
Sökresultat:
636 Uppsatser om Equestrian-sport - Sida 20 av 43
"Modiga entreprenörer" : maskuliniteter i sex svenska herrtidningar
Uppsatsens syfte är undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta närmare på begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av tre svenska herrtidningar från år 2002-2004. Först diskuteras innehållsanalys med inriktning på kritisk diskursanalys som metod. Sedan finns en genomgång av tidigare feministiska medieanalyser.
Hjälper skolan elever i grundskolans senare år att finna svar på några av livets stora frågor
The foundation for this thesis lies in whether or not, and how, the body representation in printed commercials, specific products directed to the body (shampoo, body lotion etc.), has changed during the last fifty years. Four years have been chosen because of the changes in society that we believe might have had an impact. The commercials that have been picked out are the ones that best represent the general view of the body. We have found that the changes when it comes to body presentation has followed the social development to a certain degree, but it is difficult to say how much the society has had an affect on the body ideal in advertising. Representations of the male body is something that has escalated since the early 70?s, fifteen years earlier few commercials was made with male models, and the few there were, never showed more than the face.
?Fotboll är bara en världslig sak, det betyder inget för evigheten? Religionsvetenskapliga perspektiv på fotbollsintresse
This qualitative study examines if an interest in soccer can give the same meaningfulexperiences in a person's life as a religion would. Five soccer fans were interviewedregarding the meanings and impact of soccer in their lives. Two theories in the fields ofsport and religion were used to analyze the data: Antonovsky's sense of coherence (SOC)with its components meaningfulness, manageability and comprehensibility and Heelasand Woodheads "life-as" and "the subjective-life? derived from the concept "thesubjective turn". It was concluded that the interest in soccer affected the respondents?views of life.The respondents? personal identities were strongly associated with groupmembership, meaning that their interest in common with others was perceived to makeeveryday life meaningful and manageable.
Svårklassryttares förberedelser för dressyrträning : för bäst lärande
SUMMARYThere was no previous study in what high level dressage riders had for ideas of how to best prepare for their training sessions with an instructor. Neither any study of how high level dressage riders seemed to be more or less susceptible to the instructions from their instructor during their training sessions. If the sport had more knowledge about this, it might result in more riders on a higher level. The purpose of this study was to find out how high level dressage riders are preparing themselves for the best result for an instructor led training session and how they could bring as much as possible instructions from the coach. The two questions of the study were: How are high level dressage riders preparing themselves for a training session with an instructor, practically and mentally, and how can they affect their susceptibility to instructions?The study was carried out both by reviewing existing literature and studies in general education and pedagogy in the riding education, and by a qualitative interview study of six dressage riders who rode on a difficult level at the competitions, during the year of 2009.
1+1=3? : en studie om co-branding och dess påverkan på ett varumärkes värde
Co-branding, vilket är en typ av varumärkessamarbete, har på senare tid blivit en populär strategi i strävan efter att skapa ett högre värde för konsumenten samt nå fördelar så som ökade intäkter samt möjligheten att skapa och attrahera lojala kunder. Dock finns det siffror som pekar på att många co-brandingsamarbeten misslyckas. Mot denna bakgrund har syftet med denna studie varit att, utifrån lojala kunders perspektiv, undersöka vilken påverkan ett varumärkessamarbete av typen co-branding kan ha på ett av de två varumärkenas värde. För att undersöka detta har co-brandingsamarbetet mellan Nike och Apple i form av produkten Nike + iPod Sport Kit valts som undersökningsobjekt. En enkätundersökning baserad på Aakers modell har gjorts bland alla ?Apple on Campus? representanter i Sverige.
kandidatuppsats mjölkmarknaden
Syftet med föreliggande studie var att undersöka och jämföra motivationen hos amatör- och elitfotbollsspelare mot bakgrund av ålder, prestationsnivå och attribuering. Följande frågeställningar har besvarats: (1) Skiljer sig motivationen åt mellan elitidrottare och amatöridrottare? (2) Attribuerar elitidrottare och amatöridrottare olika? (3) Påverkar ålder motivationen? Försökspersoner (n=32) i ett amatörlag (n=16) och ett elitlag (n=16) fick fylla i en enkät, uppbyggd av Sport Motivation Scale och Attribution Theory. Ett oberoende t-test och ett korrelationstest utfördes. En signifikant skillnad upptäcktes mellan amatör och elit på kategorierna Inre Motivation och Amotivation.
Rörelshinder och ämnet idrott och hälsa : en kvalitativ studie om hur elever med rörelsehinder upplever ämnet idrott och hälsa
The aim of this study was to investigate how disabled pupils feel about school lessons in physical education. Previous studies in the area show that many disabled pupils think that this is a problem. Drawing on data from one-to-one semi-structured interviews with six students in the age of 11-14 years, this study focused on how students with disability cope with their impairments and physical activity in school. The interviewees? background displays a wide range of sport related activities and besides school the interviewees seem to be engaged in different sports associations on their leisure time.
Self-efficacy hos lagidrottare : Hur påverkas self-efficacy efter ett negativt resultat på en match?
