Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 50 av 1315

LÀrares uppfattningar om svÄrigheter med rÀttvis bedömning

Det rÄder en viss komplexitet i Àmnet idrott och hÀlsa gÀllande betyg och bedömning. LÀrare tycks ha olika synsÀtt pÄ vilka mÄl och vilka kunskaper som Àr viktiga att anvÀnda för att grunda ett betyg. VÄrt syfte Àr att utforska hur lÀrare i idrott och hÀlsa gÄr tillvÀga i sin bedömning och betygssÀttning av elever, vilka metoder lÀrarna anvÀnder och hur de förhÄller sig till Skolverkets riktlinjer. Metoden Àr en samtalsintervju med fyra lÀrare i idrott och hÀlsa, alla verksamma i grundskolans senare Är. Respondenternas svar resulterade i att alla anvÀnder sig av dokumentation, sÄsom bedömningsmatriser och idrottsjournaler.

NÀr det ofattbara vÀl Àr framme: om krisberedskap i skolan

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka hur krisplaner Àr etablerade i LuleÄ kommuns grundskolor, vad de innehÄller samt fÄ en ökad förstÄelse om hur lÀrare kan bemöta elever i kris. Vi har med hjÀlp av litteraturstudier fÄtt mer lÀrdom kring Àmnet kris och hur bemötandet med de inblandade i en krissituation bör gÄ till. Med hjÀlp av en enkÀt besvarad av tio rektorer samt intervjuver med en lÀrare och tre rektorer tog vi reda pÄ hur LuleÄ kommuns grundskolor arbetar nÀr en krissituation uppstÄr och hur krisplanerna Àr utformade. VÄr undersökning visade att skolorna har krisplaner som alla pedagoger har tagit del av och en slutsats som vi kommit fram till Àr att det Àr viktigt att krisplanerna Àr uppdaterade och vÀldetaljerade nÀr olyckan vÀl Àr framme. UtifrÄn resultatet och den teoretiska bakgrund har det framkommit att det inte finns nÄgon klar mall över hur bemötandet av en individ i sorg ska gÄ till.

InlÀrningsstrategier i franska hos utbytesstudenter

Detta examensarbete Àr en kvalitativ studie med kvantitativa inslag. Studien behandlar tre studenters sprÄkinlÀrning under ett utbytesÄr i Frankrike. De tre studenterna kommer ursprungligen frÄn Sverige, USA och Tyskland, och franska Àr sÄledes ett frÀmmande sprÄk för alla tre. Uppsatsens syfte Àr frÀmst att genom observationer och intervjuer kartlÀgga studenternas inlÀrningsstrategier, det vill sÀga hur de gÄr tillvÀga för att lÀra sig franska. Jag intervjuade studenterna tre gÄnger under deras vistelse i Frankrike.

Röster frÄn en samspelsgrupp : Mödrars upplevelse av en samspelsbehandling inom barn- och ungdomspsykiatrin

I Sverige drabbas idag ca 13 % av alla kvinnor av post partum depression, förlossningsdepression under de första mÄnaderna efter förlossningen. Genom Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) finns idag stöd och hjÀlp för de mödrar som drabbas i form av samspelsbehandling. Intervjuer med mödrar som alla deltagit i samspelsgrupper pÄ BUP mellanvÄrden Nordost ligger till grund för denna studie. Syftet med studien var att belysa och fÄ en inblick i mödrarnas erfarenhet av samspelsgrupperna, samt att undersöka vad mödrarna upplevt som gynnsamt med kontakten. Tre övergripande teman framtrÀdde: RÀdslan att inte duga som mamma, att lÀra sig vara mamma till sitt barn och att ta sig ur det mörka.

FörutsÀttningar för utomhuspedagogik : - en jÀmförande enkÀtstudie bland pedagoger i förskolan

I den hÀr uppsatsen vill jag undersöka vad som fÄr uteverksamhet att fungera respektive inte fungera. En jÀmförande enkÀtstudie har gjorts bland pedagoger frÄn totalt sex förskolor med utomhuspedagogisk inriktning respektive traditionell förskolepedagogisk inriktning. EnkÀtstudien har kompletterats med studier av förskolornas styrdokument. Undersökningen visar att förutsÀttningar för utomhusverksamhet Àr god pÄ alla förskolor och intresse finns för utomhusverksamhet. FörutsÀttningarna Àr dock bÀttre pÄ utomhusförskolorna vilket till stor del beror pÄ att deras utomhuspedagogiska inriktning skapar detta.

