Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 4 av 985

Kunskapshantering i projektbaserade organisationer ? Studie av en bransch karaktÀriserad av tyst kunskap

Ur teori och empiri har det i studien framkommit att projektbaserade organisationer somerbjuder kundanpassade tjÀnster Àr karaktÀriserade av tyst kunskap. Tyst kunskap innebÀr attkunskapen Àr baserad pÄ personliga upplevelser och erfarenheter och kan förklaras som sakerman vet utan att man vet dem. Tysta kunskaper Àr dÀrför svÄrare att hantera och ta tillvara pÄdÄ de till största del delas genom observation, imitation och informella möten. Det har ocksÄframkommit att just organisationer av den angivna karaktÀren Àr i störst behov av att delakunskap och anvÀnda den som ett verktyg för att nÄ framgÄng.Syftet med studien Àr att beskriva och analysera projektorganisationer i form av serviceföretagsom specifikt sÀljer kundanpassade tjÀnster för att förstÄ, tolka och identifiera faktorer sommöjliggör eller försvÄrar kunskapshantering. För att kunna uppnÄ det har vi valt att undersökahur sÄdana organisationer arbetar med kunskapshantering idag och utifrÄn det dra slutsatserkring viktiga faktorer.

?För att se vad det Àr som? styr oss.? - En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelse av genus och handlingsutrymme i förhandsbedömningar

Syftet med vÄr studie var att undersöka socialsekreterares resonemang kring deras upplevelser av vad som pÄverkade dem i beslutsfattandet i förhandsbedömningar kring anmÀlningar gÀllande ungdomar i Äldern 13-20 Är. Vi undersökte vilka faktorer som pÄverkade socialsekreterarnas bedömning, vilka förstÀllningar om genus som socialsekreterarna gav uttryck för samt hur de upplevde möjligheten att göra jÀmstÀllda bedömningar.Studien genomfördes med en kvalitativ metod. Vi genomförde tvÄ fokusgrupper pÄ olika socialkontor vilka bestod av socialsekreterare som arbetade med förhandsbedömningar. Den tillÀgnade empirin analyserades utifrÄn socialkonstuktivistisk teori, genusteori, de teoretiska begreppen handlingsutrymme och tyst kunskap samt tidigare forskning.Resultaten visade att socialsekreterarna upplevde att magkÀnslan var en viktig faktor i förhandsbedömningarna. De förde resonemang kring att de hade ett stort handlingsutrymme dÀr magkÀnslan, vilken analyserades utifrÄn begreppet tyst kunskap, pÄverkade deras beslut.

Kvart i tolv : Mötet med barnböcker i förskolan

Fo?religgande uppsats handlar om den tysta kommunikationen som gestaltas i klassrum av la?rare och elever i skolan. Syftet har varit att utifra?n tre valda aspekter; tyst kunskap, tysta relationer och tysta redskap analysera och kartla?gga den tysta kommunikationens uttryck. Genom en systematisk litteraturstudie besvaras fra?gesta?llningar ro?rande vardera ovan na?mnda aspekter na?mligen; Hur kan tyst kunskap komma till uttryck hos la?rare, vad kan ske i tysta relationer mellan la?rare ? elev och elev ? elev samt vad kan kropp respektive miljo? som redskap ha fo?r betydelse fo?r kommunikationen.

Manual eller erfarenhet : En studie om kunskapsspridning pÄ Nordeas telefonbank i Uppsala

Denna fallstudie beskriver hur kunskap tar sig i uttryck och sprids mellan medarbetare pÄ Nordeas telefonbank för privatkunder i Uppsala. För att analysera hur kunskap sprids har Nonakas SEKI modell för kunskapsöverföring anvÀnts som beskriver hur kunskap kan spridas genom fyra olika kanaler: socialisering, externalisering, internalisering och kombinering. Resultatet bygger pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr 32 medarbetare deltog samt en kvalitativ intervju med Nordea Uppsalas personalchef och utbildningssamordnare. Innan undersökningen genomfördes formulerades tre hypoteser i avsikt att utreda 1) Om majoriteten av kunskapen som sprids mellan respondenterna i urvalet Àr implicit 2) Om det finns en skillnad mellan hur mÀn och kvinnor tar till sig och sprider kunskap och 3) Om medarbetare med lÀngre erfarenhet besitter mer implicit kunskap. Resultatet visar att majoriteten av den kunskap som sprids Àr explicit, att det finns en skillnad mellan hur mÀn och kvinnor tar till sig och sprider kunskap och att medarbetare med lÀngre erfarenhet besitter mer implicit kunskap.

