
Sökresultat:
826 Uppsatser om Equity-to-asset ratio - Sida 35 av 56
The more we get people to talk to us, the more we get to know about them : En studie om hur företag tar tillvara på kundinformation ur sociala medier
Titel: Hur väljer företag rätt celebritet? ? En studie om företags tillvägagångssätt för att lyckas med celebrity endorsement Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och öka förståelsen för hur företag väljer celebrity endorser och hur detta val kan påverka deras varumärke.Teoretisk referensram: Teoriavsnittet inleds med förklaring av varumärke och brand equity. Avsnittet avslutas med att celebrity endorsement presenteras.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med deduktiv ansats där tre semistrukturerade intervjuer har utförts. De fallföretag som intervjuats använder sig alla av celebrity endorsement och är kunniga inom området.Empiri: I detta avsnitt presenteras materialet från tre intervjuer med våra fallföretag. Slutsats: Uppsatsens slutsats är att företag måste göra noggranna undersökningar kring varumärket och celebriteten för att valet av celebritet ska bli rätt och att användningen av celebrity endorsement blir lyckad.
Kapitalstruktur och immateriella tillgångar: en studie av
svenska börsnoterade IT-företag
Med företagets kapitalstruktur avses den mix av eget kapital och skulder som används för att finansiera företagets tillgångar. En faktor som anses påverka valet av kapitalstruktur är den typ av tillgångar som företaget har. En hög andel immateriella tillgångar är förknippade med en lägre skuldsättningsgrad. Syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns ett samband mellan andelen bokförda immateriella tillgångar och skuldsättningsgraden hos svenska börsnoterade företag i IT-branschen. Ett delsyfte är undersöka om det finns något samband mellan affärsrisken samt företagens storlek och skuldsättningsgraden.
Effektiva godstransporter : kartläggning av bakomliggande faktorer på transporters utförande
The society of today can?t manage without transportation. We need transports to getfood, to go to work and to create new products. The transportation ofgood is thus an important part in the function of the society and they?ll increase, bothin number and in amount.
Bilar eller blåmesar? : rehabiliteringsvärdet i Umeås tätortsnära skogar
Nature´s healing capacity is well known and is today an important asset in the protection against stress. Noise problems in cities and it´s green spaces are increasing which in turn provokes stress and in the long term can lead to cardiovascular diseases. To promote people?s health it is important that natural environments have good soundscapes, research show that visiting natural surroundings and listening to sounds of nature promote rehabilitation and relief stress. The purpose of this essay is to determine the value of rehabilitation in forests in Carlshem and Röbäck.
Nordiska Fondbolags riskjusterade avkastning : En jämförelsestudie av fondbolag verkande inom tillväxtmarknader
The purpose of this paper is to examine and analyze past development of mutual funds in large and small mutual fund companies and see if there are any differences between these two segments. Limitations on the number of funds have been made by choosing Nordic mutual fund companies that invest in emerging markets over an 11-year period. The study is made on 66 mutual funds managed by 13 mutual fund companies in which the segment of small fund companies includes seven fund companies with assets under management less than 100 billion SEK and the segment of large mutual fund companies includes six fund companies with assets under management more than 400 billion SEK. In the comparison of the segments the Sharpe ratio has been used to calculate the risk-adjusted return. The study shows small differences of the risk-adjusted return between the segments.
Ett nytt multiplext PCR-protokoll för identifiering och detektion av Shigella och enteroinvasiv E. coli (EIEC) från livsmedel
This report is the result of a project in the course Independent Projekt in Molecular Biotechnology at Uppsala University during the spring of 2014. The foremost purpose of the course is to give students the opportunity to carry through exstensive work in a project environment. This project was formed based on a comission from the biotechnology company SweTree Technologies, and the goal has been to compose a summary of the different techniques and methods that exist in the field of mass propagation of trees through the method of somatic embryogenesis.The project group has obtained information about the area mainly throgh reading patents, trying to find key components and bottlenecks in other companies? somatic embryogenesis technologies. This paper is divided into different sections, containing the patents of the automation of different steps in the process.
Hög avkastning till låg risk : En jämförande studie mellan aktieportföljers innehåll och prestation
Syfte: Studera sju portföljer och notera den bästa typen av portfölj med högst avkastning till lägst risk.Metod: Sekundärdata är grunden för uträkning av samtliga portföljers avkastningar, risker och korrelation. Studien är deduktiv med kvantitativa inslag av kända teorier av nobelpristagare i ekonomisk vetenskap. Slutsats: Studien visar att stora bolag i olika branscher är ett vinnande portföljinnehåll för denna studie. Stora bolags aktier har visat högre avkastning till lägre risk jämfört med små bolag under studiens tid då ekonomiska kriser drabbade marknaden. Den mest presterande portföljen var därför storbolagsportföljen.Vidare forskning: Längre tidsperspektiv och nya teorier som Jensens alfa samt Treynorkvot är av intresse för vidare forskning för att styrka vår slutsats..
Vart tog EMV vägen?: En analys av Marknadsdomstolens utvärdering av imitering i dagligvaruhandeln
This paper discusses the issue of trade dress imitation in the grocery sector. Our study has its starting point in the conflict that may arise between a brand owner and an imitator following an imitator?s marketing actions. In this study we look at the Market Court?s precedents in which this question has been addressed.
