifikt till den ryska marknaden. Dessa framgångsfaktorer kan inte enskilt förklara företagens framgång, utan ger en nyanserad bild av de studerade företagens främsta attribut vid etableringen..

Transportekonomi : Underlag för prisförhandlingar

The report addresses four main tasks, situation analysis of the company's total costs and transportation volume, cost analysis associated with the adjustment of the filling ratio, transport costs for the Expansion and new expenses on a combination of Expansion with new adjusted filling ratio.  Increasing transport costs for the company was the main reason for the request of the current situation analysis. A survey of the total cost with the actual volumes and transport provider pricing is the basis of the analysis that extends from May 2006 to October 2008. The results show an increase in costs, both overall expense and per cubic meter of transported goods. Volume spreads, trends, and seasonal variations are according to our and the company?s expectations.

Good Morning, Vietnam! : En studie om hur svenska medieföretag bör gå tillväga för att effektivt anpassa sig till den vietnamesiska kulturen

 Introduction and research question: In the global media field, global Expansion has become more common and is a way for media companies to reach out to a broader audience. Both advantages and disadvantages come with a global Expansion and there are several cultural differences that have to be considered. This thesis will deal with the cultural differences and discuss how a Swedish media company efficiently goes about establishing in Vietnam. This leads us to this thesis' research question: How does a Swedish media company succeed in Vietnam? Purpose: This thesis' purpose is to find out what media companies do to successfully acclimate to the Vietnamese culture and the important aspects of the cultural differences to consider.Delimitation: In order to present a thesis with greater depth and acquire a deeper understanding, the study is limited to examine Swedish media companies and what intercultural aspects are important to consider when establishing in Vietnam. Method: The research we have done is based on interviews, which we thought could give us the accurate information and a good base to stand on.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->