Sök:

Sökresultat:

200 Uppsatser om Evolutionär robotik - Sida 2 av 14

Evolution av beteende för boids

Denna rapport beskriver anvÀndandet av artificiella neurala nÀtverk, som styrsystem för att utföra evolution av beteende för boids. Boids handlar i grunden om att skapa en simulering av flockbeteende, genom att lÄta sjÀlvstÀndiga individer strÀva efter att uppnÄ samma mÄl. Uppbyggnaden av boids sker enligt tre ursprungliga regler, att undvika kollision, matcha hastighet och centrera flocken, dessa regler ligger Àven till grund för boidsen i detta projekt. DÄ beteendet för boids i grunden programmeras för hand, undersöker arbetet hur resultatet pÄverkas genom evolution av beteendet m h a neurala nÀtverk. Arbetet jÀmför Àven de tvÄ neurala nÀtverksarkitekturerna reaktiva- och rekurrenta nÀtverk.

Evolution av Samarbetande Agenter : En utvÀrdering av effekterna av begrÀnsade synfÀlt, brusig indata samt hinder pÄ evolution av samarbete med Multi-Component ESP

För att Ästadkomma samarbete mellan agenter i dataspel har utvecklare under lÄng tid anvÀnt sig av traditionella AI-tekniker sÄsom skriptning och tillstÄndsmaskiner. Dessa tekniker har dock ett flertal problem som gör att alternativa tekniker dÀr samarbete istÀllet evolveras fram blir intressanta att studera. I detta arbete har effekterna av egenskaperna begrÀnsade synfÀlt, brusig indata samt hinder pÄ evolution av samarbete med en sÄdan teknik, Multi-Component ESP, utvÀrderats.En experimentmiljö utvecklades baserad pÄ samarbetsproblemet CMOMMT. I denna miljö utfördes sedan fem olika experiment dÀr respektive egenskap först testades enskilt och sedan alla tre i kombination. Resultaten av dessa visade att ingen av egenskaperna enskilt har nÄgon effekt men dÀremot att kombinationen av alla egenskaper har en stark negativ effekt pÄ evolutionen.

Anpassning efter behov: elevers vardagsförestÀllningar kring
evolution

Syfte med vÄr undersökning har varit att ta reda pÄ vilka eventuella förestÀllningar elever som gÄtt ut grundskolan har kring evolutionen, samt hur vanliga dessa förestÀllningar Àr. Undersökningen bygger pÄ en kvantitativ studie i form av en enkÀtundersökning bland gymnasieelever som gÄtt ut grundskolan vÄren 2006. Resultatet i vÄr studie visar att majoriteten av de tillfrÄgade eleverna lÀmnat svar som innehÄller vardagsförestÀllningar, sÄsom anpassning och behov. Denna insikt kommer vi att bÀra med oss i vÄr kommande yrkesprofession för att skapa möjligheter för elever att förstÄ evolutionen ur ett naturvetenskapligt perspektiv..

Kunskap under utveckling : En enkÀtundersöking pÄ gymnasiets praktiska program.

Syftet med studien var att mÀta elevernas kunskaper inom omrÄdet evolution pÄ yrkesförberedande program. En enkÀt delades ut till elever pÄ en gymnasieskola med frÄgor som hade fasta och öppna svarsalternativ. Ett statistiskt test (Kurskal-Wallis) anvÀndes nÀr materialet tolkades. De alternativa evolutionsidéerna dominerade svaren pÄ flersarsfrÄgorna medan det hos de öppna frÄgorna var en dominans av vet ej/ingen aning svar. Det fanns ingen skillnad pÄ rangen hos enkÀtfrÄgorna med öppna svar och intresset av att lÀsa naturkunskap b eller biologi.

Darwin eller design : - en studie om förhÄllandet mellan religion och vetenskap för lÀroböcker i anknytning till Lgy 11 för gymnasieskolan.

In the curriculum from 2011 for Religion in Swedish Upper Secondary School, a new content has been added regarding the relationship between religion and science. The pupils are supposed to acquire a view of how the understanding of religion and science can express questions concerning creationism and evolution. The purpose of this study is to identify how this relation between religion and science is represented in textbooks for the subjects of Religion and Biology and how pupils are encouraged to reflect on and discuss this relationship. The method of this essay consists of a qualitative content analysis of textbooks from both Religion and Biology. The result of this study showed an overall multifaceted picture of the relation between religion and science..