Undersökning av fyra skolors dagliga fysiska aktivitet

Uppsatsens syfte Àr en undersökning av fyra skolors intentioner och arbete i skolÄr 0-3 med daglig fysisk aktivitet. Undersökningen bestÄr av Ätta intervjuer med fyra rektorer och fyra lÀrare. IntervjufrÄgorna bygger pÄ att fÄ en insikt om rektorer och lÀrares instÀllning till fysisk aktivitet. Uppsatsen tar upp viktiga fysiska och psykiska effekter av fysisk aktivitet. Teorier om idrott och hÀlsa styrker behovet av rörelse.

MÄnga bryter sig ? Riskfaktorer och ÄtgÀrder ? En litteraturstudie

Bakgrund: Höftfrakturer hos Àldre ökar varje Är, bÄde hos mÀn och kvinnor, och Àr ett av de största hÀlsoproblemen. Cirka en fjÀrdedel av alla platser pÄ ortopediska avdelningar upptas av höftfrakturs patienter och detta kostar sjukvÄrden miljonbelopp varje Är. I stort sett alla höftfrakturer uppkommer till följd av fall. Dessa fall behöver förebyggas och i detta arbete har sjuksköterskan en viktig roll. Osteoporos Àr en utbredd sjukdom som ger en minskad hÄllfasthet i benet och ökar risken för frakturer.

Inkluderad och godkÀnd. LÀrares möjlighet att arbeta med inkludering och mÄluppfyllelse nÀr det gÀller elever med fysiska funktionshinder i Àmnet idrott och hÀlsa

Syfte: Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter lÀrare i idrott och hÀlsa har att arbeta med elever med fysiska funktionshinder nÀr det gÀller sÄvÀl inkludering som mÄluppfyllelse, samt hur idrottslÀrare utan den praktiska kunskapen reflekterar över hur de skulle kunna arbeta mot ovanstÄende mÄl.Teori: Som teoretisk utgÄngspunkt anvÀndes det kommunikativa relationsinriktade perspektivet. Perspektivet har sÄvÀl en empirisk bas som en teoretisk grund. Alla mÀnniskor Àr trots gemensam praktik, kultur och sociala sammanhang unika och upplever vÀrlden pÄ olika sÀtt. DÀrför Àr det viktigt att se pÄ mÀnniskan utifrÄn den kontext hon ingÄr i. Delaktighet, kommunikation och lÀrande Àr centrala begrepp och bör beaktas samtidigt vid studier i skolans verksamhet.Metod: Studien Àr en kvalitativ studie dÀr empirin Àr byggd pÄ intervjuer och observationer.

?Vi hade en normal relation, skulle jag tro?? : En kvalitativ studie om anknytningsstil och relationer

Syftet med studien var att se om och hur en individs anknytningsstil pÄverkar valet av relationer under barndomen, tonÄrs- och nutid. UtgÄngspunkten var Bartholomew och Horowitz (1991) fyra anknytningsstilar och frÄgestÀllningen var: Kan man med kvalitativa intervjuer se likheter respektive skillnader mellan de fyra grupperna med avseende pÄ uppvÀxt, val av relationer och vad en individ anser vara en nÀra respektive ytlig relation. Med hjÀlp av enkÀten Relationship Questionnaire valdes sju deltagare ut för intervjuer. Den semistrukturerade intervjuguiden gjordes av författarna utifrÄn Adult Attachment Interview och Relationship Questionnaire. Resultatet visade att anknytningsstilen Àr densamma i barndomen och i vuxen Älder och att den pÄverkar vÀnskaps- och kÀrleksrelationer för grupperna secure, preoccupied och fearful men inte för gruppen dismissing.