Produktcertifiering, till vilken nytta? : En studie om konsumenters förhållningssätt till produktmärkningar på livsmedel
Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka konsumenters kännedom och uppfattning om olika produktmärkningar inom livsmedelsbranschen. Avsikten är att skaffa en tydligare bild av konsumenternas förhållningssätt till produktcertifiering.Teoretisk referensram: Den teoretiska utgångspunkten var uppbyggd kring varumärken och specifikt varumärkesvärde (brand equity) och varumärkesförstärkning. Även teorier kring attitydutformning och konsumentens köpbeslutsprocess användes i syfte klargöra hur konsumenterna förhåller sig till fenomenet.Metod: I studien användes en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning som besvarades av 140 respondenter i olika livsmedelsbutiker i Stockholm.Slutsats: Resultatet från vår undersökning visar att konsumenter överlag har kännedom om de mest förekommande produktmärkningarna samt har ett positivt förhållningssätt till dessa. I och med att majoriteten av respondenterna uppfattade symbolernas budskap, drar författarna slutsatsen att produktcertifiering ofta uppfyller sitt syfte som ett kommunikations- och vägledningsverktyg för konsumenterna..
Värdering av ekologisk gradering - Super(eko)logiskt? : En mätning av styrkan i varumärkets miljömärkning - ur ett konsumentperspektiv
Då det ur ett konsumentperspektiv finns ett stort intresse för att kombinera olika miljöperspektiv i en enhetlig märkning samtidigt som forskning visar att en kombination av olika märkningar genererar en ökad betalningsvilja, åsyftar denna studie att undersöka hur dessa två respektive typer av märkningssätt påverkar konsumentens preferenser av varumärket samt hur dessa preferenser skiljer sig åt. Föreliggande studie testar dessutom huruvida Simonsons (1989) teori om kompromisseffekter är applikabel för att öka konsumenters preferenser för ekologiska produkter när ett superekologiskt alternativ tillförs ett valset med ett konventionellt och ett ekologiskt alternativ. Studien bidrar därmed med information till beslutsfattare inom livsmedelsbranschen för hur ekologiska attribut påverkar konsumenters preferenser och betalningsviljan för ekologiska produkter. 408 respondenter har medverkat i en enkätundersökning där svaren har analyserats med hjälp av följande statistiska analyser: reliabilitetstest, t-test, korrelationsanalys, faktoranalys och klusteranalys. Resultaten visar att trots att de flesta konsumenter tenderar att ha såväl en positiv attityd som en ökad betalningsvilja för de ekologiska alternativen, väljer fortfarande majoriteten av konsumenterna det konventionella alternativet, varvid ingen kompromisseffekt uppstår.
Är en lojal kund mer förtjänt av en bättre behandling En kvantitativ studie om favoriserande behandlingar till kunder med olika input.
Several studies have examined the effects of perceived justice of preferential treatments to customers, but few have studied these effects when customers have different input. The purpose of the study is therefore to enhance the knowledge and understanding of the effects of preferential treatments to customers with varying input. More specifically, the study focuses on how perceived justice, customer satisfaction and loyalty are affected depending on the customer's input and received treatment. An experimental study with 263 respondents showed that the perceived justice and loyalty intentions among both the receiver and the non-receiver of the preferential treatment were of highest level when it was given to a customer with large input. Customer satisfaction however, was found to be of highest level when customers themselves received preferential treatment, regardless of the size of their input.
Varumärkespositionering i serviceföretag : En studie om skillnader mellan banker och fastighetsmäklarföretag
Bakgrund: De flesta är medvetna om att vi matas med och påverkas av varumärken, men sällan om det arbete som ligger bakom ett varumärkes uppbyggnad. Därför är det av stor vikt vid varumärkesuppbyggnaden att förankra de värderingar som företaget vill positionera sig med. För att i sin position kunna differentiera sig gentemot konkurrenter med ett starkt varumärke måste företaget kommunicera samma värderingar, både i den interna och externa marknadsföringen för. Det finns de som anser att man kan utföra detta genom marknadsföring på två skilda sätt, genom att agera ?marknadsförare? eller att agera ?försäljare? gentemot sina kunder, där ?försäljare? ofta är bättre på att skapa relationer där kunden rekommenderar företaget vidare än en ?marknadsförare?.
Optimal kapitalstruktur : En undersökning tillämpad på skandinaviska och tyska företag
This paper describes and develops a trade off model of optimal capital structure by Bradley et al. (1984). The model is then tested to examine how changes in corporate tax rates affect the optimal capital structure of firms. Based on theoretical implications of the model, four hypotheses are derived stating that firms? optimal debt-to-value ratio is (1) negatively related to financial distress costs, (2) negatively related to non-debt tax shields, (3) negatively related to firm volatility and (4) positively related to the corporate tax rate.
Diskonteringsräntan vid nedskrivningsprövning av goodwill, Stockholmsbörsens svarta får? : En studie av svenska noterade företags diskonteringsräntor med hjälp av CAPM och trefaktormodellen
År 2005 införde Europeiska unionen en förordning som innebär att alla svenska börsnoterade företag måste nedskrivningspröva sin goodwill istället för att som tidigare göra årliga avskrivningar. Detta utförs med hjälp av en diskonteringsränta och påverkar utfallet om nedskrivning ska göras eller inte. Vår uppsats baseras på en studie av Carlin och Finch (2009) som jämförde australiensiska företags redovisade diskonteringsräntor med teoretiska sådana beräknade med hjälp av CAPM. De fann att en stor del av företagen använde en opportunistisk diskonteringsränta som gjorde att de undvek att skriva ned sin goodwill. Carlin och Finch val av modell fick dock kritik och därför använder vi både CAPM och trefaktormodellen när vi gör motsvarande undersökning på noterade svenska företag.
Alla dessa analytiker
During the last decades business journalism has vastly increased its share of media coverage. Hvitfelt och Malmström (1990) states that media space devoted to business reporting have more than doubled since the mid 1980s. This fact alone is an important reason for studying the same. Hence this study, which is aimed explicitly at investigating how business press use and manage experts, in this case primarily equity analyst, in their reporting. Our purposes are the following: Examine to what extent media players use analyst in their business reporting.