Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 6 av 985

Kunskapsöverföring : frÄn individ till organisation

Individers specifika, inneboende kunskap har kommit att bli ett allt viktigare redskap för att generera konkurrensfördelar i dagens förÀnderliga samhÀlle. Det stÀller dÀrmed krav pÄ ledningen att kunna hantera organisationens komplexa tillgÄng och frÀmja kunskapsöverföring mellan organisationsmedlemmarna genom tillÀmpliga processer. Lyckas detta, bevaras kunskapen inom organisationen.Syftet med studien Àr att skapa en ökad förstÄelse för ledningsdrivna processer och aktiviteter som avser att omvandla individbaserad kunskap till organisatorisk kunskap. Studien belyser ett antal olika kunskapsöverföringsprocesser som nyttjas av organisationer i praktiken. Face-to-face metoder har visat sig föredras vid överföring av kunskap sÀrskilt den tysta kunskapen, medan de tekniska/virtuella verktygen anses vara till fördel vid informationsspridning. En central slutsats för studien Àr att en verbal tvÄvÀgskommunikation, sÄsom fysiska möten och telefonkommunikation, Àr mest tillÀmplig vid förmedling av den tysta kunskapen.

LÀsförstÄelse : Fyra lÀrares arbete med att förbÀttra elevers lÀsförstÄelse i skolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka om den tysta lÀsningen i grundskolans tidigare Är behöver Àndras, varför detta behövs samt hur den kan Àndras. Till grund för studien skrevs tre frÄgestÀllningar. Dessa lyder: Behöver den tysta lÀsningen förÀndras- varför?Hur kan den tysta lÀsningen i skolan utvecklas?Hur kan utvecklandet av tyst lÀsning gynna elevernas lÀsande och livslÄnga lÀrande? Studien genomfördes genom en litteraturstudie av forskning och annan litteratur. Litteraturen och stoffet analyserades genom Vygotskijs och det sociokulturella perspektivet. Det undersökningen visat Àr att lÀsförmÄgan i Sverige sjunkit och att den fortsÀtter att sjunka.

Att mÀta kunskap i historieÀmnet

Uppsatsens syfte Àr att undersöka om det Àr möjligt att mÀta gymnasieelevers förkunskaper i historieÀmnet genom ett didaktiskt prov. Min undersökning visar att ett didaktiskt prov i historia Àr genomförbart. Vilken typ av kunskap som ska bedömas kan utlÀsas genom kursplanerna, trots deras vaga föreskrifter om innehÄllet i historieÀmnet. DÀrtill verkar det finnas en samsyn bland historielÀrarna om det centrala stoffet för historieÀmnet ? en tyst kanon.

Lekens betydelse för barns sprÄkutveckling i förskolan : Fem pedagogers uppfattningar om lekens betydelse för sprÄket

Syftet med denna studie Àr att undersöka om den tysta lÀsningen i grundskolans tidigare Är behöver Àndras, varför detta behövs samt hur den kan Àndras. Till grund för studien skrevs tre frÄgestÀllningar. Dessa lyder: Behöver den tysta lÀsningen förÀndras- varför?Hur kan den tysta lÀsningen i skolan utvecklas?Hur kan utvecklandet av tyst lÀsning gynna elevernas lÀsande och livslÄnga lÀrande? Studien genomfördes genom en litteraturstudie av forskning och annan litteratur. Litteraturen och stoffet analyserades genom Vygotskijs och det sociokulturella perspektivet. Det undersökningen visat Àr att lÀsförmÄgan i Sverige sjunkit och att den fortsÀtter att sjunka.

LÀsförmÄga hos elever i Ärskurs 3 och 5 samt hos elever i Ärskurs 5 med autismspektrumtillstÄnd

Syftet med föreliggande studie var att undersöka lÀsförmÄga hos yngre elever med eller utan autismspektrumtillstÄnd. Sammanlagt deltog 72 elever i studien; 30 i Ärskurs 3, 31 i Ärskurs 5 samt 11 i Ärskurs 5 med Aspergers syndrom/högfungerande autism. Tre texter med tillhörande fakta- och inferensfrÄgor (Bishop & Adams, 1992) presenterades pÄ tre olika sÀtt; upplÀst, tyst lÀsning och tyst lÀsning med textstöd vid efterföljande frÄgor. I föreliggande studie beaktades Àven andra variabler i relation till lÀsförstÄelse; ordavkodningsförmÄga, verbalt arbetsminne, Theory of Mind samt ordförrÄd. UtgÄngspunkten för metoden var en tidigare magisteruppsats i logopedi vid Linköpings Universitet av Nyström och Söderqvist (2013).