Panorering för musik i 5.1 surround : En jÀmförelse av panoreringsteknikerna direkt/ambient och direkt-överallt

Uppsatsen undersöker hur de olika panoreringsteknikerna, direkt/ambient och direkt-överallt, för 5.1 surround uppfattas utav lyssnare. Enligt direkt/ambient ska alla direkta kÀllor panoreras till frontkanalerna (L, C, R) och endast ambiens finnas i surroundkanalerna (Ls, Rs). Enligt direkt-överallt kan direkta kÀllor panoreras till alla kanaler. Ljudstimuli i tre genrer har utav undertecknad framstÀllts, rock/hÄrdrock, jazz/fusion och hip hop. Ett exempel enligt direkt/ambient och ett enligt direkt-överallt framstÀlldes i varje genre.

Förekomst av heteroforier och heterotropier bland hjÀlpsökande i Nicaragua

Syfte: Att ta reda pÄ förekomst av heteroforier och heterotropier hos hjÀlpsökande mÀnniskor pÄ en Vision for All-resa i Nicaragua.Metod: Efter en enkel subjektiv refraktion genomfördes covertest pÄ bÄde avstÄnd (fem meter) och nÀra (40 centimeter) med eventuell korrektion vid behov. 684 personer undersöktes i Äldrarna 5-95 Är. Eso- exo- och vertikalfori samt eso- exo- och vertikaltropi noterades liksom ortofori. Ingen mÀtning av deviationerna genomfördes.Resultat: 91 personer (13,3 %) hade en deviation vid avstÄndsfixation som framkom av covertestet. Exofori fanns hos 9,5 % och esofori hos 1,9 %.

"Alla kan busa" - barns genusmedvetenhet pÄ tvÄ förskolor

Arbetet handlar om hur o/medvetna barn pÄ tvÄ förskolor Àr om genus i deras vardagsliv..

Stora barngrupper : Har de stora barngrupperna nÄgon betydelse för de yngsta barnens lÀrande?

VÄrt syfte med denna studie var att undersöka hur barns lÀrande, trygghet, behov och fysisk miljö pÄverkas av stora barngrupper. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativ metod i form av ett ostrukturerat frÄgeformulÀr med öppna frÄgor. EnkÀten vÀnde sig till pedagoger pÄ nÄgra förskolor i Eskilstuna, dÄ vi ville ha pedagogernas tankar om barns lÀrande i stora barngrupper, eftersom de Àr aktiva i verksamheten. I resultatet sÄ framkom det att barns lÀrande pÄverkas bÄde positivt och negativt av stora barngrupper. Resultatet visade Àven att det Àr svÄrt att tillgodose alla barns behov, rÀcka till som pedagog för att alla barn ska vara trygga och att samlÀrandet Àr viktigt.

Prototyp pÄ webbgrÀnssnitt av en orderlÀggningsmodul

FLB Logistik i GÀvle Àr en lagerfirma som arbetar med lagerhÄllning och logistik Ät andra stora företag. FLB har idag en webbsida dÀr deras kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhÄller. Problemet Àr att denna webbsida saknar en ?orderlÀggningsmodul?, en funktion dÀr deras kunder kan lÀgga bestÀllningar pÄ pallar som de vill ha utkörda. BestÀllningar görs idag via e-post eller telefon till anstÀllda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla bestÀllningar manuellt i ett system.

KomplementÀra behandlingsmetoder mot stressrelaterade symtom

Föreliggande studie Àr dels ett led i att kvalitetssÀkra EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) som behandlingsmetod för barn och ungdomar och dels att utröna om behandlingen bidragit till ett förbÀttrat mÄende. EMDR som behandlingsmetod för barn och ungdomar har stöd i kontrollerade studier, men ytterligare forskning behövs. I den hÀr studien deltog Ätta barn och ungdomar med varierande diagnoser, vilka fÄtt EMDR-behandling i barn- och ungdomspsykiatrisk öppenvÄrd. Behandlingen ingick i en individualterapi i ett familjeterapeutiskt sammanhang.Barnen/ungdomarna intervjuades per telefon om hur de upplevt behandlingen och om sitt mÄende i efterförloppet. Information om diagnoser, C-GAS, antal EMDR-sessioner samt terapeutens bedömning inhÀmtades som komplement till intervjun.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->