NÀr förmÀnniskan blev den moderna mÀnniskan

The subject of this bachelor-level thesis in archaeology in the transition from archaic sapiens to anatomically modern humans, and what might have caused this transition. A part of the study aims to prove or disprove whether an increased consumption of shellfish might have caused this development. Another part of the essay deals with the connection of said evolution and the suggested emergence of cultural and ritual practices in South Africa circa 100 000 BP and an evaluation of the arguments concerning the aquatic ape hypothesis, and their usefulness for the subject.The result of investigation of the theory about the increased consumption of marine resources as a probable cause of the last biological step of creating our species points to the conclusion that it is a probable explanation. There is even some evidence that there could be a connection between consumption of marine resources and the "Out of Africa 2"-theory. It is harder to find a proven connection between the suggested emergence of cultural and ritual practices, even some evidence seems to strengthen the idea.

Är vi lika dem? : en kraniestudie av hominider ur ett evolutionistiskt perspektiv

By examine plastic craniums from eight different hominids I wanted to find morfological characteristics that agreed with those of modern humans. The species that were selected had a plastic casting of its cranium in the laboratory at Gotland University. My focus was on species from the family Australopithecius and Homo and only working with their craniums. And this because the cranium and the theeth shows the most visible morfological characteristics between the different hominids. I also wanted,in a small part of the essay, to write about the differences in now living primates and humans skulls.Except from analysing the plastic castings I also studied surveys written by other scientist on the same subject.

Tesaurer eller ontologier? Eller bÄde och? : En jÀmförelse mellan tvÄ typer av Àmnesordssystem med tanke pÄ deras förbÀttring av effektiv informationsÄtervinning

By examine plastic craniums from eight different hominids I wanted to find morfological characteristics that agreed with those of modern humans. The species that were selected had a plastic casting of its cranium in the laboratory at Gotland University. My focus was on species from the family Australopithecius and Homo and only working with their craniums. And this because the cranium and the theeth shows the most visible morfological characteristics between the different hominids. I also wanted,in a small part of the essay, to write about the differences in now living primates and humans skulls.Except from analysing the plastic castings I also studied surveys written by other scientist on the same subject.

Vattenapeteorin: Paradigmskifte eller pseudovetenskap?

The Aquatic Ape theory was first formulated by Alister Hardy in year 1960. All from the beginning the theory has been criticized, ridiculed, ignored and a source to strong feelings in the anthropological community. The purpose of this essay is to investigate why the Aquatic Ape theory is so controversial and why it is understood so differently by scientists. After interviews with Swedish scientists and the general community, and after reading of anthropological books, I have tried to show that the aquatic ape-coldness depends on it challenging nature against the anthropological paradigm, which describes human beings as strong, hunting creatures who can live in any environment. The Aquatic Ape theory - on the other hand - picks out one of all these environments and says: "here has our evolution occurred: we have been aquatic apes".

Artificiell intelligens - ANN och evolution i shooterspel

Detta arbete undersöker hur tvÄ olika nÀtverksarkitekturer för artificiella neurala nÀtverk fungerar i en testmiljö av shooter-karaktÀr. De tvÄ arkitekturer som undersöks Àr ett feedforward-nÀtverk samt ett elman-nÀtverk som trÀnas med hjÀlp av evolutionÀra algoritmer. Skillnaden pÄ de tvÄ valda nÀtverksarkitekturerna Àr att det sistnÀmnda har ett korttidsminne.Resultaten visar att det i den testmiljö som anvÀnts inte Àr nÄgon skillnad pÄ de tvÄ nÀtverksarkitekturerna, utan de uppnÄr i princip samma resultat. Dock sÄ har de beteenden som nÀtverken uppnÄtt visat pÄ att det Àr möjligt att anvÀnda agenter som Àr skapade av artificiella neurala nÀtverk i ett shooter-spel och att de kan generera bra resultat.NÄgot som inte fokuserats pÄ i detta arbete men som skulle vara intressant att kolla vidare pÄ, Àr till exempel förÀndring av storleken pÄ nÀtverken eller att undersöka om ett lÄngtidsminne pÄ det rekurrenta nÀtverket hade förÀndrat resultatet..