Kunskap och lÀrande, det ligger ju ihop alltsÄ : En kvalitativ studie dÀr förskolechefer tolkar begreppen kunskap och lÀrande i sitt pedagogiska ledarskap

Denna studie behandlar begreppen kunskap och lÀrande, med utgÄngspunkt frÄn Skolinspektionens (2012) kvalitetsgranskning av hur förskolan arbetar med det förstÀrkta pedagogiska uppdraget. I Skolinspektionens rapport menar man att studier pekar pÄ den avgörande roll den pedagogiska ledningen har för hur verksamheten utformas och utvecklas för att bÀttre kunna arbeta med barns utveckling och lÀrande. Syftet med studien Àr att synliggöra och förstÄ fyra förskolechefers tolkning av begreppen kunskap och lÀrande samt hur de beskriver att de kommunicerar begreppen till personalen genom sitt pedagogiska ledarskap.Studien Àr kvalitativ med en hermeneutisk ansats och datainsamlingen bestÄr av intervjuer med fyra förskolechefer. Resultatet visar att förskolechefernas tolkning av begreppen kunskap och lÀrande bygger pÄ individuella erfarenheter och att det finns ett behov av att reflektera över begreppen för att frÀmja lÀrande i förskolan. Vi har uppmÀrksammat att det finns ett starkt engagemang hos förskolecheferna men att de har svÄrt att skilja begreppen Ät, dÄ deras tolkningar av begreppen gÄr i varandra.

Furstliga mÀn och moderliga kvinnor: en analys av tvÄ svenska antologier för gymnasiet

Uppsatsen syftar till att, ur ett genusperspektiv, undersöka hur manliga och kvinnliga författare beskrivs och det utrymme de fÄr i tvÄ antologier för gymnasiet. Uppsatsen brukar tvÄ analysmetoder, den kvantitativa metoden anvÀnds dÄ antal omnÀmnda författare anges i siffror, och kvalitativ metod med hermeneutisk inriktning anvÀnds vid undersökningen av hur manliga och kvinnliga författare beskrivs. I studien framgÄr tydligt att kvinnliga författare marginaliseras medan de skrivande mÀnnen Àr mÄnga till antalet och fÄr stort utrymme. Studien visar vidare att mÀnnen beskrivs med högre vÀrderade epitet Àn kvinnorna. Adjektiv som furstlig och mÀsterlig Àr vanliga nÀr det gÀller beskrivandet av mÀn, medan beskrivningen av kvinnliga författare Àr deras biografi, privatliv och verk i fokus..

Goda grupper genom pedagogiskt drama : Hur kan pedagogiskt drama pÄverka gruppens sammanhÄllning?

Syftet med denna studie Àr att undersöka om den tysta lÀsningen i grundskolans tidigare Är behöver Àndras, varför detta behövs samt hur den kan Àndras. Till grund för studien skrevs tre frÄgestÀllningar. Dessa lyder: Behöver den tysta lÀsningen förÀndras- varför?Hur kan den tysta lÀsningen i skolan utvecklas?Hur kan utvecklandet av tyst lÀsning gynna elevernas lÀsande och livslÄnga lÀrande? Studien genomfördes genom en litteraturstudie av forskning och annan litteratur. Litteraturen och stoffet analyserades genom Vygotskijs och det sociokulturella perspektivet. Det undersökningen visat Àr att lÀsförmÄgan i Sverige sjunkit och att den fortsÀtter att sjunka.

Uppfattningar om matematikundervisning : Årskursnioelever i behov av sĂ€rskilda utbildningsinsatser i matematik ger sin syn

Studien syftar till att beskriva uppfattningar om matematikundervisning hos sex Ärskursnioelever i behov av sÀrskilda utbildningsinsatser i matematik. Den beskriver deras uppfattningar om vilka typer av undervisning de anser att de mött samt om vad de uppfattar som bra respektive mindre bra undervisning.Studien baserar sig pÄ intervjuer dÀr respondenterna beskriver olika former av undervisning fram till högstadiet. DÀrefter uppfattar samtliga att det mest handlat om tyst enskild rÀkning i lÀroboken, med undantag för stunder tillbringade hos speciallÀrare dÄ Àven kommunikativa inslag och laborativa material förekommit. Respondenterna föredrar kommunikativ undervisning med delaktiga lÀrare i smÄ undervisningsgrupper, mindre bra uppfattas tyst enskild rÀkning i stora grupper. Respondenterna uppvisar bristande kunskaper om kunskapskraven i matematik vilket medför svÄrigheter för dem att dra nÄgra slutsatser kring huruvida undervisningen har pÄverkat deras möjligheter att minst uppnÄ betyget E..