NÀthotsapparaten - en fallstudie av hur Aftonbladet hanterar nÀthot mot journalister

Titel: NÀthotsapparaten - en fallstudie av hur Aftonbladet hanterar nÀthot mot journalisterFörfattare: Jenny Meyer och Anders WidlundUppdragsgivare: Docent Monica Löfgren Nilsson, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: VÄrterminen 2013Handledare: Marie GrusellAntal ord: 13 522Syfte: Att undersöka hur en tidningsredaktion agerar internt nÀr nÀthot riktas mot derasjournalister.Metod: Kvalitativ studie med informantintervjuer.Material: Analysen baseras pÄ intervjuer med fyra medarbetare pÄ Aftonbladet.Huvudresultat: Studien visar att Aftonbladet i fallet Botkyrkamoskén pÄ ett snabbt och effektivt sÀtt hanterade de problem som uppstod i samband med nÀthotet mot ledarskribenten Anders Lindberg. Man valde att till stor del fokusera pÄ akuta ÄtgÀrder,sÄsom sÀkerhetsvakter och IT-spÄrning av gÀrningsmannen. Samtidigt visar studien vissa svagheter i Aftonbladets förebyggande och uppföljande ÄtgÀrder kring nÀthot. Det finns pÄ Debattredaktionen en tyst kunskap kring hur nÀthot ska hanteras.

Skapande lÀrande : dramapedagogik i teaterutbildning

Detta arbete fokuserar pĂ„ dramapedagogikens anvĂ€ndningsomrĂ„de för lĂ€randet och studerar dess tillĂ€mpbarhet i en tĂ€nkt teaterutbildning. TvĂ„ vĂ€l ansedda pedagoger; Maria Winton och Peter ?Peppe? Östensson har i intervju delat med sig av sina visioner kring en teaterutbildning, vilken ligger till grund för studiens empiriska material.Analys av dramapedagogikens funktion i teaterutbildningens vision har gjorts med hjĂ€lp av de didaktiska frĂ„gestĂ€llningar vad, varför och hur. Resultatet visar pĂ„ övervĂ€gande likheter mellan teorierna kring dramapedagogik och teaterutbildningens vision. Det finns ingen större motsĂ€gelse mellan teori och empiri, men begreppet publik utvecklas vidare för att klargöra dess funktion inom dramapedagogik.Dramapedagogik Ă€r en metod och en konstform.

Mobbning pÄ gymnasiet

Den hÀr uppsatsen handlar om mobbning pÄ gymnasiet. Syftet med uppsatsen Àr att studera vilka faktorer som kan leda till mobbning för att förstÄ hur man kan förebygga mobbning. Vidare undersöks rektors, studie- och yrkesvÀgledares och lÀrares förestÀllningar om mobbning, faktorer som leder till mobbning och hur de arbetar för att förebygga mobbning. För att uppnÄ syftet genomfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med rektorer, studie- och yrkesvÀgledare och lÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor i StockholmsomrÄdet. Resultatet av undersökningen visar sammanfattningsvis att det förekommer mobbning pÄ gymnasiet, som exempelvis tyst mobbning.

Vad kÀnnetecknar bra matematikundervisning? : En undersökning om uppfattningar blandelever i Ärskurs 2 och Ärskurs 5 och deras lÀrare

I detta arbete presenteras faktorer som uppfattas som kÀnnetecken för bra matematikundervisning. Syftet Àr att fÄ kunskap om vilka uppfattningar elever och lÀrare har om vad som kÀnnetecknar bra matematikundervisning pÄ en skola som Àr i slutskedet av ett matematikprojekt. Syftet Àr ocksÄ att fÄ kunskap om det finns skillnader i vad elever i de tidiga skolÄren och deras lÀrare anser kÀnnetecknar bra matematikundervisning. Studien Àr uppdelad i tvÄ delar, dels en enkÀtundersökningbland elever, en kvantitativ studie med sÄ kallade attitydfrÄgor, dels intervjuer med lÀrare utformade som en kvalitativ studie, med öppna frÄgor. Studien genomfördes med elever i Ärskurs 2 och Ärskurs 5 och deras matematiklÀrare.

SkÄnsk frihandsknyppling : som levande kunskap in i 2000-talet

Syftet med arbetet har varit att undersöka varför en sÄ udda teknik som skÄnsk knyppling fortfarande utövas. Efter en historisk tillbakablick har en rad intervjuer gett svar pÄ vilka som idag knypplar, vilken Äldersgrupp det Àr, varför man börjar knyppla, varför man fortsÀtter och vilken tillfredsstÀllelse knypplingen ger. FörutsÀttningar som behandlas Àr knypplingens status, dess nÀtverk samt Hemslöjdens och museernas betydelse.En viktig del behandlar hur lÀrandet gÄr till nÀr denna kunskap överförs. Det gÀller bÄde den tysta kunskap som sitter i kroppen men ocksÄ det logiska tÀnkande som krÀvs för att förstÄ hur en spets Àr uppbyggd. Utövare har upptÀckt att tekniken stÀller höga krav pÄ bÄde kroppen och intellektet..

Den gröna trÄden : En hÄllbar kommunikationsstrategi för VÀxjö kommuns miljöarbete

Den gröna trÄden Àr resultatet av mitt examensarbete för VÀxjöKommun. Jag har i det hÀr examensarbetet undersökt möjligheternaatt tydliggöra VÀxjös miljöarbete för allmÀnheten. Resultatet Àr enhÄllbar kommunikationsstrategi som behandlar fyra delomrÄden, enmÀrkning, kommunens hemsida, evenemang samt tvÄ böcker.Konceptet Àr skapat för VÀxjö Kommuns informationsavdelning, ochriktar sig mot allmÀnheten för att tydliggöra och underbygga det somlett fram till vÄrt epitet VÀxjö ? Europas grönaste stad..