Urmakarens budbÀrare : Modern intelligent design-rörelse i jÀmförelse med brittisk naturteologi vid 1800-talets början

I uppsatsen jÀmförs William Paleys Natural Theology : or, evidence of the Existence and Attributes of the Deity, collected from the appearances of nature frÄn 1802 med Michale J. Behes Darwin's black box : The biochemical challenge to evolution frÄn 1996. JÀmförelsen kontextualiseras med en skiss över evolutionsteorimotstÄndets historia under den mellanliggande perioden, som tillsammans med sjÀlva den vetenskapliga utvecklingen, antas förklara de skillnader i tilltal och val av argument som föreligger mellan de tvÄ verken. I frÄga om grundlÀggande budskap, idéstruktur, syfte och religiositet befinns de tvÄ verken ligga varandra betydligt  nÀrmare Àn vad som initialt kan tyckas vara fallet..

Evolution av mÄlsökande och flyende boids

Detta arbete anvÀnder genetiska algoritmer för att fÄ fram ANN hos boids utifrÄn tvÄ uppsÀttningar regler och jÀmför de resulterande beteendena med varandra. Boids Àr simulerade fÄglar i en fÄgelflock som var för sig styrs med enkla regler men som tillsammans bildar ett flockbeteende. Genetiska algoritmer liknar naturens evolution. En population vars egenskaper kodas pÄ ett genom blir bÀttre pÄ de egenskaperna genom att de bÀsta individerna vÀljs ut och fÄr utvecklas mer medans de sÀmre rensas bort. ANN stÄr för artificiella neurala nÀrvek och ska likna biologiska neurala nÀtverk och ska med andra ord fungera som en hjÀrna.

HushÄllsavfall i vardagen : En komparativ studie av tre svenska kommuners plockanalyser

Undersökningar visar att elever har svÄrt att ta till sig evolutionsteorin och i stÀllet vÀljer att förklara evolutionen med icke vetenskapliga argument. Till exempel vÀljer de att förklara fjÀllharens vita vinterpÀls med att en vit pÀls gör att den syns sÀmre. Det hÀr Àr ett exempel pÄ att eleverna gÀrna förklarar evolutionen som behovsstyrd. En laboration utformades för att illustrera hur variation och urval ger evolution i en plantpopulation. Laborationen gÄr ut pÄ att eleverna under en tid studerar en population med plantor som utsÀtts för torka.

Elevers förestÀllningar om evolution och deras tilltro till naturvetenskap

Arbetet syftar till att öka kunskapen om elevers vardagsförestÀllningar om evolutionen och kunskaper om naturvetenskapens uppbyggnad. Elever kommer till skolan med sin egen uppsÀttning av erfarenheter med vilka de sedan tolkar vÀrlden som, i vissa fall, kan leda till vardagsförestÀllningar. Eftersom evolutionsavsnittet kan vara ett kÀnsligt Àmne ville jag Àven undersöka elevernas inblick i hur kunskapen om naturvetenskap genereras dÄ detta Àr en viktig del för att kunna förhÄlla sig till olika fakta som presenteras, till exempel evolutionsteorin. För att fÄ reda pÄ ovanstÄende frÄgor anvÀnde jag mig av en enkÀt med efterföljande intervjuer av utvalda elever. BÄde enkÀterna och intervjuerna visade pÄ att det finns vardagsförestÀllningar om evolutionsprocessen hos eleverna och att de flesta eleverna inte har nÄgon större kunskap om hur naturvetenskapen Àr uppbyggd.

VÄld i film : En evolutionÀrbiologisk förklaring till vÄr fascination

Denna uppsatsen undersöker varför vÄld i film Àr sÄ utbrett och populÀrt. Jag anvÀnder mig av ett evolutionÀrbiologiskt perspektiv, som tidigare inte anvÀnts vid filmforskning i sÄ stor utstrÀckning. IstÀllet har filmforskning och andra studier pÄ mÀnniskans beteende oftast utgÄtt ifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Uppsatsen Àr av typen ?forskningsöversikt? vilket innebÀr att jag inte har gjort nÄgon klassisk analys pÄ ett filmiskt verk eller empiriskt material, utan har sammanstÀllt en stor mÀngd forskning frÄn andra forskare.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->