Kunskapshantering : En kvalitativ studie om vad som utgör kunskapshanteringen pÄ en enhet inom en bilkoncern

Denna uppsats undersöker vad som utgör kunskapshanteringen pÄ en enhet inom en bilkoncern. Syftet med studien Àr att undersöka vad som utgör hantering och överföring av kunskap och vilka förutsÀttningar respektive hinder som finns med hanteringen och överföringen pÄ enheten. Enheten som undersöks ingÄr i en svensk bilkoncern som sÀljer personbilar och lastbilar samt erbjuder tjÀnster som verkstad och finansiering. Av totalt 1200 anstÀllda pÄ företaget arbetar 80 stycken av dem pÄ den enhet vi Àmnar undersöka i vÄr studie, varav Ätta sÀljare har deltagit i studien. Studiens teoretiska ramverk utgÄr huvudsakligen frÄn Alvesson och KÀrremans modell Model of managerial intervention, Davenport och Prusaks teori om kunskapsöverföring och tyst kunskap av Gustavsson och Rolf.Resultatet visar att hantering och överföring av kunskap utgörs av enhetens intranÀt och social interaktion mellan medarbetarna. FörutsÀttningar och hinder för hantering och överföring av kunskap Àr autonomi, samverkan, dokumentation och tillit. I diskussionen diskuteras resultatet och vidare presenteras studiens slutsats.

Är skriftliga lĂ€romedel bra till den praktiska undervisningen pĂ„ glasskolan?

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka om det Àr möjligt att med enkla medel fÄ in mer fysisk aktivitet för eleverna under en skoldag i Ärskurserna F-3 och vilka pedagogiska vinster det kan föra med sig. Genom observationer, elevintervjuer och egna genomförda aktiviteter bÄde inomhus och utomhus, kom vi fram till vÄrt resultat. VÄrt resultat visar pÄ att det Àr möjligt att med enkla medel fÄ in mer fysisk aktivitet dagligen i skolan, utan att det pÄverkar undervisningen och eleverna negativt. VÄr slutsats Àr att det fungerar bra för en lÀrare att ta 10 minuter frÄn lektionen till en organiserad lek eller att genomföra en lektion ute pÄ skolgÄrden med enkla medel. Detta för att eleverna ska fÄ in sin dagliga fysiska aktivitet pÄ schemat, vÀcka nyfikenhet och lust till att lÀra och Àven att elevernas koncentrationsförmÄga ökar..

Bilbarnstolar : Studie av kunskapsöverföringen

I detta examensarbete intervjuas förÀldrar till barn som anvÀnder bilbarnstol samt Àven en butiksansvarig som sÀljer sÄdana stolar. MÄlsÀttningen var att fÄ ökad insikt om kunskapsöverföringen i relation till anvÀndning och installation av bilbarnstolar. Detta Àr ett relevant omrÄde att studera med ett kvalitativt angreppssÀtt beroende pÄ att merparten av existerande undersökningar Àr kvantitativa samt det faktum att nÀmnda undersökningar samt statistik tydligt visar vikten av förbÀttringar pÄ omrÄdet. Som förberedelse och bas för intervjuerna genomfördes litteraturstudier avseende kunskapsöverföring och bilbarnstolsproblematiken. Resultatet av detta arbete visar bland annat att deltagarna exponerats för korrekt information men att den inte alltid omvandlats till faktisk kunskap och i vissa fall finns praktiska problem som gör att förÀldrarnas agerande inte fullt ut överensstÀmmer med vad de har lÀrt sig.

Likheter och skillnader i det underliggande antagandet, samt eventuella missförstÄnd efter en kunskapsöverföring

Syftet Àr att ta reda pÄ om det har uppstÄtt missförstÄnd hos en kursdeltagare efter att en kunskapsöverföring Àgt rum frÄn en kursledare. Vilka Àr de i sÄ fall och hur skiljer sig deras underliggande antaganden, dvs. deras outtalade vÀrderingar och uppfattningar om det hÀlsorelaterande vetandet som förmedlats? Studien innehÄller tvÄ intervjuer, dels med en kursledare och dels med en av dennes kursdeltagare. Sedan jÀmförs intervjuerna med hjÀlp av ett strateginÀt, dvs.

Vad Àr det vi gör, som gör att det vi gör blir bra? Fyra familjeterapeuter om sin expertis

Samskapande tillvÀgagÄngssÀtt i psykoterapi stÀller frÄgor om arten av psykotera--? peutisk kompetens. Enligt nyare forskning Àr den terapeutiska alliansen en av de allra viktigaste faktorerna för att förklara terapeutisk framgÄng. Den terapeutiska alliansen Àr en samskapad relation mellan terapeut och klient, dÀr bÀgge parter samverkar för ett gemensamt mÄl. SÄ vad Àr terapeutens bidrag i att skapa denna terapeutiska allians? Fyra halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra erfarna familjeterapeuter, angÄende deras expertis.

Att lÀra med hÀnderna : En studie av vad, hur och varför man lÀr i slöjden

Uppsatsen Àr en undersökning av elevers och lÀrares upplevelser av lÀrandet i slöjden. FrÄgestÀll-ningarna berör innehÄllet i lÀrandet, sÀttet att lÀra och syftet med Àmnet. Metoden Àr observationer med lÄg struktur och semistrukturerade intervjuer med lÀrare och elever, delvis inspirerade av observationerna. Studien gjordes pÄ tvÄ olika skolor. Antalet observationer Àr sju, elevintervjuerna Àr 17 och lÀrarintervjuerna fyra.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->