Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Exergaming - Sida 1 av 1

Talet om den ideala kroppen : En diskursanalytisk studie av kroppen i exergaming

Bakgrund: Anorexia Nervosa påverkar individen både fysiskt och psykiskt och är en allvarlig och livshotande sjukdom där många av kroppens olika organsystem påverkas. Det är av stor vikt att sjukdomen upptäcks i tid så att behandling snabbt kan sättas in. Forskning har visat att sjuksköterskor upplevde bristande kunskaper inom psykisk ohälsa och hade därmed svårigheter att vårda patienter med anorexia.Syfte: Syftet var att beskriva familjens erfarenheter av att leva med en familjemedlem med anorexia. Metod: Litteraturstudien baserades på tio vetenskapliga artiklar, fem med kvantitativ ansats och fem med kvalitativ ansats. En integrerad analys utfördes utifrån Kristenssons (2014) beskrivning.Resultat: De kategorier som framkom i analysen var Familjedysfunktion, Psykisk belastning, Familjens hanteringsstrategier, Familjens erfarenheter av bemötande från vårdpersonal och Erfarenheter av att vårda.

Wii Sports och Sport : En jämförelse av fysiska och emotionella skillnader och likheter i träningsspel jämfört med riktig träning

AimThe purpose of this study is to compare the level of activity between playing wii Sports Tennis and wii Sports boxing, and the usual sports, and to see how the two variants are perceived.Issues:- How much strain ratio and energy consumption it gives to exercise wii sports compared with the playing of sport for real?- How do the test participants experience the different tests?- How are the two wii sports games against each other in terms of activity and fitness in the school environment?MethodThis is an experimental study in which 10 test participants (5 men and 5 women) have carried out four different physical tests. The tests consisted of either playing an exergame or playing a sport for 25 minutes. Physical activity was measured during the test using a heart rate monitor. All test participants completed all tests in the same order.

Tevespel och motion - går det? : En studie kring tevespelets relevans som form för motion och undervisningskomplement

Syftet med detta arbete har varit att undersöka huruvida Wii Fit? kan vara en källa för motion samt ett undervisningskomplement för ämnet idrott och hälsa. För att kunna analysera detta har arbetet använt sig utav Gunnar Borgs RPE-skala samt pulstagning. Detta för att få ett värde på den ansträngning som upplevts och uppnåtts vid utförandet av Wii Fit? och dess fyra kategorier Balans, Yoga, Styrka och Aerobics.