Postoperativ trakeal extubation : ?NĂ€r ska man dra tuben??

Bakgrund: Tidigare forskning som beskriver hur bedömningen av postoperativ trakeal extubation ska gÄ till och vad som mÄste vÀgas in i bedömningen Àr begrÀnsad. Existerande forskning berör specifika kriterier för att bedöma extubationstillfÀllet, men fÄ studier sammanstÀller samtliga. De kriterier som framkommer Àr anestesidjup, spontanandning, vakenhet, neuromuskulÀr blockad och temperatur. Anestesiyrket och den tysta kunskapen karaktÀriseras av att simultant balansera flöden av formell kunskap frÄn litteratur och kunskap frÄn tidigare erfarenhet. Som nyutbildad och oerfaren anestesisjuksköterska saknas referenser och tidigare upplevelser vilket kan försvÄra bedömningen av extubationstillfÀllet.Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva hur anestesisjuksköterskan bedömer postoperativ trakeal extubation.Metod: En kvalitativ ansats med fokusgruppsintervju som metod anvÀndes.

Handledarpedagogiskt förhÄllningssÀtt. : En studie av hur studenter med hörselskada i en handledarutbildning stimuleras till att handleda sin omgivning.

Jag avser i den hÀr studien undersöka och diskutera hur man kan stimulera personer med hörselskada att utveckla ett framgÄngsrikt sÀtt att kommunicera med sin omgivning. Jag har studerat studenter med hörselskada som i en handledarutbildning anvÀnt sig av Berg & Borgs fyrfÀltsmodell, som beskriver förhÄllningssÀttet hos mÀnniskor med hörselskada i olika kommunikationssituationer med sin omgivning. Genom att placera motpolerna agera ? reagera respektive offensivt ? defensivt i ett fyrfÀltsdiagram kan den hörselskadade sjÀlv analysera sitt eget agerande.  De strategier, redskap och processer som anvÀnds av mÀnniskor med hörselskador för att hantera kommunikationen har jag valt ett samlingsnamn för - hörselskadepraktikens omrÄde. Syftet med studien Àr att undersöka och diskutera om Berg & Borgs fyrfÀltsmodell kan anvÀndas som modell i handledarutbildningen för att stimulera till reflektion och medvetandegöra tyst kunskap inom hörselskadepraktikens omrÄde. Jag ska ocksÄ undersöka och diskutera om deltagarna utvecklar ett handledarpedagogiskt förhÄllningssÀtt gentemot sin omgivning.

Vuxnas lÀrande i förskolan : LÀrprocesser

Denna studie beslyser de vuxnas lÀrande i förskoleverksamhet, dÀr personalen hela tiden Àr inbegripna i ett lÀrande. Mycket lÀrande för personalen sker utifrÄn reflektion och dialog med kollegor..

Organisatorisk interaktion : En frÄga om kunskap

Bakgrund: Kunskap har pÄ senare Är erkÀnts som en viktig resurs för att uppnÄ konkurrensfördelar. Problemet som företag möter Àr hur den kunskap medarbetarna innehar skall kunna utnyttjas pÄ ett effektivt sÀtt.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att utreda hur enskilda teknikinriktade konsultföretag internt kan skapa och sprida, för företaget relevant, kunskap inom organisationen.AvgrÀnsningar: Studien behandlar yrkeskunskap inom tre tekniska konsultföretag i Linköping. Genomförande: Undersökningen har genomförts via 5-8 personliga intervjuer vid vardera av vÄra tre fallföretag.Resultat: En helhetsförstÄelse kring företaget Àr viktigt för medarbetarna för att kunna leverera bra lösningar. HelhetsförstÄelsen uppnÄs genom de fyra kunskaperna och tar frÀmst sin utgÄngspunkt i den tysta kunskapen. Organigrafer tydliggör vart de kontaktytor som möjliggör överföring av tyst kunskap mellan individer finns.

SÀkerstÀlla kunskapsöverföring vid agil systemutveckling : Hur Knowledge Management bör samspela med agila metoder

Kunskap anses idag vara den viktigaste faktorn för att skapa konkurrenskraftiga organisationer. I projektverksamheter har kunskap Ànnu större betydelse, dÄ medarbetarna Àr uppdelade i fristÄende projekt och distansen mellan dem Àr större Àn i traditionella linjeverksamheter. Detta har resulterat i omfattande forskning kring Knowledge Management (KM) i projekt-organisationer. Forskningen har dÄ utgÄtt ifrÄn traditionell projektledning som hÀrstammar ifrÄn tillverkningsindustrin. Inom systemutveckling har nya projektledningsmetoder utvecklats som Àr anpassade till denna bransch och kallas för agila metoder.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->