Individens tro på den egna förmågan benämns self-efficacy och är en viktig del vid avgörandet av hur en uppgift ska lösas, samt av hur resultatet blir. När individer presterar spelar feedback en central roll för om det kommer att skapas motivation att uppnå målen eller inte. Ovan nämnda begrepp är även centrala för den kollektiva self-efficacy som är gruppens tro på sin förmåga. Studiens syfte var att undersöka hur en individs self-efficacy påverkas vid ett negativt utfall inom ett prestationsområde. En enkätundersökning med 81 lagidrottsspelare genomfördes i Västmanlands län.
Status och roller. Barns uppfattningar om fördelning av status och roller i grupper.
Mitt syfte med detta arbete är att studera hur barn själva ser på fördelningen av roller och status i en grupp. Jag har samtalat med barn om vilka faktorer som har betydelse för att få en hög position i en grupp, samt hur de ser på sin egen roll och status och om barnen har en medvetenhet om roll- och statusfördelning. Jag har försökt att göra en sammanställning av barnens svar och jämföra dessa med litteratur som belyser ämnet. I litteraturen har jag försökt att även ta med aspekter som på skilda sätt belyser konsekvenserna av status och roller. Sammanfattningsvis kan sägas att min undersökning visar att barn som exempelvis är aktiva och bra på sport tilldelas en hög position i kamratgruppen.
?Bättre ett blåbär i Vasaloppet än ett torkat russin i TV-soffan.? : Sport- och motionsverksamhet vid Centrala verkstäderna Malmslätt en del av Förenade Försvarsverken 1969-1989
Det moderna svenska köket verkar ha blivit 2000?talets vardagsrum. Matlagningsprogram och inredningsreportage säljer in den livsstil som är så eftersträvansvärd för stora delar av befolkningen. Vid köp av ny bostad är köket ett av de viktigaste rummen. Vad beror denna utveckling på eller rör det sig om en utveckling överhuvudtaget? Denna uppsats syftar till att studera synen på det svenska köket, hushållsarbetet och vilken effekt dessa har haft på utformningen av just det svenska köket.
Musik, idrott och prestation
Detta arbete besta?r av en underso?kning om hur en musikla?rare och en idrottstra?nare jobbar med deras elever respektive spelare info?r en prestation. Underso?kningen inkluderar ocksa? hur musikla?raren och idrottstra?naren jobbar med efterarbetet av en prestation. Genom kvalitativa intervjuer och observationer har jag underso?kt deras olika metoder.
Ett stort evenemang - En liten stad : Synen på Vätternrundan genom fem representanter
Vätternrundan is an annual sporting event that takes place in the Swedish town Motala since 1966. It is one of the world largest recreational bicycle rides and attracts over 20 000 participants each year. This study focuses on event effects and how an event can be of value within the principles of place marketing. Within this study five representatives were interviewed with semi-structured interviews.The results show that the representatives describe Vätternrundan as a positive event which mostly generates positive effects for the city itself and for the people living and working there. The effects consist of the events ability to create awareness of the place, the possibility to extend the tourism season and several social effects like solidarity and interaction.The result also shows that Vätternrundan is a well-known brand and because of this it can be used as an advantage in place marketing.
Heja Hemmalaget!! : En studie av objektivitet inom lokal sportjournalistik
Within the journalistic profession lays a commonly accepted normative view stating that objectivity is an ideal to seek. The aim of this bachelor is to study Swedish sportswriters on local newspaper and their views of journalistic objectivity, and themselves in comparison to the traditional ideals. We want to study how local sportswriter work against their ideal and if factors like age and education affect their view of themselves and ther ideal.We have done eight semistructured deepinterviews that all build on theories and studies of the traditional ideal of journalists. The interviewed are all sportreporters, at four different newspapers. We have done active selection of participants based on age and education.
CSR som värdeskapande verktyg i jakten på sponsorer : En fallstudie av Hammarby Fotboll
CSR är viktigare än någonsin i dagens ekonomi och konceptet är numera etablerat i de flesta branscher. Huruvida det finns ett samband mellan CSR och intäkter är omdiskuterat. CSR inom underhållningsbranschen har dock inte fått någon större uppmärksamhet i akademiska sammanhang. Syftet med studien är att undersöka om, och hur, CSR kan användas som ett strategiskt verktyg i jakten på sponsorer. Ett positivt samband skulle kunna uppmuntra socialt ansvarstagande i branschen.Uppsatsen består av en kvalitativ fallstudie av Hammarby Fotboll.
The New Gym Bag
Detta examensarbete omfattar 15 hp och utfördes av Jelena Todorovic, student på Malmö Högskola, Produktdesignprogrammet.
Syftet med arbetet var att utveckla en sportbag för personer som bor i närheten av ett gym och som efter träningen duschar hemma. Projektets bas var Användarcentrerad design, som innebär att utvecklingen av konceptet sker efter användarens behov, önskemål och preferenser. Användaren inkluderades i projektet i allt från skisser, intervjuer, observationer, utvärderingar och urval av koncept till slutkonceptet.
Studenten såg ett behov av en annan väska än den traditionella sportbagen. Projektets förstudie resulterade i att studenten sammanställde en kravlista på målgruppens önskemål och behov. En sportbag där funktionaliteten var viktigast kom att bli projektets fokus.